Scheiding en kosten

13-03-2020 11:58 144 berichten
Alle reacties Link kopieren
He,

Zonder teveel details maar ik zit ergens mee. Wellicht heeft iemand ervaring en kan mij geruststellen?

Vorig jaar heb ik besloten bij de vader van mijn kind weg te gaan. Ik was niet meer gelukkig helaas en we gingen beiden andere kanten uit.

Ik woon inmiddels met kind in een nieuwe woning. Nu heb ik vanalles geprobeerd om overeenstemming te krijgen (therapie, mediation
gesprekken) maar is dat niet gelukt waardoor ik afgelopen jaar bericht heb gekregen dat mijn ex zich tot de rechtbank heeft gericht.

Nu heb ik al enkele duizenden euros uitgegeven aan een advocaat en de eerste zitting is nog niet eens geweest! Ik maak me zorgen. Uiteraard moet alles goed geregeld worden maar ik wil er financieel ook niet aan onderdoor gaan.

Wat als ik mijn advocaat niet meer kan/wil betalen? Willen doe ik nu al niet meer, ik kan het nog wel maar ook niet lang meer. Ik vind het absurd er zoveel geld aan te moeten uitgeven en betreur het dat mijn ex als een blad aan de boom is gedraaid.

Iemand ervaring hiermee? Ik wil dus vooral weten wat mijn opties zijn om toch bijgestaan te worden of me te kunnen verdedigen zonder al die duizenden euros uit te geven..

Toevoeging is niet mogelijk omdat er een huis is verkocht met overwaarde. Die overwaarde is grotendeels naar de advocaat en nieuwe woning gegaan.
Alle reacties Link kopieren
En het is vanuit hem natuurlijk wél heel raar dat hij geen gebruik maakt van de ruimere omgang die jij hem geeft.
Het is al ontzettend weinig, zou me goed voor kunnen stellen dat hij daar ook boos over is. Maar dan is zijn gedrag nog steeds vreemd.
Alle reacties Link kopieren
Baggal schreef:
17-03-2020 07:45
Het gaat om inkomen en vermogen. TO: kijk even op de website van de Raad voor de rechtsbijstand. Maar ik vermoed dat je niet in aanmerking komt voor een toevoeging...
Inkomen is gemiddeld, niet hoog maar ook niet laag. In het peiljaar was dit hoger. Er is in mediation al een peiljaarverlegging aangevraagd en toegewezen maar op dat moment was nog niet duidelijk welke onprofessionele mediators we hadden. Ik heb contact gehad met de raad ivm de advocaatkosten maar de toevoeging zal hoe dan ook ingetrokken worden. Al kost het 20.000 euro en kom je daardoor financieel aan de grond te zitten. Ongelofelijk dat dit gebeurt.
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
17-03-2020 11:29
En het is vanuit hem natuurlijk wél heel raar dat hij geen gebruik maakt van de ruimere omgang die jij hem geeft.
Het is al ontzettend weinig, zou me goed voor kunnen stellen dat hij daar ook boos over is. Maar dan is zijn gedrag nog steeds vreemd.
Zijn gedrag is inderdaad vreemd. Loopt er echt de kantjes vanaf op veel momenten. Maar ik ben natuurlijk jaren samen geweest en weet hoe hij is, dit is geen verassing. Ook al speelt hij nu picture perfect, de vraag is hoe lang? Is hij oprecht aan het veranderen of alleen voor het gezag. Want als hij oprecht aan het veranderen is dan zouden we toch tot afspraken kunnen komen omdat hij zich mogelijk ook de effecten van dit alles begint te zien. Onze verstandhouding wordt er niet beter op laat staan dat ik hem nog kan vertrouwen door alle rare sprongen.

Hij hoeft maar te vragen voor extra momenten, ik heb dat nooit geweigerd maar dan vervolgens komt hij een half uur te laat aan. Ja dat zijn geen afspraken.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad ontzettend vervelend en kinderachtig.
Documenteer dit allemaal goed hè.
Neem straks mee naar de rechter.
Alle reacties Link kopieren
Cupcake1988 schreef:
17-03-2020 14:45
Inkomen is gemiddeld, niet hoog maar ook niet laag. In het peiljaar was dit hoger. Er is in mediation al een peiljaarverlegging aangevraagd en toegewezen maar op dat moment was nog niet duidelijk welke onprofessionele mediators we hadden. Ik heb contact gehad met de raad ivm de advocaatkosten maar de toevoeging zal hoe dan ook ingetrokken worden. Al kost het 20.000 euro en kom je daardoor financieel aan de grond te zitten. Ongelofelijk dat dit gebeurt.
Ik vind het best te billijken dat mensen niet altijd maar op kosten van de staat kunnen procederen. Gerechtelijke procedures kosten geld. En daarom geldt vaak: liever regelen dan rechten. Te meer als je de verstandhouding met de vader van je dochter zo goed mogelijk wil houden in het belang van jullie meisje. Hij wil gezag, waar hij in beginsel recht op heeft, en jij vindt dat er eerst aan de relatie en het vertrouwen gewerkt moet worden. En dat maakt het zo ontzettend lastig... Sterkte Cupcake. Dit soort kwesties vreten energie (en geld)...
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Eens met Baggal.
Cupcake1988 schreef:
17-03-2020 14:45
Inkomen is gemiddeld, niet hoog maar ook niet laag. In het peiljaar was dit hoger. Er is in mediation al een peiljaarverlegging aangevraagd en toegewezen maar op dat moment was nog niet duidelijk welke onprofessionele mediators we hadden. Ik heb contact gehad met de raad ivm de advocaatkosten maar de toevoeging zal hoe dan ook ingetrokken worden. Al kost het 20.000 euro en kom je daardoor financieel aan de grond te zitten. Ongelofelijk dat dit gebeurt.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat óók als je inkomen te hoog is voor een toevoeging, 20.000 euro netto (nog veel meer zelfs!) er enorm inhakt. Dat is gewoon heel wat netto maandsalarissen.
Alle reacties Link kopieren
Schrikbarend hoog bedrag, inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Daar steven ik ook op af, sterker nog ook hij moet dit bedrag ook betalen. Is toch absurd? Even 40.000 in totaal kwijt aan een rechtzaak. Waarom doen we ons dit zelf aan en waarom gaan we niet voor in middenweg. Dat frustreert zó enorm! Ik heb al zoveel geprobeerd maar hij beweegt helemaal niet mee. Voor een dubbeltje op de eerste rang..
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het wel hoor Cupcake: mijn broer en zijn ex zijn inmiddels 4 rechtszaken verder en hoewel hij door de rechter muv een kort geding iedere keer in het gelijk is gesteld is hij thans ook €27K armer. Procederen is duur, zinloos procederen is rampzalig. Maar dat heeft niets met een toevoeging te maken, want de belastingbetaler hoeft niet op te draaien voor de kosten van het dispuut van een ander wanneer die ander de middelen heeft, ook al is het zuur geld om aan zoiets uit te moeten geven.

En even heel eerlijk: hij is onwrikbaar, maar als ik het zo lees ben jij ook best vasthoudend als het gaat om gezag geven. Denk je dat als je hem gezag zou geven, dat de communicatie makkelijker wordt? De voorbeelden die aangedragen worden zijn m.i. niet voldoende om geen gezag te krijgen. Het uitgangspunt is dat hij in beginsel gezag krijgt, tenzij. En voor die tenzij gelden zwaarwegende belangen die verder gaan dan alleen te snel een paracetamol tablet toedienen. Als je met de medewerking aan gezag een rechtszaak (en advocaat kosten) kan voorkomen en dit er voor zorgt dat jullie communicatie beter wordt zou ik daar toch heel hard over nadenken. Ook omdat het voor jullie dochter beter is wanneer haar ouders in ieder geval met elkaar kunnen praten over dingen die haar aangaan. Nogmaals sterkte.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Ja de impasse moet worden doorbroken.
Alle reacties Link kopieren
Cupcake1988 schreef:
18-03-2020 08:20
Daar steven ik ook op af, sterker nog ook hij moet dit bedrag ook betalen. Is toch absurd? Even 40.000 in totaal kwijt aan een rechtzaak. Waarom doen we ons dit zelf aan en waarom gaan we niet voor in middenweg. Dat frustreert zó enorm! Ik heb al zoveel geprobeerd maar hij beweegt helemaal niet mee. Voor een dubbeltje op de eerste rang..

Waar doel je op/op wie? Jij bent degene die geen geld meer uit wil geven maar toch je zin wil?

Ik begrijp dat het echt niet makkelijk is, maar je zoekt het allemaal wel heel erg buiten jezelf. Dat terwijl je gekozen hebt voor een kind met een man die al 20 jaar verslaafd is en kiest om zijn wens tot gezag nu aan te vechten waar je hem eerder (toen hij al lang 'verslechterd' was) pushte om het te regelen. De mediators zijn slecht (terwijl ook als zij het gesprek gedocumenteerd hadden hij net zo goed op de zogenaamde afspraken terug had kunnen komen), hij geeft te snel paracetamol.

Het is nou eenmaal niet aan jou om te beslissen dat hij zich eerst moet bewijzen voordat jij hem toestaat gezag te krijgen en zo gedraag jij je wel. En als jij het onveilig vindt bij hem, waarom schakel je dan zelf niet VT in? Jij vindt dat hij helemaal niet meebeweegt, maar op het vlak van wat hij wil beweeg jij net zo goed totaal niet mee. Het leest alsof jullie allebei heel koppig zijn en allebei je gelijk wil halen. Dat mag maar kost in dit geval geld, mogelijk heel veel geld.
Alle reacties Link kopieren
En tijd, heel veel tijd. Stress.
Cupcake1988 schreef:
18-03-2020 08:20
Daar steven ik ook op af, sterker nog ook hij moet dit bedrag ook betalen. Is toch absurd? Even 40.000 in totaal kwijt aan een rechtzaak. Waarom doen we ons dit zelf aan en waarom gaan we niet voor in middenweg. Dat frustreert zó enorm! Ik heb al zoveel geprobeerd maar hij beweegt helemaal niet mee. Voor een dubbeltje op de eerste rang..
omdat jij hem niet tegemoet wil komen
justagirly schreef:
17-03-2020 11:29
En het is vanuit hem natuurlijk wél heel raar dat hij geen gebruik maakt van de ruimere omgang die jij hem geeft.
Het is al ontzettend weinig, zou me goed voor kunnen stellen dat hij daar ook boos over is. Maar dan is zijn gedrag nog steeds vreemd.
natuurlijk niet. hij wil gezag. Zonder gezag is hij altijd speelbal van To
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
18-03-2020 09:03
natuurlijk niet. hij wil gezag. Zonder gezag is hij altijd speelbal van To
Dat snap ik heel goed, maar om in de tussentijd je kind gewoon amper te zien, begrijp ik totáál niet.
Wat Baggal, Meds en S-groot zeggen... Het zal best zo zijn dat je ex een zootje van zijn leven maakt en jou veel pijn heeft gedaan, maar hoe je je nu opstelt is absoluut niet in het belang van je kindje. Haar belang is twee ouders die samen gaan werken en hun eigen pijn opzij zetten en samen tot een compromis komen. Als je je zo blijft opstellen zal dit niet gaan gebeuren, waardoor zij de dupe wordt (en jouw portemonnee ook). Je zoekt alles bij hem en stelt je verheven op, heb jou niets horen zeggen dat je zelf wellicht ook fouten hebt gemaakt of onhandige dingen hebt gedaan. Dat komt niet volwassen over en is niet in het belang van je kindje. Denk goed na of je hiermee door wilt gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap jullie, maar ik kan ook niet teveel in detail treden.

Ik heb hem bijv jaren onderhouden, hij heeft constant met geld gesmeten. Mijn eigen fout dat ik dat heb toegestaan.

Het gaat hier niet om enkel een paracetamol, het gaat erom dat hij onder invloed is bij ons kind, dat hij bijv alles doet om snel geld te verdienen (dealen, plantages). Hij heeft heus wel de beste intenties met ons kind maar hij kan ook niet (althans nu) de opvoeding verzorgen. Hij weet niet eens wat voor eten bijv hij kan maken, slaaptijden, welke dagen ons kind naar de opvang gaat. Hele basis dingen waarvan je verwacht dat als iemand zo hard roept vader te willen zijn, dat weet.

Ik hoor jullie zeggen dat ik mijn poot stijf houd maar dat deel ik niet. Ik heb al zoveel concessies gedaan maar ik kijk wel naar mijn kind. Het is niet verantwoord om bijv de vakantie in 3/3 nu te splitsen, daar is ons kind te klein voor. Alimentatie heb ik afstand van gedaan maar omdat het zijn zaak sterkt betaald hij dat alsnog. Evenmin is het onzin dat hij claimt om het kind 7 weken per jaar te willen voor vakanties terwijl hij amper 4 weken verlof heeft.

Ik heb al talloze pogingen gedaan om tot een overeenkomst te komen en daarbij ook genoeg concessies gedaan maar als ik al alles zou opgeven en alles doe wat hij wilt, dan heb ik nog geen garantie dat hij zijn afspraken na komt. Daarbij is dat absoluut niet in het belang van ons kind. Omdat hij zo weinig tijd met kind doorbrengt kan hij daar ook heel weinig over zeggen, hij weet het namelijk gewoon niet maar vraagt ook niet.

Ik heb altijd gezegd dat hij het gezag nu niet krijgt omdat hij echt niet het belang van ons kind voorop stelt, had hij dat namelijk wel gedaan dan stonden we nu niet hier. Hij zegt a maar in zijn hoofd houd hij vast aan b.

Als ik hem zeg laat nu eens 2 maanden zien dat je het kan, dat je ons kind voorop stelt en goed verzorgd dan werkt hij daar nog niet eens aan mee? Ik heb vanuit mijn kant juist wel al veel geprobeerd maar ik ben niet diegene die het verkeerde pad op is gegaan, ik heb die keuzes niet gemaakt. Ik heb er wel voor gekozen mijzelf en mijn kind uit die situatie te halen. Ik heb nergens gezegd mijn poot stijf te houden over het gezag maar ik wil wel erop kunnen vertrouwen dat hij meewerkt in die zin dat hij in de toekomst niet op alle vlakken ruzie gaat maken en tegen gaat werken en dat hij ons kind voorop stelt, iets wat hij tot nu toe nog niet heeft gedaan.

En in beginsel heeft hij recht op het gezag maar had hij daar ook naar gehandeld dan was dat nu het hele probleem niet geweest. Hij is niet meer te vertrouwen.

Waarom laat hij niet zien vader te willen en kunnen zijn, dan komt dat gezag vanzelf wel. Hij zal zich toch ook moeten realiseren dat ik er echt wel moeite mee heb omdat ik weet hoe hij is.
Alle reacties Link kopieren
Cupcake, de meeste dingen die jij aangeeft gaan over omgang.

Jij gebruikt nu het gezag als pressiemiddel om te proberen hem te dwingen een bepaalde kant op te bewegen. Enerzijds zeg je dat hij bepaalde dingen niet kan, anderzijds mag hij gezag misschien als hij twee maanden zijn best doet.

Uiteindelijk bepaal jij helemaal niet of hij recht heeft op gezag. Dat recht heeft hij namelijk al. Zoals jij je opstelt strijk je hem enorm tegen de haren in. Door gezag niet te willen delen, behalve op jouw voorwaarden, laat jij juist zien dat ook jij moeite hebt met samenwerken en communiceren. Niet alleen hij.

Je zou er goed aan doen om ook eens naast jezelf te gaan staan en goed te kijken naar je eigen houding in deze. Waarmee ik niet zeg dat je ex geen fouten maakt, maar zoals jij je opstelt werk je ook niet naar een oplossing toe.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp TO heel goed, maar dit gaat inderdaad niet werken.
Je kunt ook na gezag geven afspraken maken hè.
Ik denk ook dat gezag en omgangs regels door elkaar gehaald worden.

Even lullig gezegd legio vrouwen die een kind hebben met een lul de behanger die ze het leven zuur maakt. Maar dat staat los van gezag.
Als hij al gezag had...was je dan een zaak gestart om hem uit het ouderlijk gezag te laten zetten ben even benieuwd. Jullie zijn allebei koppig en daarom kost het zoveel geld.
Alle reacties Link kopieren
Eruit zetten gaat niet, net als tegenhouden niet gaat.
justagirly schreef:
21-03-2020 18:13
Eruit zetten gaat niet, net als tegenhouden niet gaat.
Dan is heel deze zaak toch zinloos en zonde geld ?

Ik heb het niet over de omgang he want een ex die slecht meewerkt is rete irritant dat weet ik als geen ander. Maar zoals een ander hier al zei dat heeft 0 met gezag te maken.
Alle reacties Link kopieren
Eggo schreef:
21-03-2020 18:16
Dan is heel deze zaak toch zinloos en zonde geld ?

Ik heb het niet over de omgang he want een ex die slecht meewerkt is rete irritant dat weet ik als geen ander. Maar zoals een ander hier al zei dat heeft 0 met gezag te maken.
Dat ben ik helemaal met je eens.
Ik denk dat er pas onderhandeld kan gaan worden wanneer vader gewoon gezag krijgt.
Dus TO, de bal ligt bij jou.
Eisen stellen kan daarna echt nog wel.
Opbouwen via een schema. Houdt hij zich daar niet aan, dan wordt er dus niks opgebouwd.
Bovendien stel hij speelt even half jaar mooi weer en TO gunt m gezag. Dan heeft ze gebaseerd op zijn jarenlange verleden nog 0 garantie dat hij niet alsnog moeilijk doet of weer een terugval krijgt dus die Je gedraagt je maar een half jaar biedt 0 garantie en is dus ook zinloos.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven