Profiteert mijn vriend van mijn geld?

03-05-2023 22:03 411 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn vriend en ik hebben een liefdevolle relatie sinds 2 jaar. Vanaf het moment dat hij ontdekte dat ik een leuk spaarcentje heb, werd het voor hem vanzelfsprekend dat ik de uitjes/vakanties en boodschappen betaal. Hij heeft veel vaste lasten en leeft erg zuinig om rond te komen. Dus vond ik het niet erg om wat bij te springen. Ik heb echter ook een laag inkomen door ziekte en het spaargeld is mijn enige buffer voor de toekomst. Ik gebruik dus het spaargeld om leuke dingen mee te doen. Nu oppert hij het idee om een andere auto te kopen en ik heb het idee dat hij van mij ook een bijdrage verwacht want met die auto zouden we dan meer gaan rijden (ik heb mijn eigen auto). Ik vind het lastig: tot hoever deel je je geld met je partner? We zijn niet officieel samenwonend of getrouwd en dat wil hij in de toekomst ook niet.
Koekoek. Mijn spaargeld is niet voor 'leuke dingen'. Mijn spaargeld is mijn appeltje voor de dorst.

Dus ja, je vriend profiteert van je. Als je allebei geen geld voor leuke dingen hebt, dan doe je dus wat minder leuke dingen.
Mijn vriend en ik delen al ons geld maar niet op de manier zoals bij jou.
Ik vind dit echt heel raar. Jullie wonen niet eens samen en jij mag meebetalen aan zijn nieuwe auto en alles meebetalen.

Ik zou gewoon zeggen dat je liever je spaargeld houdt en geen behoefte hebt aan een andere auto. Jullie kunnen toch ook jouw auto gebruiken? Als het uit gaat tussen jullie ben jij je geld kwijt zonder mogelijkheid om meer spaargeld op te bouwen en neemt hij de auto mee.

Ik zou ook even een gesprek aan gaan met hem dat uitjes enzo gewoon 50/50 verdeelt moeten worden en dat je niet zijn sugar mama bent.
Tijd om aan verwachtingsmanagement te gaan doen bij vriend.

Dat je langzaam inteert en afroomt. Bewust moet kiezen waar dat geld heen gaat en dat dat enkel met mate kan. Het je veiligheid is om op terug vallen en dat je financiële situatie niet verbetert en misschien wel enkel zal verslechteren. En dat jouw geld niet bedoeld is om te delen. Hoogstens met uitjes dat hij kan meeprofiteren maar meer niet .
Jouw spaargeld is van jou en niet van jullie. Als hij een andere auto wilt kopen, dan koopt hij dat volledig van zijn eigen geld (dus ook niet lenen).
Communicatie en idd zoals hierboven staat verwachtingsmanagement, spreek het uit.
Zeepdoos25 schreef:
04-05-2023 10:13
Jouw spaargeld is van jou en niet van jullie. Als hij een andere auto wilt kopen, dan koopt hij dat volledig van zijn eigen geld (dus ook niet lenen).
want? dat mag vriend dan toch ook zelf weten??
en voortaan uitjes splitten hoor
en als hij het te duur vindt, verzint hij maar een goedkoper alternatief
Is het een idee dat jullie eens keer gaat praten over dingen die er toe doen?
Je hebt er blijkbaar niks over gezegd over de uitjes die jij nu betaald en dat doe je gewoon maar en je neemt nu aan dat hij een bijdrage verwacht, zonder dat hij of jij concreet zijn geworden
lorrelies wijzigde dit bericht op 04-05-2023 10:20
1.30% gewijzigd
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
Lila-Linda schreef:
04-05-2023 10:14
Ze bedoelt niet van TO lenen.
Ik vind dit een enorme afknapper. En ik zou er paal en perk aan stellen.
Ja. Het is een schrale sukkel.
Lila-Linda schreef:
04-05-2023 10:14
Ze bedoelt denk ik lenen van haar ;)
Ik vind het niet raar als je wat extra bijdraagt aan boodschappen als je veel bij hem bent.
Ik vind het wel raar als jij meer betaalt aan uitjes en vakanties als jij niet degene bent die het voorstelt. Anders zou ik 50/50 normaal zijn.

Die auto snap ik niet helemaal: wil hij voor zichzelf en nieuwe auto kopen? Dan betaal jij uiteraard niet mee. Eventueel wel een bijdrage in reiskosten als jullie die veel samen gebruiken ipv jouw auto.
Ben heel benieuwd hoe liefdevol je relatie nog is als het hem geen financieel voordeel meer geeft.
Jullie hebben dus geen afspraken gemaakt over wie wat betaalt? Het is zo gegroeid, hij is er vanuit gegaan dat jij wel ging betalen en dat deed je ook?

En ja, hij profiteert. Dat spaargeld is van jou, niet van hem. En waarom zou je in godsnaam voor zijn auto moeten betalen??
Ik zou zsm een goed gesprek gaan hebben over hoe jullie alles willen verdelen, anders betaal jij alles en teer je in op je geld en kan hij lekker sparen.
Dus even kort samengevat, zodat ik het goed begrijp.
Jullie wonen niet samen en delen dus geen financiën samen?
Vriend wil een nieuwe auto die geheel op zijn naam komt te staan en jij mag daarvoor (mee) betalen?
Er vanuit gaand dat hij sowieso een auto nodig had gehad als die niet met jou samen was.

Wat bezielt mensen toch dat ze zoiets überhaupt durven te verwachten. Ik zou geen cent meebetalen in jou geval.
Straks gaat het uit en is hij er vandoor met de auto en zijn jouw spaarcentjes op.

En dat jij 100% betaald voor alle uitjes en boodschappen vind ik ook absurd. Hij eet er toch ook van als hij jou niet had gehad had die ook alles zelf moeten bekostigen.

Kijk dat je een keer een etentje/uitje betaald prima, maar elke keer... wat een lapzwans.
Jeetje, wat een hoop red flags hier. Ik woon ook niet samen maar vriend en ik hebben wel een gezamenlijke rekening waarvan we boodschappen en uitjes betalen als we samen zijn. Daarop storten we allebei evenveel. Mijn vriend verdient iets meer dus hij betaalt wel soms iets leuks voor samen, hotelovernachting ofzo. Dat doet hij echter geheel spontaan, ik zou daar nooit om vragen.
We hebben ook allebei ons eigen vermogen/spaargeld maar dat is ‘voor later’ en dus absoluut niet bedoeld om nu al dingen van te doen, en al zeker niet om een auto voor de ander deels van te betalen. Wat een maf idee!
Je schrijft dat jij het prima vond om wat bij te springen. Vind je dat nog steeds prima? Zo niet moet je dat gewoon aangeven.

Met die nieuwe auto denk je dat hij wil dat jij mee gaat betalen. Zo lang je dat alleen maar denkt zou ik daar niets van zeggen. Zodra hij iets zegt wat erop lijkt zou ik vragen hoe hij dat bedoelt. En dan ook duidelijk zijn hoe jij dat ziet.

Als jullie altijd samen zijn auto gebruiken kan het logisch zijn om die kosten te delen (als je verder ook alle andere kosten deelt). Maar meebetalen aan de aanschaf is raar.

En als hij zoveel vaste lasten heeft, is het dan niet gewoon beter dat hij gaat kijken hoe hij die kan verlagen? Heel seksistisch van mij wellicht, maar een man die op het geld van zijn vriendin teert vind ik heel onaantrekkelijk. Van de andere kant: andersom vind ik daar niets van. Dus dat ligt ook weer gewoon bij mij.

Maar je mag er zeker wat van vinden. Jouw geld. Wil je dat graag met hem delen moet je dat vooral doen. Maar als je je daar niet goed bij voelt, dan kun je er ook gewoon weer mee stoppen.
Hij profiteert wel degelijk van je. Niet zo gek dat ie zo 'liefdevol' is.

Dit voelt als hij koopt een auto, jij betaalt de helft (?) en daarna is ie klaar met je en kun je fluiten naar jouw aandeel.

Die spaarcenten van jou zou ik niet meer aanspreken voor hem. Nergens meer voor.
There is always something happening, and it's usually right now
Vraag je vriend hoe hij van plan is om die nieuwe auto te gaan bekostigen?.

Verder vind ik het "bijzonder" dat jij met je lage inkomen jullie uitjes en boodschappen, dus ook die van hem, bekostigd met jouw appeltje voor de dorst. Ik vind hem een profiteur. Schaamteloos eigenlijk en een enorme afknapper. Het zou mijn type man niet zijn.

Straks gaat het uit tussen jullie (of denk je dat jullie altijd samen zullen blijven?) en dan heb je geen stuiver meer om aan je gat te krabben, en leeft hij misschien wel heel royaal van het geld dat hij heeft gespaard doordat hij zoveel kon besparen dankzij jou.

Maar ik denk dat je dit zelf ook wel weet, anders zou je hier geen topic over openen. Dus... doe er wat aan!.
En trouwens.. ben jij echt van 1971? Ik denk het niet he?

Want anders zou het wel heel erg zijn, want dan zou je partner ook zo rond de 50 zijn, nee dat zou echt wel heel erg zijn.
Waardeloos. Ik zou hem gewoon uitleggen, zoals je het ook hier hebt opgeschreven, dat je het geld niet zomaar wil gebruiken omdat je het voor een andere reden opzij hebt. En als je het wél wilt uitgeven, moet het jouw eigen keus zijn, niet omdat iemand iets van je verwacht. Ik vind het persoonlijk heel onaantrekkelijk als iemand zo in de relatie staat.
Zeepdoos25 schreef:
04-05-2023 10:13
Communicatie en idd zoals hierboven staat verwachtingsmanagement, spreek het uit.
Het lijkt me niet meer dan normaal dat je vriend een auto voor hemzelf zelf bekostigt. Of hij daarvoor leent, moet hij natuurlijk zelf weten.
Maar de auto is voor hem, dus de kosten ook. Lijkt me volstrekt normaal en logisch.
Uitjes die jullie eigenlijk niet kunnen betalen, moet je dan misschien ook beter niet doen.
Gisselle schreef:
04-05-2023 10:35
En trouwens.. ben jij echt van 1971? Ik denk het niet he?

Want anders zou het wel heel erg zijn, want dan zou je partner ook zo rond de 50 zijn, nee dat zou echt wel heel erg zijn.
Waarom? Misschien heeft ze wel een toy-boy van 25 als vriend. Dat mag ook.
Grobbekuiken_ schreef:
04-05-2023 10:31
Hij profiteert wel degelijk van je. Niet zo gek dat ie zo 'liefdevol' is.
......
Idd,dat liefdevol lijkt hij vooral naar zichzelf.Als dat ook naar TO zou zijn,zou hij wel iets voorzichtiger zijn met haar buffer.
Weet niet hoe de toekomstperspectieven voor TO zijn mbt arbeid (en dus inkomen). Maar als het een chronische ziekte is waardoor ze een laag inkomen heeft,zal ze die buffer mogelijk nog heel hard nodig hebben in de toekomst.
Vraag blijft,why is the rum gone?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven