Oud en eenzaam met kerst: wat doe jij eraan?

17-12-2008 18:40 144 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit net Editie NL te kijken, daar lieten ze een filmpje zien van een oudere man die zo eenzaam is dat hij via de televisie vroeg of iemand hem thuis wil uitnodigen met kerst.

Volgens Editie NL zijn er 48.000 ouderen die helemaal geen bezoek krijgen met kerst en oud & nieuw en zich er doodongelukkig onder voelen.

Daar moest ik wel even van slikken. Ik ben zelf ook in mijn up deze kerst, maar ga gezellig naar vrienden en familie. Het idee om dat niet te kunnen doen: ik zou er ook niet heel blij van worden.

Ik heb ineens de behoefte er iets mee te doen - wat, weet ik ook niet hoor, maar de ellende van die oude man (het was echt gewoon een chique en welbespraakte meneer, helemaal geen zielige opa) daar kan ik dus écht slecht tegen. Maar wat kan ik hier nou mee? Kan moeilijk een zielige oma uit het winkelcentrum plukken en meeslepen naar mijn welgevulde kersttafel. Straks doen al haar 16 kleinkinderen aangifte van ontvoering van hun lieve oma

Alle gekheid op een stokje, doen jullie iets extra's met opa of oma? Nood je een oudere zonder sociaal leven uit de buurt bij jullie aan de kerstdis?
quote:jemamem schreef op 19 december 2008 @ 10:57:

Iemand van jullie die zijn oma/oma niet meer ziet dan? Kan me er zo niks bij voorstellen dat mensen hun oma/opa niet meer zien...

Ik denk dat er veel mensen zijn die geen opa en oma meer hébben. Die van mij zijn al 20 jaar dood, dus die zie ik niet meer. De leeftijden op dit forum lopen volgens mij nogal uiteen...

Dan kom je natuurlijk wel weer in een andere fase, die van bejaarde ouders.

Mijn laatste oma is idd 7 jaar geleden overleden.

En ik ben niet heel oud (28).

Maar mijn schoonmama is 79 dus die reken ik ook onder de 'oma's' waar we het hier over hebben (en ze is ook oma, alleen niet van mij).
Nee ik doe daar niks mee. Ik vind het echt fantastisch als andere mensen dat doen maar ik kan er zelf niet zoveel mee.

Als ik al die ellende om me heen zie steek ik mijn hoofd heel diep in t zand. Het doet me teveel denken aan mijn jeugd en dat trek ik in deze levensfase niet. Misschien later als ik groter ben ofzo...
quote:jemamem schreef op 19 december 2008 @ 10:57:

Iemand van jullie die zijn oma/oma niet meer ziet dan? Kan me er zo niks bij voorstellen dat mensen hun oma/opa niet meer zien...

Ja, ikke.

En nee, dat is niet omdat ik een harteloos mens ben wat een paar ouderen laat stikken. Mijn oma en opa zijn in de 70, maar nog hartstikke vitaal; ze hebben meer sociale bezigheden dan ik, allerlei clubjes en commissies enzo.

De reden dat ik ze (bijna) nooit meer zie (één keer in de twee jaar ofzo) is omdat ze nogal euh, typisch zijn... Wie de serie "Schone Schijn" kent (over Hyacint Bucket, euh Bouquet) kent mijn opa en oma. Ik word spontaan allergisch voor al hun maniertjes, "hoe heurt het ook alweer?" en de manier waarop alles maar onder het vloerkleed wordt geschoven, want dan is het er tenminste niet.

Dus wat dat betreft zou ik best wel een 'oudje' willen leren kennen, snijdt het ems aan twee kanten: oudje niet eenzaam meer, en ik een adoptiegrootouder.
dubbel
quote:Bagheera schreef op 19 december 2008 @ 12:12:

[...]

Ik denk niet dat je een stel bejaarden bij elkaar kunt zetten met de mededeling 'ga maar lekker met elkaar spelen'.als de enige overeenkomsten de leeftijd en eenzaamheid zijn. Dat werkt bij kleine kinderen niet en bij bejaarden vast ook niet. Anders waren ze m.i. niet alleen.

Nee, dat lijkt mij inderdaad een vreemde mededeling, waarom zou je dat doen? Ik heb nergens gezegd dat ze met elkaar moeten spelen of dat er sprake van opgelegde 'dwang' moet zijn of van 'bij elkaar zetten'.

En hoe kom jij aan het idee dat mensen zich zo zouden laten behandelen? En aan de vergelijking met kleine kinderen?

Nooit van contactadvertenties gehoord? Van vragen aan mensen of ze daar behoefte aan zouden hebben? Van het opperen van mogelijkheden? Dat ze kunnen overwegen waar ze zin in zouden hebben, een jonger 'maatje' of een leeftijdsgenoot of weet ik veel wat? Die in beginsel inderdaad allebei wildvreemd zullen zijn, maar daar gaat het in dit topic dan ook over.

Vreemde reactie hoor.
quote:badmeester schreef op 21 december 2008 @ 12:51:

Nee ik doe daar niks mee. Ik vind het echt fantastisch als andere mensen dat doen maar ik kan er zelf niet zoveel mee.

Als ik al die ellende om me heen zie steek ik mijn hoofd heel diep in t zand. Het doet me teveel denken aan mijn jeugd en dat trek ik in deze levensfase niet. Misschien later als ik groter ben ofzo...

Nog groter?

Misschien dat je er helemaal niks over wilt zeggen hoor (kan ik me wel voorstellen) maar hoe bedoel je dat het je teveel aan je jeugd doet denken? Naar, lijkt me dat...

Ik denk altijd maar: een druppeltje, hoe klein ook, is tóch een druppeltje. Ben net naar het verzorgingstehuis bij mij in de straat gelopen. Ik kom daar normaal gesproken alleen om te stemmen, dus was wel even raar. Meisje aan de balie had geen idee wat ze met mijn aanbod aanmoest, dus heeft mijn naam en nummer genoteerd en ik word morgen teruggebeld... To be continued dus!
Grinnik... te goed voor deze wereld dus? Dat ze niet eens weten wat ze er mee moeten, hihi
Ach, kan me wel voorstellen dat dit soort aanbiedingen niet dagelijks gedaan worden... Maar je hoort dus nog van me
Heb nog één oma...die is altijd 1 kerstdag bij ons thuis, andere kerst bij haar zoon....Oma zit NOOIT alleen!
Ik heb ook weleens een mail gestuurd naar leger des heils met aanbod om te helpen maar ook nooit wat op gehoord.

en aangaande de vraag van tientje:

als ik dat soort dingen hoor of lees dan kan ik daar inderdaad slecht tegen omdat me dat doet denken aan mijn jeugd. continue geldgebrek, moeder met anorexia en dwangstoornissen, geen vader, co-ti-nu ruzie (en natuurlijk vooral) met de kerstdagen maakte dat ik vroeger god op mijn blote knieeen dankbaar was als t weer 2 januari was. tegenwoordig denk ik he fijn 2 dagen vrij kan ik overdag tenminste lekker klussen, dat is al een hele vooruitgang
quote:badmeester schreef op 21 december 2008 @ 23:04:

als ik dat soort dingen hoor of lees dan kan ik daar inderdaad slecht tegen omdat me dat doet denken aan mijn jeugd. continue geldgebrek, moeder met anorexia en dwangstoornissen, geen vader, co-ti-nu ruzie (en natuurlijk vooral) met de kerstdagen maakte dat ik vroeger god op mijn blote knieeen dankbaar was als t weer 2 januari was. tegenwoordig denk ik he fijn 2 dagen vrij kan ik overdag tenminste lekker klussen, dat is al een hele vooruitgang

Hoe herkenbaar.. maar toch he.. juist dán weet je hoe simpel het is om een verschil te maken.. Ik hoop dat de komende kerst wél harmonieus en warm is, dat verdien je! Iets met grote mond, klein hartje he.. (f)

Enne..lees jij je mail wel eens??

Ontopic: ik heb dus gewoon he-le-maal niks gehoord van dat verzorginstehuis. Daar zit ik dan met al mijn goede bedoelingen!
Waarom is er een verschil tussen een zielige opa en een welbespraakte meneer?

En waarom is het erger eenzaam te zijn met kerst dan op een doodnormale regenachtige zondagmiddag?
Weet je dat er in tehuizen in Nederland honderden mensen zitten die al 3-5 of zelfs 8 jaar niet buiten geweest zijn? Dat komt dus omdat er nooit iemadn komt (familie) om eens een ommetje met hen te maken.
quote:whopper schreef op 22 december 2008 @ 22:27:

Waarom is er een verschil tussen een zielige opa en een welbespraakte meneer?

En waarom is het erger eenzaam te zijn met kerst dan op een doodnormale regenachtige zondagmiddag?omdat op kerst alle mensen om je heen (dus alle medebejaarden in dat tehuis) allemaal door familie worden opgehaald en dan is het extra zuur als één zo'n oudje geen bezoek krijgt
Ik weet uit ervaring dat er meer eenzaamheid is buiten de feestdagen om. Die oudjes worden wel met kerst opgehaald, maar de rest van het jaar zitten ze daar alleen, want de kinderen / nichten/ neven hebben hun goede daad voor eht jaar weer gedaan.

Niet allemaal natuurlijk, maar even gechargeerd gesteld. Vandaar mijn opmerking.
Ja, maar op andere dagen van 't jaar worden er meerdere oudjes niet bezocht dus hebben ze elkaar. Vind 't veel zieliger als er 30 mensen in zo'n tehuis wonen en er worden er 29 vertroeteld met kerst terwijl er eentje alleen blijft zitten.
Daar heb je gelijk in. Het leed is echter groter dan alleen de kerst. Veel groter. Zo groot dat ik er heel erg van geschrokken ben.
quote:whopper schreef op 22 december 2008 @ 22:41:

Daar heb je gelijk in. Het leed is echter groter dan alleen de kerst. Veel groter. Zo groot dat ik er heel erg van geschrokken ben.

Ja, triest he... Jammer dat je die mensen niet herkent, het zijn vaak heel gewone mensen aan de kassa, op straat, in de sportschool... Daarom sloeg ik ook aan op die nette meneer: hij lijkt in de verste verte niet op een eenzame man, maar hij is het toch wel. Schijn bedriegt dus...

Ben wel benieuwd naar jouw ervaring whopper, wat heeft jou nu zo geraakt?
Mijn oma is een Hele Nare Vrouw.

Ik ga er niet heen. En toen er een poosje noodgedwongen door een familielid voor haar moèst worden gezorgd is mijn nichtje daar voor betaald en heeft ze een auto gekregen. Vond ik nog dat ze er karig vanaf kwam.

In de jaren dat de kinderen niet bij mij zijn maar bij hun vader probeer ik het zo uit te kienen dat ik zelf alleen ben met Kerst. Moet ik jokken tegen al mijn vriendinnen en een paar vrienden, want anders vinden ze me zielig en nodigen ze me uit. En ik weet het niet, maar sinds een paar jaar verstikt de commercie rondom het 'verplichte geluk dat haalbaar is als je maar genoeg geld hebt' me enorm. Zo erg dat ik het dus liever niet vier.

Paar jaar geleden had ik me aangemeld bij een verzorgingstehuis om te helpen met Kerst. Hand en spandiensten en gewoon gezelligheid brengen. Stond ik daar netjes opgepoetst met mijn hele verzameling kerstkransjes, werd ik zó de deur uitgebonjourd door de dame die die dag de tent runde. Die had namelijk geen tijd om ook nog eens vrijwilligers dingen uit te leggen. Ok dan
ik lees mijn meel heel vaak hoezo? ik niet snap?

ergens vind ik het jammer als t herkenbaar is als je me snapt zeg maar.
quote:sprankelend schreef op 22 december 2008 @ 23:06:

Paar jaar geleden had ik me aangemeld bij een verzorgingstehuis om te helpen met Kerst. Hand en spandiensten en gewoon gezelligheid brengen. Stond ik daar netjes opgepoetst met mijn hele verzameling kerstkransjes, werd ik zó de deur uitgebonjourd door de dame die die dag de tent runde. Die had namelijk geen tijd om ook nog eens vrijwilligers dingen uit te leggen. Ok dan

Krijg een beetje een visioen over donderdag

Sta je dan, met je goede gedrag!
het is allemaal natuurlijk super dat er mensen zijn die zich vrijwillig inzetten voor de oudere medemens. ik werk zelf in de verzorging en dan kleinschalig en de behoefte waar wij aan hebben is voornamelijk het ommetje buiten de deur. even de kleine boodschap samen halen en het zou geweldig zijn als er 1x per maand of per week iemand komt koken. waar je dan wel rekeningmee moet houden is de structuur van de mensen zelf. wij bekijken het vanuit ons oogpunt, maar vergeten daarbij weleens waar de oudere mens zelf behoefte aan heeft. zo merk ik dat met oud en nieuw de mensen liever in hun dagelijks stramien om 22.00 uur naar bed gaan ipv om 24.00 uur vuurwerk te gaan kijken en oliebolen eten. ook is het natuurlijk gezellig als om 09.30 spontaan een vrijwilliger op de stoep staat maar dan is het bij ons juist spitsuur en best druk. mensen hebben toch hun eigen ritme en tussen de middag willen ze vaak wat rusten. eigenlijk heb je per dag maar een paar momenten waar een vrijwilliger welkom is. een vrijwilliger wordt namate ze vaker langskomt steeds waardevoller. helpen met eten (wat vind iemand lekker, kan die persoon zelf nog aangeven wat hij lekker vind of niet, eet iemand nog redelijk zelfstandig of niet, hulpmiddelen, verdikkingsmiddelen in het drinken ivm slikgevaar ed), wandelen (kan iemand nog zelf redelijk ver lopen of met een rollator of rolstoel, is iemand snel vatbaar, stilzitten in de rolstoel is kouder dan zelf lopen ed)

wij doen an belevingsgerichte zorg en heb ooit gewerkt met een vrijwilliger die dacht dat de bewoner totaal niet zelfstandig was omdat hij in een rolstoel zat en stopte zelf het eten in zijn mond terwijl met de juiste aanpassingen die persoon nog zelf kon eten. daar moet je als vrijwilliger toch ook wel van op de hoogte zijn. een vrijwilliger wil graag helpen terwijl wij doen aan begeleiding en het stimuleren van de zelfredzaamheid. ik kan me heel goed voorstellen dat als je met hele goede bedoelingen spontaan op de stoep gaat staan dat er gezegd kan worden dat er op dat moment geen tijd is om een vrijwilliger in te werken. er komt bij vrijwilligerswerk in een zorgcentrum veel meer kijken en kijk zelf goed wat je precies wilt. wil je helpen bij het koken en eten met bewoners moet je dus ingewerkt worden. en geloof me...er zijn nog steeds mensen die een eitje koken met een half gare dooier omdat dat zo lekker is maar voor een oudere fataal kan zijn. zo ook met vlees snijden op de plank waar ook de groente op bereid wordt.

koffie drinken met bewoners is natuurlijk super gezellig maar weet ook dat er mensen zijn die zelf niet goed meer aan kunnen geven wat ze willen/mogen en een diabetispatient kan heel blij ja zeggen tegen een dikke plak cake en 2 scheppen suiker in de thee terwijl die persoon zoetjes krijgt en een half plakje cake. iemand kan heel erg verslikken in zijn koffie omdat hij altijd verdikkingsmiddel in de koffie krijgt en dan toevallig niet omdat de vrijwilliger niet op de hoogte is.

een vrijwilliger is een echte aanwinst voor een groep en het personeel, maar dan wel een vrijwilliger die ook echt betrokken wil zijn en ook durft te vragen als zij dingen niet goed weet. leer een groep ook kennen en durf er in te investeren en dan krijg je echt ontzettend veel terug. veel vrijwilligers trekken zich ook vaak weer terug als je specifiek dat werk wil gaan doen in een zorgcentrum. heel erg jammer want we komen zo veel mensen tekort, maar ik denk echt dat vrijwilligers ook niet goed geinformeerd worden.
http://www.project346.com/history-of-th ... 346-basman
de 4e foto dus
@ reuzeltje:

ik denk dat jij 'n verkeerd beeld hebt van wat 'n persoon zou moeten doen om 'n oudje op te vrolijken en dat is NIET het personeel helpen bij hun huishoudelijke taken zoals koken!

een praatje maken, een stukje wandelen, dat is meer mijn idee van iets met 'n verwaarloost oudje ondernemen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven