Profiteert mijn vriend van mijn geld?

03-05-2023 22:03 411 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn vriend en ik hebben een liefdevolle relatie sinds 2 jaar. Vanaf het moment dat hij ontdekte dat ik een leuk spaarcentje heb, werd het voor hem vanzelfsprekend dat ik de uitjes/vakanties en boodschappen betaal. Hij heeft veel vaste lasten en leeft erg zuinig om rond te komen. Dus vond ik het niet erg om wat bij te springen. Ik heb echter ook een laag inkomen door ziekte en het spaargeld is mijn enige buffer voor de toekomst. Ik gebruik dus het spaargeld om leuke dingen mee te doen. Nu oppert hij het idee om een andere auto te kopen en ik heb het idee dat hij van mij ook een bijdrage verwacht want met die auto zouden we dan meer gaan rijden (ik heb mijn eigen auto). Ik vind het lastig: tot hoever deel je je geld met je partner? We zijn niet officieel samenwonend of getrouwd en dat wil hij in de toekomst ook niet.
Marianneke schreef:
06-05-2023 11:55
Herzegovina gok ik

TO, hij heeft geen kosten aan dat huis elders, maar omdat jij daar gratis mag verblijven mag jij beide tickets betalen? Terwijl hij er in feite ook gratis verblijft?
Inderdaad. TO zorgt er dus gewoon voor dat hij gratis naar zijn buitenlandse huis kan gaan. En dan mag zij nog blij zijn dat ze er niet op moet toeleggen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
06-05-2023 14:23
Inderdaad. TO zorgt er dus gewoon voor dat hij gratis naar zijn buitenlandse huis kan gaan. En dan mag zij nog blij zijn dat ze er niet op moet toeleggen.
Een kerel die het goed met je voorheeft zou dat toch nooit doen?
Vroeg hij naar jouw spaargeld?
Vraag me af waar hij die reiskosten vandaan haalt. Als ik 1x per week van Maastricht naar Groningen rijd en terug haal ik dat niet eens.
Paska schreef:
06-05-2023 15:13
Vroeg hij naar jouw spaargeld?

Vraag ik mij ook af. Hoe kwam hij daar achter?

Een tijd geleden was er een consumentenprogramma waarin dit soort zaken werd beschreven. Ik weet niet meer welk programma. Vrouwen worden ingepalmd door een lieve man, en heel langzaam zwemt ze in zijn fuik. Ze raken dan enorme bedragen kwijt.
Misschien iemand die nog weet welk programma dat was?
Ljubavi schreef:
06-05-2023 11:25
Woord voor woord mee eens.
Volgens mij ben jij bekend met zijn cultuur, als ik je naam zo lees. In zijn cultuur is het volgens hem vaker zo dat degene met op dat moment de cash op zak, betaalt. Hij heeft zijn familie in zijn thuisland ook jarenlang onderhouden.
Susan schreef:
06-05-2023 11:40
Ze kunnen met de auto naar dat huis in het buitenland toe, dus ik gok dat het gewoon in Europa is.
Dat klopt. Hij heeft overwogen om dat huis te verkopen om wat geld uit de stenen te halen. Ik heb hem eerlijk gezegd dat afgeraden omdat het een heerlijke plek is voor ons waar ook ik vrienden heb inmiddels en kan genieten.
Marianneke schreef:
Herzegovina gok ik

TO, hij heeft geen kosten aan dat huis elders, maar omdat jij daar gratis mag verblijven mag jij beide tickets betalen? Terwijl hij er in feite ook gratis verblijft?
Hij betaalt daar alle boodschappen en uitjes. Plus onderhoud aan tuin en woning.
Creatieveling schreef:
06-05-2023 16:26
Vraag ik mij ook af. Hoe kwam hij daar achter?

Een tijd geleden was er een consumentenprogramma waarin dit soort zaken werd beschreven. Ik weet niet meer welk programma. Vrouwen worden ingepalmd door een lieve man, en heel langzaam zwemt ze in zijn fuik. Ze raken dan enorme bedragen kwijt.
Misschien iemand die nog weet welk programma dat was?
Hij heeft me er nooit naar gevraagd maar op een gegeven moment heb ik er iets over losgelaten. We waren toen volgens mij zo'n 8 maanden samen. Ik weet niet meer waarom ik het toen heb verteld maar hij heeft het nooit gevraagd. Hij dacht dat ik arm was, ik reed een oude auto, simpele kleding en had totaal geen luxe uitstraling. Dat deed ik expres om dat niet vanaf de eerste date uit te stralen. Hij was dan ook heel verbaasd over mijn spaargeld en geloofde het ook niet in eerste instantie. Dacht dat ik maar een verhaal ophing om interessant te doen ofzo.
En omgekeerd heeft hij me ook pas later over zijn 2e huis vertelde dezelfde reden. We hebben toen ook alleen maar bijna gratis dates gehad tot dat moment. Dus het kan nooit van het begin af aan zijn bedoeling zijn geweest om van me te profiteren.
Ik denk dat jij vooral handig bent om voor de meeste kosten op te draaien. Ondanks dat jij erg van de relatie geniet zou ik wat meer op mijn tellen passen.
Ik zou beginnen met minder te betalen aan b.v. de uitstapjes. Het betalen van zijn ticket zou ik zeer zeker achterwege laten.
Mostar1971 schreef:
06-05-2023 18:19
Hij betaalt daar alle boodschappen en uitjes. Plus onderhoud aan tuin en woning.
Dat geloof ik graag, die kosten zijn niet te vergelijken met de kosten in NL.
Mostar1971 schreef:
06-05-2023 18:27
Hij dacht dat ik arm was, ik reed een oude auto, simpele kleding en had totaal geen luxe uitstraling. Dat deed ik expres om dat niet vanaf de eerste date uit te stralen.
:sarcastic:
Je vraagt je wel eens af: 'Waar hebben wij het aan verdiend?
Mostar1971 schreef:
06-05-2023 18:27
Hij heeft me er nooit naar gevraagd maar op een gegeven moment heb ik er iets over losgelaten. We waren toen volgens mij zo'n 8 maanden samen. Ik weet niet meer waarom ik het toen heb verteld maar hij heeft het nooit gevraagd. Hij dacht dat ik arm was, ik reed een oude auto, simpele kleding en had totaal geen luxe uitstraling. Dat deed ik expres om dat niet vanaf de eerste date uit te stralen. Hij was dan ook heel verbaasd over mijn spaargeld en geloofde het ook niet in eerste instantie. Dacht dat ik maar een verhaal ophing om interessant te doen ofzo.
Geil

Afbeelding
Mostar1971 schreef:
06-05-2023 18:19
Ja dat lijkt me normaal. Dat hij zijn eigen tuin betaalt en onderhoud aan zijn woning. Bijzonder dat je dit noemt.
Met verbazing het hele topic gelezen. Als het nodig is om een privedective in te schakelen en je je afvraagt of je vriend bij je bij is vanwege het geld, dan is het de vraag of je relatie wel zo goed is als je zegt dat dat zo is. (Maar dat weet alleen jij.)

Op basis van wat ik heb gelezen, zou ik denken dat het verstandig is om niet te gaan samenwonen en financieel niet vervlochten te raken in elkaars leven: dus niet mee betalen aan een auto of huis dat van een ander is. Je zou op een rijtje kunnen zetten wat volgens jou een eerlijke verdeling is van kosten. Mogelijk kunnen reiskosten tegen boodschappen worden weggestreept. Al vraag ik me af hoe je aan E 500 per maand extra komt: reist hij dan eersteklas met de trein en neemt hij vaak een taxi?
Verder lijkt het mij dat je allebei zoveel mogelijk je eigen kosten (en die van je eigen kind(eren)) draagt. Als je samen met de auto gaat, kun je wel afspreken om de benzinekosten te delen. Al kun je natuurlijk best de ander een keertje op iets trakteren.

Misschien ben ik een krenterige huismus: maar hoeveel (dure) uitjes heb je nodig om het leuk met elkaar te hebben?
Over spaargeld: wat veel is, is relatief. De een vindt E 20k misschien veel, terwijl een ander zich pas comfortabel voelt als degene minimaal E 50k aan spaargeld heeft.

Ook de reden om je spaargeld uit te geven, verschilt per persoon. Als je weinig inkomen hebt en door je ziekte ook niet in staat zult zijn om extra inkomsten te vergaren, dan vraag ik me af of het nou zo verstandig is om je spaargeld te steken in uitjes, vliegtickets, etc. Dat is in principe luxe, waar je ook zonder zou moeten kunnen. Waarvoor heb je het spaargeld? Als buffer voor onvoorziene en grote voorziene kosten (zoals de vervanging van een wasmachine)? Voor niet-vergoede medische kosten of andere zaken die je later nodig hebt om ook met een ziekte een goed leven te hebben? Dat zijn goede vragen om jezelf te stellen.
Er bewust armoedig uit zien in je datingfase..okeee
Omdat je een beetje spaargeld hebt. Maar niet eens veel..heel bijzonder verhaal dit.
Serieus van Groningen naar Maastricht is 330 km en +- 40 euro aan benzinekosten, dat is volgens mij een van de langste routes in NL. Maak er een retour van een je zit aan de 80. Met 4x in de maand op en neer zit je aan de 320 euro. Hoe komt hij aan de 500??? Rijdt hij vanuit België of Duitsland of zo?

En jou? Jou kost het geen 500e om naar hem toe te rijden? Voor die 20% van de tijd dat je daar zit? Ik vind het een vaag verhaal!
Mostar1971 schreef:
06-05-2023 09:42
Dat is zijn ouderlijk huis. Het huis hier is het ouderlijk huis van de kinderen.
Wat is er zo belangrijk aan een ouderlijk huis dat je jezelf er voor in de schulden moet steken om het te houden?
Over het algemeen als de ouders overlijden dan verkopen de kinderen het huis. En het ouderlijk huis van de kinderen... Waarom is dat zo belangrijk? Als hij verhuist hebben ze toch een nieuw ouderlijk huis. Het is maar een huis... Ik denk dat hij gewoon een mooi i verhaal ophangt.
Marianneke schreef:
Herzegovina gok ik

Nee dat denk ik niet. Ik gok dat dat het land van to is... Gezien haar forumnaam.
Mostar1971 schreef:
06-05-2023 18:12
Volgens mij ben jij bekend met zijn cultuur, als ik je naam zo lees. In zijn cultuur is het volgens hem vaker zo dat degene met op dat moment de cash op zak, betaalt. Hij heeft zijn familie in zijn thuisland ook jarenlang onderhouden.
Wat maakt het uit wat zijn cultuur is? Als dat jouw cultuur niet is? Dus als zijn cultuur zegt dat jij moet betalen dan moet jij maar betalen? En jouw cultuur dan? Hij woont toch hier? Als hij wil dat het gaat zoals in zijn cultuur dan moet hij in het land van die cultuur gaan wonen?
Plentyplenty schreef:
06-05-2023 20:02
Omdat je een beetje spaargeld hebt. Maar niet eens veel..heel bijzonder verhaal dit.
Wat een nare reactie...wie zegt dat het niet veel is?
Plentyplenty schreef:
06-05-2023 20:02

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven