Ruzie om katje

04-01-2010 10:20 188 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey dames!

Graag zou ik jullie kijk op mijn 'probleem' eens willen zien..

't gaat om het volgende:

Vriendlief en ik zijn al 3 jaar samen. We hebben het leuk, wonen sinds een aantal maanden samen, zijn nog steeds verliefd en vinden elkaar onze 'liefde van ons leven'. Wat dat betreft gaat het prima.

Probleem is echter dat ik écht heel erg graag een katje als huisdier wil, terwijl mijn vriend dit absoluut niet wil. Ik zal voor de duidelijkheid even onze visies tegen elkaar uitzetten.

Ik: ben opgegroeid met katten en heb jarenlang al de wens gehad om, zodra de mogelijkheid daar was een eigen katje in huis te halen. Een schattig katje is een ontzettende aanvulling en kan je zoveel liefde en plezier geven.

Hij: is ook opgegroeid met katten en heeft tijdens zijn vorige relatie buiten zijn wil om met twee katten geleefd (ex heeft deze opgehaald terwijl hij aangegeven had dit niet te willen). Hij ziet alleen de nadelen: kapotte meubels, stank en zorg die je aan het beestje moet besteden.

Hierin staan we dus lijnrecht tegenover elkaar. Ik heb al van alles geprobeerd om hem op andere gedachten te brengen, maar hij blijft bij zijn standpunt, net als ik. We zijn beiden errug ontzettend koppig, maar hierdoor wel gelijkwaardig aan elkaar.

Gister kwam het tot een knallende ruzie, ik vond dat hij het best wel kon proberen, zo'n katje in huis. Wie zegt dat het katje dat wij halen alle meubels kapot krabt en vervelend is? Daarentegen vond hij dat ik zijn afkeer jegens katten moest begrijpen.

Ik word er moe van, dit is al een half jaar een issue. Het klinkt misschien raar, maar ik word zó verdrietig van de gedachte dat ik nooit een katje in huis zal kunnen hebben. Daarentegen besef ik ook dat ik mijn geliefde niet kwijt wil en dus misschien die wens opzij zal moeten zetten als hij het écht niet wil.

Wat vinden jullie ervan? Ik twijfel namelijk of ik nog langer hem moet proberen te overtuigen of hem in deze maar zijn gelijk moet geven, hoe moeilijk dat ook zal zijn.
Hoezo hoeft hij geen kattenbakken schoon te maken?Je weet toch niet wat er gaat gebeuren in de toekomst,wat als TO zwanger wordt? Of een been breekt of een paar dagen met een vriendin weg gaat of doodziek op bed ligt??
quote:farahdiba schreef op 04 januari 2010 @ 16:01:

[...]

Ja. Waarom niet? Ook in een relatie kun je toch gewoon je eigen dingen hebben?Nou ik geloof niet dat de gemiddelde vrouw het leuk vindt als de partner met een motor van 15.000 euro thuiskomt en zegt "" ja ik heb toch recht op mijn eigen ding""
quote:farahdiba schreef op 04 januari 2010 @ 15:37:

[...]

Nee hoor, helemaal niet moeilijk, ik snap heel goed wat dat inhoud hoor. En ik ben met je eens dat een huisdier geen stuk speelgoed is, integendeel zelfs. Daar moet je heel zuinig op zijn. Maar we hebben het hier niet over iemand die een paard op het balkon wil planten of zo graag een Sint Bernard wil, maar om een kat. Hoeveel "last" kan iemand daarvan hebben? Ik zou dus zelf niet eens met zo'n muggenzifter willen samenwonen. Wát een gezeur om een kat. Als dat voor de één nu heel belangrijk is, waarom daar zo moeilijk over doen. Ja en dan kan je het ook omdraaien....Als de ander het nu echt niet wilt, waarom verder zeuren?

IK moet ook geen kat (ben sowieso allergisch) maar vriend kan hoog of laag springen, zeggen dat ik niks aan de kat hoef te doen (maar steeds een deur open moeten doen omdat het beest loopt te mauwen dat ie naar binnen of buiten wilt wanneer vriend niet thuis is, is er ook iets aan doen)...'t komt er gewoon niet in. We kunnen veel compromissen sluiten, maar als 1 iemand echt, echt, echt iets niet wilt..dan moeten we ons er maar af en toe bij neer leggen (geven en nemen zeg maar, en een huisdier is niet 'zomaar' iets nemen en geen beslissing die je even alleen maakt...)
Perfectionisme is niet perfect...

[...]

Hoeveel "last" kan iemand daarvan hebben?

Een paar pagina's eerder heb ik al mooi opgesomd. Haren, behang, kattenbakstank, haren, nog eens haren, oppas regelen etc. etc. etc.

Geen kattenpis!
quote:farahdiba schreef op 04 januari 2010 @ 16:01:

[...]

Ja. Waarom niet? Ook in een relatie kun je toch gewoon je eigen dingen hebben? Een huisdier nemen wanneer je samenwoont vind ik geen 'eigen ding'...Ik zou maar, zonder te overleggen even mn zus permanent bij ons in huis nemen...vriend hoeft er niks aan te doen hoor! Echt niet...:-S
quote:dolfje schreef op 04 januari 2010 @ 16:04:

[...]

Nou ik geloof niet dat de gemiddelde vrouw het leuk vindt als de partner met een motor van 15.000 euro thuiskomt en zegt "" ja ik heb toch recht op mijn eigen ding""Ik snap sowieso de vergelijking tussen een kat en een motor van ¤ 15.000 niet, maar dat zal wel aan mij liggen.
quote:yathibiyya schreef op 04 januari 2010 @ 16:07:

[...]

Een huisdier nemen wanneer je samenwoont vind ik geen 'eigen ding'...Ik zou maar, zonder te overleggen even mn zus permanent bij ons in huis nemen...vriend hoeft er niks aan te doen hoor! Echt niet...:-S Weer zo'n rare vergelijking.
quote:Fluffiej schreef op 04 januari 2010 @ 10:20:

Ik word er moe van, dit is al een half jaar een issue. Het klinkt misschien raar, maar ik word zó verdrietig van de gedachte dat ik nooit een katje in huis zal kunnen hebben. Daarentegen besef ik ook dat ik mijn geliefde niet kwijt wil en dus misschien die wens opzij zal moeten zetten als hij het écht niet wil.

Wat vinden jullie ervan? Ik twijfel namelijk of ik nog langer hem moet proberen te overtuigen of hem in deze maar zijn gelijk moet geven, hoe moeilijk dat ook zal zijn.

Nou ja, al een half jaar zeur jij om een kat en het is nog steeds niet tot je doorgedrongen dat hij het niet wil? Wanneer denk je dat je het gaat opgeven, over een jaar of tien? Ik denk dat je vriend daar ruim voor die tijd schoon genoeg van krijgt.

Overigens, je vind dat hij het best even kan proberen zo'n kat maar wat als het hem na een dag niet bevalt? Moet het beestje dan weer weg of zet je je vriend dan aan de dijk?

Ik vind trouwens wel dat hij goede argumenten heeft hoor, katten kunnen strontvervelend zijn en je mooie meubeltjes in no time omtoveren tot kapotgekrabte vodden. Om nog maar te zwijgen over de ellende die je hebt als ze in je huis pissen/kakken/kotsen.
quote:farahdiba schreef op 04 januari 2010 @ 16:09:

[...]

Weer zo'n rare vergelijking. Hoezo raar? Zou voor mij hetzelfde zijn; zo'n belangrijke beslissing zoals een kat of een zus in huis bespreek je met elkaar en moet je het beide over eens zijn...Of een compromis over kunnen sluiten, en zoiets beslis je gewoon niet alleen.
quote:farahdiba schreef op 04 januari 2010 @ 16:08:

[...]

Ik snap sowieso de vergelijking tussen een kat en een motor van ¤ 15.000 niet, maar dat zal wel aan mij liggen.Het gaat erom dat jij zei dat als de een iets heel heel graag wil de ander zich moet aanpassen,vandaar mijn voorbeeld.
quote:yathibiyya schreef op 04 januari 2010 @ 16:25:

[...]

Hoezo raar? Zou voor mij hetzelfde zijn; zo'n belangrijke beslissing zoals een kat of een zus in huis bespreek je met elkaar en moet je het beide over eens zijn...Of een compromis over kunnen sluiten, en zoiets beslis je gewoon niet alleen. Dit bedoel ik dus.
quote:yathibiyya schreef op 04 januari 2010 @ 16:25:

[...]

Hoezo raar? Zou voor mij hetzelfde zijn; zo'n belangrijke beslissing zoals een kat of een zus in huis bespreek je met elkaar en moet je het beide over eens zijn...Of een compromis over kunnen sluiten, en zoiets beslis je gewoon niet alleen. Nee, zoiets beslis je niet alleen, maar dat heb je me ook nergens zien zeggen. Ik snap alleen de opheft van vriend niet. Natuurlijk worden bepaalde zaken samen doorgenomen, niet meer dan normaal. Maar als een partner al voet bij stuk houdt bij het willen van een kat, krijg ik daar toch hele erge kriebels van. Alsof je verdorie nog thuis woont "papa mag ik een kat" Nee. Die neem je maar als je op jezelf woont. Not.
quote:dolfje schreef op 04 januari 2010 @ 16:27:

[...]

Het gaat erom dat jij zei dat als de een iets heel heel graag wil

de ander zich moet aanpassen,vandaar mijn voorbeeld.Ja, dan kan de ander zich aanpassen. Dus ook vanuit de andere kant
quote:farahdiba schreef op 04 januari 2010 @ 15:59:

[...]

Ze lijkt me geen persoon die zo in elkaar steekt. Even voor de duidelijkheid: ik ben zelf een enorme dierengek. En ik vind het wel muggenziften. HIJ hoeft toch niet met het beestje naar de dierenarts? HIJ hoeft toch geen kattenbakken schoon te maken? Mijn ex was ook niet echt een hondengek. Van hem hoefde het niet allemaal persé. Ik ben er wel helemaal gek van en dat wist hij. Hij vond het wél weer leuk dat ik er zo gek mee was. De honden waren ook mijn verantwoording, niet de zijne. Uiteraard gingen ze nadat we uit elkaar gingen, ook met mij mee, juist, omdat het mijn honden zijn.

Ook al heb je geen verantwoording over die beesten, dan nog heb je er last van. Ze kunnen bij je op schoot springen, je nachtrust verstoren, bij je op schoot springen, haren die op je kleding gaan zitten (ook als ze niet op schoot zitten). Hoe goed het allemaal ook geregeld is, als je ze in huis hebt zul je altijd merken dat ze er zijn. Ik hou niet van dieren en wil ze ook absoluut niet. Mijn ouders hebben een hond en toen ik daar nog woonde had ik er geen verantwoordelijkheid voor, maar ik zat me er toch regelmatig aan te ergeren, hetzelfde geldt voor de katten die we vroeger hadden, ’s nachts rennen door het huis of krabben aan mijn deur hield me toch echt wakker, hoe weinig ik ook met ze deed.

Zo’n beslissing neem je samen, want het gaat om het huis van twee personen en je houdt rekening met elkaar. Een nee weegt hier zwaarder dan een ja vind ik, want als je een kat hebt kun je daar behoorlijk last van hebben.
Ik ben al eens vertrokken bij een man die allergisch is voor katten en nog erger, hij hield zowiezo niet van dieren.

Ik kon het me niet voorstellen een leven zonder een gezellig katje, of andere dieren. Een leven zonder hem dus wel:D

Nu ben ik natuurlijk een kattenmens dus sta ik meer aan de kant van TO daarom, maar 1 kat kan je toch wel verdragen voor de vrouw van wie je houd? Dat je bij 1 ook echt de grens trekt kan ik me dan wel weer heel goed voorstellen, maar ik ken genoeg mensen die 5 tot 10 huisdieren hebben.
Ik heb niet alles gelezen, dus wellicht val ik in herhaling.

De redenatie van je vriend vind ik wat kort door de bocht, want:

1. Het hoeft niet te stinken in huis, mits je die kattenbak goed plaatst en goed verschoont.

2. Krabben aan meubels: kwestie van opvoeden.

3. Tijd en zorg besteden: nou poeh, als dat al te veel is gevraagd voor hem, dan neem ik aan dat jij het doet?

Het is een huisdier, een kat.. niet 20 Polen die je op één van je slaapkamers wilt laten wonen.

Hup, leuk, zo'n beest in huis.
[quote]Fluffiej schreef op 04 januari 2010 @ 14:14:

wie zegt dat ik het PERSE nodig heb?

Jij, door je doen en laten.

Het lijkt me alleen geweldig, zo'n beestje in huis.

Misschien ook prettig om rekening te houden met zijn wensen van prettig wonen?

Liefde krijg ik genoeg van mijn vriend, familie en vrienden. Om voor een kat te zorgen en plezier van een huisdier te krijgen, dat zou ik graag willen. Waarom schort er dan iets aan me? Dan zou er aan iedereen die een huisdier heeft of graag wil hebben iets schorten.

Nee, want bij anderen is het geen punt van discussie.

Pas als ik mijn relatie zou verbreken voor een kat zou er wellicht iets aan mij schorten. Je bent wel erg snel in het trekken van conclusies.

Je verhaal is simpel.

Daarbij vind ik, dat ik niet bij elke ' duidelijke nee' van mijn partner dat meteen klakkeloos hoef te accepteren. Ik denk dat hij zich dan erg snel zou gaan vervelen, ik ben geen ja-knik popje.

Denk je dat je er nu aantrekkelijker op wordt dan?

Dat daar ruzie door ontstaat is dan jammer, maar niet onoverkomelijk.

Jawel, want je blijft doorhameren.

En ja, hij geeft erg veel om mij en ik ook om hem.

Dat hoop ik voor je.

De woorden 'klein kind' en 'gezanik' zijn te subjectief om te kunnen weerleggen, dus daar ga ik niet op in.[/quote]

Lijkt me ook verstandig.
quote:Wakker schreef op 04 januari 2010 @ 17:06:

Ik heb niet alles gelezen, dus wellicht val ik in herhaling.

De redenatie van je vriend vind ik wat kort door de bocht, want:

1. Het hoeft niet te stinken in huis, mits je die kattenbak goed plaatst en goed verschoont.

Er is altijd een kattengeur aanwezig,die kattenhouders niet meer ruiken.

2. Krabben aan meubels: kwestie van opvoeden.

3. Tijd en zorg besteden: nou poeh, als dat al te veel is gevraagd voor hem, dan neem ik aan dat jij het doet?

Het is een huisdier, een kat.. niet 20 Polen die je op één van je slaapkamers wilt laten wonen.

Ik denk dat dat een stuk frisser is.

Hup, leuk, zo'n beest in huis.Dat geldt niet voor iedereen.

[...]

Hoeveel "last" kan iemand daarvan hebben?.

Ondanks dat ik nooit zonder mijn katten zou willen wonen, kan ik ook zo een half a4tje schrijven met nadelen. Dus zeker als je niet van katten houdt, of zelfs een hekel aan ze hebt, kan ik mij voorstellen dat je er niet mee samen wilt wonen. Want het is een soort klein kind wat je thuis hebt. Het is geen plant waar je geen last van hebt. Veel aandacht, niet zomaar alles kunnen doen wat je wilt, kosten toch veel, zeker als ze ziek worden. Ook veel werk om het allemaal schoon te houden.

Ja ik heb dat pakketje "bij-dingetjes" geaccepteerd. Maar zeggen dat je partner niets zou merken van een kat in huis is niet waar. Dus al neem je de kosten en verzorging op je, je partner heeft er dagelijks mee te maken.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Gelukkig is mijn huidige vriend ook een kattenmens en inmiddels al bijna net zo gek op mijn huiskamertiran als ik.

Ze zeggen niet voor niets "een hond heeft een baas en een kat heeft personeel".

Als er een kat in hyuis is, merk je het wel degelijk. Als zijn bakje leeg is, komt ie zeuren bij degene die aanwezig is.

Je vriend is vast niet hardvochtig genoeg om het beest te negren of naar buiten te gooien als het aandacht wil en jij bent er niet. En ook als jij de bak niet kunt of wilt verschonen (ziek, zwanger) zal hij het moeten doen, als ie niet wil dat het beest ergens anders schijt.

Overigens geldt het net zo goed voor konijnen en cavia's dat je echt wel merkt dat er een beest in huis is. Als je het namelijk niet zou merken, zou het beest ook geen meerwaarde hebben.

Voor jouw vriend zitten er kennelijk meer nadelen dan oordelen aan het hebben van een kat, en daar zul je je bij neer moeten leggen. In het geval levend wezen weegt een nee altijd zwaarder dan een ja, omdat je het niet makkelijk weer weg doet als het toch tegenvalt en dat ook zielig is voor het beest.
Misschien al gezegd, maar,

inderdaad, neem een Konijn, net zo leuk , zelfstandig en Cute als een kat, en ruikt nog lekkerder ook. Het beste is dat je, als het konijntje niet bevalt, gewoon op kunt eten de volgende kerst.

Of goudvissen, die kun je ook gewoon binnen vijf minuten van ongewenst huisdier tot gebakken bij een patatje veranderen. Afgezien daarvan hebben goudvissen vrijwel geen onderhoud nodig.
Moeilijk probleem! Ik ben ook kattengek en gelukkig mijn man ook! Wij hebben twee katten genomen hierdoor spelen ze veel met elkaar, kunnen beter alleen zijn en bij ons blijven de meubels ook heel. Ze gebruiken de krabpaal heel goed!

Als je de kat goed voer geeft bijvoorbeeld royal canin dan stinkt je kattenbak niet en natuurlijk goed grit en regelmatig schoon houden!

Ik snap best dat je er erg mee zit, ik had het ook erg jammer gevonden als mijn man geen katten zou willen.

Succes ermee!
Wat nou als je al een kat hebt en die kat wil geen man in huis?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Jij wil gewoon niet horen dat je redenatie niet klopt Farah. Jullie wonen samen. Zonder dieren. Dat is al zo sinds je samenwoont. Het is niet zo dat jij al woonde in jullie huis met een kat.

Als het zó zwaar weegt zowel voor jou als voor hem dan kunnen jullie beter weer gescheiden gaan wonen en allebei doen wat je zelf wil.

Je gaat hier toch niet een half jaar over soebatten?
Heeey iedereen!

de optie van een konijn vind ik wel een leuke optie, zal het er eens met mn vriend over hebben..

Eleonora, volgens mij verwar jij Farah met mij, Fluffiej, de topicstarter.

Ik heb allangggg gepost dat ik het er niet meer met vriend over ga hebben en dat we tot een compromis gaan komen! (geen kat dus..)

Farah gaf een aantal pagina's geleden wel argumenten voor het hebben van een katje.

Daarbij heb ik ook gezegd dat het hebben van een katje absoluut niet zwaarder weegt dan mijn relatie en het samenwonen.

Het is weer koek en ei tussen ons in ieder geval. Vriend was opgelucht dat er geen kat komt en ik heb me er voorlopig maar bij neergelegd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven