Problemen met faalangst van man
woensdag 15 augustus 2018 om 13:06
Mijn man is op veel vlakken een droompartner. Helaas heeft hij al jaren last van impotentie.
De problemen zijn begonnen toen we net gingen samenwonen. Toen onze relatie serieuzer werd liet zijn penis het frequent "afweten". Sindsdien zijn er altijd periodes (dagen - weken tot soms zelfs maanden) geweest waarin het hem niet lukte om een erectie te krijgen. Als hij ergens mee bezig is, dan lukt het vaak niet. Dat kunnen heel verschillende dingen zijn, bv zijn collega die de week erop in verlof zou gaan en het vooruitzicht om meer te moeten werken. Er zijn ook langere periodes waarin er helemaal geen problemen zijn.
Hij heeft in het verleden nog pillen geslikt. Deze helpen hem wat meer zelfvertrouwen geven, en als het enkele keren na elkaar lukt (met pillen) kunnen we weer een tijdje zonder. Helaas hebben die pillen veel bijwerkingen. Hij voelt zich de dag erna vaak wat grieperig (spierpijn, hartkloppingen, hoofdpijn) en ze verprutsen toch wat van de spontaniteit. Als ik hem vraag om seks, dan wijst hij me vaak af. Hij is te moe of te druk.
Dit alles speelt toch wel vaak in mijn hoofd. Soms twijfel ik toch aan mezelf. Ik ben al één maal heel kwaad op hem geworden (wat helemaal niet goed is, dat besef is). Het lukte niet om de presteren de dag voor we op reis gingen vertrekken, "omdat hij zoveel aan zijn hoofd had, naar de luchthaven rijden en zijn koffers pakken, enz". Ik heb gezegd dat hij maar thuis moest blijven als het zo verschrikkelijk was om met mij op reis te gaan.
Ik weet niet wat ik hiermee wil. Ik weet het allemaal niet goed meer. Ik vind het zo jammer dat dit onze - verder goede - relatie kapotmaakt.
De problemen zijn begonnen toen we net gingen samenwonen. Toen onze relatie serieuzer werd liet zijn penis het frequent "afweten". Sindsdien zijn er altijd periodes (dagen - weken tot soms zelfs maanden) geweest waarin het hem niet lukte om een erectie te krijgen. Als hij ergens mee bezig is, dan lukt het vaak niet. Dat kunnen heel verschillende dingen zijn, bv zijn collega die de week erop in verlof zou gaan en het vooruitzicht om meer te moeten werken. Er zijn ook langere periodes waarin er helemaal geen problemen zijn.
Hij heeft in het verleden nog pillen geslikt. Deze helpen hem wat meer zelfvertrouwen geven, en als het enkele keren na elkaar lukt (met pillen) kunnen we weer een tijdje zonder. Helaas hebben die pillen veel bijwerkingen. Hij voelt zich de dag erna vaak wat grieperig (spierpijn, hartkloppingen, hoofdpijn) en ze verprutsen toch wat van de spontaniteit. Als ik hem vraag om seks, dan wijst hij me vaak af. Hij is te moe of te druk.
Dit alles speelt toch wel vaak in mijn hoofd. Soms twijfel ik toch aan mezelf. Ik ben al één maal heel kwaad op hem geworden (wat helemaal niet goed is, dat besef is). Het lukte niet om de presteren de dag voor we op reis gingen vertrekken, "omdat hij zoveel aan zijn hoofd had, naar de luchthaven rijden en zijn koffers pakken, enz". Ik heb gezegd dat hij maar thuis moest blijven als het zo verschrikkelijk was om met mij op reis te gaan.
Ik weet niet wat ik hiermee wil. Ik weet het allemaal niet goed meer. Ik vind het zo jammer dat dit onze - verder goede - relatie kapotmaakt.
dinsdag 21 augustus 2018 om 18:10
niet meer opgewonden raken van je partner kan leiden tot erectiestoornissen. het is geen hoge wiskunde hoor. En nee, behandelbaar is dat niet. En alles wat je verder zegt is speculatief, ook omdat TO denk dat faalangst het probleem is. Maar we kennen het verhaal van de man niet. Het kan heel goed zijn dat hij niet meer opgewonden wordt van TO maar dat niet durft te zeggenappelientjex schreef: ↑21-08-2018 18:03Dat is echt niet hetzelfde. Een erectiestoornis is een stoornis die behandeld kan worden.
Niet van iemand opgewonden kunnen raken omdat je diegene seksueel niet aantrekkelijk vindt, is geen stoornis maar volstrekt logisch. Zie hieronder, daar lees je ook dat de oorzaak meestal psychisch is:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Erectiestoornis
Dat hij vormen van intimiteit uit de weg gaat op momenten dat ie impotent is, lijkt mij een gevolg. Hij is bang TO teleur te stellen, bang te moeten presteren. Hij is gewoon heel vermijdend. Maar goed dat zou in gesprek duidelijk moeten worden. Helaas praten TO en haar partner blijkbaar niet echt met elkaar. Reden te meer voor therapie.
dinsdag 21 augustus 2018 om 20:18
LoVaKo schreef: ↑20-08-2018 22:02Nou Merle je vind het wel leuk om mn posts te quoten.
Qua relatieproblemen bij beide partners: ik zeg vrijwel altijd. Nee, dus niet per definitie.
Ik heb al gezegd wat ik denk dat haar aandeel is: invullen, en daaruit voortvloeiende negatieve gedachten. Een gebrek aan soepele, eerlijke communicatie.
Jammer voor mijn man? Beetje rare opmerking. Jij weet niet waar het probleem bij ons ligt. Het is namelijk ook heel jammer voor MIJ.
Excuses, ik ken inderdaad jullie ins en outs niet. Ik weet wel uit eigen ervaring hoe kwetsend wanneer de persoon van je houdt je steevast afwijst. Ik ben van mening dat je jezelf ernstig te kort doet als je bij zo'n persoon blijft.
In TO's geval lijkt het erop dat haar man een rookgordijn optrekt. Hij is ontwijkend terwijl hij weet hoe erg TO ermee zit. Het zit gewoon helemaal scheef.
We willen allebei vaker seks. We blijven eraan werken, maar door goede communicatie laten we het niet de rest van de relatie beïnvloedden. Strooi alsjeblieft niet met dat soort rare, kwetsende opmerkingen als je geen flauw idee hebt waar je het over hebt.
Over erectieproblemen, het KAN te maken hebben met in hoeverre hij seksuele aantrekkingskracht voelt, maar het HOEFT niet.
dinsdag 21 augustus 2018 om 20:21
Ja, en dat hij om een andere reden (bijvoorbeeld comfort en gemak) de relatie met TO wil behouden.S-Meds schreef: ↑21-08-2018 18:10niet meer opgewonden raken van je partner kan leiden tot erectiestoornissen. het is geen hoge wiskunde hoor. En nee, behandelbaar is dat niet. En alles wat je verder zegt is speculatief, ook omdat TO denk dat faalangst het probleem is. Maar we kennen het verhaal van de man niet. Het kan heel goed zijn dat hij niet meer opgewonden wordt van TO maar dat niet durft te zeggen
dinsdag 21 augustus 2018 om 20:26
Faalangst kun je ook makkelijk als excuus gebruiken.
EN je kunt de ander de schuld in de schoenen schuiven: 'Omdat jij zo graag de liefde met me wil bedrijven voel arme ik me onder druk gezet en krijg ik spontaan faalangst zodra ik jou zie.'
Stel, een andere vrouw die hem wel kan bekoren ligt in z'n bed en dan is die faalangst ineens weg, moet je opletten hoe snel hij genezen is van alle pijntjes en spanninkjes.
En ik bedoel dit niet lullig naar TO. Ik heb dit zelf meegemaakt en weet hoe pijnlijk het is.
EN je kunt de ander de schuld in de schoenen schuiven: 'Omdat jij zo graag de liefde met me wil bedrijven voel arme ik me onder druk gezet en krijg ik spontaan faalangst zodra ik jou zie.'
Stel, een andere vrouw die hem wel kan bekoren ligt in z'n bed en dan is die faalangst ineens weg, moet je opletten hoe snel hij genezen is van alle pijntjes en spanninkjes.
En ik bedoel dit niet lullig naar TO. Ik heb dit zelf meegemaakt en weet hoe pijnlijk het is.
dinsdag 21 augustus 2018 om 20:33
dinsdag 21 augustus 2018 om 21:39
Dankje @LoVaKo, ik hoop dat jullie goed vergaat.
Dat het voor TO bepaalde periodes weer helemaal goed zat is wel apart ja. Bij mij kreeg ik af en toe wat toegworpen. Dan was ik weer een week in de 7e hemel. Om vervolgens weer 3 maanden genegeerd te worden. Een zoethoudertje om het zo maar te zeggen. Na een paar jaar had ik dit patroon pas door. Die laatse keer ben ik ook zwanger geworden. Maar dat is weer een ander verhaal.
Back to TO:
TO je man is wel een 'zorgenkindje' hoor, ik denk niet dat enige streeltherapie, relatietherapie, trantrahealing of oerschreeuwen je man kunnen transformeren tot een gezonde vent die naar z'n vrouw verlangt. Hij wil niet....en dan sta je machteloos.
Kies eieren voor je geld en ga leven. Leven zonder de problemen van je man. Ik hoop dat je het durft
Dat het voor TO bepaalde periodes weer helemaal goed zat is wel apart ja. Bij mij kreeg ik af en toe wat toegworpen. Dan was ik weer een week in de 7e hemel. Om vervolgens weer 3 maanden genegeerd te worden. Een zoethoudertje om het zo maar te zeggen. Na een paar jaar had ik dit patroon pas door. Die laatse keer ben ik ook zwanger geworden. Maar dat is weer een ander verhaal.
Back to TO:
TO je man is wel een 'zorgenkindje' hoor, ik denk niet dat enige streeltherapie, relatietherapie, trantrahealing of oerschreeuwen je man kunnen transformeren tot een gezonde vent die naar z'n vrouw verlangt. Hij wil niet....en dan sta je machteloos.
Kies eieren voor je geld en ga leven. Leven zonder de problemen van je man. Ik hoop dat je het durft
anoniem_63ed2e0ad2db9 wijzigde dit bericht op 21-08-2018 22:24
2.43% gewijzigd
zaterdag 25 augustus 2018 om 10:29
appelientjex schreef: ↑21-08-2018 18:03Dat is echt niet hetzelfde. Een erectiestoornis is een stoornis die behandeld kan worden.
Niet van iemand opgewonden kunnen raken omdat je diegene seksueel niet aantrekkelijk vindt, is geen stoornis maar volstrekt logisch. Zie hieronder, daar lees je ook dat de oorzaak meestal psychisch is:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Erectiestoornis
Dat hij vormen van intimiteit uit de weg gaat op momenten dat ie impotent is, lijkt mij een gevolg. Hij is bang TO teleur te stellen, bang te moeten presteren. Hij is gewoon heel vermijdend. Maar goed dat zou in gesprek duidelijk moeten worden. Helaas praten TO en haar partner blijkbaar niet echt met elkaar. Reden te meer voor therapie.
Als hij niet (meer) opgewonden van mij zou raken, waarom is hij dan met mij gaan samenwonen/trouwen. We hebben dit probleem al vanaf het begin van onze relatie. Dan zou hij toch nooit aangetrokken zijn tot mij.
Het doet mij eerlijk gezegd pijn dat dit hier zo gezegd wordt. Ik heb natuurlijk ook al aan mijn aantrekkelijkheid getwijfeld.
Hij zegt trouwens zelf dat het faalangst is. Hij zegt dat ik hier niet mee te maken zou moeten hebben. Hij zegt ook vaak dat het hem spijt. Ik zeg hem vaak dat het mij niet uitmaakt, voor hem is het vreselijk moeilijk.
Ik weet niet hoe we hier anders over kunnen praten.
Ondertussen sluit mijn man zich nog altijd af.
zaterdag 25 augustus 2018 om 10:43
Uhm, mag ik voorzichtig zijn seksuele geaardheid ten kwestie stellen?
Hij zou niet de eerste man zijn die een relatie met een vrouw krijgt, omdat dat de normale gang van zaken is en ook oprecht van haar houdt, maar er later achter komt dat hij toch op mannen valt? En dat al die jaren van vragen (waarom lukt het niet met mijn vrouw, terwijl ik zoveel om haar geef?) opeens beantwoordt worden?
Er zijn legio mannen die het echt nooit geweten hebben en altijd hebben gedacht dat er iets ander 'mis' met ze was (zoals faalangst)
Ik ken je man en je relatie niet, dus ik zeg niet dat dit het moet zijn, maar is het een optie die jullie al eens bekeken hebben?
Hij zou niet de eerste man zijn die een relatie met een vrouw krijgt, omdat dat de normale gang van zaken is en ook oprecht van haar houdt, maar er later achter komt dat hij toch op mannen valt? En dat al die jaren van vragen (waarom lukt het niet met mijn vrouw, terwijl ik zoveel om haar geef?) opeens beantwoordt worden?
Er zijn legio mannen die het echt nooit geweten hebben en altijd hebben gedacht dat er iets ander 'mis' met ze was (zoals faalangst)
Ik ken je man en je relatie niet, dus ik zeg niet dat dit het moet zijn, maar is het een optie die jullie al eens bekeken hebben?
zaterdag 25 augustus 2018 om 11:11
De situatie met mijn man is ondertussen erg gespannen.
We hebben vroeger een oefening gekregen van zijn psychologe, stuffing, waarbij hij zijn (slappe) penis naar binnen brengt en je als vrouw andere bewegingen maakt (kleine rondjes), zodat je kan vrijen met een slappere penis. We hebben dit een paar keer geprobeerd in missionaris en dat was altijd een groot geklungel. Hij viel eruit, hij bleef slap en ik voelde er niet veel van. Ik heb altijd gezegd dat dit niet zo erg was en dat we het een kans konden geven.
Vorige keer wilden we dit opnieuw proberen. Ik zei dat ik bovenop wilde omdat ik dan gemakkelijker kan bewegen, dat ik dan meer controle heb en dat hij er dan minder uitvalt. Mijn man was hiervoor erg kwaad. Hij zei dat ik hem belogen en bedrogen had omdat ik altijd heb gezegd dat het mij niet uitmaakt (dat het een geklungel is) en dat hij nu niet weet waar ik anders nog over gelogen heb. Ik heb hem in al die jaren nog nooit zo kwaad gezien. Sindsdien doet hij erg afstandelijk. Ik weet niet wat ik nog kan zeggen of doen om het beter te maken.
We hebben vroeger een oefening gekregen van zijn psychologe, stuffing, waarbij hij zijn (slappe) penis naar binnen brengt en je als vrouw andere bewegingen maakt (kleine rondjes), zodat je kan vrijen met een slappere penis. We hebben dit een paar keer geprobeerd in missionaris en dat was altijd een groot geklungel. Hij viel eruit, hij bleef slap en ik voelde er niet veel van. Ik heb altijd gezegd dat dit niet zo erg was en dat we het een kans konden geven.
Vorige keer wilden we dit opnieuw proberen. Ik zei dat ik bovenop wilde omdat ik dan gemakkelijker kan bewegen, dat ik dan meer controle heb en dat hij er dan minder uitvalt. Mijn man was hiervoor erg kwaad. Hij zei dat ik hem belogen en bedrogen had omdat ik altijd heb gezegd dat het mij niet uitmaakt (dat het een geklungel is) en dat hij nu niet weet waar ik anders nog over gelogen heb. Ik heb hem in al die jaren nog nooit zo kwaad gezien. Sindsdien doet hij erg afstandelijk. Ik weet niet wat ik nog kan zeggen of doen om het beter te maken.
zaterdag 25 augustus 2018 om 11:23
parbleumondieu schreef: ↑25-08-2018 11:16Komt over als een smoes van hem. Alsof hij zomaar iets heeft aangegrepen om afstand te kunnen nemen van jou.
Ben jij niet kwaad op hem dat hij jou de verantwoordelijkheid in de schoenen schuift?
Hij legt de verantwoordelijkheid toch niet bij mij?
zaterdag 25 augustus 2018 om 11:26
Hij is nu toch kwaad omdat je hebt 'gelogen'? Terwijl je in werkelijkheid mee wilde werken aan een poging om een houding tijdens de seks te verbeteren?
Wat hem betreft ben jij dus degene die ervoor gezorgd heeft dat de relatie tussen jullie nu gespannen is.
zaterdag 25 augustus 2018 om 11:31
Wat vervelend TO! Het lijkt me duidelijk dat het te pijnlijk voor hem is om in te zien dat zijn impotentie het probleem is. Nu legt hij de schuld bij jou, ipv bij zichzelf. Impotentie tast natuurlijk enorm zijn mannelijkheid aan. Hij schaamt zich rot. Maar ipv deze gevoelens te accepteren, wordt hij boos. Boos worden is veel makkelijker dan om pijn en verdriet te voelen over zijn falen. Nogmaals: ga naar een seksuoloog en maak dit alles bespreekbaar!!!
zaterdag 25 augustus 2018 om 11:49
Natuurlijk heeft je aantrekkelijkheid hier niets mee te maken. Dat is onzin en stom dat dat gesuggereerd wordt. Impotent betekent ondanks opgewonden zijn geen stijve kunnen krijgen, meestal door psychische oorzaken.rlisa schreef: ↑25-08-2018 10:29Als hij niet (meer) opgewonden van mij zou raken, waarom is hij dan met mij gaan samenwonen/trouwen. We hebben dit probleem al vanaf het begin van onze relatie. Dan zou hij toch nooit aangetrokken zijn tot mij.
Het doet mij eerlijk gezegd pijn dat dit hier zo gezegd wordt. Ik heb natuurlijk ook al aan mijn aantrekkelijkheid getwijfeld.
Hij zegt trouwens zelf dat het faalangst is. Hij zegt dat ik hier niet mee te maken zou moeten hebben. Hij zegt ook vaak dat het hem spijt. Ik zeg hem vaak dat het mij niet uitmaakt, voor hem is het vreselijk moeilijk.
Ik weet niet hoe we hier anders over kunnen praten.
Ondertussen sluit mijn man zich nog altijd af.
Er zijn trouwens ook zat mannen die ook een stijve krijgen van vrouwen die ze niet super aantrekkelijk vinden maar puur omdat ze zin in seks hebben. Dit staat los van jou. Hij zit in een vicieuze cirkel. Is bang geen stijve te kunnen krijgen waardoor hij door deze stress inderdaad geen stijve krijgt. Volgende keer heeft ie nog meer stress etc. Dat het perioden goed gaat komt waarschijnlijk omdat het dan een keertje goed gaat, waardoor de stress en druk afneemt.
Het is jammer dat hij er niet op een normale manier met je over kan praten. Dat is nog het grootste probleem waardoor dit alles alleen maar in stand wordt gehouden.
zaterdag 25 augustus 2018 om 12:01
Stoppen met proberen om "het beter te maken."
Hij voelt zich om de een of andere reden seksueel niet tot jou aangetrokken dus bevrijd jezelf uit deze situatie en trek de stekker eruit.
Gun jezelf op termijn een leukere man die niet van je af kan blijven, dit is zo'n klap voor je zelfvertrouwen., het ondermijnt je helemaal.
zaterdag 25 augustus 2018 om 12:06
Het is wel duidelijk dat de Viva vrouwen niets afweten van impotentie? Impotentie heeft NIETS met het niet aantrekkelijk van je partner te maken. Anders is het geen impotentie. En anders hadden seksuologen ook wel wat beters te doen. Impotentie is een van de stoornissen die ze vaak (succesvol) behandelen. Seks zit tussen de oren.karin6789 schreef: ↑25-08-2018 12:01Stoppen met proberen om "het beter te maken."
Hij voelt zich om de een of andere reden seksueel niet tot jou aangetrokken dus bevrijd jezelf uit deze situatie en trek de stekker eruit.
Gun jezelf op termijn een leukere man die niet van je af kan blijven, dit is zo'n klap voor je zelfvertrouwen., het ondermijnt je helemaal.
Ik heb ook eens een vriendje gehad die zo verliefd op me was dat hij super zenuwachtig was tijdens de seks en hem niet omhoog kreeg. Uiteindelijk is dat gelukkig wel weg gegaan. Heb het me absoluut nooit persoonlijk aangetrokken.
zaterdag 25 augustus 2018 om 12:48
parbleumondieu schreef: ↑25-08-2018 11:26Hij is nu toch kwaad omdat je hebt 'gelogen'? Terwijl je in werkelijkheid mee wilde werken aan een poging om een houding tijdens de seks te verbeteren?
Wat hem betreft ben jij dus degene die ervoor gezorgd heeft dat de relatie tussen jullie nu gespannen is.
Hij voelt zich voorgelogen omdat ik gezegd heb dat het niets uitmaakt, terwijl het wel wat frustrerend wat. Dat is toch niet de verantwoordelijkheid bij mij leggen? Hij zegt toch niet dat het mijn fout is dat het niet lukt?
zaterdag 25 augustus 2018 om 12:50
appelientjex schreef: ↑25-08-2018 11:31Wat vervelend TO! Het lijkt me duidelijk dat het te pijnlijk voor hem is om in te zien dat zijn impotentie het probleem is. Nu legt hij de schuld bij jou, ipv bij zichzelf. Impotentie tast natuurlijk enorm zijn mannelijkheid aan. Hij schaamt zich rot. Maar ipv deze gevoelens te accepteren, wordt hij boos. Boos worden is veel makkelijker dan om pijn en verdriet te voelen over zijn falen. Nogmaals: ga naar een seksuoloog en maak dit alles bespreekbaar!!!
Ik kan nu helemaal niet met therapie aankomen. Hij zegt dat praten geen zin heeft, omdat ik toch niet eerlijk ben tegen hem.
zaterdag 25 augustus 2018 om 13:18
Waarom eigenlijk niet?
Er zijn geen kinderen bij betrokken, dus ik snap werkelijk niet waarom jij bij een man blijft , waarbij de seks meer problemen geeft dan plezier.
Nu heeft hij ook al vertrouwensissues , je moet er maar zin in hebben.