Scheiding en kosten

13-03-2020 11:58 144 berichten
Alle reacties Link kopieren
He,

Zonder teveel details maar ik zit ergens mee. Wellicht heeft iemand ervaring en kan mij geruststellen?

Vorig jaar heb ik besloten bij de vader van mijn kind weg te gaan. Ik was niet meer gelukkig helaas en we gingen beiden andere kanten uit.

Ik woon inmiddels met kind in een nieuwe woning. Nu heb ik vanalles geprobeerd om overeenstemming te krijgen (therapie, mediation
gesprekken) maar is dat niet gelukt waardoor ik afgelopen jaar bericht heb gekregen dat mijn ex zich tot de rechtbank heeft gericht.

Nu heb ik al enkele duizenden euros uitgegeven aan een advocaat en de eerste zitting is nog niet eens geweest! Ik maak me zorgen. Uiteraard moet alles goed geregeld worden maar ik wil er financieel ook niet aan onderdoor gaan.

Wat als ik mijn advocaat niet meer kan/wil betalen? Willen doe ik nu al niet meer, ik kan het nog wel maar ook niet lang meer. Ik vind het absurd er zoveel geld aan te moeten uitgeven en betreur het dat mijn ex als een blad aan de boom is gedraaid.

Iemand ervaring hiermee? Ik wil dus vooral weten wat mijn opties zijn om toch bijgestaan te worden of me te kunnen verdedigen zonder al die duizenden euros uit te geven..

Toevoeging is niet mogelijk omdat er een huis is verkocht met overwaarde. Die overwaarde is grotendeels naar de advocaat en nieuwe woning gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Misschien had ik het bij de OP moeten zetten. Het voelt voor mij als scheiding, het huis en kind zijn er. Wij zijn op papier echter niets van elkaar buiten een samenlevingscontract.

De advocaat zegt dat hij het bewijs moet leveren want hij is de zaak begonnen maar van alle kanten maakt het me benauwd. Ik maak me zorgen om de zorg voor ons kind en mijn financiën.
Ik begrijp jouw standpunt en ik zou jouw plaats (gebaseerd op wat je hier schrijft) ook niet meegaan hierin.

Waar haalt hij al dat geld vandaan eigenlijk?
Maar eh, als jullie huis al verkocht is en jullie hebben geen gemeenschap van goederen, dan hoef jij pas te reageren als hij iets doet. Jij hebt het ouderlijk gezag over jullie kind, hij niet.

Het lijkt mij dat, gezien zijn verslaving, zijn financiële middelen verre van onuitputtelijk zijn. Dus het is maar zeer de vraag hoe lang hij dit vol gaat houden.
Alle reacties Link kopieren
Cupcake1988 schreef:
13-03-2020 12:25
In principe qua omgangsregeling verschillen we niet veel van elkaar maar hij eist het gezag op, hij heeft dat nooit aangevraagd ondanks mijn aandringen. Nu is hij altijd een afwezige vader geweest met verslavingsproblemen. Het enige punt waar we op botsen is dus het gezag en ik wil daar nu niet in meegaan. Hij zal eerst zichzelf moeten beteren en zorgen dat hij doet wat van hem verwacht wordt, pas dan is het gezag bespreekbaar.

De advocaat zegt dat ik sterk sta maar garantie is er nooit. Ik ben hem op 3 vragen wel al tegemoet gekomen alleen handelt hij er niet naar. Hij wilde kind bijv een extra middag, geregeld maar hij komt niet..
Ik zeg dat je dit gaat verliezen.
Chocolade, altijd goed!
Alle reacties Link kopieren
Cupcake1988 schreef:
13-03-2020 14:52
Misschien had ik het bij de OP moeten zetten. Het voelt voor mij als scheiding, het huis en kind zijn er. Wij zijn op papier echter niets van elkaar buiten een samenlevingscontract.

De advocaat zegt dat hij het bewijs moet leveren want hij is de zaak begonnen maar van alle kanten maakt het me benauwd. Ik maak me zorgen om de zorg voor ons kind en mijn financiën.
Nou...nee. Gezag is een recht, geen verdienste. Jij hebt toch ook geen proeve van bekwaamheid hoeven af te leggen voor het gezag? Als hij gezag verzoekt aan de rechter, krijgt hij dat. Tenzij jij aan kan tonen dat je kind klem en verloren raakt als jullie gezamenlijk met het gezag worden belast. En dan moet je met goede argumenten komen. Niet goed kunnen communiceren of het niet eens zijn over zaken is niet genoeg. Je moet aan kunnen tonen dat zijn gezag jullie kind schade berokkend omdat hij belangrijke beslissingen tegenhoudt, of zijn gezag op andere wijze zal misbruiken.

Ik vrees dat jij niet zo’n sterke zaak hebt als je advocaat je graag doet geloven.
Gezag zegt toch niks over de omgangs regeling en je geeft nu al aan dat ie vaak toch niet komt. Stel het had wel meteen bij de geboorte geregeld geweest dan had hij het al gehad. Hij is nog steeds de vader. Welke praktische problemen ga je daadwerkelijk krijgen als jullie allebei gezag hebben maar kind bij jou ingeschreven staat? Zomaar een vraag.
Alle reacties Link kopieren
Cupcake1988 schreef:
13-03-2020 14:42
Eerst: dank herfstblaadje! Je verwoord het heel goed.

Het klopt inderdaad dat, doordat ik nu weg ben, hij nu opeens wel het gezag wilt waar hij voorheen zich er nooit druk om gemaakt heeft. Zijn verslaving is verergerd na de komst van ons kind. In het begin stond ik er nog achter (het gezag), je bent gelukkig met baby etc. Nu is dat een heel ander verhaal.

Hij wilt gezag zodat hij 'vader kan zijn'. Voor mij is vader zijn iets anders dan een papiertje. Daar moet hij aan werken.

Er hoeft dan inderdaad feitelijk niets geregeld te worden maar het is ook zijn kind en het kind heeft recht op omgang met papa ook al is dat af en toe een uurtje. Ik maak de beslissingen maar informeer hem wel. Ik ben geen moeder die hem teniet doet of hem niet meer wil zien maar ons kind verdient wel een verantwoorde vader.

Hij is dus een rechtzaak gestart om het gezag te krijgen gedeeltelijk met mij. Ik wil daar nu nog niet aan meewerken. Ik word gedwongen om hieraan mee te werken en dat heeft me dus al duizenden euros gekost. Ik wil dat het stopt maar ik kan niet toegeven. Ik zit dus met de handen in het haar. Zelfs het voorstel om over 2 jaar opnieuw het gezag te bekijken ging hij niet mee akkoord. Onnozele uitspraken als 'alleen gezag anders werk ik niet mee', 'ik kan alleen vader zijn als ik gezag heb' etc.

Maar hoe stopt het, iemand ervaringen of tips wat ik hier nog mee kan? De advocaten zijn er uiteraard al lang blij mee... en dit traject kan nog een jaar duren omdat de kinderbescherming er bij betrokken gaat worden.

Er is geen veilig thuis ingeschakeld. Wat kunnen zij betekenen voor ons?

Lastig. Hij was al verslaafd voordat je kind er was, toen werd zijn verslaving erger en wilde je nog steeds dat hij gezag regelde. Het is een soort van mazzel dat hij dat toen niet geregeld heeft, maar als het aan jou gelegen had had hij nu dus al lang gezag gehad. In die zin zou je je de advocaatkosten kunnen besparen maar je kiest ervoor om zijn gezag met hand en tand te bevechten. Heeft hij wel toevoeging?

Heb je je al eens verdiept in de jurisprudentie? Hoe reëel is de inschatting van je advocaat dat je goede kans maakt? Want je voordeel is dat vader nog geen gezag heeft, maar je nadeel is dat hij nou eenmaal wel de vader is en in principe recht heeft op dat gezag. Weet je om wat voor soort zaken het gaat waar een vader daadwerkelijk geen gezag toegekend heeft gekregen?
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
13-03-2020 15:30
Nou...nee. Gezag is een recht, geen verdienste. Jij hebt toch ook geen proeve van bekwaamheid hoeven af te leggen voor het gezag? Als hij gezag verzoekt aan de rechter, krijgt hij dat. Tenzij jij aan kan tonen dat je kind klem en verloren raakt als jullie gezamenlijk met het gezag worden belast. En dan moet je met goede argumenten komen. Niet goed kunnen communiceren of het niet eens zijn over zaken is niet genoeg. Je moet aan kunnen tonen dat zijn gezag jullie kind schade berokkend omdat hij belangrijke beslissingen tegenhoudt, of zijn gezag op andere wijze zal misbruiken.

Ik vrees dat jij niet zo’n sterke zaak hebt als je advocaat je graag doet geloven.

Precies. Als die advocaat dat zo heeft gezegd vind ik dat wel een zeer vreemde uitspraak, zou mij geen vertrouwen geven.
Eggo schreef:
13-03-2020 15:41
Gezag zegt toch niks over de omgangs regeling en je geeft nu al aan dat ie vaak toch niet komt. Stel het had wel meteen bij de geboorte geregeld geweest dan had hij het al gehad. Hij is nog steeds de vader. Welke praktische problemen ga je daadwerkelijk krijgen als jullie allebei gezag hebben maar kind bij jou ingeschreven staat? Zomaar een vraag.
Eh.... dat je schriftelijke toestemming nodig hebt voor elke vakantie buiten Nederland?
Dat je hem op de hoogte moet houden van de financiën van het kind, de schoolprestaties van het kind.
Dat je je kind niet naar een andere school kunt doen zonder instemming.
Dat je je kind niet psychologisch kunt laten onderzoeken zonder zijn handtekening.

Kortom, als de ander je dwars wil zitten (en dat willen sommige exen), dan kan tweehoofdig gezag knap lastig zijn. Ook als hij verder niet aan het ouderschap doet en steeds verstek laat gaan. Niet alleen als hij gewoon een beetje wil pesten, maar ook als hij onbetrouwbaar is en traag reageert (bijvoorbeeld als gevolg van verslavingsproblematiek).
Alle reacties Link kopieren
Ik denk, afgaande op jouw woorden, dat je de beste bedoelingen hebt. Je wilt kind niet weghouden bij vader, wel dat hij/zij er veilig kan zijn. Ook is gezag later bespreekbaar. Je komt op mij verstandig over hierin. Wens je dan ook alle goeds en vooral rust voor jou en je kind (en ook voor je ex). Lijkt me een emotionele situatie die vooral verlies-ervaringen teweegbrengt. Hoop dat jullie er toch uitkomen, met of zonder advocaten.
Alle reacties Link kopieren
Rechtszaken over gezag zijn bodemprocedures en bij bodemprocedures is een advocaat volgens mij verplicht. De kosten kan je vaak wel drukken in overleg met je advocaat door zelf zoveel mogelijk kant en klaar aan te leveren. En zoals hierboven al werd gezegd, bekijk de jurisprudentie over gezag zaken eens. Wie weet voer je wel een onmogelijke strijd. Er moeten wel heel zwaarwegende redenen zijn wil gezag niet worden toegekend. Is er nog mediation mogelijk?
The time of my thought is my own to spend
Alle reacties Link kopieren
U kunt ook geen gezag aanvragen als u onder curatele bent gesteld of als er sprake is van een langdurige geestelijke stoornis die het onmogelijk maakt het gezag uit te oefenen.

Speelt één van deze twee zaken bij je ex?
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud is het kind?
De vader heeft het kind wel erkend? (Dus jij samen met hem naar de gemeentebalie, want jij moet dat dan ook erkennen dat hij de vader is, dat kan niet zonder de moeder)
Maar dus niet het gezag aangevraagd bij de rechter destijds. Maar dat doet hij nu wel dus.
Je hebt/had geen geregistreerd partnerschap met hem? Je had het wel over een samenlevingscontract.

Waarover heb je therapie/mediation gesprekken gehad? En waarover wilde je daarmee overeenstemming bereiken wat dan niet gelukt is?

Je wilde eerst wel dat hij gezag aanvroeg over jullie kind en nu niet meer en wil je het zelfs tegenhouden.
Waarom wil je dat tegenhouden? Je zegt dat er van verslaving sprake is en dat dat nu erger is. Is er niet ook een element dat jij vind dat het voor jou ingewikkelder wordt als je het gezag moet delen nu je uit elkaar bent?

Als je hier tegen wilt juridisch vechten en je hebt er goede redenen voor dan gaat dat erg veel geld kosten. Moeten die redenen wel echt goed zijn anders ben je blut voor een gevecht in de marge.
Eerst wilde je wel gezag voor hem en nu niet. Waarom?
Het wemelt hier van de advocaten familierecht die, zonder de zaak bestudeerd te hebben, al weten hoe het zit. Best knap.

Ik zou ook niet happig zijn op ouderlijk gezag. Vooral niet omdat je dan voor veel zaken, waaronder medische behandelingen, maar ook reizen naar het buitenland, toestemming moet gaan regelen. Normaal is dat vaak geen probleem, maar bij een verslaafde man die zijn afspraken niet nakomt?
apiejapie schreef:
13-03-2020 15:48
Ik denk, afgaande op jouw woorden, dat je de beste bedoelingen hebt. Je wilt kind niet weghouden bij vader, wel dat hij/zij er veilig kan zijn. Ook is gezag later bespreekbaar. Je komt op mij verstandig over hierin. Wens je dan ook alle goeds en vooral rust voor jou en je kind (en ook voor je ex). Lijkt me een emotionele situatie die vooral verlies-ervaringen teweegbrengt. Hoop dat jullie er toch uitkomen, met of zonder advocaten.
Hier sluit ik me bij aan.
YagaBaba schreef:
13-03-2020 16:21
Het wemelt hier van de advocaten familierecht die, zonder de zaak bestudeerd te hebben, al weten hoe het zit. Best knap.

Ik zou ook niet happig zijn op ouderlijk gezag. Vooral niet omdat je dan voor veel zaken, waaronder medische behandelingen, maar ook reizen naar het buitenland, toestemming moet gaan regelen. Normaal is dat vaak geen probleem, maar bij een verslaafde man die zijn afspraken niet nakomt?
Precies, ik snap TO heel goed.
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk gaat de vraag van ts alleen over geld.
Hoe kan ik op een goedkope, makkelijke manier bereiken wat ik wil.
Ze vraagt om tips.
Alle reacties Link kopieren
YagaBaba schreef:
13-03-2020 16:21
Het wemelt hier van de advocaten familierecht die, zonder de zaak bestudeerd te hebben, al weten hoe het zit. Best knap.

Ik zou ook niet happig zijn op ouderlijk gezag. Vooral niet omdat je dan voor veel zaken, waaronder medische behandelingen, maar ook reizen naar het buitenland, toestemming moet gaan regelen. Normaal is dat vaak geen probleem, maar bij een verslaafde man die zijn afspraken niet nakomt?
Precies. Eerst nam deze man niet de moeite om het te regelen. En dan zou je nu afhankelijk zijn van zijn grillen en grollen? Bezoeken kunnen ook in overleg, als deze man daartoe in staat is en to dit wil. Maar eerst alles verzaken en dan nu gaan eisen, geeft mij sterk het gevoel dat dit niet in het belang van kind eindigt. Ik gun ze alle drie rust.
Alle reacties Link kopieren
YagaBaba schreef:
13-03-2020 16:21
Het wemelt hier van de advocaten familierecht die, zonder de zaak bestudeerd te hebben, al weten hoe het zit. Best knap.

Ik zou ook niet happig zijn op ouderlijk gezag. Vooral niet omdat je dan voor veel zaken, waaronder medische behandelingen, maar ook reizen naar het buitenland, toestemming moet gaan regelen. Normaal is dat vaak geen probleem, maar bij een verslaafde man die zijn afspraken niet nakomt?
Geen advocaat, maar wel ervaringsdeskundige. Soort gelijke situatie ervaren. Ex financiële problemen, aantoonbare geweld in relatie door ex en overmatig gebruik van verdovende middelen en toch heeft hij gezamenlijk gezag gekregen. Ex woonde ruim 150 km verder op en was niet betrokken bij de opvoeding ( zijn eigen keus) De advocaat van TO geeft TO in mijn ogen valse hoop.

Geen idee waar mijn ex woonachtig is op het moment en contact gegevens heb ik ook niet aangezien hij al ruim 7 jaar niet meer naar kind omkijkt. Gelukkig heb ik de ruim 12 jaar overleefd en is kind over een paar maanden 18. Vlag gaat uit! en eerste wat ik ga doen is met kind op het vliegtuig stappen voor een reisje buitenland. :cheer:

Sterkte TO
"You don't have to see the whole staircase, just take the first step."
Alle reacties Link kopieren
benc schreef:
13-03-2020 16:46
Geen advocaat, maar wel ervaringsdeskundige. Soort gelijke situatie ervaren. Ex financiële problemen, aantoonbare geweld in relatie door ex en overmatig gebruik van verdovende middelen en toch heeft hij gezamenlijk gezag gekregen. Ex woonde ruim 150 km verder op en was niet betrokken bij de opvoeding ( zijn eigen keus) De advocaat van TO geeft TO in mijn ogen valse hoop.

Geen idee waar mijn ex woonachtig is op het moment en contact gegevens heb ik ook niet aangezien hij al ruim 7 jaar niet meer naar kind omkijkt. Gelukkig heb ik de ruim 12 jaar overleefd en is kind over een paar maanden 18. Vlag gaat uit! en eerste wat ik ga doen is met kind op het vliegtuig stappen voor een reisje buitenland. :cheer:

Sterkte TO
Wat een vervelende situatie (understatement). Met terugwerkende kracht een knuffel voor jou voor al die lastige momenten.
Ik wens jou en je kind een fantastische vliegreis toe. Dat je maar mag genieten van al die jaren bij elkaar
Alle reacties Link kopieren
apiejapie schreef:
13-03-2020 17:13
Wat een vervelende situatie (understatement). Met terugwerkende kracht een knuffel voor jou voor al die lastige momenten.
Ik wens jou en je kind een fantastische vliegreis toe. Dat je maar mag genieten van al die jaren bij elkaar
Dank je wel :hug:

Mij is ooit verteld dat na het ontstaan van Fathers for justice de wetgeving omtrent gezamenlijk gezag gewijzigd is en er wel hele zwaarwegende redenen (o.a. misbruik of mishandeling van kind) moeten zijn om de andere ouder geen gezamenlijk gezag te geven. Vandaar dat ik ook niet helemaal snap waarom advocaat van TO aangeeft dat ze een grote kans heeft.

ik heb vanwege de kosten het later nooit meer aangevochten, en zit de tijd uit tot ze 18 is. Kon dit gewoonweg niet betalen. Heb qua schoolkeuze nooit toestemming hoeven vragen, alleen toen ze naar een psycholoog wou, liep ik er tegen aan dat ik zijn toestemming nodig had.

TO's enige manier om er geen bakken met geld aan uit te geven is het niet aanvechten. Advocaten zijn belachelijk duur, en meestal trekt de persoon met het meeste geld aan het langste eind. ( in mijn geval had ex een advocaat met toevoeging, omdat hij een uitkering en schuldsanering had. ik heb altijd gewoon gewerkt en moest dus gewoon advocaat betalen :-( )
benc wijzigde dit bericht op 13-03-2020 17:53
Reden: aanvulling
32.04% gewijzigd
"You don't have to see the whole staircase, just take the first step."
benc schreef:
13-03-2020 17:22
Dank je wel :hug:

Mij is ooit verteld dat na het ontstaan van Fathers for justice de wetgeving omtrent gezamenlijk gezag gewijzigd is en er wel hele zwaarwegende redenen (o.a. misbruik of mishandeling van kind) moeten zijn om de andere ouder geen gezamenlijk gezag te geven. Vandaar dat ik ook niet helemaal snap waarom advocaat van TO aangeeft dat ze een grote kans heeft.

ik heb vanwege de kosten het later nooit meer aangevochten, en zit de tijd uit tot ze 18 is. Kon dit gewoonweg niet betalen. Heb qua schoolkeuze nooit toestemming hoeven vragen, alleen toen ze naar een psycholoog wou, liep ik er tegen aan dat ik zijn toestemming nodig had.

TO's enige manier om er geen bakken met geld aan uit te geven is het niet aanvechten. Advocaten zijn belachelijk duur, en meestal trekt de persoon met het meeste geld aan het langste eind. ( in mijn geval had ex een advocaat met toevoeging, omdat hij een uitkering en schuldsanering had. ik heb altijd gewoon gewerkt en moest dus gewoon advocaat betalen :-( )
Je hebt van horen zeggen hoe de wet in elkaar zet en je hebt geen enkel idee van de situatie van TO buiten wat ze hier schrijft. En toch weet je het beter dan haar advocaat?
Alle reacties Link kopieren
YagaBaba schreef:
13-03-2020 18:05
Je hebt van horen zeggen hoe de wet in elkaar zet en je hebt geen enkel idee van de situatie van TO buiten wat ze hier schrijft. En toch weet je het beter dan haar advocaat?
Als je stukje terug leest, lees je dat ik in bijna de zelfde situatie heb gezeten en het gezag moest gaan delen na een rechtzaak. Het " horen zeggen" is door mijn advocaat geweest. Niet door zomaar iemand. :sarcastic:
"You don't have to see the whole staircase, just take the first step."
Alle reacties Link kopieren
Tsja, maak je borst maar nat TO.
En waarom al duizenden euro's uitgegeven terwijl er nog niks bereikt is?
Ik denk ook dat het lastig gaat worden allemaal. Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje waar moet ik beginnen. Enkele reacties zijn hard, enkelen kunnen zich verplaatsen in mij.

Waarom ik dit aanvecht, omdat ik hem niet kan vertrouwen. Drinken waar ons kind bij is, dealers over de vloer etc etc.

Ook hij heeft financiële middelen want ons huis is verkocht dus evenveel geld als mij. Echter, ik pas er voor om dat geld volledig te geven aan dit geneuzel. Ik kan daar veel leuke dingen mee doen en ons kind een goede toekomst geven.

Omgang is het probleem niet als hij laat zien dat hij zich aan de afspraken kan houden dan is niets een probleem. Maar de waarheid is anders. Hij brengt kind een uur te laat terug, komt een half uur te laat aanwaaien etc. De afgelopen maanden is hij gem. 6 uur per maand geweest!

De kosten die ik al heb gemaakt zijn kosten voor het huis, mediation en de advocaat. Het indienen van verweer etc.

Ik wil in de toekomst geen problemen met reizen, medische zorg etc. Ons kind heeft medische achtergronden en ik zet mij daar 100% voor in, hij is echter nooit mee geweest of intensief mee bezig geweest. Er speelt vanalles en ja ik ben ook eerlijk als ik zeg dat ik het kotsmoe ben. Ik heb jaren gestreden voor de relatie en nu elke keer een deksel op mijn neus. Het enige punt waar we op botsen is het gezag, hij weet amper wat het in houd. Ofja nu heeft hij ook nog bedacht dat hij 7 weken vakantie in het jaar wilt. Er is kans dat hij met kind naar het buitenland vertrekt, er is zoveel.

Wat herfstblaadje zegt ik wil hem niet uit het leven knippen absoluut niet. Maar ik wil wel dat ons kind niet beschadigd wordt door zijn gedrag. Het kind is overigens nog dreumes dus erg jong.

Mediation zou in mijn ogen moeten werken maar helaas de mediator waar we zaten was waardeloos. Er werd niets op papier gezet en dus liepen we naar buiten en meneer had zogezegd dat allemaal niet gezegd..

Maar terugkomend op mijn punt hoor ik hier juist veel meer dat ik weinig kans maak.. daar schrik ik van, ik ben van de advocaat uit gegaan.

Wat kan ik doen? Kan ik de advocaat stop zetten en de rechtzaak afwachten zonder advocaat? Hoe gaat zoiets in z'n gang.

Benc is bij jou de kinderbescherming betrokken geweest?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven