Samen iets doen in de avond ?

22-03-2012 16:05 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe zit dat in jullie relatie? Wij werken alle dagen, behalve in het weekend. s Avonds rond 1800 uur thuis en dan kookt mijn vriend meestal. Ik zorg voor boodschappen, wasjes doen/vouwen etc, opruimen, ik studeer erbij. Hij kookt omdat het zijn hobby is. Hij klust graag in het weekend (tuin, huis mooier maken (geen rigoreuze verbouwing), maar ik ga liever wat leuks samen doen. Hij is niet echt een uitgaanstype, maar gaat als ik iets afspreek met vrienden altijd gezellig mee en vindt het ook leuk. Nu hebben we een soort van comprimis. 1 dag in het weekend werkt hij aan zijn klussen in huis/tuin en een deel van de andere vrije dag plannen we iets leuks. Dat kan met vrienden uit eten zijn, naar een concert, sauna of stukje fietsen of zoiets.

s Avonds na het eten (rond 18.30/19 uur) ploft hij standaard op de bank en doet doordeweeks niets bijzonders. Ik spreek met vriendinnen af, ga soms sporten, of stukje fietsen, studeren of kruip er ook wel eens bij. Liever zou ik samen iets doen of bijv. wat van die klusjes die dan zonodig in het weekend moeten, s avonds oppakken. Hij heeft dan geen zin meer en is moe van de werkdag. Ik snap dat aan de ene kant wel, maar het is soms wel erg saai zo bankhangen. Ik heb daar dan niet altijd even veel zin in en trek mijn eigen plan. Hoe werkt het in jullie relatie? Herkenbaar patroon of verwacht ik misschien teveel?
Wij (vooral ik) doen zeer weinig na het werk. Afwassen, nog wat met dochter spelen, dochter naar bed doen, zelf douchen en dan zit ik de rest van de avond wel op de bank. Vind het eigenlijk heerlijk om geen verplichtingen te hebben 's avonds. Moet er wel bij zeggen dat nu dochter er is (1 jaar) het natuurlijk ook niet erg makkelijk meer is om 's avonds samen iets te gaan doen. Maar goed, voordat dochter er was waren we ook niet super actief. In de zomer automatisch wel wat meer natuurlijk, dan heb ik meer 'zin' om 's avonds nog wat in het huishouden of de tuin te doen. Maar in de winter als het al donker is als ik thuiskom na het werk, dan gewoon lekker op de bank hangen en tv kijken. Man zit dan vaak achter de computer en komt rond 21.30/22.00 uur bij me zitten. Ik heb geen behoefte om 's avonds nog van alles te doen.
quote:ailien schreef op 23 maart 2012 @ 11:15:

[...]

Nee, dat zeg ik niet. Ik schrik dat ik hier verhalen lees van mensen die om half 6 opstaan, pas om half 8 thuis zijn en op zondag misschien eens een keer vrij zijn en de rest van hun vrije tijd vullen met televisie kijken... Voor mij ligt het er ook wát je thuis doet, als je een leuke hobby hebt waar je helemaal in op kan gaan, of je houdt van koken, of je bent verzót op lezen, dan vind ik dat al veel positiever. Maar echt alleen maar werken en daarna uitgeblust op de bank hangen? Dan hóóp ik toch van harte dat tenminste je werk leuk en uitdagend is.Een avondje bankhangen kan van alles zijn hoor, Kolonisten (isn wel niet op de bank, maar daar zijn we nogal verslaafd aan), borrelen, lezen, filmpje kijken, online windowshoppen voor het nieuwe huis, muziek luisteren, maar dat is maar net hoe het loopt.
Sinds wij een baby hebben (nu 10 maanden) proberen wij in ieder geval om 10 uur in bed te liggen, wat betekent vanaf half 10 'aanstalten maken'. Ik heb één á twee keer in de week verplichtingen wegens vrijwilligerswerk of afgesproken met een vriendin, Kazman heeft bijna nooit iets.

We hebben sinds kort de afspraak om niet meer op de bank te eten, ook gezien het feit dat we nu steeds vaker ook met Kazkind kunnen eten, maar vooral om te voorkomen dat we iets te lethargisch blijven hangen en eigenlijk erg weinig tegen elkaar zeggen.

Dus, de tafel dekken, bewust samen eten en even bijkletsen. Daarna komt de laptop op tafel, of ik pak een goed boek, bel met een vriendin. De tv gaat alleen aan als we echt iets willen zien, niet als achtergrondbehang ofzo. Dat bevalt ons beiden goed.
Iets doen geeft meer energie dan dom op de bank hangen, dus als je moe bent van werk is dat juist reden om er lekker op uit te gaan.
quote:rococo schreef op 23 maart 2012 @ 12:38:

Iets doen geeft meer energie dan dom op de bank hangen, dus als je moe bent van werk is dat juist reden om er lekker op uit te gaan.Kan heel goed zijn, maar niet iedereen heeft daar behoefte aan. Ik ben 3 avonden ( in het weekend) druk bezig, die vier avonden door de weeks hang ik liever op de bank met mijn haakwerk, een boek of laptop. Zo heeft iedereen wat anders. Ik loop 3x in de week hard, vaak 's ochtends vroeg voor mijn werk, dat hoef ik 's avonds dan niet nog een keer te doen. Bankhangen vind ik dan veel prettiger.
quote:rococo schreef op 23 maart 2012 @ 12:38:

Iets doen geeft meer energie dan dom op de bank hangen, dus als je moe bent van werk is dat juist reden om er lekker op uit te gaan.

Mijn vriend werkt 5.5 dagen in de week en doet op vrijdagavond vrijwilligerswerk bij de scouting. zelf ga ik drie dagen naar school en loop ik twee dagen stage, daarnaast heb ik nog een bijbaantje en ben ik op zaterdag ochtend ook vrijwilligster bij de scouting (daar zijn we eens in de maand ook een extra avond aan kwijt)

we hebben allebei veel plezier in wat we doen, maar kunnen dus ook heerlijk genieten van het bankhangen op doordeweekse avonden. wel gaan we regelmatig een rondje wandelen s'avonds
quote:ailien schreef op 23 maart 2012 @ 11:15:

[...]

Nee, dat zeg ik niet. Ik schrik dat ik hier verhalen lees van mensen die om half 6 opstaan, pas om half 8 thuis zijn en op zondag misschien eens een keer vrij zijn en de rest van hun vrije tijd vullen met televisie kijken... Voor mij ligt het er ook wát je thuis doet, als je een leuke hobby hebt waar je helemaal in op kan gaan, of je houdt van koken, of je bent verzót op lezen, dan vind ik dat al veel positiever. Maar echt alleen maar werken en daarna uitgeblust op de bank hangen? Dan hóóp ik toch van harte dat tenminste je werk leuk en uitdagend is.

Ik denk dat je doelt op mijn verhaal? Over die uren die je noemt? Wij doen echt genoeg, maar zitten ook wel eens voor de tv. Wij zien veel vrienden, gaan op vakantie, lezen, houden van muziek, ik zing en dans, mijn vriend voetbalt, hij maakt in zijn vrije tijd fotoboeken en gaat naar theatervoorstellingen. Maar NIET elke avond en daar gaat dit topic toch over?!

We zijn actieve mensen, maar hebben ook regelmatig avonden thuis (en die avonden zijn dus maar 2 uur lang en als we eten (en ja ik kook uitgebreider dan de meesten) hebben we nog maar een uur of een half uur 'vrije tijd' over elke avond).
En ja, ons werk is zeer uitdagend. Ik ben eigen ondernemer, 30 uur per week en daarnaast ben ik hulpverlener voor nog 30 uur per week en mijn vriend heeft een baan van 65 uur. Als we dit niet wilden, hadden we dit niet gekozen.
En vanavond gaat vriend naar zijn hobby en ik ga heerlijk uitgebreid op de bank hangen. Het weekend is druk, dus even relaxen!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven