Relatie uit, vriend wil niet uit huis

21-08-2008 17:05 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees regelmatig mee op dit forum, en hoop dat jullie ook de moeite willen nemen om mijn stuk te lezen, aangezien ik jullie adviezen altijd erg sterk vind en ik nu echt met mijn handen in het haar zit.

Ik heb inmiddels 7 jaar een relatie met mijn vriend, waarvan 2,5 jaar samenwonen. We wonen in een huurhuis, dat op mijn naam staat. De relatie loopt al een tijd niet lekker. Dat wil zeggen, de laatste paar jaar pieken en dalen en nu meer een gevoel van langs elkaar heen leven. Een paar maanden geleden waren we samen op vakantie en zijn we tot de conclusie gekomen dat onze relatie geen toekomst heeft, ook al houden we nog zoveel van elkaar als persoon. We weten dus allebei dat we een keer uit elkaar zullen gaan.

Probleem is echter het huis. We wonen in op een plek waar mijn vriend als zijn vrienden en kennissen heeft, in de buurt werkt en ook fanatiek sport. Ikzelf heb ook veel vrienden hier, maar hecht minder waarde aan het wonen hier. Ik zou ook graag nog een paar jaar richting Randstad willen, omdat ik daar ook werk. Echter, ik heb mijn inschrijftijd opgegeven voor dit huis, en je kunt alleen de inschrijftijd van de periode dat je in het huis woont terugkrijgen als je het huis leeg achterlaat. Mijn vriend wil zich echter graag inschrijven als medehuurder (mag na 2 jaar), en in het huis blijven wonen.

Ik weet echt niet wat ik nu moet doen! Ik heb het beste met die jongen voor, en ik weet dat hij heel graag in onze huidige woonplaats wil blijven wonen, terwijl ik daar geen behoefte aan heb. Bovendien hebben we veel dezelfde vrienden en wil ik absoluut niet met ruzie uit elkaar gaan.

Maar ik wil wel de inschrijftijd terug die ik heb moeten inleveren omdat hij zich nooit ingeschreven had. Het is namelijk niet makkelijk om in mijn eentje een huis te kopen, en ben bovendien aan het solliciteren waardoor ik straks waarschijnlijk weer een tijdelijk contract heb. Overigens is een gesprek met de woningbouwvereniging ook een beetje moeilijk nu, aangezien hij net een nieuwe baan heeft bij diezelfde woningbouwvereniging. Zou een beetje raar zijn om nu al gelijk om een gunst te gaan vragen daar...

Alle tips en ervaringen zijn welkom!
Als ik je vriend was zou ik wel aan zijn werkgever vragen of ze geen huis voor hem hebben. Bij sommige woningbouwverenigingen helpen ze hun personeel graag aan een woning.
Zou je vriend niet gewoon na kunnen vragen wat voor jullie de beste optie zou zijn met alle punten die jezelf hier al aangeeft.

Hij werkt immers al is het sinds kort bij diezelfde woningbouwverening dus waar hij kan hij beter terecht dan daar?

Lijkt mij dat iedere vereniging weer andere regels heeft en hij zit dan het dichtste bij het vuur.

zij kunnen dan wellicht een beter advies geven gericht op hun regels dan mensen hier op het forum..

En info inwinnen is geen gunst vragen vind ik

succes !
Als ik het zo lees heeft hij er het meest bij te winnen om in het huis te blijven wonen. Ik zou hem in het huis laten wonen. Je wil er zelf niet wonen. Die inschrijftijd heb je opgegeven toen je een huis accepteerde.

Ik weet niet waar je in de randstad wil gaan wonen, maar in Rotterdam zijn er in ieder geval genoeg huizen te huur in de vrije sector.
Maar als jij niet in die plaats blijft wonen, heb je de inschrijftijd daar toch ook niet nodig? Die kun je toch niet meenemen naar een andere plaats.

En als je vriend werkt voor die woningbouwvereniging, kan hij wellicht vragen of ze een woning voor hem hebben....
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Lijkt mij ook logisch hoor, dat je vriend eens gaat vragen op zijn werk of iemand hem advies kan geven in deze. Het komt in mijn ogen niet over als het vragen om een gunst.

Wat Poezewoes ook zegt: Je kunt inschrijftijd toch niet meenemen naar een andere plaats?
Jullie zijn indertijd samen in de woning gegaan? Hij is niet bij jou komen wonen? Dan zou ik hem gewoon de woning gunnen, het is jullie huis, niet het jouwe, en jij wilt toch ergens anders naartoe.....
quote:Poezewoes schreef op 21 augustus 2008 @ 17:16:

Jullie zijn indertijd samen in de woning gegaan? Hij is niet bij jou komen wonen? Dan zou ik hem gewoon de woning gunnen, het is jullie huis, niet het jouwe, en jij wilt toch ergens anders naartoe.....Dat bedoel ik.
Bedankt voor jullie snelle reacties.

We zijn inderdaad destijds samen in het huis gegaan. Hij had geen inschrijftijd (nooit ingeschreven, misschien dat ik het daarom ook wel "niet eerlijk" vind dat ik mijn inschrijftijd kwijt ben). Ik moest uit mijn kamer in de Randstad en kon/kan ivm omstandigheden niet meer bij mijn ouders wonen.

Ik was toen zo blij dat ik een huis kon krijgen in de plaats waar wij allebei vandaan komen, en vind het fijn om nog inschrijftijd achter de hand te hebben voor je weet maar nooit.... Heb al zo vaak zien gebeuren dat mensen na een relatie oop straat staan en naar hun ouders moeten. Misschien dat ik er daarom wel zo bang voor ben. En na een paar jaar wil ik uiteindelijk wel weer terug naar die plaats, vandaar.

Inderdaad, advies vragen bij WBV zou wel kunnen, maar hij volet zich er erg lullig bij om gelijk zijn hele privéleven op tafel te moeten gooien, en dan ook nog impliciet om een (andere) woning te moeten vragen of om de mogelijkheid om mij inschrijftijd terug te geven. Ik kan me dat wel voorstellen....toch?

Ik kan trouwens morgen pas weer reageren, vanavond helaas geen toegang tot een internetverbinding.
Je kunt je toch opnieuw inschrijven. Tegen de tijd dat je misschien terugkomt heb je dan al weer jaren opgebouwd.

Jij hebt het over misschien terugwillen, inschrijfjaren willen hebben voor 'je weet maar nooit'. Hij heeft nu die woning nodig, hij wil daar blijven.

Sorry, maar ik vind je een beetje egoïstisch. Het is jullie huis, hij heeft er net zoveel recht op.
Misschien is het een idee dat jij je weer inschrijft zodra je verhuisd bent naar de Randstad? Dan gaan jouw punten weer lopen en als je dan na een paar jaar weer terug wilt heb je al weer flink gespaard en kom je weer in aanmerking voor een huurwoning. En mochten de plannen anders lopen, nou ja, dan ben je 50 euro of zo kwijt (inschrijfgeld). Is toch ook geen ramp?
quote:strugglingme schreef op 21 augustus 2008 @ 17:32:

Hij had geen inschrijftijd (nooit ingeschreven, misschien dat ik het daarom ook wel "niet eerlijk" vind dat ik mijn inschrijftijd kwijt ben).

Ik was toen zo blij dat ik een huis kon krijgen in de plaats waar wij allebei vandaan komen, en vind het fijn om nog inschrijftijd achter de hand te hebben voor je weet maar nooit.... Heb al zo vaak zien gebeuren dat mensen na een relatie oop straat staan en naar hun ouders moeten. Misschien dat ik er daarom wel zo bang voor ben. En na een paar jaar wil ik uiteindelijk wel weer terug naar die plaats, vandaar.

Ik vind "inschrijftijd kwijt zijn" en "ik heb mijn inschrijftijd opgegeven voor dit huis, en je kunt alleen de inschrijftijd van de periode dat je in het huis woont terugkrijgen als je het huis leeg achterlaat" nogal rare redeneringen.

Je hebt je ooit ingeschreven om in aanmerking te kunnen komen voor een woning. Dankzij de inschrijftijd die je had woon je nu in het huis waar je woont.

Dan kan je wel zeggen 'hij had geen inschrijftijd" maar in dat geval hadden jullie afgelopen jaren dat hele huis niet gehad.

Inschijftijd "terug willen" bestaat niet. Je schrijft in, krijgt een huis omdat je een bepaalde tijd ingeschreven staat, en daarmee is die inschrijving afgehandeld.

Als je dan een andere woning wilt tellen ze de tijd die je in je huidige woning zit. Lijkt me heel logisch. Je hebt zelf de keus gemaakt je huidige woning te accepteren.

Verhuizen? nieuwe keus, nieuwe inschrijving.

Je wilt EN een huis accepteren EN je inschrijfduur achter de hand houden voor als je relatie misloopt. Tja, zo werken dat soort dingen nu eenmaal niet.
Ika: ik lees het zo dat je vanaf het moment dat je je woning krijgt je inschrijftijd kwijt bent. Maar je begint direct weer met nieuwe tijd opbouwen. Voor TO dus nu 2,5 jaar.
quote:Poezewoes schreef op 21 augustus 2008 @ 18:06:

Ika: ik lees het zo dat je vanaf het moment dat je je woning krijgt je inschrijftijd kwijt bent. Maar je begint direct weer met nieuwe tijd opbouwen. Voor TO dus nu 2,5 jaar.

Ja, zo lees ik het ook en zo bedoelde ik het ook.

Je krijgt een woning op basis van je inschrijftijd (starter).

Vanaf dat moment geldt woonduur als 'inschrijftijd' (doorstromer).
Laat hem maar eerst eens gaan praten met z'n werkgever. Wat je hierboven beschrijft zijn gewoon rationele zaken die een werkgever echt wel snapt. Ik denk zelfs dat de werkgever er baat bij heeft want het kost hem geen moeite en de werknemer gaat harder lopen voor zn baas. Hij staat dan wel in het krijt bij zn baas.
Ik geloof dat ik het wel heel goed snap.

Hier ook samen gaan wonen in huidige huis, maar eigenlijk wilde ik mijn kamer niet opgeven toen. Uit angst voor als het uit zou gaan en ik 'geen eigen plek' meer zou hebben.

Wij hebben indertijd ook het huis op mijn naam gezet. En afgesproken dat als er wat zou gebeuren, ik in ons huis zou mogen blijven.

Ook wat betreft de woningstichting wilde ik mijn punten behouden (want, je weet maar nooit).

Het is vast een (irrationele) angst om op straat te komen ofzo, maar wil net als jij iig nooit meer naar mn ouders terug, en denk dat dat er mee te maken heeft.

Als jij echt al lang ingeschreven stond bij de woningstichting, je altijd heel erg duidelijk gemaakt hebt dat het voor jou belangrijk is om je puntenwaarde te kunnen behouden (en dus altijd een huis te kunnen krijgen) en hij heeft nooit moeite gedaan om zich zelf in te schrijven, dan vind ik dat hij zelf eerst maar eens moet gaan zoeken naar mogelijkheden in de omgeving.

Dan wel via werkgever, dan wel particulier.

Hoewel je, als je je punten niet mee kan nemen naar een andere plaats, wel moet overwegen of je al snel uit je huidige woonplaats wegwilt of niet. Zo ja, dan heb je tijd zat om weer nieuwe punten op te bouwen natuurlijk...

Iig sterkte met het gevoelsmatige dillemma.
quote:ika35 schreef op 21 augustus 2008 @ 18:18:

[...]

Ja, zo lees ik het ook en zo bedoelde ik het ook.

Je krijgt een woning op basis van je inschrijftijd (starter).

Vanaf dat moment geldt woonduur als 'inschrijftijd' (doorstromer).Dat laatste is in sommige regio's trouwens veranderd. Daar moet je je gewoon opnieuw inschrijven en geldt de woonduur niet meer als inschrijftijd. Er is hier een overgangsfase geweest waarbij je de helft van je woonduur kreeg als je je binnen die periode alsnog inschreef. Dus als je in de veronderstelling bent dat het zo is als de mensen hierboven omschrijven en niet bent ingeschreven, is het raadzaam dat toch even te controleren.
Van de woningnetsite:

Ik sta nog niet ingeschreven bij WoningNet. Kan ik mij alsnog als doorstromer inschrijven?

U kunt zich nog wel als doorstromer inschrijven, maar de woonduur in de huidige woning telt niet meer mee voor huurwoningen met een rekenhuur van ¤ 631,73 of lager. Voor die woningen geldt alleen de inschrijftijd als wachttijd. Dit geldt voor alle inschrijvingen vanaf 1 januari 2007.

Bij deze inschrijvingen kan de woonduur alleen gelden voor huurwoningen met een rekenhuur boven ¤ 631,73 en koopwoningen onder ¤ 181.512 die via WoningNet worden aangeboden.
quote:Marrigan schreef op 21 augustus 2008 @ 19:19:

[...]

Dat laatste is in sommige regio's trouwens veranderd. Daar moet je je gewoon opnieuw inschrijven en geldt de woonduur niet meer als inschrijftijd. Er is hier een overgangsfase geweest waarbij je de helft van je woonduur kreeg als je je binnen die periode alsnog inschreef. Dus als je in de veronderstelling bent dat het zo is als de mensen hierboven omschrijven en niet bent ingeschreven, is het raadzaam dat toch even te controleren.

Het verschilt inderdaad overal. Maar zoals hier omschreven is wel de situatie zoals die bij TO is.

Zowiezo moet je niet te hard rekenen op een inschrijftijd die je opbouwt. Gemeentes willen nog weleens hun regels en methoden van toewijzing compleet omgooien. Bijvoorbeeld ineens geen inschrijfduur meer maar leeftijd (in het geval van starters), of geen inschrijfduur meer maar het aantal keren dat je reageert op een vrijgekomen woning.

In ieder geval schijnt TO nog haar woonduur als inschrijftijd te krijgen. Overigens geldt dat natuurlijk alleen als ze verhuist en de woning leeg achterlaat. Als ex er blijft wonen komt er geen woning vrij en heeft ze dus ook geen inschrijftijd.
Ik vind het trouwens niet zo raar dat woonduur in sommige regio's niet meer als inschrijfduur wordt gerekend.

Dat betekent namelijk dat wanneer je ergens 30 jaar naar volle tevredenheid gewoond hebt en ineens bedenkt dat je nu weleens wat anders wilt over 1 maand een andere woning hebt.

Terwijl iemand anders die een woning heeft geaccepteerd omdat ie nu eenmaal iets nodig had, of om wat voor andere reden dan ook ergens is gaan wonen waar ie liever niet woont, eerst jaren moet wachten voordat ie in aanmerking komt voor wat anders.

En tenslotte laten ze allebei een woning leeg achter die de gemeente weer aan een ander kan toewijzen. Beiden laten inschrijven op het moment dat ze ook daadwerkelijk iets anders zoeken lijkt me wel zo eerlijk.
http://www.directwonen.nl/zoeken/hoewer ... wonen.aspx
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:strugglingme schreef op 21 augustus 2008 @ 17:32:

Inderdaad, advies vragen bij WBV zou wel kunnen, maar hij volet zich er erg lullig bij om gelijk zijn hele privéleven op tafel te moeten gooien, en dan ook nog impliciet om een (andere) woning te moeten vragen of om de mogelijkheid om mij inschrijftijd terug te geven. Jouw ex-vriend kan natuurlijk ook wel een beetje moeite doen om zijn woonprobleem op te lossen. Hij werkt notabene bij een woningbouwvereniging. Jij hebt destijds dit huis geregeld omdat jij zo slim was je in te schrijven. Nu is het aan hem om een woning te regelen. Juridisch sta jij trouwens volkomen in je recht als jij in dit huis wilt blijven wonen.
Hoi,

Gister met vriend gesproken, kan vanavond namelijk bij een huis gaan kijken in een stad redelijk vlakbij de plaats waar wij wonen. Inderdaad particuliere huur, die 400 euro hoger is dan wat we nu samen betalen. Ik zou er op zich best willen wonen, maar als ik dan weer naar de financien kijk.... Ik vind het oneerlijk dat ik dan niet meer kan sparen omdat ik een veel hogere huur moet betalen, terwijl hij lekker in een huis zit met een lage huur die hij aan mij te danken heeft. (Ja, het klinkt egoistisch en dat is het waarschijnlijk ook maar zo voelt het nu even)

Het is dus een beetje ratio tegen gevoel... Voor mij zou het beter zijn als ik een tijd wegga uit de plaats waar ik nu woon en hij wil graag in het huis wonen, terwijl ik dat dan weer "oneerlijk" vind omdat hij uiteindelijk nooit iets voor zichzelf heeft geregeld. Ik zou liever op mijn gemak eerst een nieuwe baan willen vinden en daarna verhuizen.

Vriend zei zelf nu trouwens ook dat hij al geinformeerd had (via folders woningbouw). Hij dacht in eerste instantie dat hij niet eens in het huis zou kunnen blijven, en leek zich eigenlijk al bij zijn lot neergelegd te hebben.Ik zou me alleen zoooo lullig voelen als ik na een paar maanden alsnog vertrek en hij dan bij zijn moeder zit... Mijn gedachten gaan dus van de ene naar de andere kant...

Wat betreft inschrijftijd: het gaat inderdaad om de woontijd die meetelt als inschrijftijd als je het huis leeg achterlaat. Het kromme is; ik heb toen we net in het huis woonden, de woningbouwvereniging direct gebeld om me opniuw in te laten schrijven, juist om het feit dat ik nooit meer zonder huis wil komen te zitten. Zij zeiden toen dat dat helemaal niet hoefde, want mijn woontijd zou toch meetellen. Ze waren er even vergeten bij te vertellen dat dat niet gold als je het huis niet leeg achterlaat. Dat hoor ik nu 2,5 jaar later....
Dan gaat HIJ toch bij dat andere huis kijken?
Nou, hij wil gewoon echt niet weg uit de plaats waar wij wonen... Dan gaat hij volgens mij nog liever naar zijn moeder (die hier ook woont). Tsja...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven