Profiteert mijn vriend van mijn geld?
woensdag 3 mei 2023 om 22:03
Mijn vriend en ik hebben een liefdevolle relatie sinds 2 jaar. Vanaf het moment dat hij ontdekte dat ik een leuk spaarcentje heb, werd het voor hem vanzelfsprekend dat ik de uitjes/vakanties en boodschappen betaal. Hij heeft veel vaste lasten en leeft erg zuinig om rond te komen. Dus vond ik het niet erg om wat bij te springen. Ik heb echter ook een laag inkomen door ziekte en het spaargeld is mijn enige buffer voor de toekomst. Ik gebruik dus het spaargeld om leuke dingen mee te doen. Nu oppert hij het idee om een andere auto te kopen en ik heb het idee dat hij van mij ook een bijdrage verwacht want met die auto zouden we dan meer gaan rijden (ik heb mijn eigen auto). Ik vind het lastig: tot hoever deel je je geld met je partner? We zijn niet officieel samenwonend of getrouwd en dat wil hij in de toekomst ook niet.
zaterdag 6 mei 2023 om 09:27
Door de extra informatie wordt de situatie steeds vreemder. Ik begrijp dat hij een woning heeft geerfd, maar dat de lasten die erop rusten te hoog voor hem zijn. Waarom dan niet verkopen, afgelopen 2 jaar zijn de prijzen skyhigh geweest, maar hij koos er toch voor om in die woning te blijven wonen?
Daarnaast hoe komt hij aan die hypotheekvrije woning in het buitenland? Heeft hij dat zo gezegd, dat hij zelfs eten moest halen uit de "bijna overdatum bak" bij de supermarkt? Daarmee bedoelt hij gewoon de producten met een 35% sticker? Hij doet alsof hij eten uit de vuilnisbak heeft gevist en inderdaad zeg dan je sportabonnement op.
Ik zie dat hij veel vermogensdelen heeft, die hij in ieder geval kan omzetten naar geld. Maar jij moet je spaargeld inzetten voor uitjes.
Daarnaast hoe komt hij aan die hypotheekvrije woning in het buitenland? Heeft hij dat zo gezegd, dat hij zelfs eten moest halen uit de "bijna overdatum bak" bij de supermarkt? Daarmee bedoelt hij gewoon de producten met een 35% sticker? Hij doet alsof hij eten uit de vuilnisbak heeft gevist en inderdaad zeg dan je sportabonnement op.
Ik zie dat hij veel vermogensdelen heeft, die hij in ieder geval kan omzetten naar geld. Maar jij moet je spaargeld inzetten voor uitjes.
zaterdag 6 mei 2023 om 09:37
zaterdag 6 mei 2023 om 09:40
Zie dat dacht ik wel. Eerst die auto dan een verbouwing en dan heeft hij vast wel weer het volgende project waar JOUW!!!! spaargeld aan uitgegeven kan worden.Mostar1971 schreef: ↑06-05-2023 00:19Ik las ook nog dat er een reactie was over een eventuele verbouwing van het 2e huis. Er is inderdaad een verdieping waar nog wat gedaan moet worden. Geen extreme bedragen maar daar ga ik sowieso niet aan meebetalen.
Echt hou eens op met al dat geld uitgeven en kijk of hij nog steeds zo aardig/lief/leuk is. Ik denk het niet namelijk. Hij plukt je gewoon kaal.
zaterdag 6 mei 2023 om 09:41
Uiteindelijk moet zijn probleem niet de mijne worden en dat heb ik wel laten gebeuren. Daar heb ik zelf schuld aan en ik voel me er best idioot bij nu. Ik wist waarschijnlijk van binnen mijn antwoord op dit alles al maar had deze topic nodig als extra duw, eye-opener. En ik ben heel benieuwd hoe hij nu gaat reageren.
zaterdag 6 mei 2023 om 09:44
Hij heeft dit wel bewust zo georganiseerd hè? Waarom wil je in godsnaam zijn reactie afwachten? Je mag het gewoon uitmaken. Ik zou je vooral adviseren om het uit te maken. En klopt zoveel niet aan dit verhaal dit komt echt niet goed.Mostar1971 schreef: ↑06-05-2023 09:41Uiteindelijk moet zijn probleem niet de mijne worden en dat heb ik wel laten gebeuren. Daar heb ik zelf schuld aan en ik voel me er best idioot bij nu. Ik wist waarschijnlijk van binnen mijn antwoord op dit alles al maar had deze topic nodig als extra duw, eye-opener. En ik ben heel benieuwd hoe hij nu gaat reageren.
zaterdag 6 mei 2023 om 10:00
Ik hou heel erg van hem en kan me een leven zonder hem niet voorstellen. Dat klinkt afgezaagd maar het is de waarheid. Ik kan hem pas loslaten als ik 100% zeker weet dat geld zijn drijfveer is. Anders blijf ik altijd met de "wat als" in mijn hoofd zitten. Is dat zo gek? Maken die paar dagen afwachten dan nog uit als ik daarmee wel die stap kan zetten?
zaterdag 6 mei 2023 om 10:15
Dat je je bij je partner überhaupt al afvraagt of geld zijn drijfveer is zegt genoeg.Mostar1971 schreef: ↑06-05-2023 10:00Ik hou heel erg van hem en kan me een leven zonder hem niet voorstellen. Dat klinkt afgezaagd maar het is de waarheid. Ik kan hem pas loslaten als ik 100% zeker weet dat geld zijn drijfveer is. Anders blijf ik altijd met de "wat als" in mijn hoofd zitten. Is dat zo gek? Maken die paar dagen afwachten dan nog uit als ik daarmee wel die stap kan zetten?
Maar een paar dagen meer of minder maakt inderdaad niet uit.
zaterdag 6 mei 2023 om 10:30
Oke. Mijn ervaring is dat het viva forum heel behulpzaam kan zijn maar je soms ook in een hoek kan drijven of je dingen lijken te bevestigen die toch niet kloppen. Ik krijg niet direct het idee dat je misbruikt wordt voor het geld maar durf je ook niet te garanderen dat het niet zo is. Sommige dingen zijn mega vaag andere dingen volstrekt duidelijk.
Wat ik opmaak uit je verhaal is dat je vriend door omstandigheden alleen opdraait voor de hypotheek van het huis. Hij wil wel graag bij jou zijn en betaald hiervoor 500 euro per maand extra aan benzine. (Als ik het goed begrijp betaald hij die zelf)
Is het dan zo gek dat jij het eten betaald?
Ik denk. Maar dat is mijn persoonlijke mening dat jullie gewoon in een veel te complex systeem terecht zijn gekomen.
Probeer eens concreet te krijgen wie wat bijdraagt in de relatie. En misschien kan je daar een mooie middenweg in vinden. Leg allebei een x bedrag per maand in. Voor gezamenlijke boodschappen, reiskosten en uitjes. Alles wat erbuiten nodig is dat doe je van eigen geld of split je.
En mocht het beter zijn wat vaker los van elkaar in het eigen huis door te brengen is dat misschien ook enkel toe te juigen.
Maar probeer vooral orde in de chaos te krijgen en niet meer beiden boven je stand dingen te ondernemen.
Investeer dat geld liever in leuke dingen met je kinderen doen.
Wat ik opmaak uit je verhaal is dat je vriend door omstandigheden alleen opdraait voor de hypotheek van het huis. Hij wil wel graag bij jou zijn en betaald hiervoor 500 euro per maand extra aan benzine. (Als ik het goed begrijp betaald hij die zelf)
Ik denk. Maar dat is mijn persoonlijke mening dat jullie gewoon in een veel te complex systeem terecht zijn gekomen.
Probeer eens concreet te krijgen wie wat bijdraagt in de relatie. En misschien kan je daar een mooie middenweg in vinden. Leg allebei een x bedrag per maand in. Voor gezamenlijke boodschappen, reiskosten en uitjes. Alles wat erbuiten nodig is dat doe je van eigen geld of split je.
En mocht het beter zijn wat vaker los van elkaar in het eigen huis door te brengen is dat misschien ook enkel toe te juigen.
Maar probeer vooral orde in de chaos te krijgen en niet meer beiden boven je stand dingen te ondernemen.
trien31 wijzigde dit bericht op 06-05-2023 10:31
7.49% gewijzigd
zaterdag 6 mei 2023 om 10:30
Mostar1971 schreef: ↑06-05-2023 10:00Ik hou heel erg van hem en kan me een leven zonder hem niet voorstellen. Dat klinkt afgezaagd maar het is de waarheid. Ik kan hem pas loslaten als ik 100% zeker weet dat geld zijn drijfveer is. Anders blijf ik altijd met de "wat als" in mijn hoofd zitten. Is dat zo gek? Maken die paar dagen afwachten dan nog uit als ik daarmee wel die stap kan zetten?
Voorspelling:
Hij gaat jou vertellen dat jij gestoord bent.
Jij begint aan jezelf te twijfelen.
Jij biedt je excuses aan.
Hij vergeeft je, onder voorwaarde dat jij nooit meer zanikt over geld.
Jij hebt over een jaar buikpijn en een lege spaarpot.
Dit hele verhaal komt me zo bekend voor.
Je bent niet de enige, vrouw.
Zoek eens een andere hobby
zaterdag 6 mei 2023 om 10:31
Zijn familiehuis in Malawi (of welk land dan ook) gaat echt niet verkocht worden.
Hij kan je nog jaren aan het lijntje houden: "Mostar, als het familiehuis verkocht is, dan heb ik weer financiële armslag, dan neem ik jou mee uit eten, dan betaal ik voor jou."
Het.Gaat.Niet.Gebeuren.
Hij kan je nog jaren aan het lijntje houden: "Mostar, als het familiehuis verkocht is, dan heb ik weer financiële armslag, dan neem ik jou mee uit eten, dan betaal ik voor jou."
Het.Gaat.Niet.Gebeuren.
Zoek eens een andere hobby
zaterdag 6 mei 2023 om 10:32
Je weet dat nooit 100% maar er was al geen vertrouwen en nu nog minder. Dat is geen basis voor een relatie. En je kent hem pas 2 jaar, je hebt al die jaren zonder hem ook prima overleefd.Mostar1971 schreef: ↑06-05-2023 10:00Ik hou heel erg van hem en kan me een leven zonder hem niet voorstellen. Dat klinkt afgezaagd maar het is de waarheid. Ik kan hem pas loslaten als ik 100% zeker weet dat geld zijn drijfveer is. Anders blijf ik altijd met de "wat als" in mijn hoofd zitten. Is dat zo gek? Maken die paar dagen afwachten dan nog uit als ik daarmee wel die stap kan zetten?
zaterdag 6 mei 2023 om 10:51
Hoe ging het voor hij van jouw spaargeld wist?
Ik kan me voorstellen dat die verdeling van 80/20 gewoon ontstaat als je daar geen gesprek over hebt.
De uitjes vind ik een ander verhaal, maar ik vraag me ook af hoe dat dan ontstaan is en of de verdeling echt 100/0 is. Wat doen jullie op die uitjes? Rijden jullie met zijn auto ergens naar toe en betaal jij alles inclusief benzine of betaalt hij dat en jij een drankje ergens.
Heb je aangeboden om die vliegtickets te betalen? Heeft hij er subtiel op gehint?
Misschien heeft hij je geld afgetroggeld, maar misschien is het deels er ook ingeslopen en ben jij gewoon te vrijgevig geweest.
Ik kan me voorstellen dat die verdeling van 80/20 gewoon ontstaat als je daar geen gesprek over hebt.
De uitjes vind ik een ander verhaal, maar ik vraag me ook af hoe dat dan ontstaan is en of de verdeling echt 100/0 is. Wat doen jullie op die uitjes? Rijden jullie met zijn auto ergens naar toe en betaal jij alles inclusief benzine of betaalt hij dat en jij een drankje ergens.
Heb je aangeboden om die vliegtickets te betalen? Heeft hij er subtiel op gehint?
Misschien heeft hij je geld afgetroggeld, maar misschien is het deels er ook ingeslopen en ben jij gewoon te vrijgevig geweest.
zaterdag 6 mei 2023 om 10:51
Laat hem lekker doordeweeks in zijn eigen huis, scheelt hem 500 euro en jij houdt ook geld over. En die auto zal hij toch echt zelf moeten betalen, er is geen enkele reden waarom jij daar ook maar 1 cent in zou moeten steken. Echt hoor, begin er niet aan want ik ben bang dat het einde dan helemaal zoek is..
zaterdag 6 mei 2023 om 11:25
Woord voor woord mee eens.Trien31 schreef: ↑06-05-2023 10:30Oke. Mijn ervaring is dat het viva forum heel behulpzaam kan zijn maar je soms ook in een hoek kan drijven of je dingen lijken te bevestigen die toch niet kloppen. Ik krijg niet direct het idee dat je misbruikt wordt voor het geld maar durf je ook niet te garanderen dat het niet zo is. Sommige dingen zijn mega vaag andere dingen volstrekt duidelijk.
zaterdag 6 mei 2023 om 11:33
Best een lastige situatie,het klinkt als een soort 'fuik' waar je langzaamaan in terecht bent gekomen. Maar vind bovenstaande toch ook best bizar.Hij heeft dus zelf nog financiele reserves,zoals ik het lees,maar dan alleen voor hemzelf?Mostar1971 schreef: ↑06-05-2023 09:37Uiteindelijk komt het hier wel op neer. Ik ga niet meer mee in dit uitgavenpatroon. Dan kan hij zelf een oplossing bedenken en uitvoeren hoe hij deze levensstijl wil bekostigen. Want de mate van uitgeven voelt voor mij niet goed. En hij heeft al zijn reserves achter de hand.
En in combinatie met wat je eerder schreef,dat zijn houding drastisch veranderde toen hij ontdekte dat je spaargeld had, best zorgelijk..
Maar ok, dat lijk je zelf nu ook te beseffen.Mostar1971 schreef: ↑06-05-2023 01:29..... Achteraf had ik nooit moeten laten merken dat ik spaargeld had.
Vroeg me wel af hoe anderen uit jou naaste omgeving naar deze situatie kijken,bv vrienden of jouw kinderen? Die zullen minder last hebben van 'een roze bril'. En daardoor scherper zien wat er werkelijk speelt. Dat is overigens geen verwijt hoor,'liefde maakt blind' is niet voor niets het spreekwoord
Vraag blijft,why is the rum gone?
zaterdag 6 mei 2023 om 11:40
Ze kunnen met de auto naar dat huis in het buitenland toe, dus ik gok dat het gewoon in Europa is.Explorista schreef: ↑06-05-2023 10:31Zijn familiehuis in Malawi (of welk land dan ook) gaat echt niet verkocht worden.
Het.Gaat.Niet.Gebeuren.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
zaterdag 6 mei 2023 om 11:41
Ik denk ook niet dat je meteen zijn Intenties en dus jullie relatie in twijfel hoeft te trekken. Maar wel dat er een rare status quo is ontstaan die te lang blijft slepen. Waarin jij hem faciliteert en jij hem niet duidelijk genoeg gemaakt hebt dat deze situatie niet gezond is en in jouw nadeel uitwerkt.
Hij moet zelf in de benen met de afhandeling van het huis met zijn kinderen. Hij moet een bewuste keuze maken om wel of niet bij jou te zijn, de reiskosten die hij maakt zijn niet aan jou.
Anders komt het er op neer dat jij hem aan het betalen bent om bij je te zijn en dat doet iets met de relatie. Ook in relaties die goed zijn is zulke ongelijkwaardigheid een storende factor. Wordt het een emotionele warboel omdat zaken door elkaar gaan lopen.
Verder wil ik je op het hart drukken om hem duidelijk te maken dat hij eerst een visie moet hebben over waar hij zich als ingezetene inschrijft na verkoop huis kinderen vóór jij ook maar na kan denken om te gaan samenwonen. Want als elk administratief ongemak op jouw bordje wordt geschoven moet hij echt nog e.e.a. leren en dat mag hij op zijn eigen zelfstandige woonplek doen.
Betekent echt niet dat je het uit hoeft te maken. Wel dat hij zichzelf financieel en administratief moet redden. Zonder jouw hulp.
Hij moet zelf in de benen met de afhandeling van het huis met zijn kinderen. Hij moet een bewuste keuze maken om wel of niet bij jou te zijn, de reiskosten die hij maakt zijn niet aan jou.
Anders komt het er op neer dat jij hem aan het betalen bent om bij je te zijn en dat doet iets met de relatie. Ook in relaties die goed zijn is zulke ongelijkwaardigheid een storende factor. Wordt het een emotionele warboel omdat zaken door elkaar gaan lopen.
Verder wil ik je op het hart drukken om hem duidelijk te maken dat hij eerst een visie moet hebben over waar hij zich als ingezetene inschrijft na verkoop huis kinderen vóór jij ook maar na kan denken om te gaan samenwonen. Want als elk administratief ongemak op jouw bordje wordt geschoven moet hij echt nog e.e.a. leren en dat mag hij op zijn eigen zelfstandige woonplek doen.
Betekent echt niet dat je het uit hoeft te maken. Wel dat hij zichzelf financieel en administratief moet redden. Zonder jouw hulp.
hanke321 wijzigde dit bericht op 06-05-2023 11:55
4.44% gewijzigd
zaterdag 6 mei 2023 om 11:48
Het gaat over jouw grenzen TO.
En over zijn neiging achterover te hangen. Hij gaat pas in de actie als hij ongemak ervaart. Dat hebben heel veel mensen. Is wat onvolwassen, maar uiteindelijk pakken heel veel mensen dan gewoon door.
Op moment dat jij denkt dat je niet van hem houdt als je stellig bent over geld of dat als hij ongemak uit hij enkel naar je geld zit te vissen, ben jij misschien aan het kijken met een vertekende bril.
En over zijn neiging achterover te hangen. Hij gaat pas in de actie als hij ongemak ervaart. Dat hebben heel veel mensen. Is wat onvolwassen, maar uiteindelijk pakken heel veel mensen dan gewoon door.
Op moment dat jij denkt dat je niet van hem houdt als je stellig bent over geld of dat als hij ongemak uit hij enkel naar je geld zit te vissen, ben jij misschien aan het kijken met een vertekende bril.
zaterdag 6 mei 2023 om 11:55
Herzegovina gok ik
TO, hij heeft geen kosten aan dat huis elders, maar omdat jij daar gratis mag verblijven mag jij beide tickets betalen? Terwijl hij er in feite ook gratis verblijft?
zaterdag 6 mei 2023 om 12:42
Dit ben ik niet helemaal met je eens hoor. Degene die aldoor reist hoeft daar heus niet alle kosten voor te dragen als je het bij de ander fijner vindt. Maar goed als de een zoveel benzine betaald is het toch op zn minst logisch dat de ander de boodschappen regelt? Ik krijg elke maand een vergelijkbaar bedrag als die vriend aan benzine uitgeeft voor oppas en benzine. Omdat ik eigenlijk altijd degene bent die naar vriend gaat. En het voor mij geen mist is om elke week een avond oppas te hebben.hanke321 schreef: ↑06-05-2023 11:41Ik denk ook niet dat je meteen zijn Intenties en dus jullie relatie in twijfel hoeft te trekken. Maar wel dat er een rare status quo is ontstaan die te lang blijft slepen. Waarin jij hem faciliteert en jij hem niet duidelijk genoeg gemaakt hebt dat deze situatie niet gezond is en in jouw nadeel uitwerkt.
Maar goed, de eerste 4 jaar van de relatie heb ik wel al die kosten zelf gedragen. Maar goed ik verdien oke en moet opletten. Maar door al die extra kosten kon ik niks sparen. En bij hem komt het geld met bakken binnen. Ik heb het nooit gevraagd, maar ben we dankbaar dat hij nu bijdraagt.
zaterdag 6 mei 2023 om 14:13
Absurd dat jij allebei de tickets moet betalen. Hij zou er toch ook heen gaan als hij jou niet had? Ieder betaalt de eigen reiskosten.Marianneke schreef: ↑06-05-2023 11:55TO, hij heeft geen kosten aan dat huis elders, maar omdat jij daar gratis mag verblijven mag jij beide tickets betalen? Terwijl hij er in feite ook gratis verblijft?
Jij hebt al een auto, als hij zijn nieuwe auto koopt, is het voldoende als jij bijdraagt in de benzinekosten als jullie daarheen rijden.
Jullie hebben allebei een eigen huis, dus niemand hoeft de ander iets te betalen daarvoor, niet in NL en niet in het buitenland. Gezamelijke boodschappen betalen jullie gezamelijk. Als zijn reiskosten naar jou zo hoog zijn (500 eu????) kan jij dat compenseren door een keer een uitje te bekostigen.
Gaan jullie ook eens naar een ander land op vakantie? Dat zou ook wel eens leuk zijn.
Zoek de balans in je relatie.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in