Partner rookt ineens!

23-04-2023 22:09 193 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kan wel even wat advies gebruiken..

Ik ben al heel lang samen met mijn vriend en in al die tijd bietste hij af en toe weleens een sigaretje op een feestje, maar daar bleef het wel bij en daar kon ik wel mee leven. Hij heeft weleens gezegd dat hij vroeger erg veel rookte maar voordat hij mij leerde kennen was hij daar al zeker 5 jaar mee gestopt.

Nu heeft hij sinds een half jaartje een nieuwe baan en in de pauzes veel collega's die roken, en vanuit 'gezelligheid' is hij begonnen met meeroken in de pauzes. Maar hij wilde niet meer bietsen en begon zelf pakjes sigaretten te kopen. En van daaruit werd het steeds erger en vaker. Als hij thuiskomt uit werk stinkt hij enorm. Nu rookt hij dan ook nog 's avonds 1 of 2 sigaretten in de voortuin. En vandaag gingen we naar familie maar stopte hij ineens bij een tankstation want moest een pakje kopen. Bij een feestje rookt hij nu het pakje leeg.

Uiteraard is iedereen, familie-vrienden-en-ik, daar best verbaasd over, want zo kennen we hem niet. Hij gooit het zelf op 'werkstress', 'verslaving die nu ineens weer boven komt' en 'ik zal binnenkort wel stoppen, ineens zal de knop wel omgaan', maar we mogen er vooral niet over doorpraten want dan wordt hij nogal chagrijnig en moeten we ons er niet mee bemoeien. En zegt 'Ik moet zelf stoppen maar als jullie je ermee bemoeien gooi ik de kont tegen de krib'. Ik vind het allemaal behoorlijk kinderachtig. Ik kan me er ook niets bij voorstellen, want heb zelf nooit gerookt. Soms roep ik uit wanhoop weleens dat ik ook maar moet gaan roken om in elk geval te begrijpen hoe het voelt, maar dat wil hij absoluut niet en dat vind ik dan weer hypocriet.

Als ik had geweten dat hij dagelijks zou gaan roken was ik nooit een relatie met hem begonnen. Mijn ex is overleden aan kanker, niet door roken maar toch. Het is al lang geleden en ik heb het allemaal wel verwerkt dacht ik, maar het verdriet komt door het roken van mijn vriend ineens naar boven. Ik heb ineens angst om nog een keer een ziektetraject door te moeten gaan met een partner en hij weet dat ook en dat maakt het allemaal nog ingewikkelder.

Naast de angst vind ik het ook gewoon vies. Hij rookt gelukkig niet binnen, maar hij en z'n kleding stinkt wel. Ik merk steeds meer dat wij het onbewust allebei fijner vinden om intimiteit te hebben (zoenen/knuffelen/seks) als hij is gedoucht en z'n tanden heeft gepoetst. En omdat hij op steeds meer momenten op de dag rookt worden die momenten dat hij niet naar rook stinkt ook minder. Hij zoekt dus minder intimiteit bij mij en ik minder bij hem. Ik heb het gevoel dat we hierdoor ook wel uit elkaar groeien.

We zijn ook allebei in de 30 en willen nu nog niet, maar over een aantal jaren wel aan kinderen beginnen, maar wij willen absoluut geen kinderen laten opgroeien in een gezin waarin iemand rookt. Mijn vriend heeft nog steeds de volle overtuiging dat het allemaal wel goedkomt.

Ik kan wel tips gebruiken hoe ik hiermee moet omgaan, moet ik het accepteren en vertrouwen hebben? Het gesprek toch nog eens aangaan? Een ultimatum stellen? Of toch met veel verdriet een verder goede relatie verbreken?
In het boek staan inderdaad ook tips voor partners.

En eens met Anna. Ik ben nooit meer jaloers op rokers ( wat ik bij eerdere stoppogingen wel had). Ook nooit meer de behoefte om een sigaret te "bietsen". Heel de behoefte aan roken is er gewoon niet meer.

Het is de bedoeling dat je het leest terwijl je nog rookt.

Misschien dat je hem wel zo ver krijgt? Je hoeft niet nu te stoppen maar lees voor mij dan in ieder geval het boek?
toulouse_74 schreef:
23-04-2023 23:10
Je legt de keus onbewust bij hem neer en moet maar afwachten of en wanneer hij stopt. En dan reageert hij ook nog eens onvolwassen op jou. Je mag er eigenlijk niks van zeggen vindt hij.

Wat wil jij? Hou het bij jezelf:
'Ik vind het vies als je naar rook stinkt en wil niet met je zoenen en sex hebben als je zo stinkt. Ik wil geen relatie met een roker.'

Jij maakt de keus. Wil jij bij hem blijven als hij blijft roken?
Dat wat je hierboven schrijft heb ik al tegen hem gezegd. Het gevolg is dat we minder zoenen en seks hebben.
Dat ik geen relatie wil met een roker, dat heb ik op de eerste date al gezegd.

Dus wil ik bij hem blijven als hij blijft roken? Nee. En dat weet hij.
Een ultimatum zou ik nooit doen. Daarmee maak je het voor iedereen moeilijker. Je beslist of om het even los te laten en bij hem te laten of dat er voor jou niet mee te leven valt en dan beëindig je de relatie zonder ultimatum

En dat zou ik doen. Hier kom je als fervent niet roker niet overheen en hij klinkt al weer zo verslaafd dat snel stoppen vast niet gaat gebeuren. Bah bleg
where ever you go, go with your heart
apppie schreef:
23-04-2023 23:08
Die openheid wil je inderdaad behouden, dat snap ik. Maar ik denk dat hij stiekem ook wel begrijpt hoe vervelend dit voor jou is. Dus wellicht wil hij het, met de afspraak dat hij ook eerlijk is als het niet lukt, voor je proberen.
Ik heb ooit een vriend gehad die roken erg smerig vond en toen vond ik het prima om niet bij hem te roken. Als ik er echt iets was (stress oid) waardoor ik een sigaret "nodig had", was ik daar eerlijk over en dan werd hij ook niet boos ofzo - dat werkte voor ons toen wel goed.
Ik moet zeggen dat mijn partner stiekem rookt. Verdient niet de schoonheidsprijs maar je zal het nooit aan hem ruiken, doet het altijd buitenshuis en doordat het stiekem is, is de hoeveelheid beperkt. Ik heb me wel eens afgevraagd wat beter zou zijn, eerlijkheid op dit gebied en meer roken en last ervan of dit. Ik ben er nog niet uit. Op zich ben ik niet heel extreem anti-roker, ik vind het geen goed idee maar hij is volwassen en maakt zijn eigen keuzes, dus dat is niet de reden dat hij er niks van zegt.
enorme afknapper en zou voor mij zeker wel een reden zijn om relatie te verbreken.
Ga zelf een parfum dragen die jij wel lekker vindt en hij niet, hij gaat daar een keer wat van zeggen, net als jij over zijn stank klaagt.
polydox schreef:
23-04-2023 23:37
Ik moet zeggen dat mijn partner stiekem rookt. Verdient niet de schoonheidsprijs maar je zal het nooit aan hem ruiken, doet het altijd buitenshuis en doordat het stiekem is, is de hoeveelheid beperkt. Ik heb me wel eens afgevraagd wat beter zou zijn, eerlijkheid op dit gebied en meer roken en last ervan of dit. Ik ben er nog niet uit. Op zich ben ik niet heel extreem anti-roker, ik vind het geen goed idee maar hij is volwassen en maakt zijn eigen keuzes, dus dat is niet de reden dat hij er niks van zegt.
Hoezo doet hij het dan stiekem? Dat begrijp ik niet. Als jij het niet erg vindt kan hij er toch open over zijn?
Heel eerlijk, gezien jouw verleden, leeftijd en toekomstplannen, zou ik een ultimatum stellen. Je hebt duidelijk voor ogen wat je wel en niet wil.

En dat schrijf ik als ex-roker die nog steeds iedere dag heel triest moet beginnen met ‘vandaag rook ik niet’ omdat zeggen dat ik ‘volledig gestopt ben’ te definitief klinkt. Ik loop nog steeds achter rokers aan om wat tweedehandse rook te kunnen inhaleren. Dat is mijn junkieniveau. Ik ben jaloers op mensen die een avondje kunnen roken en het dan weer kunnen laten. Ik weet dat één sigaret binnen een week weer een pakje sigaretten gaat worden. Jouw vriend kan het ook niet laten (gelegenheid+omgeving=weer ft roken).
Jempo schreef:
24-04-2023 00:06
Hoezo doet hij het dan stiekem? Dat begrijp ik niet. Als jij het niet erg vindt kan hij er toch open over zijn?
Misschien baalt hij er zelf ontzettend van. De leidinggevende bij ons op werk rookt ook stiekem. Ondanks dat hij al eens longkanker gehad heeft en één van de zeer weinigen is die dat nog kan navertellen kan hij toch niet van de sigaretten afblijven, en we weten hoe erg hij dat haat van zichzelf dus doen we maar alsof we het niet doorhebben. Als een zeer zwaar verbrande rug en een eveneens verbrande slokdarm door vier weken lang dagelijkse bestralingen (en evenveel chemo's) waardoor je in dezelfde periode 15 kilo afvalt en zo beroerd als een hond bent hem niet hebben kunnen laten stoppen, kunnen wij dat al helemaal niet.

Daarbij vrezen we een beetje dat zodra hij weet dat zijn geheim bekend is hij alle remmen los gooit en weer de hele dag aan een stuk door gaat roken zoals hij vroeger deed.
Ik zou tegen hem zeggen dat je hem een half jaar geeft (6 maanden) waarin hij in zijn eigen tijd gaat stoppen met roken. Dan bemoei jij je niet met hem over het roken.
Doet hij het niet dan zul je na dat half jaar serieus moeten overwegen om je eigen weg verder te gaan.
Ik zou hem een kans geven om zelf te stoppen gezien hij in het verleden ook zelf is gestopt met roken en ook omdat jullie verder een goeie relatie hebben.
Verbinder schreef:
24-04-2023 06:01
Ik zou tegen hem zeggen dat je hem een half jaar geeft (6 maanden) waarin hij in zijn eigen tijd gaat stoppen met roken. Dan bemoei jij je niet met hem over het roken.
Doet hij het niet dan zul je na dat half jaar serieus moeten overwegen om je eigen weg verder te gaan.
Ik zou hem een kans geven om zelf te stoppen gezien hij in het verleden ook zelf is gestopt met roken en ook omdat jullie verder een goeie relatie hebben.
Dit lijkt me een goed idee.
't Is al met al een heel gedoe
Is die nieuwe baan heel stressvol? Geen excuus, maar geeft misschien meer inzicht.

Snapt hij ook écht hoe erg jij het vindt door je verleden? Ziet hij jouw angst en verdriet hierin?
Verbinder schreef:
24-04-2023 06:01

In dit stadium zou ik dat absoluut niet kunnen, ik zou hem er eerst heel erg van willen doordringen hoe groot dit punt is voor mij. Niet alleen het roken maar ook het kinderachtige/verslaafde gedrag tijdens gesprekken erover, plus het niet gewoon lekker even kunnen knuffelen of zoenen met elkaar. En dat het voor mij einde relatie zal zijn als hij hiermee doorgaat. Daarna zou ik hem een bepaalde periode geven, maar voor mij persoonlijk zou 6 maanden veel te lang zijn. Er is ook geen stopprogramma wat zo lang duurt, het is echt nergens voor nodig om er zo lang over te gaan doen. Twee maanden zou de max zijn voor mij.

Maar goed, ik heb een heel sterk reukvermogen en vind rooklucht echt ontzettend stinken dus ik ben gewoon echt niet tolerant op dit vlak. Maar de rest van zijn gedrag zou mij ook enorm storen en zoveel irritatie en boosheid opwekken dat het al lang flink gebarsten zou zijn.
Ik zou zelf niet gaan roken; daar krijg je spijt van. Dat wat je nooit hebt gehad kan je ook niet gaan missen later.

Dit is een heel lastig probleem; jij hebt nadelen van zijn gedrag maar hij heeft er voordelen van. Een van beiden moet dus verliezen. De kans dat het verlies gelijk gedeeld wordt is niet groot. Ik zou vertellen wat jouw reëel gevoelde nadelen zijn. Als je ander begrijpt dat het geen loos anti-roken-gezeur is maar dat je echt onprettige momenten daardoor krijgt zal hij het zwaarder laten wegen en niet zijn hakken in het zand zetten. Je moet dus echt ruzie voorkómen omdat het voor hem een argument is om door te gaan als het aanvoelt als een strijd. Ieder wil zijn strijd winnen.

En hopelijk komen tot afspraken. Heel moeilijk; sterkte!
tv-icoon wijzigde dit bericht op 24-04-2023 08:07
6.27% gewijzigd
Dan moet het maar zoals het kan
tv-icoon schreef:
24-04-2023 08:00
Ik zou zelf niet gaan roken; daar krijg je spijt van. Dat wat je nooit hebt gehad kan je ook niet gaan missen later.

Dit is een heel lastig probleem; jij hebt nadelen van zijn gedrag maar hij heeft er voordelen van. Een van beiden moet dus verliezen. De kans dat het verlies gelijk gedeeld wordt is niet groot. Ik zou vertellen wat jouw reëel gevoelde nadelen zijn. Als de ander begrijpt dat het geen loos anti-roken-gezeur is maar dat je echt onprettige momenten daardoor krijgt zal hij het zwaarder laten wegen en niet zijn hakken in het zand zetten. Je moet dus echt ruzie voorkómen omdat dit voor hem een argument is om door te gaan.

En hopelijk komen tot afspraken.

Dat zou ik ook hopen maar die indruk krijg ik echt totaal niet.
S-Groot schreef:
24-04-2023 07:49
In dit stadium zou ik dat absoluut niet kunnen, ik zou hem er eerst heel erg van willen doordringen hoe groot dit punt is voor mij. Niet alleen het roken maar ook het kinderachtige/verslaafde gedrag tijdens gesprekken erover, plus het niet gewoon lekker even kunnen knuffelen of zoenen met elkaar. En dat het voor mij einde relatie zal zijn als hij hiermee doorgaat. Daarna zou ik hem een bepaalde periode geven, maar voor mij persoonlijk zou 6 maanden veel te lang zijn. Er is ook geen stopprogramma wat zo lang duurt, het is echt nergens voor nodig om er zo lang over te gaan doen. Twee maanden zou de max zijn voor mij.

Maar goed, ik heb een heel sterk reukvermogen en vind rooklucht echt ontzettend stinken dus ik ben gewoon echt niet tolerant op dit vlak. Maar de rest van zijn gedrag zou mij ook enorm storen en zoveel irritatie en boosheid opwekken dat het al lang flink gebarsten zou zijn.
Precies dit.
S-Groot schreef:
24-04-2023 08:03
Dat zou ik ook hopen maar die indruk krijg ik echt totaal niet.
Veel ex- of antirokers maken echt een strijd van hun opvatting erover, en in een relatie moet het gaan om begrip voor elkaar en een relatie waar beiden zich prettig in voelen. Er valt niets te winnen en er hoeft niet overtuigd te worden.
Dan moet het maar zoals het kan
Jempo schreef:
23-04-2023 22:30
Ja precies dat is wat m'n vriend ook zegt.

En als ik een ultimatum zou stellen is dat niet om hem te chanteren, maar voor puur mezelf om tegen mezelf te kunnen zeggen 'ik heb lang genoeg gewacht, en nu heb ik nog tijd om een andere partner te vinden om eventueel kinderen mee te krijgen'. Maar ik vind dat nu nog wel moeilijk, omdat het rookprobleem nu nog maar een half jaartje speelt en heel langzaam pas een groot probleem is geworden.
Dat ultimatum kun je voor jezelf best stellen. Je kunt grenzen stellen voor jezelf waarvan jij vindt dat die belangrijk voor je zijn.

Aandringen op stoppen met roken heeft inderdaad weinig zin, zoals al eerder gezegd door anderen.
Je zou nog één keer duidelijk en rustig kunnen vertellen dat je het vervelend vindt dat jullie uit elkaar groeien hierdoor en dat hij - door te roken - niet voldoet aan een voor jou belangrijke voorwaarde die je stelt aan een partner. Dat je daarom voor jezelf een ultimatum hebt gesteld en dat je je daar aan gaat houden.

Het is verdrietig dat hij niet voldoet aan jouw voorwaarden, maar je kunt een ander niet veranderen.
Uitmaken.
Hij wil roken . Jij niet .
tv-icoon schreef:
24-04-2023 08:10
Veel ex- of antirokers maken echt een strijd van hun opvatting erover, en in een relatie moet het gaan om begrip voor elkaar en een relatie waar beiden zich prettig in voelen. Er valt niets te winnen en er hoeft niet overtuigd te worden.

Newsflash: hij stinkt een uur in de wind en gedraagt zich als een kleuter als zij daarover klaagt. Er is al geen sprake meer van beiden prettig voelen want hij neemt alle ruimte in (en alle verse lucht weg).
Ik zou geen ultimatum stellen.
Als je zegt dat ie over een half jaar gestopt moet zijn, hoort hij dat ie pas over 5,5 maand moet gaan nadenken om te stoppen.
Mijn partner rookt ook. Deed ie al toen ik hem leerde kennen. Hij was te leuk om te laten verdampen.

Afijn, inmiddels is hij van een pakje per dag naar 10 Moodz (van die zoete sigaren) gegaan. Niet ideaal, wel vooruitgang.

Gesprekken (rustig of juist gezondheid en kinderen benoemen of wat pittiger met grenzen) halen geen reet uit. Hij weet de nadelen, hij weet dat het smerig is, ongezond, slecht voorbeeld, kans op ziektes, zijn vader die op 58 jarige leeftijd is overleden aan emfyseem. Het zorgt er niet voor dat hij stopt.

Ik heb het losgelaten. Er wordt in huis of bij de kinderen niet gerookt. Ook tijdens uit eten gaat hij niet van tafel of verlaat het gezelschap (of mij) om te roken. Dat is het wel. Ik ben 43 en hij bijna 40 en dus volwassen en zoekt het op dat gebied maar uit. Ik steek geen tijd meer in roken. Voor mijzelf ook gezonder.
Stoppen met roken is echt heel erg moeilijk.

Ik begrijp wel dat het erg stinkt voor de niet rokers.

Het vervelende in jouw gesprekken is dat hij niet zoekt naar een compromis, dat vind ik het meest onaantrekkelijke.
Er valt wel wat te winnen: een rookvrije relatie.

Het boek werkte voor mij niet ( ik las het drie keer maar dacht aan het eind nooit: zo, dat was het), maar de training wel. Ik heb even gekeken, die is inmiddels 400 euro voor een dagdeel. Ga je toch weer roken, krijg je het geld terug. Hij heeft dus niks te verliezen. Financieel dan.
Ars longa, vita brevis
Jajaja schreef:
24-04-2023 07:40
Is die nieuwe baan heel stressvol? Geen excuus, maar geeft misschien meer inzicht.

Snapt hij ook écht hoe erg jij het vindt door je verleden? Ziet hij jouw angst en verdriet hierin?
Het is met name dat hij veel lange dagen maakt en veel verantwoordelijkheid heeft. Dat heeft uiteraard veel invloed op hoeveel hij rookt.

Alleen doordeweeks heb ik amper last van het roken, want dan rookt hij het meeste op het werk. Juist in de gezellige, ontspannen vrije momenten zoals afgelopen weekend, word ik ermee geconfronteerd.

En ja hij snapt het heel goed zegt 'ie, maarja...

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven