Oud en eenzaam met kerst: wat doe jij eraan?

17-12-2008 18:40 144 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit net Editie NL te kijken, daar lieten ze een filmpje zien van een oudere man die zo eenzaam is dat hij via de televisie vroeg of iemand hem thuis wil uitnodigen met kerst.

Volgens Editie NL zijn er 48.000 ouderen die helemaal geen bezoek krijgen met kerst en oud & nieuw en zich er doodongelukkig onder voelen.

Daar moest ik wel even van slikken. Ik ben zelf ook in mijn up deze kerst, maar ga gezellig naar vrienden en familie. Het idee om dat niet te kunnen doen: ik zou er ook niet heel blij van worden.

Ik heb ineens de behoefte er iets mee te doen - wat, weet ik ook niet hoor, maar de ellende van die oude man (het was echt gewoon een chique en welbespraakte meneer, helemaal geen zielige opa) daar kan ik dus écht slecht tegen. Maar wat kan ik hier nou mee? Kan moeilijk een zielige oma uit het winkelcentrum plukken en meeslepen naar mijn welgevulde kersttafel. Straks doen al haar 16 kleinkinderen aangifte van ontvoering van hun lieve oma

Alle gekheid op een stokje, doen jullie iets extra's met opa of oma? Nood je een oudere zonder sociaal leven uit de buurt bij jullie aan de kerstdis?
quote:nlies schreef op 17 december 2008 @ 19:55:

ik hoop trouwens dat tegen de tijd dat ik echt oud ben, men er intusssen van overtuigd is dat kerstmis niet perse knus met zn allen gevierd moet worden, En dat men mij gewoon rustig laat zitten

Nlies, daar hoop ik nú al op!

Allemaal leuk en aardig, maar ik moet er zelf niet aan denken. Ja, het kost weinig om eens in de zoveel weken een kopje koffie te drinken. Maar als ik de rest van de tijd weet dat die oudere niemand anders heeft, zou dat besef te zwaar op mijn maag gaan liggen. Schuldgevoel enzo.

Ik heb bewondering voor de mensen die het wel kunnen, maar ik heb er de juiste 'opmaak' niet voor en vermijd om die reden ook dierenasiels en andere zielige plaatsen. Word er alleen maar verdrietig van en ik kan toch niets structureels bieden. Met grootouders is het anders, daar ben ik al aan gehecht en los van dat geef ik mezelf niet de keus en gá ik gewoon. Ook al is het loodzwaar. Maar voor andere, vreemde mensen zou ik het niet doen. Tenzij het misschien spontaan klikt. Ofzo. Moeilijk hoor.
quote:Marahbloem schreef op 17 december 2008 @ 20:43:

Bel een welzijnsorganisatie met ouderenwerk of een thuiszorgorganisatie, die kennen genoeg eenzame ouderen.

@ Sami, daar ben ik het niet mee eens. Zat ouderen die iets boeiends te vertellen hebben over hun leven. Het gaat er meer om of je je er in wilt verdiepen. (ik doe o.a. ouderenbeleid), maar ja, zoals bij alle mensen zijn er ook die irritant en niet leuk zijn. Mensen veranderen niet als ze ouder worden.Tuurlijk maar ik vraag me serieus af waar het maatje blijft als het moeilijk wordt. En het gaat er niet om dat mensen irritant zijn of niet leuk, want ook die heb je in alle soorten en maten. Maar mensen rekenen wel ergens op als je ergens aan begint. Zeker eenzame mensen. Het zou geen kerstgedachte moeten zijn, maar een gedachte voor het hele jaar en dat zal in de meeste gevallen, denk ik, niet zo zijn.
Overigens is de reden dat ik hier zo fel op reageer is dat ik heb moeten meemaken hoe iemand vereenzaamt in een tehuis omdat het bezoek wegblijft, terwijl ze toezeggen dat ze zullen komen. Dat er mensen zijn die met hele goede bedoelingen ergens aan beginnen. Dat mensen zich niet realiseren hoe moeilijk het is om iets af te maken en dat ze onbedoelt mensen enorm kunnen kwetsen door er gewoon niet meer te zijn.

Gelukkig zijn er uitzonderingen en in mijn geval koester ik deze mensen met heel mijn hart, omdat het mijn eigen lieve moeder betrof. Maar ik weet na deze ervaring dat ik er echt niet geschikt voor ben.
quote:Sanmi schreef op 17 december 2008 @ 21:17:

[...]

Tuurlijk maar ik vraag me serieus af waar het maatje blijft als het moeilijk wordt. En het gaat er niet om dat mensen irritant zijn of niet leuk, want ook die heb je in alle soorten en maten. Maar mensen rekenen wel ergens op als je ergens aan begint. Zeker eenzame mensen. Het zou geen kerstgedachte moeten zijn, maar een gedachte voor het hele jaar en dat zal in de meeste gevallen, denk ik, niet zo zijn.Helemaal eens hoor Samni. Ik denk dat je het ook alleen maar moet doen als er een vorm van wederkerigheid in zit: ik wil iemand helpen uit een sociaal isolement te halen, maar aan de andere kant wil ik ook wel een opa. Eén met verhalen, misschien zelfs wel eens een wijze raad. Eenrichtingverkeer houdt niemand lang vol, denk ik. Voor een keer prima, overigens. Zo'n kerstdiner is een initiatief waar veel mensen wel wat mee kunnen, maar dat kun je natuurlijk ook maar één keer per jaar doen.
Ohhh, ik hoorde vorige week op de radio van een soort 'matchingsbureau' dat júist voor kerst en oud&nieuw 'eenzame ouderen' wil koppelen aan mensen die het leuk vinden hun eigen kerst met anderen te delen. Er werd een website genoemd... even heel hard graven...
Peas on earth!
Je kunt gewoon bij een bejaardenhuis langs gaan en vragen wat je kunt doen, en voor wie. Niet per de met kerst maar structureel.

Ik heb jaren wekelijks met een mevrouw gewandeld. Ze zat in een rolstoel en kreeg nooit bezoek, en het personeel had het zo druk.

Dan gingen we een uurtje naar het park, of even langs de winkels. Lekker buiten, beetje kletsen. Vrij oppervlakkig gesprek want ik was nog heel jong (16-19) en vroeg weinig :-) Toch vond ze het wel heel leuk en ik ook.

Toen ging ik studeren in een andere stad en provincie, nog kaartjes geschreven tot ze overleed.

Ben wel eens verbaasd over mezelf dat de jonge puberale ik dat wél deed, en dat ik nu zoiets niet meer doe (behalve inmiddels voor mijn eigen ouders zorgen), terwijl ik over het algemeen toch wijzer en empatischer ben geworden.

Want ook met mijn drukke leven nu heb ik natuurlijk best een uurtje over in het weekend...
Maar als je alleen met kerst (of kerst en oud en nieuw) bij iemand langs gaat en daarna niet meer...dat kun je toch ook niet maken? Ik ben gelukkig nog gezegend met een opa en oma en met kerst ga ik denk ik wel die kant op (we gaan 26e op vakantie, vandaar) maar gelukkig zijn ze nog met zijn tweetjes en hebben een druk sociaal leven...mijn opa en oma wonen 2 uur rijden weg en ik zie ze elke paar maanden wel....Iemand van jullie die zijn oma/oma niet meer ziet dan? Kan me er zo niks bij voorstellen dat mensen hun oma/opa niet meer zien...
Ik heb het gisteren ook gezien. Vond het zo zielig! En het leek me echt een leuke lieve man. Hij woont n beetje aan de andere kant van het land, dus uitnodigen gaat moeilijk worden, maar ik hoop wel dat hij ergens aan mag schuiven.

Ik moest direct aan mn omatje denken. Helaas is ze er niet meer. Maar zij was ook behoorlijk eenzaam. Vooral nadat mn opa gestorven was. Ze had zelf geen rijbewijs en was moeilijk ter been, dus zelf ergens heen gaan was er bijna niet meer bij. Ik ben haar vaak op gaan halen om samen boodschappen te doen. Zelf je boodschapjes halen is toch heel anders, dan een lijstje aan iemand doorgeven. Dat was dus echt een uitstapje voor haar. Ze was altijd super blij als je bij haar op bezoek kwam. Soms stopte ze me zelfs geld toe, zo dankbaar was ze.

Met kerst hebben we haar altijd uitgenodigd om te komen eten. Maar dat wilde ze nooit. Ze wilde graag dat iedereen bij haar langskwam, en stond uren achter het fornuis. De teleurstelling was dus ook groot als er bijna niemand kwam.

Met ons gezin gingen we altijd een van de 2 kerstdagen naar haar toe. Dan moest er ook gegeten worden natuurlijk. En om haar niet teleur te stellen deden we dat. Ondanks dat we daarna verder moesten om bij iemand anders te gaan eten.

Ik heb er ook wel eens over nagedacht om vrijwilliger te worden in een bejaardentehuis. Maar tot nu toe nog geen stappen ondernomen. Misschien wordt het daar eens tijd voor.
Goed topic is dit. Zelf 'droom' ik er wel eens van om een kerstdiner te organiseren, voor alle oude mensen die eenzaam zijn. Mijzelf kennende zal het wel bij dromen blijven, want om zoiets te doen 'durf' ik eigenlijk weer niet.
quote:gelukkigmeisje schreef op 17 december 2008 @ 22:37:

Maar als je alleen met kerst (of kerst en oud en nieuw) bij iemand langs gaat en daarna niet meer...dat kun je toch ook niet maken? Waarom zou dat niet kunnen? Dat je een keer bij iemand op bezoek gaat, wil toch niet zeggen dat je voor de rest van zijn/haar leven een commitment aan gaat? Beter iets dan niets. En zolang je er geen gewoonte van maakt om bij een persoon op bezoek te gaan, kweek je ook geen onrealistische verwachtingen.
quote:Tientje79 schreef op 17 december 2008 @ 21:08:

[...]

Best een aardig idee... Ben overdag wel vrij hoor, ga pas aan het eind van de middag weg. Dus zou kunnen... en laat ik nu náást een verzorgingstehuis wonen...

Ik heb denk ik ook pas wat aan het eind van de middag...

Hmmm...
En, en? Zijn jullie nog geweest?

Zat net Editite NL te kijken en Opa Jan heeft 150 uitnodigingen ontvangen! Leuk voor hem zeg! Hij kiest er eentje uit, en met de rest van de uitnodigingen kijken ze of ze andere eenzame ouderen kunnen helpen. Leuk!
Is het niet veel beter om die eenzame ouderen met elkaar in contact te brengen? En ze te helpen met vervoer en andere praktische drempels?
quote:Soundpost schreef op 18 december 2008 @ 19:44:

Is het niet veel beter om die eenzame ouderen met elkaar in contact te brengen? En ze te helpen met vervoer en andere praktische drempels?

Lijkt mij ook een goed idee. Ik moet zeggen dat er in de stad waar ik woon ook verschillende initiatiefen zijn voor oudere en/of eenzame mensen met de kerst. De inloophuizen zijn open bijvoorbeeld en in veel verzorgingshuizen worden kerstmaaltijden georganiseerd voor bewoners en andere belangstellenden.

Neemt niet weg dat het natuurlijk geweldig is als mensen zich inzetten voor anderen. Persoonlijke aandacht blijft altijd het fijnst natuurlijk.
Iemand van jullie die zijn oma/oma niet meer ziet dan? Kan me er zo niks bij voorstellen dat mensen hun oma/opa niet meer zien...

Ik denk dat er veel mensen zijn die geen opa en oma meer hébben. Die van mij zijn al 20 jaar dood, dus die zie ik niet meer. De leeftijden op dit forum lopen volgens mij nogal uiteen...

Dan kom je natuurlijk wel weer in een andere fase, die van bejaarde ouders.
quote:Vinyl schreef op 18 december 2008 @ 18:19:

[...]

Ik heb denk ik ook pas wat aan het eind van de middag...

Hmmm...Even bellen dit weekeinde? Heb wel een idee...
quote:wohman schreef op 18 december 2008 @ 19:27:

En, en? Zijn jullie nog geweest?

Zat net Editite NL te kijken en Opa Jan heeft 150 uitnodigingen ontvangen! Leuk voor hem zeg! Hij kiest er eentje uit, en met de rest van de uitnodigingen kijken ze of ze andere eenzame ouderen kunnen helpen. Leuk!

Gelukkig is meneer Jan onder de pannen - had ook niet anders verwacht. Die man is volgens mij een aanvulling aan tafel en zéker geen zeurende bejaarde. Wel raar dat ze hem opa noemen, de beste man heeft helemaal geen kinderen.

Ik weet niet wie er naar vroeg trouwens, maar ik heb dus geen opa's en oma's meer en dat vind ik best jammer! Vroeger ging ik heel veel langs bij mijn overgrootmoeder, dan ging ik de kaarten voorlezen die ze gekregen had. En dat waren er véél! Oma was een heel lief mens, altijd benieuwd naar mijn verhalen. En als ze iets niet snapte, zei ze dat ze nooit te oud was om te leren. Heerlijk mens was dat!
Ik ben een paar jaar vrijwilligerscoördinator geweest voor een project waarbij vrijwilligers oudere eenzame mensen bezoeken. In mijn woonplaats zijn er zo'n 10 organisaties met dergelijke projecten, dus keus genoeg. Het voordeel van je aansluiten bij zo'n organisatie is juist dat je de vrijblijvendheid er een beetje afhaalt en dat de coördinator een match maakt, dus dat de kans op teleurstellingen kleiner wordt.

Wel op bezoek willen, maar geen zin hebben in gesprekken vooraf vind ik eerlijk gezegd al klinken alsof je het niet lang vol gaat houden en dat is extra jammer voor de betrokkene. Overigens gaat het ook in verzorgingshuizen vaak via iemand die het vrijwilligerswerk daar onder de hoede heeft; dus ook eerst een kennismakingsgesprek om de wederzijdse verwachtingen te polsen.
Wees blij!
Krijg door dit topic ineens inspiratie om met de kinderen kerstkaarten te gaan knutselen (de vloer ligt hier toch al 24/7 bezaaid met papierknipsels) en dan bij een bejaardenhuis langs te brengen.

(Of mag je dat niet meer zo noemen? Ben er even uit, politiek correct gezien)
Nee Nijn, dat heet verzorgingshuis tegenwoordig. Voor de niet meer piepjonge medemens .
Wees blij!
quote:Soundpost schreef op 18 december 2008 @ 19:44:

Is het niet veel beter om die eenzame ouderen met elkaar in contact te brengen? En ze te helpen met vervoer en andere praktische drempels?Ik denk niet dat je een stel bejaarden bij elkaar kunt zetten met de mededeling 'ga maar lekker met elkaar spelen'.als de enige overeenkomsten de leeftijd en eenzaamheid zijn. Dat werkt bij kleine kinderen niet en bij bejaarden vast ook niet. Anders waren ze m.i. niet alleen.
Nijntje, daar zat ik ook al aan te denken, knutselen met m`n dochtertje en koekjes bakken of zo. Vindt ze toch heerlijk om te doen en dan heeft het nog een bestemming ook (anders blijven er ook altijd maar een stel in de trommel zitten tot ik ze maar weggooi. OT: Iemand een idee hoelang zelfgebakken koekjes goed blijven?).
Wat goed dat Editie NL aandacht voor eenzaamheid onder ouderen heeft gevraagd. Ik heb de uitzending ook gezien.

Het valt me op dat bij het onderwerp 'eenzaamheid' vaak alleen over ouderen wordt gesproken. En dat terwijl uit onderzoeken blijkt dat eenzaamheid net zo vaak onder ouderen als jongeren voorkomt. Mensen durven er vaak niet voor uit te komen. Ik kan me dat wel voorstellen, zeker in deze periode, waarin alles gericht is op 'kerst vieren met al je vrienden en familie'. Ik bedoel o.a. de media, tijdschriften en winkels.

Zoals de spotjes van Robbert ten Brink over All you need met het motto 'Niemand moet met kerst alleen zijn'. Heel romantisch hoor, maar voor sommige mensen zit er niets anders op.

Mijn moeder werkt in een verpleeghuis en ik heb vroeger ook in de ouderenzorg gewerkt. Op eerste kerstdag ga ik op de afdeling helpen met koffie schenken en eten rond brengen. Ze komen namelijk altijd handen tekort. Mijn moeder gaat kerstliedjes spelen op de piano.

Ik ben blij dat ik me op deze manier nuttig kan maken met de kerst, en ik kom tenminste onder de mensen.

Ik ben sinds een paar weken weer single en ik heb ook mijn baan opgezegd, dus ik kan de afleiding goed gebruiken.
Mijn schoonmoeder van 79 zit ook in een verzorgingstehuis. Wij halen haar geregeld een paar uurtjes naar huis (langer vindt ze zelf niet fijn, wordt ze te moe). Dit jaar kan het echter niet, omdat wij tijdelijk in een appartement zonder lift wonen (en zij in een rolstoel zit en echt niet te tillen is). Maar we gaan wel langs met kerst en hebben de broers van mijn man gevraagd of zij haar dit jaar naar huis willen halen. (Zij doen dit ook wel af en toe met een verjaardag).

Mijn ouders zijn gescheiden en ik ga wel naar beide toe met kerst. Ik vind het sneu om dat niet te doen. Mijn kerstdagen zijn dan wel zo'n beetje voorbij en hebben we zelf nog niet eens een gezin!

Ik vind het alleen onzin dat alles perse in die 2 kerstdagen moet. Je rent van de ene brunch naar het andere diner.

Ik spreid het liever wat.

We gaan zo wie zo 1 a 2x per week naar mijn schoonmoeder. Ik vind het zo sneu dat ze daar hele dagen zit en bijna niets meer kan (1 kant verlamd, kan vrijwel niet praten, maar is geestelijk prima in orde).
quote:elninjoo schreef op 18 december 2008 @ 18:04:

[...]

Waarom zou dat niet kunnen? Dat je een keer bij iemand op bezoek gaat, wil toch niet zeggen dat je voor de rest van zijn/haar leven een commitment aan gaat? Beter iets dan niets. En zolang je er geen gewoonte van maakt om bij een persoon op bezoek te gaan, kweek je ook geen onrealistische verwachtingen.

Op zich wel mee eens, maar ga dan met kerst ook niet.

De mensen over wie we het hier hebben zijn hele dagen eenzaam. het wordt nu alleen gebracht onder de noemer 'met kerst alleen zijn'. Maar ze zijn het hele jaar alleen.

Denk liever dat ze hebben dat er een paar keer per maand iemand komt en met kerst niet, dan alleen met kerst en verder niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven