schoonouders
vrijdag 18 januari 2019 om 11:37
Ik ben nu ongeveer een jaar getrouwd met mijn man. Echter zijn wij al vanaf de middelbare school vrienden dus wij kennen elkaar al een behoorlijke tijd. Zo ken ik ook zijn ouders en broers. Toen wij net een relatie kregen was ik bezig met de koop van een nieuwbouw woning. Deze zou een jaar later ongeveer opgeleverd worden. In overleg met mijn man hebben we besloten dat het huis op mijn naam zou komen te staan en niet op beide namen. Zowel mijn ouders als zijn ouders waren hiervan op de hoogte en waren het hier mee eens. Althans er kwam geen commentaar. Het contact was goed. Toen we eenmaal getrouwd en verhuisd waren kwamen we dichterbij onze ouders te wonen.
Toen begon de ellende. Met name zijn moeder bemoeide zich met van alles en verplaatste spullen in huis vanuit de kledingkast tot aan woonkamer en keuken want dat vond zij handiger. Zij deden dit als wij er niet waren. Ze hadden destijds nog een sleutel van ons huis die we toen ook met alle liefde hebben gegeven.
Ook vond zij mijn geloof niet prettig en vond ze het niet leuk dat mijn man geen huiseigenaar was. Hierop heeft mijn man ze aangesproken. Hierop werd zijn moeder boos en was hij niet meer welkom bij hen. Na 2 weken ongeveer kwamen we erachter dat zij persoonlijke spullen van mij met emotionele waarden had weggegooid. Hierop is mijn man met ze in gesprek gegaan. Sleutel terug gevraagd etc. Tijdens dit gesprek kwam er volgens mijn man wel begrip van hun kant dus dat was zeker positief. Toen is er even radiostilte geweest om alles te laten bezonken. en uiteindelijk een gesprek met zijn vieren (man, ik en schoonouders). Dit is volledig uit de hand gelopen. Zij begonnen te schreeuwen en vinden dat wij naar hen moeten luisteren en dat zij dingen mogen bepalen voor ons. Hierna is er nu ongeveer 9 maanden geen contact geweest. Eerlijk gezegd mis ik er niks aan maar voor mijn man vond ik het vervelend. Nu heeft zijn moeder hem weer gebeld en gevraagd of hij met hen in gesprek wou. Dit willen ze in eerste instantie met hem alleen en volgende keer met mij erbij. Ik heb hier nu al buikpijn van. Ik merk dat ik op scherp sta en weinig kan hebben van ze. Heeft iemand tips om dit gesprek in goede banen te leiden?
Toen begon de ellende. Met name zijn moeder bemoeide zich met van alles en verplaatste spullen in huis vanuit de kledingkast tot aan woonkamer en keuken want dat vond zij handiger. Zij deden dit als wij er niet waren. Ze hadden destijds nog een sleutel van ons huis die we toen ook met alle liefde hebben gegeven.
Ook vond zij mijn geloof niet prettig en vond ze het niet leuk dat mijn man geen huiseigenaar was. Hierop heeft mijn man ze aangesproken. Hierop werd zijn moeder boos en was hij niet meer welkom bij hen. Na 2 weken ongeveer kwamen we erachter dat zij persoonlijke spullen van mij met emotionele waarden had weggegooid. Hierop is mijn man met ze in gesprek gegaan. Sleutel terug gevraagd etc. Tijdens dit gesprek kwam er volgens mijn man wel begrip van hun kant dus dat was zeker positief. Toen is er even radiostilte geweest om alles te laten bezonken. en uiteindelijk een gesprek met zijn vieren (man, ik en schoonouders). Dit is volledig uit de hand gelopen. Zij begonnen te schreeuwen en vinden dat wij naar hen moeten luisteren en dat zij dingen mogen bepalen voor ons. Hierna is er nu ongeveer 9 maanden geen contact geweest. Eerlijk gezegd mis ik er niks aan maar voor mijn man vond ik het vervelend. Nu heeft zijn moeder hem weer gebeld en gevraagd of hij met hen in gesprek wou. Dit willen ze in eerste instantie met hem alleen en volgende keer met mij erbij. Ik heb hier nu al buikpijn van. Ik merk dat ik op scherp sta en weinig kan hebben van ze. Heeft iemand tips om dit gesprek in goede banen te leiden?
vrijdag 18 januari 2019 om 11:43
En dit.Madeliefjees schreef: ↑18-01-2019 11:43Laat je man alleen gaan. Als hij weer kontakt wil, prima. Zeg dat jij er geen behoefte aan hebt.
vrijdag 18 januari 2019 om 11:51
Het hangt er wel vanaf wat ze in het gesprek met je man te vertellen hebben. Als ze nou zeggen dat ze echt fout zijn geweest en zich niet hadden moeten bemoeien met jullie persoonlijke spullen en leven, dan zou ik ze nog een kans geven.
anoniem_6527270f28ee9 wijzigde dit bericht op 18-01-2019 11:57
1.94% gewijzigd
vrijdag 18 januari 2019 om 11:55
vrijdag 18 januari 2019 om 11:55
Waarom niet? Is het verplicht om een huis te kopen op beider naam? Als TO en haar man dit willen, dan is het toch goed? TO en haar man zullen zo hun redenen hebben en daar zijn zij niemand verantwoording over verschuldigd.
vrijdag 18 januari 2019 om 11:56
Verstandig juist, ze waren toen net bij elkaar.
vrijdag 18 januari 2019 om 11:56
Als ik jou was zou ik niet willen dat man alleen op gesprek zou gaan. Zijn ouders zijn ver over jouw grenzen heen gegaan.
Als hij alleen met hen in gesprek gaat kan je er vergif op innemen dat het een gesprek wordt waarin jou heel veel verweten gaat worden door zijn ouders en zij hem zover proberen te krijgen om hun kant te kiezen.
Een betere optie is om samen op gesprek te gaan met een mediator er bij. Die zijn er niet alleen voor echtscheidingen Maar ook voor andere conflicten.
Ik zou alleen weer contact willen als ze excuses aanbieden voor dat ze jouw persoonlijke spullen hebben weggegooid. En ik zou van man verwachten dat hij achter mij zou staan en dus ook pas weer contact met hen wil als ze dat gedaan hebben.
Als hij alleen met hen in gesprek gaat kan je er vergif op innemen dat het een gesprek wordt waarin jou heel veel verweten gaat worden door zijn ouders en zij hem zover proberen te krijgen om hun kant te kiezen.
Een betere optie is om samen op gesprek te gaan met een mediator er bij. Die zijn er niet alleen voor echtscheidingen Maar ook voor andere conflicten.
Ik zou alleen weer contact willen als ze excuses aanbieden voor dat ze jouw persoonlijke spullen hebben weggegooid. En ik zou van man verwachten dat hij achter mij zou staan en dus ook pas weer contact met hen wil als ze dat gedaan hebben.
vrijdag 18 januari 2019 om 11:57
Je schoonmoeder beseft nog niet dat haar jongetje groot is geworden en haar taak erop zit.
Je man beseft nog niet dat hij niet meer naar zijn moeder hoeft te luisteren.
Ze zullen samen moeten gaan ondervinden dat ze nu een gelijkwaardige relatie hebben en in naam
nog altijd moeder en zoon zijn, maar hij niet langer als een kind behandelt hoeft te worden.
Net zoals jij ook geen kind meer bent.
Je man beseft nog niet dat hij niet meer naar zijn moeder hoeft te luisteren.
Ze zullen samen moeten gaan ondervinden dat ze nu een gelijkwaardige relatie hebben en in naam
nog altijd moeder en zoon zijn, maar hij niet langer als een kind behandelt hoeft te worden.
Net zoals jij ook geen kind meer bent.
anoniem_6855df74c5ca1 wijzigde dit bericht op 18-01-2019 11:59
63.11% gewijzigd
vrijdag 18 januari 2019 om 11:57
Ik vroeg het aan to.Kleppeboxx schreef: ↑18-01-2019 11:55Waarom niet? Is het verplicht om een huis te kopen op beider naam? Als TO en haar man dit willen, dan is het toch goed? TO en haar man zullen zo hun redenen hebben en daar zijn zij niemand verantwoording over verschuldigd.
vrijdag 18 januari 2019 om 12:00
Bizar. In gesprek prima, maar wel met z'n tweeën. Jullie zijn getrouwd en zijn samen. Dat accepteren ze maar. Mochten ze het contact weer goed willen hebben dan zou ik hen als vage kennissen beschouwen. Even een uurtje op de koffie. Over koetjes en kalfjes praten en geen diepgaande gesprekken of persoonlijke zaken bespreken. Dit kun je evt. later als het beter gaat wat uitbouwen. Excuus zou ik niet meer verwachten, dat ga je toch niet krijgen en door het te verwachten word je alleen maar teleurgesteld.
vrijdag 18 januari 2019 om 12:05
lolly-pop schreef: ↑18-01-2019 12:00Bizar. In gesprek prima, maar wel met z'n tweeën. Jullie zijn getrouwd en zijn samen. Dat accepteren ze maar. Mochten ze het contact weer goed willen hebben dan zou ik hen als vage kennissen beschouwen. Even een uurtje op de koffie. Over koetjes en kalfjes praten en geen diepgaande gesprekken of persoonlijke zaken bespreken. Dit kun je evt. later als het beter gaat wat uitbouwen. Excuus zou ik niet meer verwachten, dat ga je toch niet krijgen en door het te verwachten word je alleen maar teleurgesteld.
En als schoonouders dan zelf over die zaken beginnen? Je moet sterk in je schoenen staan wil je dat kunnen pareren.
vrijdag 18 januari 2019 om 12:12
Persoonlijk zou ik eens goed met je man praten waar voor jullie de grens ligt, wat voor jullie beiden acceptabel is en wat jullie verwachtingen zijn.
Mochten jullie besluiten om het gesprek met gesprek met je schoonouders aan te gaan, doe dat op neutraal terrein en met een mediator. Neem hiervoor zelf het initiatief en stel dit als voorwaarde. Jullie willen werken aan verbetering van de onderlinge verhouding. Als je schoonouders daadwerkelijk het gesprek aan willen gaan accepteren ze dit uit liefde voor hun zoon.
Stel je verwachting zo in dat het niet gaat lukken en heb er vrede mee. Laat wel de deur open staan onder die voorwaarden, het is dan aan je schoonouders wat ze er in de loop der tijd mee gaan doen. Laat het niet tussen jou en je man in komen staan want anders kan het jullie huwelijk kosten en dat moet je niet willen. Uitermate sneu voor je man. Heeft hij wel een goede klik / band met jouw ouders? Dit kan veel goed maken.
Mochten jullie besluiten om het gesprek met gesprek met je schoonouders aan te gaan, doe dat op neutraal terrein en met een mediator. Neem hiervoor zelf het initiatief en stel dit als voorwaarde. Jullie willen werken aan verbetering van de onderlinge verhouding. Als je schoonouders daadwerkelijk het gesprek aan willen gaan accepteren ze dit uit liefde voor hun zoon.
Stel je verwachting zo in dat het niet gaat lukken en heb er vrede mee. Laat wel de deur open staan onder die voorwaarden, het is dan aan je schoonouders wat ze er in de loop der tijd mee gaan doen. Laat het niet tussen jou en je man in komen staan want anders kan het jullie huwelijk kosten en dat moet je niet willen. Uitermate sneu voor je man. Heeft hij wel een goede klik / band met jouw ouders? Dit kan veel goed maken.
vrijdag 18 januari 2019 om 12:14
Het antwoord staat al in de OP!
Toen wij net een relatie kregen was ik bezig met de koop van een nieuwbouw woning. Deze zou een jaar later ongeveer opgeleverd worden. In overleg met mijn man hebben we besloten dat het huis op mijn naam zou komen te staan en niet op beide namen. Zowel mijn ouders als zijn ouders waren hiervan op de hoogte en waren het hier mee eens.
En het is hun keuze dat ze het zo doen, daar hebben haar en zijn ouders niets mee te maken!
c_estelle wijzigde dit bericht op 18-01-2019 12:15
Reden: quote toegevoegd
Reden: quote toegevoegd
40.33% gewijzigd
vrijdag 18 januari 2019 om 12:16
Ik zou dit gesprek samen aangaan en dan vooral eerst alleen maar luisteren. Blijkt het een herhaling van zetten, dan opstappen. Doe dit bijvoorbeeld in een café, mensen gedragen zich dan over het algemeen wat netter. Beginnen minder snel te schreeuwen bijvoorbeeld. En je kunt makkelijk opstappen.
Overweeg een mediator.
Overweeg een mediator.
vrijdag 18 januari 2019 om 12:18
Ik kan heel goed lezen!!c_estelle schreef: ↑18-01-2019 12:14Het antwoord staat al in de OP!
Toen wij net een relatie kregen was ik bezig met de koop van een nieuwbouw woning. Deze zou een jaar later ongeveer opgeleverd worden. In overleg met mijn man hebben we besloten dat het huis op mijn naam zou komen te staan en niet op beide namen. Zowel mijn ouders als zijn ouders waren hiervan op de hoogte en waren het hier mee eens.
En het is hun keuze dat ze het zo doen, daar hebben haar en zijn ouders niets mee te maken!
Zo rare vraag stel ik niet.
Maar goed als partner zijnde zou ik dan ook nooit mee betalen aan een woning wat niet van mij is.
vrijdag 18 januari 2019 om 12:20
Negeren, overstappen op een ander onderwerp en mochten ze doorgaan aangeven dat jullie opstappen als ze dat onderwerp niet laten rusten en je niet laten verleiden om er op in te gaan.
anoniem_148677 wijzigde dit bericht op 18-01-2019 12:22
3.85% gewijzigd
vrijdag 18 januari 2019 om 12:21
Begrijpend lezen is toch best een uitdaging. TO vraagt niet naar commentaar op de keuzes die zij en haar partner gemaakt hebben mbt de woning. Wat jij wel of niet zou doen heeft in haar vraagstelling geen enkele relevantie.TanteBedelia schreef: ↑18-01-2019 12:18Ik kan heel goed lezen!!
Zo rare vraag stel ik niet.
Maar goed als partner zijnde zou ik dan ook nooit mee betalen aan een woning wat niet van mij is.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
vrijdag 18 januari 2019 om 12:24
Ach jezus hou op vele onderwerpen gaan over andere dingen door.JollyRider schreef: ↑18-01-2019 12:21Begrijpend lezen is toch best een uitdaging. TO vraagt niet naar commentaar op de keuzes die zij en haar partner gemaakt hebben mbt de woning. Wat jij wel of niet zou doen heeft in haar vraagstelling geen enkele relevantie.
Het stond in de openingspost vermeld dus daar had ik het over.
Maar goed ga verder maar door met waar je gebleven was.
vrijdag 18 januari 2019 om 12:25
Tevoren goed met je man afstemmen wat jullie standpunten zijn.
En die standpunten tijdens het gesprek telkens, kalm maar zéér beslist, blijven herhalen.
Op wiens naam het huis staat, zou ik in dit verband van minder belang vinden.
Maar ik zou heel duidelijk zijn in het standpunt dat als ik niet thuis ben, niemand iets in mijn huis te zoeken heeft.
Je/jullie zijn volwassen mensen die zelfstandig wonen, leven e.d. (als in: geen vorm van 'begeleid wonen' of zo).
Als iemand al meent dat zij 'iets' te vinden hebben van de manier waarop jullie leven, of dat bepaalde zaken handiger kunnen, dan kunnen zij dat -tactisch en met respect- duidelijk maken.
Maar het blijft aan jullie om tips/adviezen over te nemen.
Het ongevraagd in kasten rommelen, laat stáán spullen verplaatsen (en al helemaal niet: weggooien) zou ik benoemen als 'ongewenst gedrag', zeggen dat je het ervaart als het niet respecetren van jullie (in dit geval ook letterlijk) 'eigen ruimte' en jullie eigen zelfstandigheid en volwassenheid.
Ouders zijn welkom op visite en dat betekent dus: alleen als jij/jullie thuis zijn. En bij voorkeur nadat er overleg is geweest en jullie hebben aangegeven dat het jullie ook goed uitkomt als zij langs komen.
Gesprek kort houden. Heel standvastig en duidelijk blijven.
Zorgen dat je het samen eens bent over de standpunten. En zoveel mogelijk je man het woord laten voeren; het gaat hier om zijn ouders.
Voor noodgevallen kun je een reservesleutel (eventueel in gesloten enveloppe) toch ook bij iemand anders achter laten?
En die standpunten tijdens het gesprek telkens, kalm maar zéér beslist, blijven herhalen.
Op wiens naam het huis staat, zou ik in dit verband van minder belang vinden.
Maar ik zou heel duidelijk zijn in het standpunt dat als ik niet thuis ben, niemand iets in mijn huis te zoeken heeft.
Je/jullie zijn volwassen mensen die zelfstandig wonen, leven e.d. (als in: geen vorm van 'begeleid wonen' of zo).
Als iemand al meent dat zij 'iets' te vinden hebben van de manier waarop jullie leven, of dat bepaalde zaken handiger kunnen, dan kunnen zij dat -tactisch en met respect- duidelijk maken.
Maar het blijft aan jullie om tips/adviezen over te nemen.
Het ongevraagd in kasten rommelen, laat stáán spullen verplaatsen (en al helemaal niet: weggooien) zou ik benoemen als 'ongewenst gedrag', zeggen dat je het ervaart als het niet respecetren van jullie (in dit geval ook letterlijk) 'eigen ruimte' en jullie eigen zelfstandigheid en volwassenheid.
Ouders zijn welkom op visite en dat betekent dus: alleen als jij/jullie thuis zijn. En bij voorkeur nadat er overleg is geweest en jullie hebben aangegeven dat het jullie ook goed uitkomt als zij langs komen.
Gesprek kort houden. Heel standvastig en duidelijk blijven.
Zorgen dat je het samen eens bent over de standpunten. En zoveel mogelijk je man het woord laten voeren; het gaat hier om zijn ouders.
Voor noodgevallen kun je een reservesleutel (eventueel in gesloten enveloppe) toch ook bij iemand anders achter laten?
vrijdag 18 januari 2019 om 12:26
Je hebt wel wat moeite met je emoties onder controle houden heTanteBedelia schreef: ↑18-01-2019 12:24Ach jezus hou op vele onderwerpen gaan over andere dingen door.
Het stond in de openingspost vermeld dus daar had ik het over.
Maar goed ga verder maar door met waar je gebleven was.
Like a great eternal Klansman
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)