Oud en eenzaam met kerst: wat doe jij eraan?

17-12-2008 18:40 144 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit net Editie NL te kijken, daar lieten ze een filmpje zien van een oudere man die zo eenzaam is dat hij via de televisie vroeg of iemand hem thuis wil uitnodigen met kerst.

Volgens Editie NL zijn er 48.000 ouderen die helemaal geen bezoek krijgen met kerst en oud & nieuw en zich er doodongelukkig onder voelen.

Daar moest ik wel even van slikken. Ik ben zelf ook in mijn up deze kerst, maar ga gezellig naar vrienden en familie. Het idee om dat niet te kunnen doen: ik zou er ook niet heel blij van worden.

Ik heb ineens de behoefte er iets mee te doen - wat, weet ik ook niet hoor, maar de ellende van die oude man (het was echt gewoon een chique en welbespraakte meneer, helemaal geen zielige opa) daar kan ik dus écht slecht tegen. Maar wat kan ik hier nou mee? Kan moeilijk een zielige oma uit het winkelcentrum plukken en meeslepen naar mijn welgevulde kersttafel. Straks doen al haar 16 kleinkinderen aangifte van ontvoering van hun lieve oma

Alle gekheid op een stokje, doen jullie iets extra's met opa of oma? Nood je een oudere zonder sociaal leven uit de buurt bij jullie aan de kerstdis?
Ik snap je verhaal wel Reuzeltje, maar ik kwam helemaal niet onaangekondigd. Ik was er juist op voorhand heengeweest of het überhaupt wel zin had om met Kerst te komen. En if so, dan hoe en wat. Werd enthousiast onthaald, mede omdat ik niet kieskeurig was over wàt ik dan zou doen (dus net zo lief de mensen die in mijn ogen bewonderenswaardige bergen verzetten met veel te weinig handen, helpen met het wegwerken van vaat, rommel of wat dan ook als ook drie uur non stop rummikub als juist dat de meeste vreugde zou brengen). Daarom stond ik zo op mijn neus te kijken toen ik echt letterlijk niet voorbij de 2e sluisdeur kwam toen ik me 's ochtends conform afspraak kwam melden.
quote:Tientje79 schreef op 22 december 2008 @ 22:26:

[...]

Hoe herkenbaar.. maar toch he.. juist dán weet je hoe simpel het is om een verschil te maken.. Ik hoop dat de komende kerst wél harmonieus en warm is, dat verdien je! Iets met grote mond, klein hartje he.. (f)

Enne..lees jij je mail wel eens??

Ontopic: ik heb dus gewoon he-le-maal niks gehoord van dat verzorginstehuis. Daar zit ik dan met al mijn goede bedoelingen!

Wat raar.... ik bedoel: we komen echt niet helpen billen wassen. Maar als ik kijk naar hoe mijn oma daar woonde, dan was het hartstikke fijn als er extra handen waren in die woonruimte om een glaasje drinken te geven, of een advocaatje. Die mensen waren zo ver in hun Alzheimer, dat ze dat zelf echt niet meer konden.

Maar ja....
quote:whopper schreef op 22 december 2008 @ 22:27:

Waarom is er een verschil tussen een zielige opa en een welbespraakte meneer?

En waarom is het erger eenzaam te zijn met kerst dan op een doodnormale regenachtige zondagmiddag?

Dat is een goede vraag en ik las een tijdje terug ergens op internet dat de eenzaamheid juist het grootst is bij mensen tussen de 32 en 60 jaar.!!

Ik ga eens even zoeken of ik dat nog terug kan vinden.
quote:Vinyl schreef op 23 december 2008 @ 09:14:

[...]

Wat raar.... ik bedoel: we komen echt niet helpen billen wassen. Maar als ik kijk naar hoe mijn oma daar woonde, dan was het hartstikke fijn als er extra handen waren in die woonruimte om een glaasje drinken te geven, of een advocaatje. Die mensen waren zo ver in hun Alzheimer, dat ze dat zelf echt niet meer konden.

Maar ja....Vandaag ook weer niks gehoord. Belachelijk hoor. Jammer ook wel! Gaan we dan maar met elkaar aan de thee met kerstkransjes?
quote:badmeester schreef op 23 december 2008 @ 00:04:

http://www.project346.com/history-of-th ... 346-basman

En toch, doe mij maar een Aygo!

Veel makkelijker om oma van A naar B te vervoeren
Ik heb net met mn beste vriend besloten dat we kerstavond diner dan doorbrengen in de burger king

(moet tenslotte alles doen om niet burgerlijk over te komen)
quote:Tientje79 schreef op 23 december 2008 @ 19:16:

[...]

Vandaag ook weer niks gehoord. Belachelijk hoor. Jammer ook wel! Gaan we dan maar met elkaar aan de thee met kerstkransjes?

Vreemd.... Niet netjes ook, ze kunnen toch minstens zeggen dat we niet nodig zijn ofzo?

Ehm... ik kijk even. Ik moet heel eerlijk zeggen dat het me wel goed valt dat ik niks heb verder. Heb alles afgezegd, ben doodmoe en ben echt aan het bijtanken. Klinkt egoistisch... en dat is het eigenlijk ook

Dus ik weet nog niet...Als het niet doorgaat sluit ik me mss wel even op met een boek.

Zou je dat heel erg vinden?
quote:badmeester schreef op 23 december 2008 @ 19:27:

Ik heb net met mn beste vriend besloten dat we kerstavond diner dan doorbrengen in de burger king

(moet tenslotte alles doen om niet burgerlijk over te komen)Shit, daar héb ik iets over gezegd, maar ik weet niet meer wát!
Wat dan?Moet ik nu ook vertroeteld worden ofzo?
quote:badmeester schreef op 23 december 2008 @ 23:31:

Wat dan?Moet ik nu ook vertroeteld worden ofzo?Om ontopic te blijven: alleen als je eenzaam bent natuurlijk! En je moet niks natuurlijk
Ben hasske eenzaam
quote:badmeester schreef op 24 december 2008 @ 08:23:

Ben hasske eenzaamKan ik toch nog mijn goede daad doen!
Ik wacht...
Hoi Tientje, volgens mij begint het gewoon vlakbij om er iets aan te doen. De vader van kreeftlief had ook zo kunnen zijn, ondanks de meerdere kinderen die hij heeft. Iedereen druk druk druk.

Dus is hij met de kerst en oud en nieuw bij ons. Gewoon gezellig! Hij moppert een beetje, dus het gesprek blijft ook op gang. En als hij een beetje Alzheimer krijgt, kun je hetzelfde een paar keer vertellen, dus aan ouderdom zitten ook voordelen.
quote:badmeester schreef op 24 december 2008 @ 20:32:

Ik wacht...Moet natuurlijk eerst weten wat je behoeften zijn... (qua eenzaamheid he)
quote:kreeft1 schreef op 25 december 2008 @ 00:06:

Hoi Tientje, volgens mij begint het gewoon vlakbij om er iets aan te doen. De vader van kreeftlief had ook zo kunnen zijn, ondanks de meerdere kinderen die hij heeft. Iedereen druk druk druk.

Dus is hij met de kerst en oud en nieuw bij ons. Gewoon gezellig! Hij moppert een beetje, dus het gesprek blijft ook op gang. En als hij een beetje Alzheimer krijgt, kun je hetzelfde een paar keer vertellen, dus aan ouderdom zitten ook voordelen.

Je hebt helemaal gelijk Kreeft, maar ik heb niemand in mijn directe omgeving die echt eenzaam is. En dat kan alleen jij hé, in een mopperkont een interessante gesprekspartner zien.

Off topic: hoe is het met je? Weer helemaal back on track? Leuk weer eens iets van je te horen!
Hoi Tientje, nog steeds niet helemaal back on track, en dat kan ook nog wel evfentjes duren, maar wel op de weg terug. Per dag een paar uur aan het werk, en daarbuiten ook nog veel andere dingen. Dus ik kom een beetje energie tekort, maar ik voel me goed.

Hoe is het verder met jouw? Nog steeds last van de luchtwegen zag ik. Bevalt het nieuwe werk? En gaat het goed met de familie? En al een leuke man in het vizier? Er is vast iemand, die jij ontzettend gelukkig kunt maken.

Groetjes kreeft
ik wil knuffels
quote:badmeester schreef op 25 december 2008 @ 09:16:

ik wil knuffels

Zo-een?

quote:badmeester schreef op 25 december 2008 @ 09:16:

ik wil knuffels

Of meer zoiets?

quote:kreeft1 schreef op 25 december 2008 @ 02:21:

Hoi Tientje, nog steeds niet helemaal back on track, en dat kan ook nog wel evfentjes duren, maar wel op de weg terug. Per dag een paar uur aan het werk, en daarbuiten ook nog veel andere dingen. Dus ik kom een beetje energie tekort, maar ik voel me goed.

Hoe is het verder met jouw? Nog steeds last van de luchtwegen zag ik. Bevalt het nieuwe werk? En gaat het goed met de familie? En al een leuke man in het vizier? Er is vast iemand, die jij ontzettend gelukkig kunt maken.

Groetjes kreeft

Fijn om te horen dat je echt wel op de weg terug bent! En die energie komt echt wel weer terug, je lijf heeft nu eenmaal veel tijd nodig om een beetje terug te veren na die aanslag erop... Gezien het tijdstip van posten ben je nog steeds aan het nachtbraken?

Hier gaat alles prima hoor, ben weer volop aan de slag! Baan bevalt erg goed, heb echt het gevoel van de hel in de hemel beland te zijn, dat werd tijd.. Ik heb afgelopen jaar een poosje 'verkering' gehad met de buurman van Vinyl, maar dat is inmiddels weer voorbij. Nu weer in mijn up en da's jammer, maar geen drama hoor. We zullen wel zien wat de toekomst brengt!

Fijne kerstdagen, geniet ervan!
het betreft het tweede inderdaad

de buurman van vinyl dat klinkt als incest hahaha
Tja, het is maar net hoe je het leest he..
ik was only kdding of course

ik heb trouwens ook een enorm leuke buurman in de aanbieding echt waar
Ik zou zeggen: stel 'em voor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven