Samenwonen in samengesteld gezin
woensdag 26 februari 2020 om 22:55
Momenteel zit ik in een moeilijk parket. Ik ben anderhalf jaar samen met mijn vriendin, zij heeft twee kinderen (7 en 5) in 50% co-ouderschap en ik heb twee kinderen (7 en 4) in 50% co-ouderschap. Ze woont een half uurtje bij mij vandaan, 20 minuten van haar ex partner en 20 minuten van de basisschool van haar kinderen. Ik woon 5 minuten van mijn ex partner en 5 minuten van de basisschool. Ik werk fulltime. Mijn ex partner en ik hebben heel goed contact en wonen in dezelfde woonplaats en daar zitten de kinderen ook op school. Bij mijn vriendin rommelt het nogal eens met haar ex partner. De woning waar ze nu woont, daar kan ze maar tijdelijk wonen. Ik heb een koophuis, mijn kinderen vinden het hier fijn. Ze heeft ook twee huisdieren en ik heb er bewust geen in huis.
Zij wil nu samenwonen en is het latten zat, ze wil eerst bij mij intrekken en later samen wat zoeken meer in de richting waar zij nu woont. Ik kom er voor mijzelf niet uit of ik dit wel wil. Vier kinderen in de basisschool leeftijd is erg druk heb ik ervaren als we een paar dagen en nachten met zijn zessen doorbrengen. Er is veel competitie bij de oudste en je bent de hele dag druk met zorgen (logisch), wat ik niet zo ervaar met twee kinderen. Mijn kinderen zijn voor hun leeftijd zelfstandig, rustig en zijn niet brutaal. Haar oudste is brutaal, komt telkens naar beneden als ze moet slapen, etc. Ook trekt ze mijn oudste er in mee als we met zijn allen zijn (maar je irriteert je natuurlijk altijd minder aan je eigen kinderen).
Als we samen zijn is onze relatie erg leuk en goed. Ik wil haar dan ook niet kwijt. Financieel kan ik prima alleen met de kinderen rondkomen, dus voor mij is er geen noodzaak tot samenwonen.
Heeft iemand advies of ervaring?
Zij wil nu samenwonen en is het latten zat, ze wil eerst bij mij intrekken en later samen wat zoeken meer in de richting waar zij nu woont. Ik kom er voor mijzelf niet uit of ik dit wel wil. Vier kinderen in de basisschool leeftijd is erg druk heb ik ervaren als we een paar dagen en nachten met zijn zessen doorbrengen. Er is veel competitie bij de oudste en je bent de hele dag druk met zorgen (logisch), wat ik niet zo ervaar met twee kinderen. Mijn kinderen zijn voor hun leeftijd zelfstandig, rustig en zijn niet brutaal. Haar oudste is brutaal, komt telkens naar beneden als ze moet slapen, etc. Ook trekt ze mijn oudste er in mee als we met zijn allen zijn (maar je irriteert je natuurlijk altijd minder aan je eigen kinderen).
Als we samen zijn is onze relatie erg leuk en goed. Ik wil haar dan ook niet kwijt. Financieel kan ik prima alleen met de kinderen rondkomen, dus voor mij is er geen noodzaak tot samenwonen.
Heeft iemand advies of ervaring?
vrijdag 28 februari 2020 om 09:16
vrijdag 28 februari 2020 om 15:48
DeOnwetende schreef: ↑27-02-2020 19:21Wat een reacties, dankjewel. Ik ga alles nog een keer goed lezen vanavond.
Ik ben wel benieuwd naar een uitgebreidere reactie. Ik hoop in elk geval dat je de - zo te lezen - fijne plek en stabiele basis die jij en je ex voor jullie kinderen hebben gecreëerd (chapeau) niet op losse schroeven gaat zetten.
zondag 1 maart 2020 om 21:01
Als je een bewuste en doordachte keuze maakt, niet ingegeven door een samenloop van omstandigheden, dan scheelt dat al een hoop.
En bovendien kun je ook best aangeven dat je denkt dat je kinderen er misschien in dit stadium onder hebben te lijden, omdat de dynamiek van het gecombineerde gezin nu niet optimaal is.
En bovendien kun je ook best aangeven dat je denkt dat je kinderen er misschien in dit stadium onder hebben te lijden, omdat de dynamiek van het gecombineerde gezin nu niet optimaal is.
maandag 2 maart 2020 om 06:02
DeOnwetende schreef: ↑01-03-2020 20:02Ik zal altijd voor mijn kinderen kiezen, zij hebben niet voor deze situatie gekozen.
Gezien wat je in je OP schrijft is dan meteen duidelijk dat je voorlopig (dat is: de komende jaren) nog niet moet gaan samenwonen toch?
s-groot wijzigde dit bericht op 02-03-2020 06:23
4.73% gewijzigd
maandag 2 maart 2020 om 06:22
En zij kiezen ook niet voor een samengesteld gezin. Niet doen hoor. Gun je kinderen rustDeOnwetende schreef: ↑01-03-2020 20:02Ik zal altijd voor mijn kinderen kiezen, zij hebben niet voor deze situatie gekozen.
maandag 2 maart 2020 om 20:30
Dan is dat niet de juiste partner.DeOnwetende schreef: ↑02-03-2020 20:29Zij kiezen er niet voor en ze hebben het fijn in het huis, dat besef ik mij heel goed. Het zet mij wel tot nadenken m.b.t. de liefde. Het is erg jammer als je partner anders denkt.
maandag 2 maart 2020 om 20:37
Dat denk ik ook, hoe spijtig voor jullie ook..
Ik heb de afgelopen jaren zelf gemerkt dat liefde echt niet genoeg is om het te laten werken als er kinderen, co ouderschappen etc in het spel zijn. Heb ik ook een relatie om moeten verbreken, ook al had de man in kwestie geen kinderen. We hadden niet hetzelfde beeld over hoe we ons leven wilden inrichten, en dan houdt het op..
Mijn huidige partner en ik denken er godzijdank hetzelfde over, en ik merk dat dat onze relatie zó ten goede komt!
fridaynight2020 wijzigde dit bericht op 02-03-2020 21:22
0.41% gewijzigd
maandag 2 maart 2020 om 20:53
sterkte!DeOnwetende schreef: ↑02-03-2020 20:29Zij kiezen er niet voor en ze hebben het fijn in het huis, dat besef ik mij heel goed. Het zet mij wel tot nadenken m.b.t. de liefde. Het is erg jammer als je partner anders denkt.
goed, dat je voor je kinderen kiest!!
donderdag 14 mei 2020 om 20:14
Ik kan jullie melden dat ik de relatie heb beëindigd. Voor haar was echt voor de relatie gaan gelijk aan als op korte termijn gaan samenwonen. Ze zei dat ze lang genoeg gewacht had om deze stap te zetten en tijd genoeg om mij ruimte te geven. Ik heb aangegeven dat ik dit niet zag zitten omdat ik het te druk vind met vier kinderen in deze leeftijd. Ik vond het prima om om de twee weken een weekend met zijn zessen door te brengen, maar dat was niet genoeg. Verder waren we eigenlijk altijd samen als we de kinderen niet hadden. Naar mijn idee hebben de kinderen echt nog ruimte en rust nodig met de eigen ouder(s), overhaast samenwonen past daar in mijn optiek niet bij. Saillant detail: Haar ex-partner wil het ouderschapsplan wijzigen en wil dat ze meer voor de kinderen gaat zorgen dan de 50% die nu is afgesproken, dat zou dus kunnen betekenen dat haar kinderen meer in huis zouden zijn dan dat mijn eigen kinderen er zijn. Nu uithuilen.
donderdag 14 mei 2020 om 21:11
Je hebt een keuze gemaakt waarbij je voor je kinderen en jezelf heb gekozen en voor bent opgekomen. Daar mag je zeker trots op zijn gezien het feit je diep van binnen al wist hoe het uiteindelijk af zou lopen. Gun jezelf de ruimte voor je verdriet en je rouwproces omdat ook dit uiteindelijk na verloop van tijd minder diep zal snijden. Dikke knuffel voor jou!
vrijdag 15 mei 2020 om 16:13
Samengestelde gezinnen gaan in bijna alle gevallen niet goed. Het is niet in het belang van de kinderen om opeens 24/7 extra siblings te krijgen die een andere opvoeding en achtergrond hebben. Minder tijd van de eigen ouder en minder rust en ruimte in huis.
Co ouderschap is al ingewikkeld genoeg en geeft al veel onrust. Zorg dat een kind thuis tot rust kan komen bij de eigen ouder. En vraag jezelf af of je zin hebt om ook opvoeder van andere kinderen te worden.
Ik zou in jouw geval lekker blijven latten tot ze oud genoeg zijn.
Co ouderschap is al ingewikkeld genoeg en geeft al veel onrust. Zorg dat een kind thuis tot rust kan komen bij de eigen ouder. En vraag jezelf af of je zin hebt om ook opvoeder van andere kinderen te worden.
Ik zou in jouw geval lekker blijven latten tot ze oud genoeg zijn.
vrijdag 15 mei 2020 om 16:24
100% eens. Je hebt het enige juiste gedaan. En je hebt je niet onder druk laten zetten. Heel goed gedaan. Rot dat het zo afloopt, maar dan weet je ook gelijk hoe het bij haar ervoor stond. Te anders dan bij jou.
vrijdag 29 mei 2020 om 20:47
Oh, wat rot dat zij hier zo anders in stond dan jij. Ik vind het heel knap dat je goed bij je eigen grenzen bent gebleven en goed hebt verdedigd wat volgens jou goed is voor jouw kinderen. Ik denk ook dat je het juiste hebt besloten, maar dat maakt het niet minder verdrietig nu 
Sterkte en weet dat jij een top-ouder bent!!
Sterkte en weet dat jij een top-ouder bent!!
zaterdag 30 mei 2020 om 00:55
Zoooo he, dit lijkt wel erg op elkaar, ook het einde.Marana schreef: ↑26-02-2020 23:07Lees eens de berichten door van de TO van dit topic, hij zat ongeveer met hetzelfde probleem: relaties/samenwonen/list_messages/443123 (lees de eerste 7 pagina's)
Ze klinkt als een hot mess. Beter dat het uit is. Hopelijk blijft dat het nu. TO, rug recht. Mocht je toch nog eens met haar in bed belanden, zorg dan dat je niet een financieel bindertje kado krijgt.
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day