Oud en eenzaam met kerst: wat doe jij eraan?

17-12-2008 18:40 144 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit net Editie NL te kijken, daar lieten ze een filmpje zien van een oudere man die zo eenzaam is dat hij via de televisie vroeg of iemand hem thuis wil uitnodigen met kerst.

Volgens Editie NL zijn er 48.000 ouderen die helemaal geen bezoek krijgen met kerst en oud & nieuw en zich er doodongelukkig onder voelen.

Daar moest ik wel even van slikken. Ik ben zelf ook in mijn up deze kerst, maar ga gezellig naar vrienden en familie. Het idee om dat niet te kunnen doen: ik zou er ook niet heel blij van worden.

Ik heb ineens de behoefte er iets mee te doen - wat, weet ik ook niet hoor, maar de ellende van die oude man (het was echt gewoon een chique en welbespraakte meneer, helemaal geen zielige opa) daar kan ik dus écht slecht tegen. Maar wat kan ik hier nou mee? Kan moeilijk een zielige oma uit het winkelcentrum plukken en meeslepen naar mijn welgevulde kersttafel. Straks doen al haar 16 kleinkinderen aangifte van ontvoering van hun lieve oma

Alle gekheid op een stokje, doen jullie iets extra's met opa of oma? Nood je een oudere zonder sociaal leven uit de buurt bij jullie aan de kerstdis?
Ik heb laatst wel deze site gevonden voor allerlei vrijwilligerswerk, waaronder ook het bezoeken of iets ondernemen met een oudere die zelf niet meer de deur uitkomt:

www.ikwordmaatje.nl

Ik heb inmiddels mijn keuze gemaakt op vrijwilligersgebied, ik begin er in januari mee (niet via deze site, overigens)
Tientje, mensen gaan op je rekenen. Om ze dan na een paar keertjes weer in de kou te laten staan is extra hard.

Oude en eenzame mensen zijn doorgaans niet het doorsnee type van de vrolijke olijke oma/opa.

Dat je dat dus niet automatisch verwacht.
quote:Tientje79 schreef op 17 december 2008 @ 19:04:

[...]

Even een zijstap hoor: wat als mijn nieuwe opa nou een draak van een kerel blijkt te zijn? Of hij mij een draak van een aangenomen kleindochter vindt?

Natuurlijk moet je er niet vrijblijvend mee omgaan, maar het zijn natuurlijk wel gewone mensen he...Daarom lijkt het me wel handig dat je zoiets toch via een organisatie doet. Dan word je gematcht met iemand, zodat je enigzins op één lijn zit. Ook worden de ouderen dan bij inschrijving al goed geinformeerd over wat precies de bedoeling is. Daarmee voorkom je dat de ouderen te hoge verwachtingen hebben, zoals dat je wekelijks langs komt of iedere avond een uurtje met ze belt.
The time is now
Mensen realiseren zich niet dat het ontzettend veel energie kost om met oudere mensen om te gaan. Een kopje koffie drinken is natuurlijk heel erg gezellig, maar je moet je wel realiseren dat je alleen maar kunt geven. De meeste ouderen gaan niet echt een gesprek aan dat betekent dat je dus altijd het gesprek etc. op gang moet houden.

En dan adopteer je een oudere. Je kiest dan natuurlijk iemand die nog wel een beetje bij is en waar je van verwacht dat je nog een gesprekje aan kunt knopen. En dan worden ze ziek etc. en dan wordt het minder en minder... haak je dan af of ga je door? Ik denk nl. dat de mensen die een beetje helder zijn nog best bij familie op bezoek komen, maar dat de licht dementerenden en zwaardere gevallen dus eenzaam zijn.

Ik begin er niet aan omdat ik zeker weet dat ik na een aantal keren af zal haken. Ik werk niet in de zorg omdat ik niet tegen klapperende gebitjes of kwijlende mensen kan. Ik ga dan bijna zelf over mijn nek. Ik heb echt enorm veel respect voor de mensen die dit werk doen. Ik zou het echt niet kunnen.
Humanitas organiseert ook contact tussen vrijwilligers en eenzame mensn (niet persé ouderen).

www.humanitas.nl
The time is now
Sanmi, jij bezoekt je ouders ook maar niet meer na hun pakweg 65e?
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Zoveel moeite kost het niet één keer in de week of in de twee weken een half uurtje op de koffie bij iemand. Ik vind het een mooi idee. Wat voor moeite kost het nu één extra persoon aan tafel?

Ik ging tot vorig jaar elke week verschillende keren bij mijn oma op bezoek (omdat het gewoon een heerlijk mens is:-)) maar zij had een bejaarde buurvrouw die al jaren alleen woonde en weinig bezoek kreeg. En ik ging daar ook wekelijks even langs om te praten, en wat te drinken. Ik deed dat omdat ik haar een leuke vrouw vond. En ik vond het sneu dat zij niet zoveel bezoek kreeg. Op de begrafenis van die buurvrouw kwam haar dochter naar me toe, omdat ze me wilde vertellen dat ik zoveel voor die vrouw betekend heb. Ik was me nergens van bewust, maar wil maar zeggen dat 10 minuutjes voor een ander heel veel kunnen betekenen.

Maar ik sluit me wel aan bij hetgeen wat al gezegd is, dat als je een vreemde wil opzoeken. Het ergens wel moet klikken natuurlijk.
Count your blessings...
quote:Shanon schreef op 17 december 2008 @ 19:21:

Zoveel moeite kost het niet één keer in de week of in de twee weken een half uurtje op de koffie bij iemand. Ik vind het een mooi idee. Wat voor moeite kost het nu één extra persoon aan tafel?

Hier ben ik het mee eens. Je zult het zelf maar zijn, ooit, over tig jaar, die vereenzaamt omdat alle kinders en familie om welke redenen dan ook uit beeld zijn. Wat zou het verschrikkelijk zijn om eenzaam te moeten sterven. Járen door te brengen zonder ook maar íets om naar uit te kijken.

En ook al betreft het een chagrijnige, kwijlende, incontinente oude opa, ook die houden van gezelschap. En wij, wij zijn jong en het vraagt een paar uur van onze tijd om die ander een leuk moment te bezorgen. Ik vind dat alleen maar mooi!
Ik denk nl. dat de mensen die een beetje helder zijn nog best bij familie op bezoek komen, maar dat de licht dementerenden en zwaardere gevallen dus eenzaam zijn.

Sanmi, is dit niet een beetje kort door de bocht? Dus als je dement of een zwaarder geval bent dan krijg je geen bezoek en als je nog goed bij bent dan zal je nog wel familie hebben die je opzoekt.... Misschien niet gedacht maar er zijn ook ouderen die geen familie meer hebben en in de loop van de tijd veel mensen verloren zijn door de dood? Daarbij als iemand bv slecht ter been is, kan diegene ook niet zo makkelijk contact buiten de deur maken.
Werk in een ziekenhuis en veel van die zielige eenzame oude mensen worden 'zomaar opeens ziek' vlak voor de feestdagen. En dan zijn ze dan zooo ziek dat ze niet meer terug naar huis kunnen. Vaak zijn ze vlak na oud & nieuw plotseling weer zover opgeknapt dat t opeens allemaal wel weer gaat...dit alles dan bekeken door de ogen van de familie die er wrsch niet zo veel behoefte aan heeft om voor opa/oma te zorgen tijdens de feestdagen.

Dus: mocht je behoefte hebben aan een paar zielige oudjes: je kunt er bij mij vast wel wat komen halen komende week :-)
Bij mij in de buurt is een heel leuk initiatief dit jaar. Via kerk/school/supermarkt wordt kenbaar gemaakt dat een aantal mensen (de initiatiefnemers) op 2e kerstdag gaan koken. Iedereen die het gezellig vindt kan komen. Ze moeten wel van te voren opgeven. Hoorde afgelopen week dat al flink wat mensen zich hebben opgegeven. Particulier initiatief trouwens. Vond het heel erg leuk. Wie weet kan ik volgend jaar ook eens helpen...

Heb vorig jaar ook op www gezocht naar sites die een 'gastgezin' voor de kerst zochten. Niet gevonden. Volgens mijn man niet raar....echt eenzame mensen zijn niet bekend bij stichtingen als 'de Zonnebloem' etc. Ik vrees dat hij gelijk heeft. Verdrietig eigenlijk.
Dat klinkt wel heel heftig zoals jij het beschrijft Pien. Niet veel behoefte aan het zorgenn voor je ouders vind ik gewoon schokerend. Ik kan me er niks bij voorstellen.
En gewoon 'langswippen' bij bejaardenhuizen? Is dat wat? Of moet het allemaal weer via de officiele weg denken jullie? Ik heb namelijk weinig zin in me aan moeten melden bij allerlei vrijwilligerscentrales en gesprekken te moeten voeren enzo. Klinkt kort door de bocht, dat weet ik, maar toch. Het moet leuk blijven, spontaan.
hier vraagt het vrijwilligerspunt ook vrijwilligers om met ouderen te gaan wandelen, de bedoeling is wel dat je steeds met iemand anders wandelt om te zorgen dat iedereen n keer aan de beurt komt.

want zoals gezegd :beginnen is makkelijk, volhouden al iets moeilijker vooral als de oudere het heel gewoon gaat vinden dat je komt en t je bijna gaat verwijten als je even niet kunt
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
ik hoop trouwens dat tegen de tijd dat ik echt oud ben, men er intusssen van overtuigd is dat kerstmis niet perse knus met zn allen gevierd moet worden, En dat men mij gewoon rustig laat zitten
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Toen ik zestien was deed ik vrijwilligerswerk. Elke vrijdag met een oudere (licht dementerende) dame van een zorginstelling naar haar voormalige flat waar ze nog meedeed aan een gezamelijke "sport" (iets met ovale ballen :d) Ook ging ik 1 keer in de zoveel weken koffie schenken in de zorginstelling. Hier woonden dementerende mensen. Er was een soort restaurant waar familie met een oudere een kopje koffie met iets lekkers kon gaan nuttigen. Het restaurant lag bij de (enige) ingang. Met mn zestien jaar zag ik wel 2 "families" binnen komen in 3 1/2 uur tijd. Ik was helemaal depri toen ik weer met moeders naast de kerstboom zat. Dat mensen hun eigen familie zo kunnen vergeten, dat was echt een schok voor me.

Ik zou best iemand extra aan tafel willen met kerst, ware het niet dat ik niet thuis ben dit jaar. Maar wat hier gezegd wordt klopt ook, aan alleen kerst heb je niets. Het gaat ook om de rest van het jaar.
quote:Kym schreef op 17 december 2008 @ 19:43:

En gewoon 'langswippen' bij bejaardenhuizen? Is dat wat? Of moet het allemaal weer via de officiele weg denken jullie? Ik heb namelijk weinig zin in me aan moeten melden bij allerlei vrijwilligerscentrales en gesprekken te moeten voeren enzo. Klinkt kort door de bocht, dat weet ik, maar toch. Het moet leuk blijven, spontaan.Het lijkt mij persoonlijk wel prettiger om dit via een centrale te doen. Dan heb je toch iets achter je staan. Zoals al eerder omschreven zal het niet altijd gaan om vrolijke montere mensen. Ik kan me voorstellen als zo'n oudere bijvoorbeeld verteld over depressieve gedachtes dat het fijn is om dan ergens terecht te kunnen voor advies en begeleiding.
The time is now
Gelukkig helpt mijn professionele achtergrond ook wel mee en schrik ik niet zo snel ergens van.
Zou gewoon eens binnenlopen bij een verzorgingshuis/verpleeghuis en uitleggen wat je wilt gaan doen. Dan hoor je vanzelf wel of je iets voor ze kunt betekenen.

Bedenk voor jezelf wel goed wát je wilt gaan doen. Als je echt vrijwilliger gaat worden ergens (ik noem maar even iets: koffie delen, wandelen met de oudjes etc etc), is dat vaak niet zo vrijwillig als dat het klinkt...er wordt echt op je gerekend!

Als je besluit om 'gewoon voor de gezelligheid' eens bij een ouder iemand op de koffie te gaan, brengt dat op zich minder verplichtingen met zich mee, maar oude mensen die niet meer zoveel te doen hebben, kunnen behoorlijk claimend worden. Ze rekenen er straks op dat jij elke keer langskomt voor een kopje koffie. En wat ga je bv. doen als die meneer/mevrouw die mss geen familie meer heeft/geen contact meer heeft met familie, in het ziekenhuis terecht komt? Hij/zij heeft alleen jou, en de was moet gedaan worden, er volgens gesprekken met artsen, ze hebben een contactpersoon nodig etc etc...neem je dat soort dingen dan ook op je?

Sorry, klinkt mss heel negatief, maar denk dat je er wel goed over na moet denken als je zoiets wilt gaan doen. Ik vind het echt super goed van je als je dit gaat doen, maar vind dat áls je het doet, je het ook goed moet doen (dat is dan mijn instelling). En dan zul je er dus ook rekening mee moeten houden dat het niet alleen de leuke, lieve schattige opa's/oma's zijn waar je elke week eventjes 10 minuutjes een kopje koffie gaat drinken (die hebben vaak genoeg familie/aanspraak...) maar dat die oude mensen ook heel claimend en commanderend kunnen zijn. En helaas is het vaak die laatste groep die (heel vreemd...) weinig contact hebben met hun familie.

Maar nogmaals: erg goed initiatief van je. Laat je nog eens horen hoe het uiteindelijk is 'afgelopen'? Ben erg benieuwd!!
Goeie posting Pien252!
The time is now
Bel een welzijnsorganisatie met ouderenwerk of een thuiszorgorganisatie, die kennen genoeg eenzame ouderen.

@ Sami, daar ben ik het niet mee eens. Zat ouderen die iets boeiends te vertellen hebben over hun leven. Het gaat er meer om of je je er in wilt verdiepen. (ik doe o.a. ouderenbeleid), maar ja, zoals bij alle mensen zijn er ook die irritant en niet leuk zijn. Mensen veranderen niet als ze ouder worden.
Wat een lief topic, .. ik heb er ook vaak over nagedacht.

Nadat ik eens bij ons in de winkel een poster zag hangen en daarin vroegen ze om een keer per week, op een middag met je peuter /kleuter de ouderen in tehuis te bezoeken en samen een mooie middag maken,. Dat schijnt een heel groot succes te zijn, maar ik ben er toen niet op ingegaan, omdat ik toen er ook geen tijd voor had. Nu wel, maar ik heb het nooit meer zien staan, zou er eens na kunnen informeren. En dan met mijn zoontje de mensen bezoeken. Lijkt me erg fijn.

Daarnaast heb ik even op google gekeken, op vrijwilligerswerk hier in onze stad, en daar werd ook bij vacatures, een eenmalige aktie op touw gezet om eenzame ouderen deze feestdagen wat bij te staan, zodat ze wat hebben om op te verheugen. Misschien is dat er bij jullie ook wel. ?
quote:Vinyl schreef op 17 december 2008 @ 19:05:

Jij had al wat he, 1e kerstdag?

Anders konden we best eens op bezoek bij zo iemand. Lijkt me best wel wat. Alleen niet, maar samen?Best een aardig idee... Ben overdag wel vrij hoor, ga pas aan het eind van de middag weg. Dus zou kunnen... en laat ik nu náást een verzorgingstehuis wonen...
Marahbloem: goede tip! Wellicht dat die ook de mensen in beeld hebben die niet onder het prototype zielige oudere vallen. Ga er eens over nadenken.

Beaugirl: da's ook een lief idee, om het met je kind te doen. Die moet toch kleuren en knutselen, waarom niet met een extra set handjes erbij in de vorm van een leenopa of oma?! Heb hier alleen geen kind voorradig en om die nou óók in het winkelcentrum op te pikken...:no:
quote:HoiPippiLangkous schreef op 17 december 2008 @ 19:21:

Sanmi, jij bezoekt je ouders ook maar niet meer na hun pakweg 65e?Heb een snelle aftakeling van dichtbij meegemaakt en weet dus dat ik tegen bepaalde dingen echt niet kan. En om op je op vraag terug te komen. Dat zal inderdaad helaas niet meer gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven