Problemen met faalangst van man

15-08-2018 13:06 231 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man is op veel vlakken een droompartner. Helaas heeft hij al jaren last van impotentie.

De problemen zijn begonnen toen we net gingen samenwonen. Toen onze relatie serieuzer werd liet zijn penis het frequent "afweten". Sindsdien zijn er altijd periodes (dagen - weken tot soms zelfs maanden) geweest waarin het hem niet lukte om een erectie te krijgen. Als hij ergens mee bezig is, dan lukt het vaak niet. Dat kunnen heel verschillende dingen zijn, bv zijn collega die de week erop in verlof zou gaan en het vooruitzicht om meer te moeten werken. Er zijn ook langere periodes waarin er helemaal geen problemen zijn.

Hij heeft in het verleden nog pillen geslikt. Deze helpen hem wat meer zelfvertrouwen geven, en als het enkele keren na elkaar lukt (met pillen) kunnen we weer een tijdje zonder. Helaas hebben die pillen veel bijwerkingen. Hij voelt zich de dag erna vaak wat grieperig (spierpijn, hartkloppingen, hoofdpijn) en ze verprutsen toch wat van de spontaniteit. Als ik hem vraag om seks, dan wijst hij me vaak af. Hij is te moe of te druk.

Dit alles speelt toch wel vaak in mijn hoofd. Soms twijfel ik toch aan mezelf. Ik ben al één maal heel kwaad op hem geworden (wat helemaal niet goed is, dat besef is). Het lukte niet om de presteren de dag voor we op reis gingen vertrekken, "omdat hij zoveel aan zijn hoofd had, naar de luchthaven rijden en zijn koffers pakken, enz". Ik heb gezegd dat hij maar thuis moest blijven als het zo verschrikkelijk was om met mij op reis te gaan.

Ik weet niet wat ik hiermee wil. Ik weet het allemaal niet goed meer. Ik vind het zo jammer dat dit onze - verder goede - relatie kapotmaakt.
Dus TO wat ga je doen?
S-meds en Karin, ik ben niet standaard 'tegen scheiding'. Als je ongelukkig bent in je relatie en je ziet dat niet meer goedkomen, ga vooral scheiden, vooral als je geen kinderen hebt. Maar uit het verhaal hier blijkt een goede relatie met één probleem. Een groot probleem, want het is niet alleen seks, maar ook intimiteit. Toch lijken ze er samen wel nog uit te willen komen en hebben ze pas 1x therapie geprobeerd. Dan vind ik het nogal wat om te gaan scheiden. Dat doe je pas als de hoop verloren is naar mijn gevoel, ook al houd je nog van elkaar.

Maar goed, dat moet TO natuurlijk zelf beslissen. Scheiden, actief ermee aan de slag, of accepteren.
TO voelt er weinig voor om er weer actief mee aan de slag te gaan (is trouwens in het verleden al eens geprobeerd) accepteren lijkt me onmogelijk (met een kat en/of hond heb je nog meer intimiteit), dus blijft er niet veel keus over.

Of TO die keus maakt is aan haar natuurlijk.
Als ze geen keus maakt en het probleem maar aan laat modderen, loopt ze wel het risico totaal te verzuren.
En daarmee ook de relatie.
LoVaKo schreef:
20-08-2018 17:27
S-meds en Karin, ik ben niet standaard 'tegen scheiding'. Als je ongelukkig bent in je relatie en je ziet dat niet meer goedkomen, ga vooral scheiden, vooral als je geen kinderen hebt. Maar uit het verhaal hier blijkt een goede relatie met één probleem. Een groot probleem, want het is niet alleen seks, maar ook intimiteit. Toch lijken ze er samen wel nog uit te willen komen en hebben ze pas 1x therapie geprobeerd. Dan vind ik het nogal wat om te gaan scheiden. Dat doe je pas als de hoop verloren is naar mijn gevoel, ook al houd je nog van elkaar.

Maar goed, dat moet TO natuurlijk zelf beslissen. Scheiden, actief ermee aan de slag, of accepteren.
ik zie wel meer dan 1 probleem
ik zie een seksueel probleem
ik zie een man met een faalangstprobleem
ik zie een vrouw met een minderwaardigheidsprobleem
ik zie ook ineffectieve communicatie over verlangens, wensen etc.

dat zijn er al vier
S-Meds schreef:
20-08-2018 18:38
ik zie wel meer dan 1 probleem
ik zie een seksueel probleem
ik zie een man met een faalangstprobleem
ik zie een vrouw met een minderwaardigheidsprobleem
ik zie ook ineffectieve communicatie over verlangens, wensen etc.

dat zijn er al vier
Al die problemen hangen met elkaar samen en kunnen niet los worden gezien van elkaar. Het ene veroorzaakt het andere, en het andere beïnvloed weer het 1.
turquasi schreef:
16-08-2018 07:52
wij gaan je niet kunnen helpen hoor, en jullie schrijven zelf de mensen af die ervoor geleerd hebben

mijn gok is dat het je vriend niet genoeg kan schelen

Blijkbaar niet nee. It is as simple as that.
Verbinder schreef:
19-08-2018 10:11
Het klinkt misschien raar maar misschien heeft jouw man baat bij een cursus Mindfullness en ook wel meditatie.

Mindfullness en meditatie gaan er niet voor zorgen dat iemand weer opgewonden raakt van iemand van wie hij/zij niet meer opgewonden raakt. Iemands lichaam geeft aan of hij/zij wel of niet opgewonden raakt van iemand. het lichaam liegt niet, dat is ook mindfullness.

Zo leert hij echt in het Nu moment te zijn. Iets wat hij nu vaak niet kan.
Zodra je goed leert in het nu moment te zijn,deal je there and then volledig met de situatie en blijft er niks meer hangen. Er blijft geen residu meer hangen met als gevolg dat je veel meer beschikbaar bent voor het volgende moment.
Zo ook dus met jouw mans werk. Als hij beter leert volledig in het moment te zijn,te denken en te handelen blijft er veel minder in zijn hoofd over als hij thuis samen is met jou
LoVaKo schreef:
19-08-2018 09:51
Helemaal mee eens. Waar een relatieprobleem is, ligt het probleem vrijwel altijd bij beide partners in meer of mindere mate.

Niet per definitie, dat is een luie manier van denken, een cliche, dooddoener. TO is bereidwillig, maar ze trekt aan een dood paard.

Jullie hebben hier allebei hulp bij nodig. Ik kan me namelijk zo voorstellen dat jouw houding niet bevorderlijk is voor het zelfvertrouwen of de seksdrive van je man. Dat is niet lullig bedoeld verder, maar jullie moeten hier samen mee aan de slag. Leg het probleem niet bij hem neer, jullie gezamenlijke (seks)leven is jullie gezamenlijke verantwoordelijkheid.

Zoals al eerder is gezegd: Er zijn ongelofelijk veel therapeuten. Waarom heb je geen vertrouwen in een seksuoloog? Dat is een erkend beroep waar je voor gestudeerd moet hebben, en als je het nog niet hebt geprobeerd, waarom dan meteen zo negatief erover?
rlisa schreef:
19-08-2018 12:43
Ik ben in al die jaren maar één keer boos geworden, omdat hij niet wilde/kon vrijen omdat hij te veel zorgen had, omdat hij met mij op reis zou vertrekken. Toen heb ik mijn geduld verloren. Anders hebben we hier nooit ruzie over. Ik voel mij niet afgewezen omdat hij hem niet omhoog krijgt, maar omdat hij excuses zoekt om niet te moeten vrijen. Het is moeilijk om die afwijzingen niet persoonlijk te nemen. Hij heeft geen libidoproblemen an sich, want er zijn momenten dat het goed gaat.
Hier heb je je antwoord.

Ik zou m'n leven niet willen verspillen aan deze flapdrol. En ja, ik heb hier ervaring mee
.
S-Meds schreef:
19-08-2018 11:38
en een relatie/seksprobleem heb je nooit alleen. Jij bent onderdeel van dit probleem. De oplossing ligt dus net zo goed bij jou als bij hem
Haar onderdeel in dit probleem is dat ze het nog niet uitgemaakt heeft.
parbleumondieu schreef:
19-08-2018 13:09
Jij hoeft je ook niet adgewezen te voelen als hij excuses zoekt. :woa: Ook dat heeft niets met jouw aantrekkingskracht te maken. :bonk: Alleen met zijn gevoel dat hij op dat moment geen zin in seks heeft. :nope:
LoVaKo schreef:
19-08-2018 16:49
Ook dat hoeven helemaal geen smoesjes te zijn. Dat je dat drogredenen noemt vind ik zorgelijk. Te moe is een goede reden. Als het te warm is, goede reden. Teveel gegeten, als je hartstikke opgeblazen bent ga je toch ook niet sporten? Plus dan voel je je vaak ook minder aantrekkelijk.

Laat even tot je doordringen dat je man zijn eigen redenen mag hebben om geen zin te hebben. Maakt niet uit waarom, hij heeft geen zin, klaar. Niet persoonlijk aantrekken, zo maak je er een heel 'ding" van...

Ik ben het met een ander eens die hier gezegd heeft dat jij je eigen aandeel niet ziet.
Welk aandeel is dat dan volgens jou?
LoVaKo schreef:
19-08-2018 17:32
Dat denk ik wel. Ik sta namelijk in dezelfde schoenen als jouw man: laag libido, wat zo zijn redenen heeft. Mijn man voelde zich ook vaak afgewezen, gefrustreerd, boos.
Na heeeeeeel veel praten en een paar jaar later weet hij volledig dat het niet aan hem ligt. Dat hij er geen sterke negatieve gevoelens meer bij krijgt haalt voor mij de druk eraf, wat alweer een drempel minder is. Als het dan niet lukt of ik heb geen zin is dat gewoon zo, en is het geen negatieve ervaring meer voor ons beiden.

Wat jammer voor je man.

Ik weet waar het bij mij aan ligt, dat moet je man ook uitzoeken en aan werken, maar jullie communicatie moet ook echt beter!
Het ligt niet aan haar natuurlijk. En erectieproblemen zijn ook geen gevolg van haar wel of niet aantrekkelijk vinden of wel of niet opgewonden zijn. Je kan echt prima opgewonden zijn zonder erectie. Dat is echt een grote misvatting. Net zoals vaginisme ook niet “aan de man” ligt.
Wel hebben de erectieproblemen invloed op TO. Ze trekt rare conclusies, voelt zich ten onrechte afgewezen. En dat beïnvloed hem en hun relatie weer. En dat moet je natuurlijk bespreken. Ook zijn er helpende en niet-helpende manieren van reageren op erectieproblemen. Boos worden en druk leggen lijkt me bijv averechts werken.
merle78 schreef:
20-08-2018 20:43
Echt dikke onzin wat je schrijft. Erectieproblemen hebben niks met “gebrek aan opwinding van haar lichaam” te maken.
Minfulness kan juist helpen te accepteren wat er is, en daardoor de druk wegnemen.
appelientjex schreef:
20-08-2018 21:35
Echt dikke onzin wat je schrijft. Erectieproblemen hebben niks met “gebrek aan opwinding van haar lichaam” te maken.
Minfulness kan juist helpen te accepteren wat er is, en daardoor de druk wegnemen.
zeker geen dikke onzin, het is een veelvoorkomende oorzaak van erectieproblemen. Maar nou net de reden die zeer moeilijk bespreekbaar is
Nou Merle je vind het wel leuk om mn posts te quoten.
Qua relatieproblemen bij beide partners: ik zeg vrijwel altijd. Nee, dus niet per definitie.
Ik heb al gezegd wat ik denk dat haar aandeel is: invullen, en daaruit voortvloeiende negatieve gedachten. Een gebrek aan soepele, eerlijke communicatie.

Jammer voor mijn man? Beetje rare opmerking. Jij weet niet waar het probleem bij ons ligt. Het is namelijk ook heel jammer voor MIJ. We willen allebei vaker seks. We blijven eraan werken, maar door goede communicatie laten we het niet de rest van de relatie beïnvloedden. Strooi alsjeblieft niet met dat soort rare, kwetsende opmerkingen als je geen flauw idee hebt waar je het over hebt.

Over erectieproblemen, het KAN te maken hebben met in hoeverre hij seksuele aantrekkingskracht voelt, maar het HOEFT niet.
S-Meds schreef:
20-08-2018 21:46
zeker geen dikke onzin, het is een veelvoorkomende oorzaak van erectieproblemen. Maar nou net de reden die zeer moeilijk bespreekbaar is
Het is helemaal geen veelvoorkomende reden van erectieproblemen. En ik lees er in dit verhaal ook geen enkele aanwijzing voor.
appelientjex schreef:
20-08-2018 22:05
Het is helemaal geen veelvoorkomende reden van erectieproblemen. En ik lees er in dit verhaal ook geen enkele aanwijzing voor.
lees:psychologische oorzaken

https://seksuologie.nl/erectieproblemen ... handeling/
Dan is er geen sprake van impotentie, maar van geen zin in seks met je eigen vrouw. Dat is iets heel anders.
Impotentie is dat je wel wil, maar dat het niet lukt.
Bij TO lees ik aanwijzingen voor faalangst. Angst om geen erectie te krijgen waardoor het niet lukt.
Kortom: veel praten met elkaar. Jij over jouw angsten en onzekerheden, hij over de zijne.

https://www.dokterdokter.nl/gezond-leve ... /item29246
appelientjex schreef:
20-08-2018 22:27
Dan is er geen sprake van impotentie, maar van geen zin in seks met je eigen vrouw. Dat is iets heel anders.
Impotentie is dat je wel wil, maar dat het niet lukt.
Bij TO lees ik aanwijzingen voor faalangst. Angst om geen erectie te krijgen waardoor het niet lukt.
Kortom: veel praten met elkaar. Jij over jouw angsten en onzekerheden, hij over de zijne.

https://www.dokterdokter.nl/gezond-leve ... /item29246
nee hoor dat is hetzelfde, in beide gevallen komt ie niet omhoog. Ik zie wel aanwijzingen hiervoor, namelijk hij gaat elke vorm van intimiteit uit de weg.
ik begrijp uit je laatste post dat als het hem blieft hij een 'leuke en attente' partner kan zijn en jou kan verassen met een wc-rol op voorraad of die iemand anders inschakelt om een ontbijtje te maken voor je verjaardag als kadootje... nou.... knijp je handjes maar dicht met deze want dat is natuurlijk heel wat
turquasi wijzigde dit bericht op 21-08-2018 15:10
1.26% gewijzigd
Lorem Ipsum
turquasi schreef:
21-08-2018 15:07
ik begrijp uit je laatste post dat als het hem blieft hij een 'leuke en attente' partner kan zijn en jou kan verassen met een wc-rol op voorraad of die iemand anders inschakelt om een ontbijtje te maken voor je voor je verjaardag als kadootje... nou.... knijp je handjes maar dicht met deze want dat is natuurlijk heel wat
Joh dat had hij geregeld toen hij in het ziekenhuis lag. Vind ik toch lief hoor.
En die wc rol, na een aantal jaren vind ik die kleine dingetjes ook heel belangrijk. Ik ben ook blij als man zn toiletrol opruimt :P
ik heb ook eens een vriend gehad die een aantal weken van huis was en hij heeft toen voor elke dag dat hij weg was een kadootje ingepakt met lieve briefjes, en ik was niet eens jarig
Lorem Ipsum
S-Meds schreef:
20-08-2018 22:36
nee hoor dat is hetzelfde, in beide gevallen komt ie niet omhoog. Ik zie wel aanwijzingen hiervoor, namelijk hij gaat elke vorm van intimiteit uit de weg.
Dat is echt niet hetzelfde. Een erectiestoornis is een stoornis die behandeld kan worden.
Niet van iemand opgewonden kunnen raken omdat je diegene seksueel niet aantrekkelijk vindt, is geen stoornis maar volstrekt logisch. Zie hieronder, daar lees je ook dat de oorzaak meestal psychisch is:

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Erectiestoornis

Dat hij vormen van intimiteit uit de weg gaat op momenten dat ie impotent is, lijkt mij een gevolg. Hij is bang TO teleur te stellen, bang te moeten presteren. Hij is gewoon heel vermijdend. Maar goed dat zou in gesprek duidelijk moeten worden. Helaas praten TO en haar partner blijkbaar niet echt met elkaar. Reden te meer voor therapie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven