Samenwonen in samengesteld gezin
woensdag 26 februari 2020 om 22:55
Momenteel zit ik in een moeilijk parket. Ik ben anderhalf jaar samen met mijn vriendin, zij heeft twee kinderen (7 en 5) in 50% co-ouderschap en ik heb twee kinderen (7 en 4) in 50% co-ouderschap. Ze woont een half uurtje bij mij vandaan, 20 minuten van haar ex partner en 20 minuten van de basisschool van haar kinderen. Ik woon 5 minuten van mijn ex partner en 5 minuten van de basisschool. Ik werk fulltime. Mijn ex partner en ik hebben heel goed contact en wonen in dezelfde woonplaats en daar zitten de kinderen ook op school. Bij mijn vriendin rommelt het nogal eens met haar ex partner. De woning waar ze nu woont, daar kan ze maar tijdelijk wonen. Ik heb een koophuis, mijn kinderen vinden het hier fijn. Ze heeft ook twee huisdieren en ik heb er bewust geen in huis.
Zij wil nu samenwonen en is het latten zat, ze wil eerst bij mij intrekken en later samen wat zoeken meer in de richting waar zij nu woont. Ik kom er voor mijzelf niet uit of ik dit wel wil. Vier kinderen in de basisschool leeftijd is erg druk heb ik ervaren als we een paar dagen en nachten met zijn zessen doorbrengen. Er is veel competitie bij de oudste en je bent de hele dag druk met zorgen (logisch), wat ik niet zo ervaar met twee kinderen. Mijn kinderen zijn voor hun leeftijd zelfstandig, rustig en zijn niet brutaal. Haar oudste is brutaal, komt telkens naar beneden als ze moet slapen, etc. Ook trekt ze mijn oudste er in mee als we met zijn allen zijn (maar je irriteert je natuurlijk altijd minder aan je eigen kinderen).
Als we samen zijn is onze relatie erg leuk en goed. Ik wil haar dan ook niet kwijt. Financieel kan ik prima alleen met de kinderen rondkomen, dus voor mij is er geen noodzaak tot samenwonen.
Heeft iemand advies of ervaring?
Zij wil nu samenwonen en is het latten zat, ze wil eerst bij mij intrekken en later samen wat zoeken meer in de richting waar zij nu woont. Ik kom er voor mijzelf niet uit of ik dit wel wil. Vier kinderen in de basisschool leeftijd is erg druk heb ik ervaren als we een paar dagen en nachten met zijn zessen doorbrengen. Er is veel competitie bij de oudste en je bent de hele dag druk met zorgen (logisch), wat ik niet zo ervaar met twee kinderen. Mijn kinderen zijn voor hun leeftijd zelfstandig, rustig en zijn niet brutaal. Haar oudste is brutaal, komt telkens naar beneden als ze moet slapen, etc. Ook trekt ze mijn oudste er in mee als we met zijn allen zijn (maar je irriteert je natuurlijk altijd minder aan je eigen kinderen).
Als we samen zijn is onze relatie erg leuk en goed. Ik wil haar dan ook niet kwijt. Financieel kan ik prima alleen met de kinderen rondkomen, dus voor mij is er geen noodzaak tot samenwonen.
Heeft iemand advies of ervaring?
donderdag 27 februari 2020 om 00:43
Dan weet je gelijk ook weer hoe schitterend die relatie was.
En ben je achteraf waarschijnlijk héél blij dat al haar meubels (en kinderen) niet naar jou zijn versleept.
donderdag 27 februari 2020 om 00:46
donderdag 27 februari 2020 om 02:29
donderdag 27 februari 2020 om 02:39
Op basis van wat?MariaDeJong schreef: ↑27-02-2020 02:20Als er kinderen bij betrokken zijn zou ik zeggen tot die het huis uit zijn.
En dat duurt in deze situatie nog 15 jaar! Nog even buiten de maatschappelijke kosten hiervan: dat is toch niet realistisch om 15 jaar zoiets uit te stellen?
donderdag 27 februari 2020 om 02:41
Na anderhalf jaar is de roze wolk in 99,9% van de gevallen al verdwenen.
Ik vroeg het overigens in het algemeen. To wil niet samenwonen, dan moet hij dat vooral niet doen.
donderdag 27 februari 2020 om 04:16
Ik zou nu niet gaan samenwonen.
Je vertelt dat je er voor jezelf niet uitkomt of je wel wil samenwonen of niet. Zolang je dat ervaart is het duidelijk en wil je het niet.
Voel geen druk vanuit je huidige vriendin om het nu wel te doen omdat zij het wil. Als jullie relatie goed is dan zou het ook goed moeten blijven als je besluit te willen blijven latten.
Je gaf al aan dat je in een hektische, drukke tijd zit met je gezin. Blijf ook lekker met je eigen kinderen wonen voor nu.
Veranderingen in de toekomst kunnen altijd nog.
Je vertelt dat je er voor jezelf niet uitkomt of je wel wil samenwonen of niet. Zolang je dat ervaart is het duidelijk en wil je het niet.
Voel geen druk vanuit je huidige vriendin om het nu wel te doen omdat zij het wil. Als jullie relatie goed is dan zou het ook goed moeten blijven als je besluit te willen blijven latten.
Je gaf al aan dat je in een hektische, drukke tijd zit met je gezin. Blijf ook lekker met je eigen kinderen wonen voor nu.
Veranderingen in de toekomst kunnen altijd nog.
donderdag 27 februari 2020 om 04:51
donderdag 27 februari 2020 om 08:25
Ben wel benieuwd wat TO nu te zeggen heeft? Ik kan je de aflevering van Zembla aanraden over samengestelde gezinnen en het feit dat veel van deze relaties en huwelijken uiteindelijk toch stuklopen. Kinderen die opgroeien in deze situatie komen ook aan bod en hun verhalen zijn echt soms schrijnend om te horen. Een tweede scheiding meemaken kan heel traumatisch zijn voor kinderen. Jullie zijn enorm met de volwassen zaken bezig maar wat hebben jullie kinderen hierin nodig?
donderdag 27 februari 2020 om 08:29
donderdag 27 februari 2020 om 08:29
donderdag 27 februari 2020 om 08:32
donderdag 27 februari 2020 om 08:35
donderdag 27 februari 2020 om 09:03
Waarom zou jij moeten verhuizen met je kinderen in haar richting als jouw kinderen nu vlak bij hun moeder wonen, de school vlakbij is en het contact met je ex goed gaat en het zo lekker rolt bij jou? Lijkt me een hele impact hoor op het leven van je kids, ik zou eerst ook even kijken of jullie idd de manier hoe je je kinderen opvoedt en dit samen kunt doen meer op elkaar af kunnen stemmen, als ik jou zo lees ben je er nog niet aan toe dus ik zou het niet doen als jij vindt dat het leventje zo goed gaat met jou en je kinderen,
donderdag 27 februari 2020 om 09:13
Vind ik ook niet altijd realistisch en vraag me af of de mensen die dat schrijven dat zelf ook zouden doen als zij in zo'n situatie zouden belanden.
Overigens heb ik zelf ook nog steeds mijn eigen plek al zijn vriend en ik wel een samengesteld gezin, al 10 jaar.
Voelt gewoon alsof we wel samenwonen want we zijn altijd bij elkaar.
donderdag 27 februari 2020 om 09:17
Nou ja, ik geef toe, ik ken die drang om samen te moeten wonen niet.justagirly schreef: ↑27-02-2020 09:13Vind ik ook niet altijd realistisch en vraag me af of de mensen die dat schrijven dat zelf ook zouden doen als zij in zo'n situatie zouden belanden.
Overigens heb ik zelf ook nog steeds mijn eigen plek al zijn vriend en ik wel een samengesteld gezin, al 10 jaar.
Voelt gewoon alsof we wel samenwonen want we zijn altijd bij elkaar.
donderdag 27 februari 2020 om 09:19
kes49240 schreef: ↑27-02-2020 09:03Waarom zou jij moeten verhuizen met je kinderen in haar richting als jouw kinderen nu vlak bij hun moeder wonen, de school vlakbij is en het contact met je ex goed gaat en het zo lekker rolt bij jou? Lijkt me een hele impact hoor op het leven van je kids, ik zou eerst ook even kijken of jullie idd de manier hoe je je kinderen opvoedt en dit samen kunt doen meer op elkaar af kunnen stemmen, als ik jou zo lees ben je er nog niet aan toe dus ik zou het niet doen als jij vindt dat het leventje zo goed gaat met jou en je kinderen,
Dit. En eerst een scheiding van ouders en dan dit weer.
Ik snap echt niet dat je het overweegt TO. Gewoon voor je kinderen al niet. En uit je OP klinkt dat gevoel ook al door.
donderdag 27 februari 2020 om 09:23
Ja, op die manier heeft andermans scheiding en ex invloed op jouw leven. Het is al genoeg om te zorgen dat het met de eigen ex soepel loopt. Dan niet nog meer factoren erbij nemen.Luci_Morgenster schreef: ↑27-02-2020 09:19Dit. En eerst een scheiding van ouders en dan dit weer.
Ik snap echt niet dat je het overweegt TO. Gewoon voor je kinderen al niet. En uit je OP klinkt dat gevoel ook al door.
donderdag 27 februari 2020 om 09:54
Eens.rumforviva schreef: ↑27-02-2020 09:23Ja, op die manier heeft andermans scheiding en ex invloed op jouw leven. Het is al genoeg om te zorgen dat het met de eigen ex soepel loopt. Dan niet nog meer factoren erbij nemen.