Profiteert mijn vriend van mijn geld?
woensdag 3 mei 2023 om 22:03
Mijn vriend en ik hebben een liefdevolle relatie sinds 2 jaar. Vanaf het moment dat hij ontdekte dat ik een leuk spaarcentje heb, werd het voor hem vanzelfsprekend dat ik de uitjes/vakanties en boodschappen betaal. Hij heeft veel vaste lasten en leeft erg zuinig om rond te komen. Dus vond ik het niet erg om wat bij te springen. Ik heb echter ook een laag inkomen door ziekte en het spaargeld is mijn enige buffer voor de toekomst. Ik gebruik dus het spaargeld om leuke dingen mee te doen. Nu oppert hij het idee om een andere auto te kopen en ik heb het idee dat hij van mij ook een bijdrage verwacht want met die auto zouden we dan meer gaan rijden (ik heb mijn eigen auto). Ik vind het lastig: tot hoever deel je je geld met je partner? We zijn niet officieel samenwonend of getrouwd en dat wil hij in de toekomst ook niet.
zaterdag 6 mei 2023 om 21:08
Geen idee hoe oud de kinderen zijn, maar het huis waarin je opgegroeid bent, is niet 'zomaar' een plek. Ik vond het als 50-tiger best heftig om dat huis te verkopen. Het huis dat mijn (al lang overleden) vader ontwierp en bouwde voor het gezin, waar we - ook na allemaal uitgevlogen te zijn - als gezin samen kwamen voor feestdagen en bezoek aan moeder. Waar ik de kastjes opentrok en logeerde in mijn oude kamertje als ik op bezoek kwam.coderood schreef: ↑06-05-2023 20:59Wat is er zo belangrijk aan een ouderlijk huis dat je jezelf er voor in de schulden moet steken om het te houden?
Over het algemeen als de ouders overlijden dan verkopen de kinderen het huis. En het ouderlijk huis van de kinderen... Waarom is dat zo belangrijk? Als hij verhuist hebben ze toch een nieuw ouderlijk huis. Het is maar een huis... Ik denk dat hij gewoon een mooi i verhaal ophangt.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
zaterdag 6 mei 2023 om 21:09
Het enige wat ik kan me bedenken is dat zijn werk in zijn woonplaats zit en hij meerdere dagen naar kantoor gaat. Dan kan het harder gaan met reiskosten (en reistijd, waardoor het dan weer niet zo logisch is om zo veel tijd bij to door te brengen).Maris_90 schreef: ↑06-05-2023 20:48Serieus van Groningen naar Maastricht is 330 km en +- 40 euro aan benzinekosten, dat is volgens mij een van de langste routes in NL. Maak er een retour van een je zit aan de 80. Met 4x in de maand op en neer zit je aan de 320 euro. Hoe komt hij aan de 500??? Rijdt hij vanuit België of Duitsland of zo?
En jou? Jou kost het geen 500e om naar hem toe te rijden? Voor die 20% van de tijd dat je daar zit? Ik vind het een vaag verhaal!
zaterdag 6 mei 2023 om 21:14
Jij begrijpt het, er is sprake van het huis waar de moeder is overleden. En daar zijn behoorlijk wat problemen door ontstaan, familieleden die zich ermee bemoeien en verdrietige kinderen, ook al zijn ze ouder.OlleGrieze schreef: ↑06-05-2023 21:08Geen idee hoe oud de kinderen zijn, maar het huis waarin je opgegroeid bent, is niet 'zomaar' een plek. Ik vond het als 50-tiger best heftig om dat huis te verkopen. Het huis dat mijn (al lang overleden) vader ontwierp en bouwde voor het gezin, waar we - ook na allemaal uitgevlogen te zijn - als gezin samen kwamen voor feestdagen en bezoek aan moeder. Waar ik de kastjes opentrok en logeerde in mijn oude kamertje als ik op bezoek kwam.
zaterdag 6 mei 2023 om 21:17
Ik heb het uitgerekend en het komt op 350 euro reiskosten. En dat is inderdaad omdat hij vanuit mij daarheen gaat.
zaterdag 6 mei 2023 om 21:17
Hoe vaak zijn jullie daar dan? En jij betaalt de vliegreis, daar vallen die paar boodschappen mee in het niets.Mostar1971 schreef: ↑06-05-2023 18:19Hij betaalt daar alle boodschappen en uitjes. Plus onderhoud aan tuin en woning.
Zeker gezien jij de boodschappen bij jouw thuis betaalt, plus alle uitjes.
En waar komt die 500 euro benzinegeld vandaan? Is dat maandelijks?
Het is gewoon niet meer dan normaal dat je gewoon zegt we doen alles wat we gezamenlijk doen gewoon splitten 50-50. Jij draagt zorg voor je eigen vast lasten en ik ook.
Als dat dus betekent dat je minder dure uitjes kunt ondernemen, dan is dat zo. Je kunt niet meer uitgeven dan je kunt uitgeven, spannender is het niet.
peertjes wijzigde dit bericht op 06-05-2023 22:17
0.34% gewijzigd
zaterdag 6 mei 2023 om 21:20
Per maand? Wanneer verblijft hij bij jou dan en hoevaak is hij in zijn 'vakantiehuis'?Mostar1971 schreef: ↑06-05-2023 21:17Ik heb het uitgerekend en het komt op 350 euro reiskosten. En dat is inderdaad omdat hij vanuit mij daarheen gaat.
zaterdag 6 mei 2023 om 21:23
Heb je daar bewijs van?Mostar1971 schreef: ↑06-05-2023 18:12Volgens mij ben jij bekend met zijn cultuur, als ik je naam zo lees. In zijn cultuur is het volgens hem vaker zo dat degene met op dat moment de cash op zak, betaalt. Hij heeft zijn familie in zijn thuisland ook jarenlang onderhouden.
zaterdag 6 mei 2023 om 21:28
Waarom?Mostar1971 schreef: ↑06-05-2023 10:00Ik hou heel erg van hem en kan me een leven zonder hem niet voorstellen. Dat klinkt afgezaagd maar het is de waarheid. Ik kan hem pas loslaten als ik 100% zeker weet dat geld zijn drijfveer is. Anders blijf ik altijd met de "wat als" in mijn hoofd zitten. Is dat zo gek? Maken die paar dagen afwachten dan nog uit als ik daarmee wel die stap kan zetten?
zaterdag 6 mei 2023 om 21:45
We hebben inmiddels alles eens heel duidelijk besproken. Hij gaf aan dat hij het zag als iets wat uit mijn hart kwam. En dat het zeker geen gewoonte hoeft te blijven. Hij gaat de verkoop van zijn huis definitief starten en gaat met de opbrengst wat goedkopers kopen zodat hij ook kan bijdragen met het geld wat hij overhoudt van de verkoop. We gaan niet officieel samenwonen maar gaan dan de verdeling naar 50/50 brengen qua huisverblijf of zelfs meer bij hem. We hebben afgesproken dat als ik bij hem ben, hij alles betaalt dan en ik bij mij als hij hier is. De uitjes gaan we qua kosten omlaag brengen en eerlijk delen. Het tweede huis houdt hij voorlopig nog aan tenzij de opbrengst daarvan ook nodig is. Als dit alles is gerealiseerd heeft hij uiteindelijk meer op zijn rekening staan dan ik en hebben we het over ongeveer 2,5 ton aan spaargeld totaal. En daar kan hij van zijn eigen deel zijn auto van kopen. Zijn geld zit in zijn huis vast nu en daar gaat nu een einde aan komen.
zaterdag 6 mei 2023 om 22:13
Ach, jouw goede hart ..Mostar1971 schreef: ↑06-05-2023 21:45We hebben inmiddels alles eens heel duidelijk besproken. Hij gaf aan dat hij het zag als iets wat uit mijn hart kwam. En dat het zeker geen gewoonte hoeft te blijven. Hij gaat de verkoop van zijn huis definitief starten en gaat met de opbrengst wat goedkopers kopen zodat hij ook kan bijdragen met het geld wat hij overhoudt van de verkoop. We gaan niet officieel samenwonen maar gaan dan de verdeling naar 50/50 brengen qua huisverblijf of zelfs meer bij hem. We hebben afgesproken dat als ik bij hem ben, hij alles betaalt dan en ik bij mij als hij hier is. De uitjes gaan we qua kosten omlaag brengen en eerlijk delen. Het tweede huis houdt hij voorlopig nog aan tenzij de opbrengst daarvan ook nodig is. Als dit alles is gerealiseerd heeft hij uiteindelijk meer op zijn rekening staan dan ik en hebben we het over ongeveer 2,5 ton aan spaargeld totaal. En daar kan hij van zijn eigen deel zijn auto van kopen. Zijn geld zit in zijn huis vast nu en daar gaat nu een einde aan komen.
Ik zou erbij zeggen dat jullie het dus ook vanaf nu 50-50 gaan verdelen. Of wilde je oprecht wachten tot één huis is verkocht..
En wat betreft een ouderlijk huis verkopen; dat is altijd een emotionele aangelegenheid, maar uiteindelijk een zakelijke aangelegenheid en daarin is hij niet uniek. Er zijn ook ouders die een sociale huurwoning hadden en dat moet ook binnen een bepaalde termijn opgeleverd worden, hoe emotioneel dat ook voelt en is.
Als er de afgelopen jaren iets goed te verkopen was en flink wat opleverde dan was het wel in de huizenmarkt.
zaterdag 6 mei 2023 om 22:14
Het heffingsvrije vermogen voor een alleenstaande over belastingjaar 2023 zal €57000 bedragen.
Misschien kan hij een deel van de opbrengst van het huis vastzetten voor zijn pensioen?
Jullie lijken de financiële horde zo te nemen, hopelijk lukt het.
Dat jouw bijdrage “uit het hart” kwam, mag poëtisch klinken, maar berust niet op de realiteit waarin hij voorstelde dat jij je auto aan de kant zou doen en een bijdrage voor een nieuwe auto zou doen. Houd het hoofd helder.
Na de verkoop van het huis heeft hij mogelijk niet direct nieuwe woonruimte; laat het samenwonen er niet insluipen.
Mocht je aan je kinderen willen schenken, zet daartoe dan de benodigde stappen.
Misschien kan hij een deel van de opbrengst van het huis vastzetten voor zijn pensioen?
Jullie lijken de financiële horde zo te nemen, hopelijk lukt het.
Dat jouw bijdrage “uit het hart” kwam, mag poëtisch klinken, maar berust niet op de realiteit waarin hij voorstelde dat jij je auto aan de kant zou doen en een bijdrage voor een nieuwe auto zou doen. Houd het hoofd helder.
Na de verkoop van het huis heeft hij mogelijk niet direct nieuwe woonruimte; laat het samenwonen er niet insluipen.
Mocht je aan je kinderen willen schenken, zet daartoe dan de benodigde stappen.
De toekomst is niet meer wat het was
zaterdag 6 mei 2023 om 22:14
Huh? Gaat hij pas bijdragen als het huis verkocht is?Mostar1971 schreef: ↑06-05-2023 21:45We hebben inmiddels alles eens heel duidelijk besproken. Hij gaf aan dat hij het zag als iets wat uit mijn hart kwam. En dat het zeker geen gewoonte hoeft te blijven. Hij gaat de verkoop van zijn huis definitief starten en gaat met de opbrengst wat goedkopers kopen zodat hij ook kan bijdragen met het geld wat hij overhoudt van de verkoop. We gaan niet officieel samenwonen maar gaan dan de verdeling naar 50/50 brengen qua huisverblijf of zelfs meer bij hem. We hebben afgesproken dat als ik bij hem ben, hij alles betaalt dan en ik bij mij als hij hier is. De uitjes gaan we qua kosten omlaag brengen en eerlijk delen. Het tweede huis houdt hij voorlopig nog aan tenzij de opbrengst daarvan ook nodig is. Als dit alles is gerealiseerd heeft hij uiteindelijk meer op zijn rekening staan dan ik en hebben we het over ongeveer 2,5 ton aan spaargeld totaal. En daar kan hij van zijn eigen deel zijn auto van kopen. Zijn geld zit in zijn huis vast nu en daar gaat nu een einde aan komen.
zaterdag 6 mei 2023 om 22:15
Het zullen zeker daden moeten worden want ik ga niet meer terug naar de situatie zoals hij was. Ik ben erg blij met de steun en tips. Soms zit je zo vast in je eigen visie dat een ander er veel helderder naar kijkt.
zaterdag 6 mei 2023 om 22:22
Uh.... als hij twee huizen verkoopt hebben jullie SAMEN 2.5 ton spaargeld? Maar heeft hij dan dus geen plek meer om te wonen? Nogmaals UH.... Ik denk dat beiden 'de tering naar de nering' moeten zetten. Jouw spaargeld is blijkbaar een gangbaar spaarbedrag voor mensen met een inkomen. Voor jou is het 'hoog' omdat je een minimum inkomen hebt. Omwille van je onzekere 'leven' snap ik dat je van dat leven wil genieten en dat hij daar voor jou een meerwaarde in is. Maar het klinkt voor mij alsof wat andere tegenvallers (auto kapot, wasmachine aan vervanging toe, een keer een andere tegenslag....) zomaar jouw spaargeld tot de helft brengen. Hou jullie financiën helemaal gescheiden en open een rekening waarvan uitjes en boodschappen voor jullie samen betaald worden. En nee zijn reiskosten worden daar niet van betaald. Dat is woon-werk verkeer en aan hem om dat te managen.Mostar1971 schreef: ↑06-05-2023 21:45We hebben inmiddels alles eens heel duidelijk besproken. Hij gaf aan dat hij het zag als iets wat uit mijn hart kwam. En dat het zeker geen gewoonte hoeft te blijven. Hij gaat de verkoop van zijn huis definitief starten en gaat met de opbrengst wat goedkopers kopen zodat hij ook kan bijdragen met het geld wat hij overhoudt van de verkoop. We gaan niet officieel samenwonen maar gaan dan de verdeling naar 50/50 brengen qua huisverblijf of zelfs meer bij hem. We hebben afgesproken dat als ik bij hem ben, hij alles betaalt dan en ik bij mij als hij hier is. De uitjes gaan we qua kosten omlaag brengen en eerlijk delen. Het tweede huis houdt hij voorlopig nog aan tenzij de opbrengst daarvan ook nodig is. Als dit alles is gerealiseerd heeft hij uiteindelijk meer op zijn rekening staan dan ik en hebben we het over ongeveer 2,5 ton aan spaargeld totaal. En daar kan hij van zijn eigen deel zijn auto van kopen. Zijn geld zit in zijn huis vast nu en daar gaat nu een einde aan komen.
zaterdag 6 mei 2023 om 22:29
OlleGrieze schreef: ↑06-05-2023 22:22Uh.... als hij twee huizen verkoopt hebben jullie SAMEN 2.5 ton spaargeld? Maar heeft hij dan dus geen plek meer om te wonen? Nogmaals UH.... Ik denk dat beiden 'de tering naar de nering' moeten zetten. Jouw spaargeld is blijkbaar een gangbaar spaarbedrag voor mensen met een inkomen. Voor jou is het 'hoog' omdat je een minimum inkomen hebt. Omwille van je onzekere 'leven' snap ik dat je van dat leven wil genieten en dat hij daar voor jou een meerwaarde in is. Maar het klinkt voor mij alsof wat andere tegenvallers (auto kapot, wasmachine aan vervanging toe, een keer een andere tegenslag....) zomaar jouw spaargeld tot de helft brengen. Hou jullie financiën helemaal gescheiden en open een rekening waarvan uitjes en boodschappen voor jullie samen betaald worden. En nee zijn reiskosten worden daar niet van betaald. Dat is woon-werk verkeer en aan hem om dat te managen.
Exact dit. Al die zogenaamde onderbouwingen zijn helemaal niet relevant; jij draagt zorg voor jouw levensonderhoud en hij voor de zijne. De rest is gewoon 50-50.
En vanaf nu dus, niet als hij dit of dat heeft geregeld. Dat gaat zo nog jaren duren zolang jij zijn leven blijft financieren. Zelfs zijn reiskosten voor woon-werkverkeer onder het mom dat hij die kosten heeft ivm met jullie relatie. Echt hoor, maar..
zaterdag 6 mei 2023 om 22:36
En zijn woon-werk reiskosten worden eigenlijk ook nog door TO betaald: want als hij bij haar is, betaalt zij de boodschappen e.d. en heeft hij verder geen kosten anders dan zijn reiskosten. 80% van de tijd....Peertjes schreef: ↑06-05-2023 22:29[/b]
Exact dit. Al die zogenaamde onderbouwingen zijn helemaal niet relevant; jij draagt zorg voor jouw levensonderhoud en hij voor de zijne. De rest is gewoon 50-50.
En vanaf nu dus, niet als hij dit of dat heeft geregeld. Dat gaat zo nog jaren duren zolang jij zijn leven blijft financieren. Zelfs zijn reiskosten voor woon-werkverkeer onder het mom dat hij die kosten heeft ivm met jullie relatie. Echt hoor, maar..![]()
zaterdag 6 mei 2023 om 22:52
Zit je nou serieus te pochen over je spaargeld??
zaterdag 6 mei 2023 om 22:58
En dat blijft TO ook vrolijk betalen tot zijn huis (of eerder ALS) zijn huis verkocht is. En als hij dan alsnog meer bij haar zit dan bij hem thuis betaalt ze alsnog alles.OlleGrieze schreef: ↑06-05-2023 22:36En zijn woon-werk reiskosten worden eigenlijk ook nog door TO betaald: want als hij bij haar is, betaalt zij de boodschappen e.d. en heeft hij verder geen kosten anders dan zijn reiskosten. 80% van de tijd....
Ambitieus ook om zijn huis te verkopen en iets kleiners terug te kopen, zo makkelijk heb je dat niet voor elkaar met de huidige woningmarkt. Dadelijk zit hij de hele dag bij jou want hij kan niks vinden...
zaterdag 6 mei 2023 om 23:02
Klinkt niet goed. Klinkt alsof dat geweldige plan pas geactiveerd wordt als dat huis is verkocht en tot die tijd hij nog altijd het grootste deel vd tijd bij haar zit en aangezien zij dan betaalt, hij nog steeds op haar zak teert.
Maar hé, op papier is er iets afgesproken.
zaterdag 6 mei 2023 om 23:06
Heb ik gezegd dat ik door blijf betalen? Al in eerdere posts heb ik gezegd dat de geldkraan dicht gaat. En niemand komt hier officieel bij mij wonen, nooit.Maris_90 schreef: ↑06-05-2023 22:58En dat blijft TO ook vrolijk betalen tot zijn huis (of eerder ALS) zijn huis verkocht is. En als hij dan alsnog meer bij haar zit dan bij hem thuis betaalt ze alsnog alles.
Ambitieus ook om zijn huis te verkopen en iets kleiners terug te kopen, zo makkelijk heb je dat niet voor elkaar met de huidige woningmarkt. Dadelijk zit hij de hele dag bij jou want hij kan niks vinden...
zaterdag 6 mei 2023 om 23:08
En een paar posts geleden nog had je vriend zo'n wild plan om 50/50 in het buitenland te gaan wonen met jou. Woon je toch ook samen?Mostar1971 schreef: ↑06-05-2023 23:06Heb ik gezegd dat ik door blijf betalen? Al in eerdere posts heb ik gezegd dat de geldkraan dicht gaat. En niemand komt hier officieel bij mij wonen, nooit.
Niet dat dat kan/mag met een sociale huurwoning danwel uitkering, zo'n 180 dagen in het buitenland.
zaterdag 6 mei 2023 om 23:08
Niks mis mee toch? Hoewel ik dat zelf denk ik niet per se zou doen om er armoedig uit te zien, maar meer omdat ik geen gevoel voor stijl/smaak heb en ook geen zin zou hebben daar bij een date echt moeite voor te doen. Maar 't kan dan misschien bij iemand wel armoedig(er) over komen dan je bent en zeker als je dan niet een dikbetaalde baan hebt tot vragen leiden als jij toch gewoon zonder enkel probleem kan bijdragen aan een leuk uitstapje of etentje.
Ik vermoed dat er bij TO zoiets is gebeurd. Dat hij niet bewust heeft gevraagd naar haar spaargeld en zij het niet bewust open op tafel heeft gelegd, maar dat zij in eerste instantie niet de looks/leefstijl heeft die ze zich financieel wel zou kunnen permitteren en hij daar beetje bij beetje wel achter is gekomen.
zaterdag 6 mei 2023 om 23:12
Woon je officieel samen als je in het buitenland op vakantie bent? Heb ik gezegd dat ik een uitkering heb? En wat de woning betreft, daar blijft mijn volwassen kind gewoon wonen. En die is daar maar al te blij mee.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in