Scheiden, en nu?
zondag 24 februari 2019 om 20:31
De bom is hier gebarsten, na jaren blijven proberen en langs elkaar heen leven is het klaar. Wij gaan uit elkaar.
Maar wat nu? Hoe moeten we dat gaan regelen? Met het huis, maar vooral, met de kinderen. Ik vind het vreselijk dat hun veilige basis nu verandert, en heb geen idee waar ik moet beginnen met alles dat geregeld moet worden.
Man (ex) legt alles bij mij. Ik moet maar een voorstel doen en schrijven en per mail naar hem sturen. Hij wil wel schappelijk zijn. Maar man, ik weet het niet. Wat moet er als eerste gebeuren?
Pff, ik weet het allemaal even niet meer
Maar wat nu? Hoe moeten we dat gaan regelen? Met het huis, maar vooral, met de kinderen. Ik vind het vreselijk dat hun veilige basis nu verandert, en heb geen idee waar ik moet beginnen met alles dat geregeld moet worden.
Man (ex) legt alles bij mij. Ik moet maar een voorstel doen en schrijven en per mail naar hem sturen. Hij wil wel schappelijk zijn. Maar man, ik weet het niet. Wat moet er als eerste gebeuren?
Pff, ik weet het allemaal even niet meer
vrijdag 1 maart 2019 om 22:27
Nijntje, wat fijn dat jullie toch in therapie gaan. Mss dat dit toch gaat helpen en dat jullie voor een andere weg kunnen kiezen.Martje, goeie tip, zal het voorstellen woensdag. Partner alimentatie kom ik denk ik niet voor in aanmerking, onze salarissen schelen maar € 300. Maar we gaan het uitzoeken.
pavlova wijzigde dit bericht op 01-03-2019 22:31
0.33% gewijzigd
vrijdag 1 maart 2019 om 22:28
.
Bezint eer ge begint.
Jij blijft dus ook verantwoordelijk voor de volledige hypotheekschuld.
Stopt je ex vervolgens met betalen van de hypotheek dan komen ze het geld echt bij jou halen.
Heb je een uitkering nodig om wat voor reden dan ook (heb je echt niet altijd zelf in de hand) dan kan die zomaar afgewezen worden omdat je een eigen huis hebt.
Verder, op dit moment kunnen jullie nog met elkaar praten maar hoe is dat wanneer hij het huis over wil nemen en hij weigert jou mee te laten delen in een overwaarde ? Of hij weigert een reële prijs te betalen ? Dan kan jij naar je centen fluiten.
Het kan zo maar zijn dat jij op die manier nog een jaar of 20 verantwoordelijk blijft voor de hypotheekschuld.
Uiteraard kan je gedurende die tijd zelf geen ander huis kopen al dan niet met een partner.
Niet geschoten is altijd mis
zondag 3 maart 2019 om 13:22
Tenzij er geweld in een relatie is vraag ik me af wat voor voordelen 2 huizen en bijbehorende chaotische toestanden voor kinderen leuk zijn. Jij praat gewoon in je eigen straatje. Kinderen zijn niet gek; behandel ze met respect. Toen je ze verwekte had je ook niet voor ogen van : nou en dan gaan we straks gezellig uit elkaar.
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
zondag 3 maart 2019 om 18:36
Dus als man en vrouw niets meer delen samen, behalve de kinderen, zoals geen intimiteit, niet meer kunnen communiceren, ruzie maken (zonder geweld) etc. , dan nóg vind jij dat men maar samen moet blijven voor de kinderen? Wat denk jij dat kinderen daarvan meekrijgen?SweetFirefly schreef: ↑03-03-2019 13:22Tenzij er geweld in een relatie is vraag ik me af wat voor voordelen 2 huizen en bijbehorende chaotische toestanden voor kinderen leuk zijn. Jij praat gewoon in je eigen straatje. Kinderen zijn niet gek; behandel ze met respect. Toen je ze verwekte had je ook niet voor ogen van : nou en dan gaan we straks gezellig uit elkaar.
zondag 3 maart 2019 om 18:40
zondag 3 maart 2019 om 18:59
Tjonge, zit het in de lucht ofzo. Het lijkt wel of er een scheidingsgolf aan de gang is. Een vriendin van mij (die niet gaat scheiden), riep het van de week ook al.
Wij hebben volgende week een gesprek met de bank. Heb me aardig ingelezen en ben zelf ook werkzaam bij een bank dus de nodige opleidingen gedaan en kennis opgebouwd in die richting. Ik weet het dus ongeveer wel maar niet helemaal zeker. Dus volgende week gaan we eerst uitzoeken wat de mogelijkheden zijn en op basis daarvan gaan we verder. We zijn het er over eens wat voor ons de ideale situatie zou zijn maar of dat mogelijk is moeten we uit gaan vinden. Daarna word het een kwestie van afspraken vastleggen en verder met onze levens. Ik ben heel blij dat onze kinderen volwassen zijn (maar nog niet het huis uit). Dat maakt sommige dingen een stuk makkelijker. Ik realiseer me dat ik ze wel in de gaten moet houden maar we betrekken ze bij de dingen die we bedenken om te zien wat voor hun het fijnst zou zijn. Ze hebben dus inspraak en volgen het proces, wat ze zelf erg fijn vinden omdat ze dan niet voor verassingen komen te staan.
Godzijdank gaan we de goede tijd van het jaar weer in (ja, ik ben een zomer liefhebber). En zien we de toekomst positief.
Wij hebben volgende week een gesprek met de bank. Heb me aardig ingelezen en ben zelf ook werkzaam bij een bank dus de nodige opleidingen gedaan en kennis opgebouwd in die richting. Ik weet het dus ongeveer wel maar niet helemaal zeker. Dus volgende week gaan we eerst uitzoeken wat de mogelijkheden zijn en op basis daarvan gaan we verder. We zijn het er over eens wat voor ons de ideale situatie zou zijn maar of dat mogelijk is moeten we uit gaan vinden. Daarna word het een kwestie van afspraken vastleggen en verder met onze levens. Ik ben heel blij dat onze kinderen volwassen zijn (maar nog niet het huis uit). Dat maakt sommige dingen een stuk makkelijker. Ik realiseer me dat ik ze wel in de gaten moet houden maar we betrekken ze bij de dingen die we bedenken om te zien wat voor hun het fijnst zou zijn. Ze hebben dus inspraak en volgen het proces, wat ze zelf erg fijn vinden omdat ze dan niet voor verassingen komen te staan.
Godzijdank gaan we de goede tijd van het jaar weer in (ja, ik ben een zomer liefhebber). En zien we de toekomst positief.
zondag 3 maart 2019 om 19:17
bij ons..3 kinderen onder de 10, een huis dat we geen van beiden alleen kunnen betalen en in een stad waar het lastig is om alleen een huis te kopen waar je met 3 kinderen in kan wonen.
Dan ook nog eens geen ruzie of gedoe in huis en alletwee de vrijheid om te daten.. tja .. je kan niet zeggen dat we het makkelijk opgeven.
Maar als de therapie niet aanslaat is het toch echt einde oefening...ik ben het zat om de kar te trekken.
Dan ook nog eens geen ruzie of gedoe in huis en alletwee de vrijheid om te daten.. tja .. je kan niet zeggen dat we het makkelijk opgeven.
Maar als de therapie niet aanslaat is het toch echt einde oefening...ik ben het zat om de kar te trekken.
zondag 3 maart 2019 om 19:19
Nijn, bijzonder dat jullie nog relatietherapie gaan starten. Heb je zelf nog hoop dat het weer goed komt?
Bitje, volgens mij zit het niet helemaal zoals jij stelt. Ja, ik blijf aansprakelijk voor de hypotheek, maar samen kunnen wij wel afspraken maken over de duur, waardeoverdracht bij verkoop, etc. Maar goed, dat moeten we allemaal nog uit gaan zoeken.
Red, gelukkig is dat bij ons in de regio niet zo. Het lijkt me eigenlijk een rare regel, want er zijn wel tijden geweest dat het een paar jaar duurde om een woning te verkopen.
https://www.bemiddelaarbijechtscheiding ... scheiding/
Een vraag waar ik tegen aanloop: heeft een mediator voldoende juridische en financiële kennis dat we alles met hem kunnen afhandelen? Of moeten we én naar een financieel adviseur én naar een mediator én op het eind naar een advocaat voor het verzoek aan de rechtbank?
Tomcat, ook in hetzelfde schuitje...
Sterkte met relatietherapie volgende week.
Bitje, volgens mij zit het niet helemaal zoals jij stelt. Ja, ik blijf aansprakelijk voor de hypotheek, maar samen kunnen wij wel afspraken maken over de duur, waardeoverdracht bij verkoop, etc. Maar goed, dat moeten we allemaal nog uit gaan zoeken.
Red, gelukkig is dat bij ons in de regio niet zo. Het lijkt me eigenlijk een rare regel, want er zijn wel tijden geweest dat het een paar jaar duurde om een woning te verkopen.
https://www.bemiddelaarbijechtscheiding ... scheiding/
Een vraag waar ik tegen aanloop: heeft een mediator voldoende juridische en financiële kennis dat we alles met hem kunnen afhandelen? Of moeten we én naar een financieel adviseur én naar een mediator én op het eind naar een advocaat voor het verzoek aan de rechtbank?
Tomcat, ook in hetzelfde schuitje...
Sterkte met relatietherapie volgende week.
zondag 3 maart 2019 om 19:22
Een mediator zorgt ervoor dat je aan alle juridische voorwaarden voldoet om te gaan scheiden (aan regelingen en formulieren en verklaringen enzo) en regelt het proces en de inhuur die nodig is aan rechtbank en advocaat enzo. Of dat ook het handigste of het beste voor jou is daar is de mediator niet verantwoordelijk voor...
zondag 3 maart 2019 om 19:29
Tomcat, een voortkabbelende relatie dus, net als wij. Ik begin me nu eigenlijk pas te realiseren hoeveel ik mezelf de laatste jaren heb weggecijferd om het maar te laten voortkabbelen. Mijn partner heeft de knoop doorgehakt en eigenlijk moet ik hem daar dankbaar voor zijn.
Martje, ik weet niet hoe dat met een mediator werkt. Wel weet ik dat wanneer je daarvoor kiest je wel moet opletten dat je een goede kiest. Net als bij bijvoorbeeld bewindvoerders is hier een wildgroei in volgens mij en kun je met een beetje pech een hele slechte treffen. Mss dat er mensen in je omgeving zijn die gebruik hebben gemaakt van een mediator en je iemand kunnen aanraden.
Martje, ik weet niet hoe dat met een mediator werkt. Wel weet ik dat wanneer je daarvoor kiest je wel moet opletten dat je een goede kiest. Net als bij bijvoorbeeld bewindvoerders is hier een wildgroei in volgens mij en kun je met een beetje pech een hele slechte treffen. Mss dat er mensen in je omgeving zijn die gebruik hebben gemaakt van een mediator en je iemand kunnen aanraden.
zondag 3 maart 2019 om 21:06
Dan hadden ze beter moeten nadenken over het krijgen van kinderen. Als je er voor kiest om vader en moeder te worden moet je alles, maar dan ook alles gedaan hebben om het huewlijk te redden. Intimiteit kun je weer hervinden, communiceren kun je leren, zelfs ruzie maken kan volgens een proces. Maar je moet het allebei willen. De meeste mensen lukt dit wel. En gelukkig maar.loisnvt schreef: ↑03-03-2019 18:36Dus als man en vrouw niets meer delen samen, behalve de kinderen, zoals geen intimiteit, niet meer kunnen communiceren, ruzie maken (zonder geweld) etc. , dan nóg vind jij dat men maar samen moet blijven voor de kinderen? Wat denk jij dat kinderen daarvan meekrijgen?
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
zondag 3 maart 2019 om 21:58
Ach welnee, kijk maar naar de cijfers.SweetFirefly schreef: ↑03-03-2019 21:06Dan hadden ze beter moeten nadenken over het krijgen van kinderen. Als je er voor kiest om vader en moeder te worden moet je alles, maar dan ook alles gedaan hebben om het huewlijk te redden. Intimiteit kun je weer hervinden, communiceren kun je leren, zelfs ruzie maken kan volgens een proces. Maar je moet het allebei willen. De meeste mensen lukt dit wel. En gelukkig maar.
zondag 3 maart 2019 om 22:28
Wat ontzettend kortzichtig: 'Dan hadden ze beter moeten nadenken over het krijgen van kinderen'. Alsof ik bij het jawoord wist dat mijn man na 4 jaar elke middagpauze ging krikken met zijn collega langs het spoor. Ons is het na alle therapieen en shizzle inderdaad gelukt om weer redelijk normaal verder te gaan, met minimaal 4 stevige discussies per week waar mijn oudste dochter het soms nog over heeft..... Na 2,5 jaar de knoop doorgehakt. En NOOIT spijt gehad. Soms is een scheiding echt wel beter, voor iedereen. Over sommige dingen kun je pas meepraten als je het (ook) hebt meegemaakt, Lief vuurvliegje....SweetFirefly schreef: ↑03-03-2019 21:06Dan hadden ze beter moeten nadenken over het krijgen van kinderen. Als je er voor kiest om vader en moeder te worden moet je alles, maar dan ook alles gedaan hebben om het huewlijk te redden. Intimiteit kun je weer hervinden, communiceren kun je leren, zelfs ruzie maken kan volgens een proces. Maar je moet het allebei willen. De meeste mensen lukt dit wel. En gelukkig maar.
zondag 3 maart 2019 om 22:39
SweetFirefly, wat fijn voor je dat zo in een cocon kunt leven. Dan behoren wij dus niet tot ‘de meeste mensen’. Na een relatie van bijna 30 jaar waarvan de laatste 10 jaar (na relatietherapie) proberen om het toch te laten slagen, denk ik dat wij er genoeg aan hebben gedaan en is het duidelijk dat geen van beide hier gelukkig van word.
Op het moment dat wij vader en moeder werden waren we zielsgelukkig en konden ons niet voor stellen dat wij ooit uit elkaar zouden gaan MAAR, er gebeuren dingen in een mensen leven. Mensen kunnen veranderen waardoor een stel uit elkaar kan groeien. Soms gaat dit zo langzaam dat je het in eerste instantie niet eens in de gaten hebt en wanneer je dit wel in de gaten hebt dan kun je van alles gaan proberen. Het kan gebeuren dat het dan eigenlijk al te laat is.
Het is erg makkelijk om van een afstand een oordeel te hebben. Maar bedankt voor je mening. Als je het niet erg vind leg ik die graag naast me neer en focus me verder op positieve dingen en hoe mijn partner en ik als goede vrienden verder door het leven kunnen. Ook voor de kinderen. Die zitten denk ik niet te wachten op een stel verzuurde ongelukkige ouders.
Op het moment dat wij vader en moeder werden waren we zielsgelukkig en konden ons niet voor stellen dat wij ooit uit elkaar zouden gaan MAAR, er gebeuren dingen in een mensen leven. Mensen kunnen veranderen waardoor een stel uit elkaar kan groeien. Soms gaat dit zo langzaam dat je het in eerste instantie niet eens in de gaten hebt en wanneer je dit wel in de gaten hebt dan kun je van alles gaan proberen. Het kan gebeuren dat het dan eigenlijk al te laat is.
Het is erg makkelijk om van een afstand een oordeel te hebben. Maar bedankt voor je mening. Als je het niet erg vind leg ik die graag naast me neer en focus me verder op positieve dingen en hoe mijn partner en ik als goede vrienden verder door het leven kunnen. Ook voor de kinderen. Die zitten denk ik niet te wachten op een stel verzuurde ongelukkige ouders.
pavlova wijzigde dit bericht op 03-03-2019 22:41
Reden: Dikke vingertjes
Reden: Dikke vingertjes
0.30% gewijzigd
zondag 3 maart 2019 om 22:58
1/3 van de huwelijken gaat scheiden, naar inschatting tussen de 25% en 40% gaat vreemd en intussen denk ik ook wel dat richting 1/3 intussen aan swingen/open huwelijk/polyamorie doet..
het tradiotionele huwelijk is volgens mij minder dan 1/4 van de huwelijken intussen. Ik denk ook dat het zijn langste tijd wel heeft gehad..we zijn een tijd samen en kiezen er daarna in grote meerderheid voor om samen te blijven maar niet monogaam of om uit elkaar te gaan.
zondag 3 maart 2019 om 23:04
Tel je nou echt alle scheidingen, vreemdgangers en poly-amoureuzen bij elkaar op waardoor je op de raming 75% ‘onconventionele’ huwelijken komt? Er zit heel veel overlap in deze drie groepen. Het aantal ‘traditionele’ huwelijken is heus wel 50%.tomcat schreef: ↑03-03-2019 22:581/3 van de huwelijken gaat scheiden, naar inschatting tussen de 25% en 40% gaat vreemd en intussen denk ik ook wel dat richting 1/3 intussen aan swingen/open huwelijk/polyamorie doet..
het tradiotionele huwelijk is volgens mij minder dan 1/4 van de huwelijken intussen. Ik denk ook dat het zijn langste tijd wel heeft gehad..we zijn een tijd samen en kiezen er daarna in grote meerderheid voor om samen te blijven maar niet monogaam of om uit elkaar te gaan.
zondag 3 maart 2019 om 23:09
die vreemdgangers, swingers en polyamoreuzen zijn getrouwd..gaan dus van jouw 50% af..of van mijn 66%
zondag 3 maart 2019 om 23:10
Wat maken de cijfertjes uit of hoe andere mensen hun relaties vorm geven? Feit blijft dat de mensen in dit topic een beslissing hebben genomen of bezig zijn daarmee. En proberen elkaar een beetje te helpen of te luisteren naar elkaar. En voor mij het belangrijkste er samen met ex-partner proberen er zo goed mogelijk uit te komen juist uit respect voor elkaar en liefde voor de eventuele kinderen.
maandag 4 maart 2019 om 07:40
@Pavlova, jij en je man hebben er dus alles aan gedaan met het belang van de kinderen voorop. Dat bedoel ik dus, er is van alles geprobeerd en dan kom je er achter dat je als individu een leuker en gelukkiger mens en ouder bent, prima. Je hoeft niets met mijn mening te doen, dat vraag ik ook niet. Ik heb nu eenmaal mijn kijk op de zaken net als alle anderen een andere mening zullen hebben. Hier is geen goed of fout in. Gelukkig leven we in een land waar je gewoon voor je mening mag uitkomen. Ik ben ruim 30 jaar samen met man, en beiden nog steeds gelukkig met elkaar. Kan morgen voorbij zijn, kan ook over 40 jaar gebeuren.
maandag 4 maart 2019 om 10:05
Tomcat, dat dacht ik al. Omdat onze financiële situatie niet "standaard" is, zal een financieel adviseur verstandig zijntomcat schreef: ↑03-03-2019 19:22Een mediator zorgt ervoor dat je aan alle juridische voorwaarden voldoet om te gaan scheiden (aan regelingen en formulieren en verklaringen enzo) en regelt het proces en de inhuur die nodig is aan rechtbank en advocaat enzo. Of dat ook het handigste of het beste voor jou is daar is de mediator niet verantwoordelijk voor...
maandag 4 maart 2019 om 13:19