partner drinkt teveel, oplossingen?

19-11-2010 13:32 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal

Ik kijk al weken op de forums, en zie verschillende posts over partners en verslaving. Maar ze gaan vooral over heel zwaar gebruik. Ook denk ik dat ik iets ouder ben dan de meeste onder jullie, en dus ook mijn man.

Mijn man heeft een heel goeie baan. Hij heeft (en ik daardoor ook) veel sociale bijeenkomsten, waar altijd gedronken wordt. Heel beschaafd, mooie wijnen, maar toch. Elke avond. En ik merk nu dat mijn man steeds meer drinkt. Hij zegt: ik functioneer prima, ik heb een prima baan en breng hier wel 5 nullen binnen. Dat hoort er bij.

Maar ik merk dat hij langzaam anders wordt. Ik wil graag dat hij hulp zoekt. Hij zegt dan: ik heb geen tijd voor dit soort hulptrajecten, en is bang dat het uitkomst op zijn werk.

Ik denk dan: doe een spoedcursus, desnoods in het buitenland.

Iemand ervaring met het probleem, en liever nog: de oplossing? Afkickklinieken, die in x weken succes boeken, in USA wellicht?

Hoop dat iemand ervaring heeft met het vinden van oplossingen? Al die posts hiervoor stemmen namelijk niet heel gelukkig.

Hopeloos
Misschien is Appelsientje wel sommelier in een sterrenrestaurant, dan moet je wel drinken natuurlijk.
Am Yisrael Chai!
quote:Appelsientje schreef op 19 november 2010 @ 14:39:

Haha hele luxe prostitueeeeeeee - ik zou niet heel rijk worden van dat werk denk ik.

Nee moppies, echt waar, er zijn hele uitzonderlijke gevallen te bedenken waarin je toch echt af en toe een paar glazen wijn zou moeten drinken (en toch je broek mag aanhouden). Geloof me maar. En ik ga niet opschrijven wat voor werk ik doe, want dan ben ik meteen herkenbaar. Het heeft inderdaad met wijn en alcoholindustrie te maken.

Maar tegelijk: ik drink dus niks door de week. Geen drupje. Dus het kan stiekem toch wel. (Dat mijn collega's me heel raar vinden, neem ik maar op de koop toe.)

Oh en wijnproeven: zelfs als je alles uitspuugt, krijg je iets van alcohol binnen. Is uitgerekend: zestig wijnen proeven telt als één glas drinken. Dus ja, er zijn collega's die zwanger worden en dan óf stoppen met hun werk, óf dat ene glas dan maar accepteren.Je bent Bonnie St. Claire!
denk ook: aangeven wat het met jou doet. Als hij nu al verandert in jouw ogen, laat hem dit dan weten.

en voor jezelf je grenzen stellen. Ik hoop dat het nooit zover komt, maar mij moeder heeft mijn vader ook ooit een ultimatum gegeven: zij of drank. Mijn vader heeft voor zijn huwelijk gekozen, maar mijn moeder was ook echt weg als hij niets zou doen.

Ze hebben dan ook een tijdje apart gewoond, zodat mijn vader de ruimte had om zich eens goed te bezinnen.
Oh, ik was mosterd want ze had zelf al gereageerd.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 19 november 2010 @ 14:41:

Misschien is Appelsientje wel sommelier in een sterrenrestaurant, dan moet je wel drinken natuurlijk.En als je dat niet aankunt (je in het algemeen), wordt het ws toch tijd een andere baan te zoeken.
quote:Murdoch schreef op 19 november 2010 @ 14:38:

[...]

Geen idee, ik denk praten, proberen hem in te laten zien dat, al heeft hij er nou geen probleem mee, dit ooit en groot probleem zou kunnen worden als hij zo doorgaat? Erachter komen waarom hij dit zo nodig heeft? Luisteren? Chantage en manipulatie lijken me geen goede motivatie om aan zoits persoonlijks en ingrijpends als afkicken te beginnen.

Misschien is het helemaal niet zo erg... hij drinkt elke avond een paar wijntjes. En verandert hij door zijn drink gedrag of omdat hij het zo druk heeft, veel verantwoordelijkheid en vaak van huis is?

Ik ken genoeg mensen die zo leven, absoluut geen alcoholist zijn... maar wel elke avond een paar glazen drinken.
Nou Fleur, we gaan lekker off topic maar een slappeling laat ik me toch niet graag noemen.

Denk je dat Harold Hamersma drankloos door het leven zou kunnen gaan? Of Nicolaas Klei? Of Johannes van Dam? Thérèse Boer? En tegelijk: waarom zouden ze dat willen?

Ik geef aan dat het in mijn werk lastig is, misschien geldt dat ook voor de lieftallige echtgenoot van TO, maar niet onmogelijk. En dat jij dan gaat betwisten dat lastig-nul-procent-alcohol niet bestaat, tja, dan heb je toch een klein beetje ongelijk...
quote:Murdoch schreef op 19 november 2010 @ 14:34:

[...]

Je heb gelijk, maar een kans om iemand voor hoer uit te maken laat ik natuurlijk niet liggen! Maar volgens BGB mag ik ALTIJD 'hoer' zeggen, dus ik had die drive net gewoon niet zo
quote:Murdoch schreef op 19 november 2010 @ 14:42:

[...]

Je bent Bonnie St. Claire!

Droog je traaaaaanen Pierrot, oh Pierrot...

(volgens mij staat Bonnie droog, of niet?)
quote:fleurtje schreef op 19 november 2010 @ 14:33:

[...]

Een sociale druk die je jezelf oplegt, niets meer en niets minder.

Nee, een sociale druk waardoor jij je laat beinvloeden.

Ik denk namelijk dat die druk er wel degelijk is.

Maar je moet wel je eigen keuzes blijven maken, ondanks die druk!
Appelsientje. Drankloos door het leven gaan is iets anders dan beweren dat je elke dag moet drinken van je werk.
Ik denk trouwens dat je in de meeste horeca-gerelateerde banen er inderdaad niet onderuit komt om ook te drinken. Een chefkok zal ook moeten drinken om een menu samen te kunnen stellen, een goede barman of sommelier zal ook moeten drinken, een vertegenwoordiger van wijnen zal ook zijn eigen product moeten drinken, en zo kan ik nog wel meer banen verzinnen waarin je nooit carriere zult kunnen maken als je nooit drinkt.
Am Yisrael Chai!
Wat ik me dan afvraag: hoe komt je man dan weer thuis? Rijdt hij ook met een slok op, of rij jij iedere avond naar huis?

Water drinken kan toch ook?

(of hebben jullie het daar al over gehad?)
quote:Appelsientje schreef op 19 november 2010 @ 13:40:

Ik heb ook een baan met veel eten en drinken - het is bijna onmogelijk om niet een glas wijn, of twee, of drie, te nemen. Ik vond het een jaar geleden veel te veel ineens. Ook merkte ik dat ik er niet echt meer van kon genieten.Maar jij bent degene die bovenstaande zegt, niet Nikolaas Klei en die andere mensen waar ik nooit van gehoord heb; die zouden misschien niet anders willen, en dan is r dus geen probleem.
Maar even los van de discussie of je wel of niet moet drinken: TO, hoe vind je dan dat je man veranderd is door deze avondjes?
Nou Murdoch, als je 't zo bekijkt heeft TO's man ook geen probleem. Want hij wil ook niet anders. Zijn we weer terug bij stap één: hoe kan TO hem ervan overtuigen dat elke dag een paar glazen teveel is? Ook als hij niet thuis zit te tetteren maar elke avond sociale dingetjes heeft (best vergelijkbaar met wat FV schetst) waarin het normaal is om een glas wijn te nemen?

En dan blijft mijn optie: probeer eens af te spreken een maand niks te drinken. Dan merk je hoeveel je eigenlijk normaal gesproken drinkt én wat voor verschil het maakt. Dat kan het begin zijn om bewuster met wijn en sociale situaties met wijn om te gaan - dus soms wel wat drinken, soms niet.

Ik vraag me inderdaad ook af hoe man thuiskomt, want rijden met een paar glazen brrrrr echt foute bingo. En je zult ze de kost moeten geven die na een etentje met flink nattigheid gewoon in de auto stappen hoor...
quote:Appelsientje schreef op 19 november 2010 @ 14:53:

Nou Murdoch, als je 't zo bekijkt heeft TO's man ook geen probleem. Want hij wil ook niet anders. Zijn we weer terug bij stap één: hoe kan TO hem ervan overtuigen dat elke dag een paar glazen teveel is? Je hebt gelijk, I recognize that tree..
Ik wacht even met serieus reageren tot het geen vrijdagmiddag meer is.
Ga in therapie!
quote:Murdoch schreef op 19 november 2010 @ 14:57:

[...]

Je hebt gelijk, I recognize that tree..Als hij geen probleem heeft, dan is er geen probleem. Niet voor hem. En dan moet TO ervoor waken het wel háár probleem te laten worden. En dit kun je heel ruim opvatten.
quote:Kloddertje schreef op 19 november 2010 @ 14:52:

Maar even los van de discussie of je wel of niet moet drinken: TO, hoe vind je dan dat je man veranderd is door deze avondjes?

Ik denk dat dat inderdaad de hamvraag is... misschien vindt ze wel dat hij gewoon teveel van huis is, en te weinig aandacht heeft voor haar en hun gezin.

Want een paar glazen wijn per avond is niet weinig, maar om iemand dan een alcoholist te noemen gaat mij iig een beetje ver...
En waar is TO?
Naar de VrijMiBo.
Je/hij kan eens een test doen via het internet. (Google). Maar ja, mt je wel even mn onderschrift buiten beschouwing laten.
Is een leuke test. Krijg je meteen discussies over de definitie 'alcoholist'. Ben je een alcoholist als je vijf dagen in de week een of twee glazen drinkt? Of valt dat nog mee?

Is ook meteen een valkuil: je kunt lekker theoretisch over andere mensen en hypothetische zuiplappen praten, maar zelf gewoon doorborrelen zoals je gewend bent.

Als ik TO was, zou ik partner aanspreken op zijn gedrag in concrete situaties. Als hij ervoor open staat, kun je gaan kijken naar alternatieven. Wat vinden jullie nog wel kunnen? Wat is teveel? Wat is OK? Maar TO heeft een neut ingeschonken om deze discussie nog te kunnen behappen, denk ik...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven