Scheiding en kosten

13-03-2020 11:58 144 berichten
Alle reacties Link kopieren
He,

Zonder teveel details maar ik zit ergens mee. Wellicht heeft iemand ervaring en kan mij geruststellen?

Vorig jaar heb ik besloten bij de vader van mijn kind weg te gaan. Ik was niet meer gelukkig helaas en we gingen beiden andere kanten uit.

Ik woon inmiddels met kind in een nieuwe woning. Nu heb ik vanalles geprobeerd om overeenstemming te krijgen (therapie, mediation
gesprekken) maar is dat niet gelukt waardoor ik afgelopen jaar bericht heb gekregen dat mijn ex zich tot de rechtbank heeft gericht.

Nu heb ik al enkele duizenden euros uitgegeven aan een advocaat en de eerste zitting is nog niet eens geweest! Ik maak me zorgen. Uiteraard moet alles goed geregeld worden maar ik wil er financieel ook niet aan onderdoor gaan.

Wat als ik mijn advocaat niet meer kan/wil betalen? Willen doe ik nu al niet meer, ik kan het nog wel maar ook niet lang meer. Ik vind het absurd er zoveel geld aan te moeten uitgeven en betreur het dat mijn ex als een blad aan de boom is gedraaid.

Iemand ervaring hiermee? Ik wil dus vooral weten wat mijn opties zijn om toch bijgestaan te worden of me te kunnen verdedigen zonder al die duizenden euros uit te geven..

Toevoeging is niet mogelijk omdat er een huis is verkocht met overwaarde. Die overwaarde is grotendeels naar de advocaat en nieuwe woning gegaan.
Is ook zo, plus eerst was hij óók al zo en toen wilde ze wel gezag geven. Beetje dubbel.
Conclusie dr ex zal best een lul de behanger zijn maar het geld is in de plomp gegaan en in welk scenario dan ook schiet TO er niks mee op. Zonde.

En die ex is niet heel snugger want had ie zich wel een paar maanden koest gehouden dan had ie nu al zijn zin gehad.
Dank voor jullie reacties! Ik overweeg ook om hem gewoon het gezag te geven maar ook voor mij is veel onduidelijk. Bovenal vind ik dit ronduit geldverspilling maar vooral hij heeft zich vanaf het begin laten beïnvloeden door familie en anderen waardoor bij hem de deur op slot is gegaan terwijl ik al mijn 'boosheid' in de relatie had. Toen ik ben vertrokken was er juist erg nuchter en gericht op een oplossing. Die was er ook totdat hij zich liet beïnvloeden en op hoge poten ging staan.

Maar goed, hoe nu verder. Dat gezag.. daarnaast moet er uiteraard een omgangsregeling op papier komen met een schema etc. dat is er nu niet. Ook de financiën moeten opgepakt worden. Ik kreeg overigens bericht dat hij zijn tijd met ons kind wilt opgeven om alleen het gezag te krijgen, uiteraard zoek ik daar iets achter maar wat kan hij daarmee? Welke rechten buiten het nemen van beslissingen krijgt hij? CO-ouderschap is geen optie dat is bij de mediation al duidelijk geworden, maar zou hij daar alsnog voor kunnen eisen als hij het gezag wel heeft?

Ik weet heel goed dat hij dat gezag waarschijnlijk ook wel gaat krijgen via de rechter al zegt mijn advocaat van niet, ik heb er een hard hoofd ik, zeker als ik de jurisprudentie erop na lees. Hij is verre van de perfecte vader maar goed.

Waar lopen jullie bijv tegen aan? Waar moet ik goed over nadenken in een omgangsregeling? Kunnen jullie bijv vrij reizen met jullie kind of levert dat telkens problemen op? Ik werd hier al door een therapeut gevraagd naar een verklaring van vader waarin hij toestemming geeft.

Ons kind is wel echt nog jong, peuterleeftijd en gaat nog niet naar de basisschool. Ik heb niemand in mijn omgeving die dit meegemaakt heeft dus ik weet het ook allemaal niet. Ik ben niet slecht maar ik weet ook dat ik al zoveel geprobeerd heb en niets werkt. Ik heb het gevoel met de rug tegen de muur te staan..
Dit verbaast mij heel erg en zou mij óók achterdochtig maken;

" dat hij zijn tijd met ons kind wilt opgeven om alleen het gezag te krijgen, uiteraard zoek ik daar iets achter"

Waarom tijd met jullie kind opgeven?!
Het gaat er toch juist om dat hij kind kan zien en omgang kan hebben? Dat is niet alleen een recht maar ook zijn plicht trouwens!

Wat antwoordt hij daarop?

En wat hij ermee kan is dat je hem toestemming moet vragen voor buitenlandse vakanties, schoolkeuze denk ik ook.. Maar ook dat hij haar zo van school mag plukken en mee mag nemen en dan kun jij dus geen politie bellen,
want ---->> hij heeft gezag.
Ik zou eerst eens wat meer willen weten wat zijn bedoelingen nu zijn. Als hij kind nu al niet wil zien, waarom deze strijd dan?
justagirly wijzigde dit bericht op 23-03-2020 16:53
45.18% gewijzigd
Als hij ouderlijk gezag heeft, dan heeft hij nog steeds een manier om controle te houden over jou.
Ja. Ik vind het erg verdacht overkomen als hij kind niet ziet maar wel gezag wil
Niet zien is de bedoeling niet maar hij eiste eerst alleen om het weekend, toen kwam er een extra middag elke week bij (welke overigens ik akkoord vond, KDV op afgestemd etc maar nooit gekomen) toen was het 50/50, toen was het om de week 3 dagen en elke week 1 dag...

En nu zegt hij dus om de week 2 dagen en gezag.. hij geeft daarmee dus tijd op die we eigenlijk afgesproken hadden (om de week 2,5 dag + door de week een middag). Persoonlijk vind ik dat erg weinig, om de week 2 dagen.. daar zal ik zelf ook wel wat van zeggen.

Maar ik snap dus niet waarom het gezag voor hem belangrijker is dan tijd met zijn kind. Heeft hij zich al die tijd door anderen laten insturen? Ik zal het misschien ook nooit snappen maar ik krijg er wel wantrouwen door. Want wat is zijn motivatie? Buiten dat hij dan 'vader' kan zijn. Althans zijn letterlijke antwoord was doordat hij gezag krijgt kan hij vader zijn, maar hij is al vader, daar verandert het gezag niets aan feitelijk. Als ik het volle vertrouwen had dat er geen gekke dingen met ons kind kunnen gebeuren met gedeeld gezag dan is die stap ook makkelijker maar voor mijn gevoel zitten er enorm veel haken en ogen aan, maar ik kan het mis hebben. Zijn houding in dezen maakt het ook niet makkelijker en begrip vanuit hem voor mijn gevoel of motivatie hoef ik ook niet te verwachten.
Sorry, het zit in mijn hoofd zo duidelijk. Mijn woordkeuze is niet compleet geweest.
En wat zei de rechter?
Ik snap niet hoe er al zoveel geld doorheen kan zijn zonder een uitspraak.
justagirly schreef:
23-03-2020 18:30
En wat zei de rechter?
Ik snap niet hoe er al zoveel geld doorheen kan zijn zonder een uitspraak.
Oh dat kan makkelijk. De een stelt een dossier op, de ander stelt een dossier op, het gaat naar de rechtbank, die geeft beide partijen kans om op de dossiers van elkaar te reageren.... daar gaan echt maanden overheen en heel wat juridische kosten.
En wat wil je bereiken bij de rechter? Dat hij de kinderen meer dagen neemt, en geen gezag krijgt?

Ik zou proberen met hem een compromis te sluiten. Misschien zijn er nog andere zaken die belangrijk voor jou zijn?

Bij elke onderhandeling is het belangrijk om je goed in de ander te verplaatsen. Waarom wil hij iets, wat vind hij belangrijk, wat vind jij belangrijk maar hij niet....
YagaBaba schreef:
23-03-2020 16:50
Als hij ouderlijk gezag heeft, dan heeft hij nog steeds een manier om controle te houden over jou.
Ja welkom in de wondere wereld van zowat elke gescheiden ouder. Typisch gevalletje van 'het is niet anders maar het blijft wel de vader van je kind'.

Dat controle gedoe kan hij nu ook uitoefenen door maar rechtzaken te blijven voeren. Of door kind wel/niet op te halen. Heeft geen reet met gezag te maken maar alles met omgang. Bovendien geeft TO aan dat wanneer hij zich even een paar maanden goed gedraagt en zich aan haar afspraken houdt, ze het gezag alsnog in het vooruitzicht stelt en dat is sowieso een wassen neus aangezien hij zodra de buit binnen is wederom dwars kan gaan liggen.
Op basis daarvan vind ik dus dat al dit geld aan rechtzaken totaal zinloos is geweest.
-jolijn- schreef:
23-03-2020 18:33
Oh dat kan makkelijk. De een stelt een dossier op, de ander stelt een dossier op, het gaat naar de rechtbank, die geeft beide partijen kans om op de dossiers van elkaar te reageren.... daar gaan echt maanden overheen en heel wat juridische kosten.
Ging bij ons een stuk sneller.
Maar dan moet je allebei ook willen.
Eggo schreef:
23-03-2020 19:51
Ja welkom in de wondere wereld van zowat elke gescheiden ouder. Typisch gevalletje van 'het is niet anders maar het blijft wel de vader van je kind'.

Dat controle gedoe kan hij nu ook uitoefenen door maar rechtzaken te blijven voeren. Of door kind wel/niet op te halen. Heeft geen reet met gezag te maken maar alles met omgang. Bovendien geeft TO aan dat wanneer hij zich even een paar maanden goed gedraagt en zich aan haar afspraken houdt, ze het gezag alsnog in het vooruitzicht stelt en dat is sowieso een wassen neus aangezien hij zodra de buit binnen is wederom dwars kan gaan liggen.
Op basis daarvan vind ik dus dat al dit geld aan rechtzaken totaal zinloos is geweest.

Heel waar.
justagirly schreef:
23-03-2020 19:53
Ging bij ons een stuk sneller.
Maar dan moet je allebei ook willen.
Niet eens allebei. Er hoeft er maar één te zijn die denkt: laat maar, geef die ander maar zijn zin.
-jolijn- schreef:
23-03-2020 20:14
Niet eens allebei. Er hoeft er maar één te zijn die denkt: laat maar, geef die ander maar zijn zin.
Dat is inderdaad ook waar!
We zijn nog niet eens bij een rechter geweest.. dit loopt al maanden dus ja al heel veel geld kwijt alleen al aan de therapie, mediation en advocaat.

Er zijn 2 mensen nodig die concessies willen doen en als een het inzicht niet heeft in de visie van de ander dan krijg je dit. En men kan wel zeggen dat ik ook mijn poot stijf houd. Zoveel als ik kan bewegen, beweeg ik. Extra middag, prima, om de week, prima. Elke week de vrijdag, ook prima. Het verdelen van de tijd is nog de minste hobbel maar ook daar verandert meneer constant zijn eisen in.

Het gezag geven wil ik best. Maar vanwege zijn verleden en onverantwoordelijkheid is dat niet iets waar ik om sta te springen. Maar ik realiseer me ook dat als ik wil dat dit stopt, het alleen vanuit mijn kan komen. Hij heeft het inzicht niet om vooruit te kijken (begint al met simpel autorijden en niet kunnen anticiperen). Hij kijkt alleen naar ik, ik, ik. Altijd al gedaan maar nu nog meer, zeker ook onder druk van derden. Hij heeft ook niet het vermogen om te zeggen dan nu niet maar eventueel later. Iemand heeft hem wat in zijn hoofd gepropt en dat is nu zijn hoofddoel geworden want enige motivatie kan hij niet geven.

Maar nu weet ik nog niet wat hij eventueel zou kunnen doen met het gezag buiten de gebruikelijke beslissingen samen nemen.. wat kan het voor hem zó belangrijk maken dat hij opeens het minimale aan omgang wilt (wettelijk gezien is om de week een weekend het minimale). Welk addertje zit hier onder het gras? Kan hij hiermee bijv co-ouderschap opeisen? 50/50?

Uiteraard komt het gezag er alleen maar als er een deugdelijke omgangsregeling onder ligt.
Hij kan sowieso co ouderschap eisen.
Maar ik begrijp voor geen meter dat hij niet vast begint met opbouwen van de omgang dan.
Ik blijf het apart vinden dat je gezag en omgangs regeling in 1 zin noemt steeds. Die 2 hebben niks met elkaar te maken namelijk. Omgangs regeling is gewoon verplicht hoe dan ook.

En waarin heb jij de garantie dat stel dát ex zich een tijdje aan jouw regels houdt, en gezag krijgt, hij geen terugval krijgt en alsnog schijt aan alles wat met jou en je regels te maken heeft?

Je blijft hetzelfde maar herhalen maar het werkt dus niet. Hij kan ook met gezag totale schijt hebben aan de omgangsregeling namelijk. Jouw argument dat eerst alles geregeld moet zijn houdt vrees ik echt geen stand. Je bent je geld aan het weggooien dus. Aan jou de keus hoe lang je daar nog mee doorgaat. My 2 cts is dat je nu al zoveel betaald heb dat er geen weg meer terug lijkt.
Cupcake1988 schreef:
24-03-2020 15:50
We zijn nog niet eens bij een rechter geweest.. dit loopt al maanden dus ja al heel veel geld kwijt alleen al aan de therapie, mediation en advocaat.

Er zijn 2 mensen nodig die concessies willen doen en als een het inzicht niet heeft in de visie van de ander dan krijg je dit. En men kan wel zeggen dat ik ook mijn poot stijf houd. Zoveel als ik kan bewegen, beweeg ik. Extra middag, prima, om de week, prima. Elke week de vrijdag, ook prima. Het verdelen van de tijd is nog de minste hobbel maar ook daar verandert meneer constant zijn eisen in.

Het gezag geven wil ik best. Maar vanwege zijn verleden en onverantwoordelijkheid is dat niet iets waar ik om sta te springen. Maar ik realiseer me ook dat als ik wil dat dit stopt, het alleen vanuit mijn kan komen. Hij heeft het inzicht niet om vooruit te kijken (begint al met simpel autorijden en niet kunnen anticiperen). Hij kijkt alleen naar ik, ik, ik. Altijd al gedaan maar nu nog meer, zeker ook onder druk van derden. Hij heeft ook niet het vermogen om te zeggen dan nu niet maar eventueel later. Iemand heeft hem wat in zijn hoofd gepropt en dat is nu zijn hoofddoel geworden want enige motivatie kan hij niet geven.

Maar nu weet ik nog niet wat hij eventueel zou kunnen doen met het gezag buiten de gebruikelijke beslissingen samen nemen.. wat kan het voor hem zó belangrijk maken dat hij opeens het minimale aan omgang wilt (wettelijk gezien is om de week een weekend het minimale). Welk addertje zit hier onder het gras? Kan hij hiermee bijv co-ouderschap opeisen? 50/50?

Uiteraard komt het gezag er alleen maar als er een deugdelijke omgangsregeling onder ligt.
Hij kan geen belangrijke beslissingen nemen zonder jou met gezamenlijk gezag. En andersom.
Wat het voor hem zo vreselijk belangrijk maakt is dat hij nu ervaart geen enkele zeggenschap te hebben over zijn eigen kind en zich volledig moet voegen naar de vrouw waar hij geen relatie meer mee heeft en met wie hij slecht door één deur kan qua samenwerken in ouderschap.

Probeer je eens te verplaatsen in de positie dat jij niks over je eigen kind te zeggen hebt en alles maar moet laten gebeuren zoals iemand waar jij het vaak niet mee eens bent en die van alles van jou vindt, het wil.
Dan begrijp je waarom het voor hem zo belangrijk is.

Natuurlijk gaat hij zodra hij gezag heeft weer verder met de zorgregeling. Hij gebruikt nu de omgang of wat hij denkt dat jij daarvan wil ( waarom denkt hij dat jij blij zou zijn met minder omgang?), als pressiemiddel zoals jij het gezag gebruikt.

Tijd om uit dit nare dansje te stappen. Aangezien jij nu de meeste zeggenschap hebt, is het aan jou om die eerste stap te maken.
Bovendien valt maar te bezien of er tot een fatsoenlijke omgangsregeling met die kerel te komen is. Vriend van me is al 8000 euro kwijt omdat zijn ex alle mediation weigert dus straks zit je wellicht met een beetje pech nogmaals aan tig rechtzaken vast. Choose your battles.
patchouli_ schreef:
24-03-2020 17:08
Hij kan geen belangrijke beslissingen nemen zonder jou met gezamenlijk gezag. En andersom.
Wat het voor hem zo vreselijk belangrijk maakt is dat hij nu ervaart geen enkele zeggenschap te hebben over zijn eigen kind en zich volledig moet voegen naar de vrouw waar hij geen relatie meer mee heeft en met wie hij slecht door één deur kan qua samenwerken in ouderschap.

Probeer je eens te verplaatsen in de positie dat jij niks over je eigen kind te zeggen hebt en alles maar moet laten gebeuren zoals iemand waar jij het vaak niet mee eens bent en die van alles van jou vindt, het wil.
Dan begrijp je waarom het voor hem zo belangrijk is.

Natuurlijk gaat hij zodra hij gezag heeft weer verder met de zorgregeling. Hij gebruikt nu de omgang of wat hij denkt dat jij daarvan wil ( waarom denkt hij dat jij blij zou zijn met minder omgang?), als pressiemiddel zoals jij het gezag gebruikt.

Tijd om uit dit nare dansje te stappen. Aangezien jij nu de meeste zeggenschap hebt, is het aan jou om die eerste stap te maken.
De eerste stuk snap ik, maar hoe uit zich dat in de praktijk? Welke beslissingen zijn er te nemen?

Met het tweede deel ben ik het niet eens. Ik heb geen idee waarom hij zijn tijd op wil geven. Ik heb nooit beslissingen genomen zonder zijn input of informatieplicht. Toen wij nog samen waren wilde hij niet betrokken zijn. Enige dat ik wel weet is dat hij geen vader is die dagenlang met zijn kind wil en kan doorbrengen. Met pijn en moeite kon ik 1x per week een uurtje boodschappen doen. Ik heb er dan ook moeite mee dat ons kind daar een weekend blijft maar dat weerhoud me er niet van om dat te doen, ik doet dat immers niet voor mijzelf.

Maar ik wil hier niet constant in herhaling vallen.. ik wil gewoon goed weten wat de haken en ogen zijn en me daar goed op voorbereiden.
Eggo schreef:
24-03-2020 18:47
Bovendien valt maar te bezien of er tot een fatsoenlijke omgangsregeling met die kerel te komen is. Vriend van me is al 8000 euro kwijt omdat zijn ex alle mediation weigert dus straks zit je wellicht met een beetje pech nogmaals aan tig rechtzaken vast. Choose your battles.
Hier van hetzelfde.. telkens als er een vruchtbaar gesprek lijkt te zijn geweest is er een dag of uur later alweer niets van te merken omdat hij 'dat nooit gezegd heeft'. Hij kan procederen tot hij er bij neervalt maar mijn insteek is dit nooit geweest. Ik moest gedwongen een advocaat in de arm nemen, niet omdat ik dat wilde. Mijn voorkeur had en heeft nog steeds om er samen uit te komen eventueel nogmaals met een mediator of advocaat, zonder rechtbank en alle toeters en bellen.

Overigens als ik 8000 euro aan alleen mediation had moeten betalen dan was ik daar allang mee gestopt. Mediation is gemiddeld in 5 gesprekken afgerond. Hier helaas niet gelukt omdat hij elke keer liet weten zich toch te hebben bedacht.
Wat een kloterige k*tkerels zijn er toch, gatverdamme. :moon:
Sorry.
Ik wens jullie veel kracht om het met hen te regelen.
justagirly schreef:
25-03-2020 17:27
Wat een kloterige k*tkerels zijn er toch, gatverdamme. :moon:
Sorry.
Ik wens jullie veel kracht om het met hen te regelen.
Ja heel frustrerend..!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven