partner drinkt teveel, oplossingen?

19-11-2010 13:32 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal

Ik kijk al weken op de forums, en zie verschillende posts over partners en verslaving. Maar ze gaan vooral over heel zwaar gebruik. Ook denk ik dat ik iets ouder ben dan de meeste onder jullie, en dus ook mijn man.

Mijn man heeft een heel goeie baan. Hij heeft (en ik daardoor ook) veel sociale bijeenkomsten, waar altijd gedronken wordt. Heel beschaafd, mooie wijnen, maar toch. Elke avond. En ik merk nu dat mijn man steeds meer drinkt. Hij zegt: ik functioneer prima, ik heb een prima baan en breng hier wel 5 nullen binnen. Dat hoort er bij.

Maar ik merk dat hij langzaam anders wordt. Ik wil graag dat hij hulp zoekt. Hij zegt dan: ik heb geen tijd voor dit soort hulptrajecten, en is bang dat het uitkomst op zijn werk.

Ik denk dan: doe een spoedcursus, desnoods in het buitenland.

Iemand ervaring met het probleem, en liever nog: de oplossing? Afkickklinieken, die in x weken succes boeken, in USA wellicht?

Hoop dat iemand ervaring heeft met het vinden van oplossingen? Al die posts hiervoor stemmen namelijk niet heel gelukkig.

Hopeloos
Trouwens helemaal eens met fleurtje hoor.
quote:againhopeloos schreef op 19 november 2010 @ 13:32:

ik heb een prima baan en breng hier wel 5 nullen binnen. Dat hoort er bij.

Maar je weet zeker dat ie niet dubbel ziet?
Je kunt ook een schriftelijke spoedcursus volgen bij de LOI, gewoon achter de computer.
Maar goed, volgens mij vraagt TO ook niet wat wij van die kutsmoezen van haar man vinden. Maar of er iemand ervaring heeft en of er mensen oplossingen kunnen aandragen.
quote:fleurtje schreef op 19 november 2010 @ 14:17:

[...]

Maar je weet zeker dat ie niet dubbel ziet?
quote:kjong schreef op 19 november 2010 @ 14:23:

Maar goed, volgens mij vraagt TO ook niet wat wij van die kutsmoezen van haar man vinden. Maar of er iemand ervaring heeft en of er mensen oplossingen kunnen aandragen.Oh, ik had het over de kutsmoes van Appelsientje.
Je man moet het echt zelf willen. Mijn ouders dronken ook veel, heel veel. Dat begon direct uit het werk met een glaasje port, en per avond gingen er 1 of 2 flessen wijn, gevolgd door nog een paar biertjes doorheen. Elke avond. In het weekend begon het al om 12 uur 's middags. Ik zei er wel eens wat van, maar dat had natuurlijk geen effect.

Een paar maanden terug is ineens de knop omgegaan en nu drinken ze echt bijna niks meer. Doordeweeks al helemaal niet, in het weekend hooguit twee glaasjes per avond en geen bier meer. Maar dat kan alleen maar als ze het zelf willen, niet omdat iemand anders zegt dat het ongezond of onverstandig is. Zelfs al zou hij er dan aan willen beginnen, dan houdt hij het toch niet vol, net als met lijnen.
..
Ben benieuwd of hij nog zo van de vijf nullen die hij binnenbrengt kan genieten zonder jou.........Hij moet een keuze maken, maar jij ook.
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
quote:Appelsientje schreef op 19 november 2010 @ 13:48:

[...]

Helemaal met je eens, Fleurtje. Al die zakelijke netwerk diner borrel achtige toestanden, dat kan ook allemaal best wel met een glas spa rood.

Maar als je zou weten wat mijn werk was, zou je weten dat het in mijn geval écht niet kan.

Mag ik raden? Ben je een luxe prostituee die door mannen mee uit eten genomen wordt?

(Je nick is dan wel weer verdacht non-alcoholisch)
Even met het oog op de stomme ei-voor-later-discussie, waar veel meiden als excuus hadden dat ze onder sociale druk alles uit het leven moeten halen, er flink op los leven, en op hun 35ste er ineens achterkomen dat ze stiekem toch kinderen willen...

Het drinken bij bijeenkomsten en tijdens etentjes zijn in deze sociale kringen ook heel normaal en geaccepteerd.. zie het ook als een sociale druk.
quote:Appelsientje schreef op 19 november 2010 @ 13:48:

[...]

Helemaal met je eens, Fleurtje. Al die zakelijke netwerk diner borrel achtige toestanden, dat kan ook allemaal best wel met een glas spa rood.

Maar als je zou weten wat mijn werk was, zou je weten dat het in mijn geval écht niet kan.

Onzin. Zelfs dan nog is het een keus. Niemand dwingt je om een wijntje te nemen. En dan nog kun je het afslaan.

@ TO: ik zou als ik in jouw situatie zat heel duidelijk mijn grens aangeven wat acceptabel is en wat niet. Als die grenzen ver overschreden worden, is partner op een gegeven moment toch echt ex-partner.

In even snel afkicken geloof ik overigens niet.
TO: er zijn natuurlijk zat privéklinieken (want het is big business) maar ik moet het met iedereen voor me eens zijn. JIJ kunt het niet oplossen, dat moet je man zelf willen en doen.

Misschien dat je naar dit soort linkjes op zoek bent?

http://www.parool.nl/paro ... ao-anoniem-afkicken.dhtml

http://www.jellinekretrea ... OaE-r7-rKUCFQaIDgodsyQeYg
quote:borderwalk schreef op 19 november 2010 @ 14:30:

TO: er zijn natuurlijk zat privéklinieken (want het is big business) maar ik moet het met iedereen voor mee eens zijn. Jij kunt het niet oplossing, dat moet je man zelf willen en doen.

Misschien dat je naar dit soort linkjes op zoek bent?

http://www.parool.nl/paro ... ao-anoniem-afkicken.dhtml

http://www.jellinekretrea ... OaE-r7-rKUCFQaIDgodsyQeYgZe kan hem best pushen.. als je dit niet doet dan...
quote:Murdoch schreef op 19 november 2010 @ 14:26:

[...]

Mag ik raden? Ben je een luxe prostituee die door mannen mee uit eten genomen wordt?

(Je nick is dan wel weer verdacht non-alcoholisch)

Zelfs dan.

Had dat eerst ook opgeschreven maar weer gedelete, want zelfs in die functie is dat natuurlijk dikke vette onzin.
TO, zolang je man zelf niet inziet, of wil inzien, dat hij alcoholist is, kun je vrij weinig beginnen. Hij moet er zelf aan willen werken. En dat een spoedcursusje 'leren omgaan met alcohol' grote onzin is, besef JIJ hopelijk zelf ook.

Ben helaas ervaringsdeskundige. Met iemand die ontkent dat hij een probleem heeft, valt niet te praten. Ik heb uiteindelijk voor mezelf gekozen omdat ik inzag dat ik de concurrentiestrijd met alcohol niet ging winnen - en daar vond ik mezelf en onze kinderen toch te belangrijk voor.

Stel je eigen grenzen, probeer het bespreekbaar te maken, maar blijf voor- en bovenal trouw aan jezelf.

Succes.
quote:spectral schreef op 19 november 2010 @ 14:29:

Even met het oog op de stomme ei-voor-later-discussie, waar veel meiden als excuus hadden dat ze onder sociale druk alles uit het leven moeten halen, er flink op los leven, en op hun 35ste er ineens achterkomen dat ze stiekem toch kinderen willen...

Het drinken bij bijeenkomsten en tijdens etentjes zijn in deze sociale kringen ook heel normaal en geaccepteerd.. zie het ook als een sociale druk.Een sociale druk die je jezelf oplegt, niets meer en niets minder.
quote:spectral schreef op 19 november 2010 @ 14:32:

[...]

Ze kan hem best pushen.. als je dit niet doet dan...
quote:fleurtje schreef op 19 november 2010 @ 14:32:

[...]

Zelfs dan.

Had dat eerst ook opgeschreven maar weer gedelete, want zelfs in die functie is dat natuurlijk dikke vette onzin.Je heb gelijk, maar een kans om iemand voor hoer uit te maken laat ik natuurlijk niet liggen!
quote:Murdoch schreef op 19 november 2010 @ 14:34:

[...]

Dus wat moet ze dan doen, lijdzaam afwachten totdat hij er ooit zelf wat mee gaat doen?
quote:fleurtje schreef op 19 november 2010 @ 14:32:

[...]

Zelfs dan.

Had dat eerst ook opgeschreven maar weer gedelete, want zelfs in die functie is dat natuurlijk dikke vette onzin.Eens. Zelfs in die functie is het een keuze om alcohol te drinken.
quote:Murdoch schreef op 19 november 2010 @ 14:34:

Je heb gelijk, maar een kans om iemand voor hoer uit te maken laat ik natuurlijk niet liggen!
quote:spectral schreef op 19 november 2010 @ 14:35:

[...]

Dus wat moet ze dan doen, lijdzaam afwachten totdat hij er ooit zelf wat mee gaat doen?Geen idee, ik denk praten, proberen hem in te laten zien dat, al heeft hij er nou geen probleem mee, dit ooit en groot probleem zou kunnen worden als hij zo doorgaat? Erachter komen waarom hij dit zo nodig heeft? Luisteren? Chantage en manipulatie lijken me geen goede motivatie om aan zoits persoonlijks en ingrijpends als afkicken te beginnen.
Haha hele luxe prostitueeeeeeee - ik zou niet heel rijk worden van dat werk denk ik.

Nee moppies, echt waar, er zijn hele uitzonderlijke gevallen te bedenken waarin je toch echt af en toe een paar glazen wijn zou moeten drinken (en toch je broek mag aanhouden). Geloof me maar. En ik ga niet opschrijven wat voor werk ik doe, want dan ben ik meteen herkenbaar. Het heeft inderdaad met wijn en alcoholindustrie te maken.

Maar tegelijk: ik drink dus niks door de week. Geen drupje. Dus het kan stiekem toch wel. (Dat mijn collega's me heel raar vinden, neem ik maar op de koop toe.)

Oh en wijnproeven: zelfs als je alles uitspuugt, krijg je iets van alcohol binnen. Is uitgerekend: zestig wijnen proeven telt als één glas drinken. Dus ja, er zijn collega's die zwanger worden en dan óf stoppen met hun werk, óf dat ene glas dan maar accepteren.
anoniem_26624 wijzigde dit bericht op 19-11-2010 14:40
Reden: Helaas, nog niet bekend, maar wel herkenbaar.
% gewijzigd
Mezelf gequote in plaats van gewijzigd. Weet je wel zeker dat ik doordeweeks niks drink? *hips*
Nogmaals: onzin.

Of: jammer dat je er zo instaat en niet wat sterker bent.

Wat dus kennelijk voor jou geldt. Maar sneu is het wel als mensen zich zoiets op laten leggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven