Partner uitgezonden?

23-05-2011 12:13 688 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb je ook een partner die uitgezonden is of uitgezonden wordt? In dit topic kun je ervaringen delen of gewoon gezellig kletsen met anderen in dezelfde situatie. De openingstekst is door ons aangepast omdat dit topic weer actief is en de oorspronkelijke tekst helaas werd gewist.
Succes Lianne!!

Mijn vriend is 8x opuitzending geweest waarvan 4x naar Afgha, en gelukkig, gelukkig voor ons hoeft hij niet meer, maar ik kan me voorstellen dat het spannend is als je vriend voor de 1e keer op uitzending gaat,

Op dit moment zit mijn vriend in Duitsland, en over 4 dagen komt hij terug, gelukkig. Als het goed is ook zijn laatste oefening, want volgend jaar gaat hij na 13 jaar defensie eruit.
Wat leuk, gelijk een berichtje!

Ja vind het erg spannend, aan de andere kant, het is pas in November, dus het duurt gelukkig nog eventjes!

Jeetje, al 8x uitgezonden! Je zou bijna denken dat het dan gaat wennen ;)

Mijn vriend is ook al vaak naar Duitsland geweest, meestal 2 of 3 weken..

Is het nog een beetje te doen dan daar, wat ik begreep van mijn vriend gebeurd er weinig meer tijdens de "oefeningen" nu ze zo met de bezuinigingen bezig zijn.

Mijn vriend komt ook vrijdag weer thuis, hij zit doordeweeks altijd in Havelte. Moet zeggen dat ik dat in het begin ook erg moeilijk vond, en de zondagen blijven rot, maar het went wel!

Heerlijk dat je vriend straks ook weer lekker thuis is!

Volgend jaar weg bij defensie? Ik wou dat die van mij er ook zo over dacht haha ;)
Wennen...nee, maar je leert er wel mee omgaan.

Ook al gaat hij pas in november, de tijd gaat snel, en als hij er zit gaat de tijd te langzaam. De eerste weken zijn hel! Daar ga ik niet om liegen. Ik wil wel meegeven dat je vriend in afgha in een eigen wereldje terecht komt. Voor hun staat de tijd stil, en voor jou gaat het verder. Daar kan je vriend als hij terugkomt wel wat last van ondervinden + wat hij daar eventueel meemaakt. Ik merk wel dat je achter hem staat, en dat is heel belangrijk, als je een partner hebt binnen defensie. Ik merk het ook aan mijn vriend. Hij heeft een uitlaatklep, want naast defensie is zijn sociale leven minimaal omdat hij zo vaak weg is.

Wat betreft de oefening nu....het is ruk! Ze zijn een week weg en ik denk dat hij nu net 3 dagen echt aan het werk is. Of in ieder geval iets doet. Alles wordt weggewuifd(?) niks geregeld, en ze moeten alles zelf maar oplossen...Ook een reden voor mijn vriend om zich binnen defensie niet meer prettig te voelen.

Voor mij persoonlijk vind ik het met elke oefening moeilijker worden. Eerder had ik de eerste 2/3 dagen dat ik het moeilijk vond, nu viel dat wel mee, maar heb ik er nu echt veel last van. Ben zoekende, terwijl ik genoeg dingen heb te doen. Misschien ook omdat ik weet dat het de laatste keer is?
Mijn vriend gaat ook over 6 maanden naar Kunduz in november. Ik ben erg benieuwd hoe dat zal zijn. Ik denk dat ik het enorm ga missen, maar ook heel blij zal zijn dat ik mijn eigen leven heb, dan val ik tenminste niet in zo'n groot gat...

Het is de eerste uitzending sinds wij elkaar kennen, hijzelf is al eerder in o.a. Afghanistan geweest.

@mooncatcher, wat je schrijft over die oefening klinkt erg bekend. Mijn vriend ergert zich dood aan de manier waarop er de laatste tijd 'gewerkt' wordt. Inderdaad niks voorbereiden, slechte communicatie... Hij heeft de uitzending in het vooruitzicht, als dat niet zo zou zijn weet ik ook niet of hij nog zou willen blijven.
@ zer, mijn vriend ergert zich aan het feit dat hij nu als een nummer wordt behandeld. Niet als Korporaal der Allerjezus Hoogste Klasse ..... (naam)

Dat en hoe hij vorig jaar terugkwam van uitzending geeft voor hem aan dat zijn tijd erop zit. Hij heeft nog steeds geen terugkeergesprek gehad. Geen dagen Kreta ter acclimatisering. Niks aankomen op Eindhoven, maar op Schiphol zonder ook maar iemand van zijn eenheid. Daarna zou hij 6 tot 8 weken vrij zijn, maar na 3 weken werd hij al weer vriendelijk verzocht doch gedwongen weer te gaan werken.

Afgelopen november zat hij 12 jaar binnen defensie. Daar zou hij zijn medaille voor krijgen, die ze in september al wilde geven...om een lang verhaal nog langer te maken...9 juni wordt het eindelijk uitgereikt, als het niet weeeeeeeer uitgesteld wordt....
Dat is niet echt een leuke thuiskomst inderdaad! Heel slecht ook, het is wel iemand die net uit een oorlogsgebied komt, een beetje nazorg lijkt me wel op z'n plaats dan.

Ik hoorde van een collega van mijn vriend een vergelijkbaar verhaal over die medaille... Hij hoefde er geen feestje bij, dus de medaille had hij wel vrij snel, maar de 'bonus' die er ook bij hoort laat nog steeds op zich wachten.
nee mijn vriend hoefde ook geen feestje, schuif maar onder het bureau door, maar die vlieger ging niet op. Dan maar op donderdag, kunnen we daarna bieren was zijn reactie. 80 euro voor drank...ach ben al lang blij dat ik een officiele uitnodiging krijg, was ook nog maar de vraag.

En inderdaad de nazorg was echt heel slecht. Heeft hem ook echt wel een klap gegeven, bovenop wat hij meegemaakt heeft. Kijken jullie wel eens "dagboek van onze helden"? Er is een aflevering dat er een mortier in Kamp Holland neerkomt. Mijn vriend lag daar 30m naast. Dan komt het wel heel dichtbij, ook voor mij. Hij heeft er echt gezeten en echt meegemaakt. Heel onwerkelijk. Hetzelfde heb ik ook met het feit dat mijn vriend genist is, op een graafmachine zit en dat eigenlijk nu zijn werk is, maar dat ze allemaal een wapen kunnen gebruiken. Vind ik ook zo'n raar idee...maar misschien ligt dat aan mij.
Ik heb daar wel een aantal afleveringen van gezien, maar die met de mortier niet. Denk ook dat ik dat voor mijn eigen gemoedsrust maar niet doe. Maar wat akelig dat je vriend daar zo dichtbij was!

Dat iedereen met een wapen om kan gaan dat hoort erbij toch? Als een kamp wordt aangevallen door de 'vijand' gaan die echt niet denken, "Oh nee die meneer schieten we niet neer want die is monteur/kok/arts en kan niet schieten dus dat zou niet eerlijk zijn".
Oh zo bedoel ik het niet hoor dat het er niet bij hoort. Tuurlijk weet ik dat ze schietoefeningen hebben om te trainen, maar hier in nederland zit hij gewoon op de graafmachine, en "vergeet" je eigenlijk dat ze heel goed getraint zijn in het omgaan met wapens.

Het is wat anders om de aflevering te zien als je vriend er nog heen moet dan als je vriend niet meer hoeft. Snap dat je het voor je gemoedsrust dan niet wilt zien. Op het moment dat het gebeurde deed iedereen wat hij moest doen, achteraf had mijn vriend wel zoiets van "ohjee, dat kwam dichtbij". Hij is dan ook niet veel "de poort" uitgeweest. Hij was meer van de op- en afbouw. Wel een keer naar Kamp Hadrian geweest en Tarin Kowt.

ook is er een sgt-majoor omgekomen van zijn kazerne, en dat is dan ook weer een smet op zijn uitzendingavontuur. Het is allemaal heel beangstigend, maar je weet dat het kan gebeuren, en alle militairen zijn zo goed getraint dat ze dat risico zo klein mogelijk proberen te houden.

Ik weet zo goed hoe jullie je voelen, krijg het gevoel ook weer, en ben zo blij dat ik het niet meer hoef mee te maken, maar ook jullie zullen het trotse gevoel meemaken, wat je krijgt als je vent gaat en weer heelhuids terugkomt!
Ik denk ook zeker dat ik trots op hem ga zijn! Maar ik probeer er nu niet teveel bij na te denken dat hij straks een half jaar weg is. Ik ga dat natuurlijk best overleven, maar toch... een half jaar is lang. Is jouw vriend ook wel eens zo lang geweest? Ik dacht dat 4 maanden normaal was, dat klinkt toch een stuk korter dan 6 maanden...

Toen mijn vriend de vorige keer in Afghanistan zat waren en ook NL'se slachtoffers. Maar hij zat niet in Kamp Holland, waren ook geen jongens die hij kende, maar alsnog hakte dat er wel in zegt hij.
Oh je gaat het absoluut overleven, al voelt dat nu en zeker vlak voor vertrek niet zo. Mijn vriend heeft ook 6 maanden uitzendingen achter de rug. Irak zou ook 6 maanden zijn maar ze mochten na 4 maanden ook weer naar huis. Klinkt inderdaad een stuk korter!

Mijn vriend heeft 2x (of was het 3x) een "bekende" naar huis mogen zien gaan. Dakt hakt er inderdaad in. Vooral de laatste eer bewijzen als het vliegtuig overvliegt met hun collega aan boord, is erg ingrijpend, en zal ook altijd op zijn netvlies blijven staan.
Hoi Meiden,

Ik denk er inderdaad ook niet teveel aan dat hij in November voor 6 maanden weggaat, ik denk dat het tegen die tijd al moeilijk genoeg is, en ik vind het zonde om er nu al over te piekeren, terwijl we nog een half jaar samen zijn!

Het is alleen allemaal zo onzeker, we hebben onze vakantie al geboekt, nu is het alleen de vraag of hij die periode wel vrij is... ( Toen we deze reis gingen boeken in Januari, was er nog helemaal niks bekend..) Ze kunnen er nu nog zo weinig over zeggen, dat vind ik wel vervelend, maar goed, ik hoop dat we wel op vakantie kunnen!!

Ik geloof ook zeker dat ik heel erg trots op hem zal zijn, ik vind het nu al heel erg stoer dat hij dit gaat doen, dit is toch uiteindelijk waar ze zo hard voor hebben getraind, en hij vind het zelf ook een hele gave uitdaging. Dus eigenlijk ben ik nu al trots op hem! ;)

Dagboek van onze helden heb ik inderdaad ook wel eens gezien, maar de aflevering die ik toen aan het kijken was vond ik zo heftig, dat ik het voorlopig maar even daarbij laat..

En zeker nu ik weet dat hij die kant op gaat, is het beter voor mij om dat soort filmpjes niet te kijken..

@Zer, waar zit je vriend gelegerd? Dit moet dan ook wel in Havelte zijn toch?

@Mooncaster wat gaat jouw vriend na Defensie doen? Lijkt me moeilijk voor hem om weer een plek in de burgermaatschappij te vinden na zo'n lange tijd!
Mijn vriend wil op de graafmachine/dozer blijven werken. Schijnt dat er genoeg machinisten gevraagd worden. Aan de ene kant ziet hij er wel tegenop om de burger in te gaan, want hij weet niet beter dan defensie, maar hij ziet er ook wel naar uit. De koek is op voor hem zegt hij, dus hij moet verder.

Dit jaar heeft hij geen vakantie jammergenoeg. Hij zou vakantie hebben per 25 juli maar op die datum begint zijn laatste opleiding. Eind van het jaar maar een paar weken extra opnemen voor hem.

Zo er vandoor...mijn auto moet door de apk, en denk dat het bakkie zwaar afgekeurd wordt :(
@Lianne, mijn vriend zit in 't Harde, maar doet inderdaad straks ook naar Havelte.

Dat zou wel heel erg balen zijn als jullie vakantie niet door kan gaan! Wij hebben nog niks geboekt, wilden een last minute boeken en mijn baas is gelukkig redelijk makkelijk, dus dat moet wel goed komen.

Mijn vriend kijkt graag oorlogsfilms, maar ik heb hem ook maar even gevraagd dat voorlopig zonder mij te doen, kan er niet zo goed naar kijken nu.

@Mooncatcher, zal wel wennen zijn voor je vriend om buiten defensie te werken. Schijnt toch een apart wereldje te zijn...

Hoe is het met je auto afgelopen?
Dan zit je vriend vlakbij de mijne Zer. De mijne zit in Wezep. Best wel ruk inderdaad als je vakantie niet door zou kunnen gaan, is toch echt even nog een momentje voor jullie 2 voordat je hem moet gaan missen.

Vriend smste net dat het laatste pakket vrijdag om half 10 's ochtends vertrekt. Tel daar 10 uur bij op, en dan nog wachten totdat iedereen binnen is voordat hij naar huis mag....wordt dus echt een latertje...gafferdamme! Maar ok, hij komt vrijdag echt naar huis. Hij slaapt slecht daar, ik slaap slecht hier, tijd dat we weer goed slapen.

Nog niks gehoord over het bakkie, zal wel weer klauwen met geld gaan kosten...ach ja, hou met het ergste rekening kan het altijd meevallen.
Nou dat wordt dan inderdaad laat vrijdag... maar wel fijn dat je vriend dan weer thuis is!

Waarom moet je vriend trouwens nog een opleiding volgen als hij er toch uit gaat?

Nou misschien valt het toch nog mee met je auto...
Heel klein kansje dat vriend donderdagavond al vertrekt uit duitsland, maar dan nog moet hij vrijdag wachten totdat iedereen binnen is, dus het maakt geen ruk uit hahaha.. Gewoon motorpak onder zijn gvt, na eindapel dat pak uittrekken en gaan.

Hij moet geen opleiding volgen, dat mocht hij nog doen. Duurt van juli tot oktober, en dan is het echt dag in dag uit aanpoten. En vanmiddag belde hij nog, en misschien neemt hij al een maand voordat hij eruit gaat vrij, levert hij al zijn dagen in.

Mijn auto is afgekeurd maar na het plaatsen van nieuwe voorbanden mag ze weer een jaartje mee. Confisqueer de auto van vriend wel, die rijdt in de zomer toch op zijn motor....2 flies!
Nou dat valt nog mee, alleen de voorbanden!

Oke vond het al zo raar dat hij een opleiding zou moeten volgen...

Waar ik wel benieuwd naar ben (ook van jou Lianne!) is hoe de omgeving reageert op de uitzending(en). Ik had het er laatst met een vriendin over, en die zei dat ze er absoluut niet tegen zou kunnen als haar vriend zolang weg kon gaan, dat zou voor haar een reden zijn om de relatie te verbreken. Een oom was zo gezellig om me er even op te wijzen dat ik maar af moet wachten oof ik na de uitzending 'dezelfde man' terug krijg en de vriend van mijn nichtje ging me vragen of ik dan ook van plan was dan ook een half jaar 'droog te staan'???
Dat zijn mensen die zich er niet in verdiepen, niet heel erg geïnteresseert zijn en zich geen houding kunnen geven, niet wetende hoe zij dan met jou moeten omgaan.

Als een uitzending reden is tot verbreken van de relatie, zit A. de liefde niet zo diep B. staat de persoon absoluut niet achter het werk van zijn/haar partner.

Krijg je dezelfde man terug? Nee, dat kan positief zowel negatief zijn. Een partner kan groeien door het avontuur, en wat hij meemaakt. Ook zijn er minder leuke dingen die kunnen gebeuren die je partner mee naar huis neemt, waar hij niet over wil of kan praten. Ik hoop met heel mijn hart dat defensie deze jongens WEL opvangt en ze de nazorg geven die ze nodig hebben, positief of negatief.

Ja, de sex zal je missen, maar als je een half jaar niet "droog" kan staan, kom ik weer bij punt 1...Wij mensen zijn heel goed in het doe het zelven, dus die 6 maanden kan je heel gespierde vingers krijgen hahaha
Haha, ik ben blij dat ik niet de enige ben die de reacties wat vreemd vind

Die vriendin kan ook heel slecht tegen alleen zijn, durft niet alleen te slapen en als haar vriend laat thuis is vindt ze dat ook eng, dus vanuit haar begrijp ik het wel een beetje, maar mijn vriend wil dit werk doen en ik steun hem daar in. Als dat betekent dat ik hem even moet missen is dat maar zo..

Dat hij anders terug kan komen snap ik ook wel, maar het kwam op mij een beetje over alsof ik (of hij) de relatie dan niet meer zou zien zitten... En dat zie ik nou niet zo gebeuren.

Ik zal de sex inderdaad wel missen, maar dan toch vooral met hem. Kan me niet voorstellen dat ik met een ander in bed zou duiken omdat ik zo'n zin heb en vriend toevallig even niet in de buurt is. Bah. Dan maar inderdaad zelf doen
Zer, het kan wel, dat een militair of zijn partner de relatie niet meer ziet zitten, gebeurd vaker, maar daar moet je niet over inzitten. Het is gewoon heel heftig, en je weet niet hoe hij eruit komt, en ook niet hoe jij het gaat ervaren.

Ik heb altijd in het defensiewereldje rondgehobbeld. Mijn ouders zaten allebei bij de KLu, en heb zelfs gesolliciteerd bij de KMar maar ben afgekeurd helaas. Mijn vrienden zaten ook allemaal bij defensie dus heb er genoeg zien gaan en terugkomen. De een fluitend, de ander die er echt een klap aan over heeft gehouden.

Maar de sex als hij weer terug is...WoW hahaha
Dat dat na een half jaar wow is wil ik graag geloven!

Ach en de rest moet ik maar zien. Het is niet zijn eerste uitzending, dat scheelt waarschijnlijlk ook wel.

Oh wat grappig! Ik wilde toen 15 was ook graag bij de landmacht... Waarom ik daar uiteindelijk vanaf heb gezien weet ik niet. De posters die ik toen in de banenwinkel had gekregen hebben nog jaren op mijn kamer gehangen!
Hoe oud zijn jij en je vriend dan? Hij heeft al een uitzending meegemaakt, en jij dus nog niet?

Kan mezelf wel een defensiefreak noemen maar zo erg is het ook weer niet met me gesteld. Wel had ik er altijd een antenne voor zeiden mijn ouders. Ik kon zo een militair eruit pikken hahaha echt vaag. Waarschijnlijk een bepaald slag mensen.
Ik ben 27, vriend 33. Zijn laatste uitzending was vlak voor we elkaar leerden kennen, dit wordt zijn 4e keer.

Klopt wel wat je zegt, dat je ze vaak wel herkent als militair.

Ik denk dat ik uiteindelijk niet geschikt zou zijn geweesy hoor, maar heb het wel altijd heet interessant gevonden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven