Scheiding en kosten

13-03-2020 11:58 144 berichten
Alle reacties Link kopieren
He,

Zonder teveel details maar ik zit ergens mee. Wellicht heeft iemand ervaring en kan mij geruststellen?

Vorig jaar heb ik besloten bij de vader van mijn kind weg te gaan. Ik was niet meer gelukkig helaas en we gingen beiden andere kanten uit.

Ik woon inmiddels met kind in een nieuwe woning. Nu heb ik vanalles geprobeerd om overeenstemming te krijgen (therapie, mediation
gesprekken) maar is dat niet gelukt waardoor ik afgelopen jaar bericht heb gekregen dat mijn ex zich tot de rechtbank heeft gericht.

Nu heb ik al enkele duizenden euros uitgegeven aan een advocaat en de eerste zitting is nog niet eens geweest! Ik maak me zorgen. Uiteraard moet alles goed geregeld worden maar ik wil er financieel ook niet aan onderdoor gaan.

Wat als ik mijn advocaat niet meer kan/wil betalen? Willen doe ik nu al niet meer, ik kan het nog wel maar ook niet lang meer. Ik vind het absurd er zoveel geld aan te moeten uitgeven en betreur het dat mijn ex als een blad aan de boom is gedraaid.

Iemand ervaring hiermee? Ik wil dus vooral weten wat mijn opties zijn om toch bijgestaan te worden of me te kunnen verdedigen zonder al die duizenden euros uit te geven..

Toevoeging is niet mogelijk omdat er een huis is verkocht met overwaarde. Die overwaarde is grotendeels naar de advocaat en nieuwe woning gegaan.
Cupcake1988 schreef:
25-03-2020 16:38
De eerste stuk snap ik, maar hoe uit zich dat in de praktijk? Welke beslissingen zijn er te nemen?

Met het tweede deel ben ik het niet eens. Ik heb geen idee waarom hij zijn tijd op wil geven. Ik heb nooit beslissingen genomen zonder zijn input of informatieplicht. Toen wij nog samen waren wilde hij niet betrokken zijn. Enige dat ik wel weet is dat hij geen vader is die dagenlang met zijn kind wil en kan doorbrengen. Met pijn en moeite kon ik 1x per week een uurtje boodschappen doen. Ik heb er dan ook moeite mee dat ons kind daar een weekend blijft maar dat weerhoud me er niet van om dat te doen, ik doet dat immers niet voor mijzelf.

Maar ik wil hier niet constant in herhaling vallen.. ik wil gewoon goed weten wat de haken en ogen zijn en me daar goed op voorbereiden.
Heeft je advocaat niks aan informatie over het gezag gedaan voor je het aan ging vechten? Hoe kun je nu iets aanvechten en er zoveel geld insteken als je niet precies weet waar het over gaat?

Het is niet zo ingewikkeld hoor, het is ook prima te googlen.
Schoolkeuze, medische behandeling, hulpverlening aan het kind, identiteitspapieren en reisdocumenten, toestemming tot het verhuizen van het kind of verblijf in het buitenland. Dat zijn zaken waar jullie dan beiden voor moeten tekenen. Hij kan niet alleen beslissingen maken.

Inschrijven aan school lukt meestal wel eenzijdig door de meest verzorgende ouder, tenzij de andere ouder kenbaar maakt bezwaar te hebben. Dan mag de school een kind niet zomaar in of uitschrijven. Zelfde geldt voor medische behandelingen, er zal zelden om een tweede handtekening worden gevraagd bij reguliere zorg of spoed. Pas als de andere ouder kenbaar maakt een andere visie te hebben op de nodige zorg loopt het anders.
Hulpverlening is er wel steeds alerter op dat beide ouders toestemming geven.
Ook is men op vliegvelden etc tegenwoordig alerter op complete papieren, dus ook toestemming van de andere ouder. Overigens geldt dat niet alleen voor gescheiden ouders.
Je mag je kind niet zomaar meer mee verhuizen naar de andere kant van het land. Maar een ouder zonder gezag kan dit ook tegenhouden door een gang naar de rechter.

Vergis je niet in de rechten van een ouder zonder gezag. Deze mag in veel gevallen ook gewoon naar de rechter stappen als hij het niet eens is met de keuzes die je maakt ten aanzien van het kind.
patchouli_ schreef:
26-03-2020 13:57
Heeft je advocaat niks aan informatie over het gezag gedaan voor je het aan ging vechten? Hoe kun je nu iets aanvechten en er zoveel geld insteken als je niet precies weet waar het over gaat?

Het is niet zo ingewikkeld hoor, het is ook prima te googlen.
Schoolkeuze, medische behandeling, hulpverlening aan het kind, identiteitspapieren en reisdocumenten, toestemming tot het verhuizen van het kind of verblijf in het buitenland. Dat zijn zaken waar jullie dan beiden voor moeten tekenen. Hij kan niet alleen beslissingen maken.

Inschrijven aan school lukt meestal wel eenzijdig door de meest verzorgende ouder, tenzij de andere ouder kenbaar maakt bezwaar te hebben. Dan mag de school een kind niet zomaar in of uitschrijven. Zelfde geldt voor medische behandelingen, er zal zelden om een tweede handtekening worden gevraagd bij reguliere zorg of spoed. Pas als de andere ouder kenbaar maakt een andere visie te hebben op de nodige zorg loopt het anders.
Hulpverlening is er wel steeds alerter op dat beide ouders toestemming geven.
Ook is men op vliegvelden etc tegenwoordig alerter op complete papieren, dus ook toestemming van de andere ouder. Overigens geldt dat niet alleen voor gescheiden ouders.
Je mag je kind niet zomaar meer mee verhuizen naar de andere kant van het land. Maar een ouder zonder gezag kan dit ook tegenhouden door een gang naar de rechter.

Vergis je niet in de rechten van een ouder zonder gezag. Deze mag in veel gevallen ook gewoon naar de rechter stappen als hij het niet eens is met de keuzes die je maakt ten aanzien van het kind.
Als je goed hebt gelezen dan lees je dat ik niets heb aangevochten. Mijn ex is degene die de gang naar de rechter heeft gemaakt, ik ben dan verplicht om me juridisch te laten bijstaan. Ik heb geprobeerd om op andere, zachtere, manieren tot een oplossing te komen.

De dingen waarover het gezag gaat zijn me helder, ik kan googlen. Mijn vraag is meer, hoe is dat in de praktijk. Daar kunnen 10.000 versies van zijn maar ik ken geen ervaringen van ouders.

Kan hij bijv CO-ouderschap eisen als hij het gezag heeft? Steunt het gezag hem in een aanvraag naar CO-ouderschap? Daar zullen we het beiden dan over eens moeten zijn maar waar ik voor pas is dat, doordat hij het gezag krijgt, hij opeens gezien wordt als een vader die alles voor elkaar heeft en de juiste dingen doet. Dat is namelijk nu niet zo. Misschien komt dat nog met een stukje begeleiding maar het is er nu niet.

Zeker met Corona zie ik dat hij daar niet zo goed over nadenkt.

En ik kan dit niet allemaal aan de advocaat vragen want dat is veel te kostbaar wanneer er andere kanalen zijn om informatie in te winnen.
Dat moet je juist wel aan je advocaat vragen, daar is diegene voor!
Hij/ zij moet precies weten hoe jij erin staat zodat hij/zij je goed kan adviseren en bijstaan.
En het valt me op dat je hier dezelfde vragen blijft stellen.
Natuurlijk kan hij co ouderschap eisen.
Dat kan tegelijk met gezag eisen lijkt mij.
Ik sluit me bij Justagirl aan. Jouw advocaat kent jouw casus het beste. Je kan hier wel advies vragen met het oog op kostenbesparing, maar hetgeen iemand hier meldt zegt niet per se iets over hoe het in jouw verhaal loopt/gaat lopen. Zelfs niet als je in de jurisprudentie duikt. En aangezien ik jouw dossier niet ken, zou het ook niet juist zijn je van rechtskundig advies te voorzien. Het enige dat ik je meegeef: liever regelen dan rechten en niet altijd je hakken in het zand zetten. Soms geef je een beetje toe en win je daar heel veel meer mee. Succes.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Nou, ik heb voorgesteld de strijdbijl te begraven en hem tegemoet te komen in zijn eis, mits hij ook tegemoet komt in de dingen die ik nog krijg.

Zelfs daar was hij het niet mee eens ofja hij zei geef mij eerst maar het gezag, de rest komt wel later.. alsof ik dom ben.

Echt kansloos dit.

Overigens de advocaat heeft mij gezegd dat ik sterk sta en is er van overtuigd dat het geen gedeeld gezag gaat worden. Maar hij is de rechter niet. Die opmerking werd eerder hier op het forum compleet onderuit gehaald want uit jurisprudentie zou iets anders blijken.

Als ik nu alles heb gegeven en het is nog niet genoeg, ik begin steeds meer de indruk te krijgen dat hij dit bewust doet. Het is zijn enige houvast nog aan het verleden. Want hoe pijnlijk dat soms ook is maar toegeven aan een oplossing kan hij niet.

Dat maakt ook dat ikzelf nu steeds meer de schijt eraan krijg want wat wil hij nu? Als ik hem alles toekent wat hij vraagt, dat wil hij dan wel hebben. Maar wat aan mij toebehoort wilt hij niet terug geven?
heel ff maar dit is nu een nieuwe procedure waar je dus opnieuw toevoeging voor zou kunnen aanvragen. Als het vermogen vanuit de overwaarde inmiddels geslonken is ( zoals je zegt vanwege betalen van kosten en nieuwe woning) kan het best zijn dat je nu wèl voor toevoeging in aanmerking komt, bijv. middels peiljaarverlegging.
Cupcake1988 schreef:
31-03-2020 14:36
Nou, ik heb voorgesteld de strijdbijl te begraven en hem tegemoet te komen in zijn eis, mits hij ook tegemoet komt in de dingen die ik nog krijg.

Zelfs daar was hij het niet mee eens ofja hij zei geef mij eerst maar het gezag, de rest komt wel later.. alsof ik dom ben.

Echt kansloos dit.
Misschien ben ik nu veels te simpel aan het denken, maar dit zou je toch op schrift kunnen zetten en beiden ondertekenen? Hij gezag, jij ..... (ik weet niet wat je precies wilt), allebei je handtekening eronder, laten bekrachtigen bij een rechtbank en klaar?
Wat voor dingen wil jij dan?
Ja, wat wil jij van hem?
.
menta wijzigde dit bericht op 01-04-2020 21:34
Reden: Foutje
99.69% gewijzigd
Hem een worst voorhouden met als doel jouw punten erdoor drukken is geen strijdbijl trachten te begraven en ik snap dat ie denkt eerst zien dan geloven.
Kastanjez schreef:
01-04-2020 20:57
Misschien ben ik nu veels te simpel aan het denken, maar dit zou je toch op schrift kunnen zetten en beiden ondertekenen? Hij gezag, jij ..... (ik weet niet wat je precies wilt), allebei je handtekening eronder, laten bekrachtigen bij een rechtbank en klaar?
Ik zou dit soort adviezen lekker bij de advocaat laten. Die kent het dossier, wij niet.
YagaBaba schreef:
01-04-2020 22:40
Ik zou dit soort adviezen lekker bij de advocaat laten. Die kent het dossier, wij niet.
O helemaal eens hoor. Ik bedoelde meer 'wat is er nu nog wat het zo ingewikkeld maakt?'. Hij wil dat TO eerst over de brug komt, zij wil eerst gezag. Dat moet toch in een document/contract samen te vatten te zijn en te regelen?
Kastanjez schreef:
02-04-2020 11:21
O helemaal eens hoor. Ik bedoelde meer 'wat is er nu nog wat het zo ingewikkeld maakt?'. Hij wil dat TO eerst over de brug komt, zij wil eerst gezag. Dat moet toch in een document/contract samen te vatten te zijn en te regelen?
yep, in een ouderschapsplan, die moet dan wel nog bekrachtigd worden
guppekop schreef:
02-04-2020 16:56
yep, in een ouderschapsplan, die moet dan wel nog bekrachtigd worden
Ja maar dat staat los van gezag. Dat is de volgende stap. Ik snap dus niet waar TO nu zo lastig nog over doet.
guppekop schreef:
31-03-2020 14:45
heel ff maar dit is nu een nieuwe procedure waar je dus opnieuw toevoeging voor zou kunnen aanvragen. Als het vermogen vanuit de overwaarde inmiddels geslonken is ( zoals je zegt vanwege betalen van kosten en nieuwe woning) kan het best zijn dat je nu wèl voor toevoeging in aanmerking komt, bijv. middels peiljaarverlegging.
Dit inderdaad. En als je niet voor toevoeging in aanmerking komt kan je wellicht vragen of 1 van de andere advocaten van het kantoor met een lager uurtarief de zaak overneemt? Als je nu 1 van de partners hebt als advocaat betaal je de hoofdprijs. Ik werk zelf op een advocatenkantoor en bij ons vragen cliënten dit vaak of we bieden het zelf aan als de kosten te hoog worden voor cliënt. Kan soms €150 per uur schelen. En niet voor elke vraag die je hebt een aparte mail sturen maar alles verzamelen in 1 mail.
Cupcake1988 schreef:
31-03-2020 14:36

Echt kansloos dit.
..
Ik krijg toch echt het idee dat je vooral van je eigen gelijk uit gaat en van hem verlangt dat hij precies doet wat jij wilt onder het mom van ‘toegeven’. Je zet er direct wat anders tegenover (wát blijft onduidelijk) en ervaart dit al als ‘toegeven aan hem’. Als je echt toe zou geven zou je bij onvoorwaardelijk gezag beginnen (daar hebben namelijk beide ouders recht op, tenzij er grove redenen zijn om dit níet toe te kennen vsnuit de rechtbank ...) en vanuit daaruit verder kijken. Dit is gedoemd tot strijd. Je komt over alsof jij bepaalt of hij vader mag zijn, zo is het wettelijk gewoon niet geregeld. Kan door de stress komen, hoor, maar op mij kom je over alsof je echt vanuit een kokervisie kijkt en overtuigd bent van je eigen handelen.

Heb je in jouw omgeving mensen die ook de andere kant wat kunnen bezien, of word je misschien nog verder gesterkt in je eigen visie?
Late reactie..

Ik heb hem toegezegd het gezag te geven, dit te laten vastleggen bij een mediator. Op het moment bij de mediator worden ook alle punten dan geregeld:
- gezag
- omgang
- financiële afwikkeling (ik krijg namelijk nog veel geld en mijn spullen).

Dat wilde hij niet. Waarom niet? Omdat hij wilde dat ik hem direct het gezag gaf via internet en niet bij een mediator. Hij mag zelf de mediator uitzoeken, ik begin er niet meer aan. Hij wantrouwt mij van alle kanten dus de bal ligt bij hem. Hij doet er echter niets mee. Zijn voorstel om dus het gezag te geven zonder daar ook maar verdere onderliggende afspraken over te maken is niet logisch en creëert alleen maar meer onduidelijkheid. Er moet een omgangsregeling komen, dat is wat belangrijk is. Dat we een ritme krijgen en dat ons kind en wij beiden rust krijgen.

Inmiddels ben ik met alle pogingen gestopt en helaas dan maar via een rechtzaak. Ik heb alles geprobeerd om het te laten stoppen maar zelfs als ik al alles geef wat hij wilt, dan is het nog niet goed genoeg? Dit gaat niet meer over zijn kind willen zien of gezag hebben. Hij komt sporadisch langs, vraagt nooit hoe het gaat met zijn kind etc. Er zit meer achter dat hij niet verteld, helaas..
guppekop schreef:
31-03-2020 14:45
Volgens mij klopt dit niet. Welke nieuwe procedure is er dan gestart?
Mijn vermogen is nog maar 20% van wat ik had dus ja dat is met 80% geslonken. Maar, een procedure is een procedure. Volgens mijn advocaat krijg ik geen toevoeging omdat er tijdens deze procedure overwaarde is vrijgekomen (letterlijk 4 dagen nadat mijn ex de stukken bij de rechtbank heeft gedoneerd).

Ik heb de raad voor rechtsbijstand zelf gebeld een tijd geleden maar ook al slinkt je inkomen, als is vastgesteld dat je geen toevoeging krijgt, dan krijg je die in de toekomst ook niet. Geld dan wel voor een procedure. Ik heb ze gevraagd 'wat als ik er dan financieel helemaal aan onderdoor ga?', ja dat is dan zuur maar helaas, geen toevoeging.

Maar misschien zie jij iets anders dan mij en zou er wel recht op zijn... Ik heb me er al bij neergelegd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven