Schoonouders

22-05-2019 12:54 65 berichten
Hoi Allemaal,

Ik vraag me af of er iemand tips of ervaring heeft met (in mijn ogen) verschrikkelijke schoonouders?

Ik heb nooit een erg goede band gehad met de ouders van mijn vriend. Mocht zelfs een tijdje niet bij hun komen omdat het tussen mij en mijn vriend uit was geweest... (overigens zijn keuze) Ze bemoeien zich overal mee, en dan voornamelijk wanneer mijn vriend en ik in een dip zitten qua relatie. Ze lopen te stoken, ik krijg opmerkingen naar mijn hoofd geslingerd (man op vakantie tegen mijn partner: Lucky Guy, schoonvader: nou ik weet niet of hij wel zo gelukkig is hoor), een link van een of ander bouwval zodat ik daar kan gaan wonen met mijn dochter maar dan wel zodat ik nog dicht in de buurt van hun zoon woon.

Ook hebben ze regelmatig commentaar op mijn handelingen met mijn dochter (7 Maanden). (Had een doek voor de buggy gehangen zodat ze kon slapen, dan is het wat rustiger en gaat ze gewoon slapen) krijg ik direct de opmerking van mijn schoonmoeder: Wat is dat nou voor een deuzige doek. ik loop een winkel in.. kom naar buiten en wat zie ik.. hebben ze haar weer uit de buggy gehaald.

Alles wat ik zeg en doe wordt onder de loep gelegd. Links om of rechts om doe het nooit goed. Wordt er zo gek van. Vervolgens vinden ze het wel raar dat ik niet zomaar bij hun op visite kom zonder mijn vriend, want ook dat wordt mij kwalijk genomen.

Als ik het bespreek met mijn vriend krijg ik eigenlijk altijd te horen dat hij hen wel snapt en dat het allemaal aan mij ligt. Moet het maar gewoon vergeten en vergeven. Hij wil het altijd goed doen in de ogen van zijn ouders maar vergeet mij daarin, en ik voel me vervolgens alleen staan. Of hij het daarna wel bespreekt met zijn ouders weet ik niet, want het blijft doorgaan en hoor er nooit iets over terug.

Hij heeft zelf ook niet altijd een geweldig band met zijn ouders gehad en ook hij krijgt regelmatig commentaar van ze. Alleen kan hij dan zijn verhaal wel bij mij kwijt.

Het liefste zou ik willen zeggen dat ik ze voorlopig niet hoef te zien, maar ik breng 2 dagen per week onze dochter naar hen en moet haar daar ook ophalen.

Heeft iemand hier wellicht ook ervaring mee?

Dankjewel alvast.

Groetjes I.M.
anoniem_64d387f612d0b wijzigde dit bericht op 22-05-2019 12:56
Reden: taal fout
0.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
22-05-2019 13:37
Nee maar je kan jezelf wel gedeeltelijk uit de situatie halen. Waarom was je bijvoorbeeld op vakantie met je schoonouders? Waarom is er afgesproken dat zij oppassen als je je er niet fijn bij voelt? Je kan proberen gewoon normaal beleefd contact te houden, maar minder intensief.
Helemaal eens met Clumsyninja. En ja, jarenlange ervaring met moeilijke band met schoonouders. Ook mijn man heeft strubbelingen (met zijn moeder, zijn vader leeft inmiddels niet meer). Maar ik heb jaren mijn eigen strijd gestreden. Dat doe ik niet meer. Het contact is nu oppervlakkig. We komen er pakweg elke twee weken, hooguit een uurtje per keer. Dat gaat goed. We vragen niets. Zij ook niet.

Mijn irritatie is nu veel minder, omdat ik niet meer probeer iets te forceren wat er gewoon niet in zit. Dat zou ik jou ook adviseren, hou je op de vlakte, vraag geen diensten, hou het oppervlakkig.

Overigens vind ik de voorbeelden die je noemt niet heel erg schokkend. Ben je niet gewoon inmiddels wat hypergevoelig als het om hun gaat ?
S-Groot schreef:
22-05-2019 17:53
Natuurlijk is dat geen onzin. Alsof dit gedrag allemaal ineens uit de lucht komt vallen :facepalm: . TO wist al láng voordat ze besloot een kind op de wereld te zetten dat haar relatie niet stabiel is, dat haar vriend geen eigen persoon is (maar hangt aan zijn pappie en mammie). Echt slim om dan te kiezen in zo'n situatie een kind op de wereld te zetten hoor :facepalm: . TO is echt geen slachtoffer hier, ze heeft hier allemaal zelf voor gekozen. Wat een calimerogedrag zeg.

Oh en wie is er weer de dupe? Juist, dat kind.
Wat een onzin. Waar is dat kind nou helemaal de dupe van? Ik heb ook een familie vol rare verhoudingen, daar krijg je niets van hoor. Om daarom geen kinderen te nemen vind ik wat overdreven.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
22-05-2019 18:37
Wat een onzin. Waar is dat kind nou helemaal de dupe van? Ik heb ook een familie vol rare verhoudingen, daar krijg je niets van hoor. Om daarom geen kinderen te nemen vind ik wat overdreven.

Ja? Jij hebt ook een zeer instabiele relatie? En jij hangt zelf ook veel meer naar je eigen familie dan naar je man? Je zet ook om de haverklap je man te kakken bij je familie en zegt dat je man niet zo moet zeuren daarover en over de vervelende opmerkingen van je familie? Jij 'verplicht' je man mee te gaan naar je familie terwijl hij daar zo ongeveer ziek van wordt?
S-Groot schreef:
22-05-2019 19:39
Ja? Jij hebt ook een zeer instabiele relatie? En jij hangt zelf ook veel meer naar je eigen familie dan naar je man? Je zet ook om de haverklap je man te kakken bij je familie en zegt dat je man niet zo moet zeuren daarover en over de vervelende opmerkingen van je familie? Jij 'verplicht' je man mee te gaan naar je familie terwijl hij daar zo ongeveer ziek van wordt?
Nee, mijn punt was dat het echt niet schadelijk voor kinderen hoeft te zijn als binnen een familie niet alles koek en ei is. Mijn moeder had ook de schurft aan haar schoonouders, mijn opa en oma. Nou en. Wat maakt dat nou uit?
Nitflex schreef:
22-05-2019 19:45
Nee, mijn punt was dat het echt niet schadelijk voor kinderen hoeft te zijn als binnen een familie niet alles koek en ei is. Mijn moeder had ook de schurft aan haar schoonouders, mijn opa en oma. Nou en. Wat maakt dat nou uit?
Dat zegt S-Groot niet.
De relatie (van TS en partner)komt niet stabiel over en dan is het inderdaad wel bijzonder om een kind op de wereld te zetten.
Alle reacties Link kopieren
TO, woon je in een klein dorp, heb je op jezelf gewoond een eigen leven geleid voordat je ging samenwonen en samen een kindje kregen?
Weet je wat jij wilt, wat jij waardevol vindt, leuk vindt? Dan ga je daar toch voor!

Schoonouders krijg je erbij. Het is aan jou in hoe verre je ze "binnen laat komen" .
Jij doet dat door jullie dochter daar twee dagen te laten zijn, zonder samen te keuvelen over lachje, hapje, liedje, luieruitslag.

Hoezo vriend wil dit? Ongelooflijk...
Mijn schoonvader bood mijn man (toen gewoon verliefd) geld aan om mij te laten schieten. Om diverse reden, eigenlijk heel kwetsend. En weet je wat het versterkte mijn eigenwaarde om wie ik was. Graag of niet, maar in geen geval afhankelijk zijn van hen. Tuurlijk raakte hun opmerkingen mij, jammer dan en rechtte mijn rug. Take it or leave it. En weet je wat: ze namen me serieus, onze relatie en kinderen.

Echt TO, pak je eigen leven op met je man zonder je schoonouders binnen te laten. Laat zien dat je hen niet nodig hebt, dus op zoek naar leuke GO of KDV.
Zet gewoon door, ook al sputtert je man tegen, wat een rust geeft het straks.
Echt doen!
Alles sal reg kom
Alle reacties Link kopieren
Sharing schreef:
22-05-2019 21:43
Mijn schoonvader bood mijn man (toen gewoon verliefd) geld aan om mij te laten schieten. Om diverse reden, eigenlijk heel kwetsend.
Schieten? :O
Alle reacties Link kopieren
Wintertime16 schreef:
23-05-2019 00:20
Schieten? :O
Nee, geen crimineel milieu, hoor :)
Meerdere betekenissen, zonder kogel of pijl:
in de lach schieten, het touw laten schieten, laten gaan, iets te binnen schieten enz.
Alles sal reg kom
TO je vriend had het uitgemaakt en daarna was je niet meer welkom bij je schoonouders? Waarom dan? Je vriend heeft dan toch blijkbaar iets tegen hen gezegd waardoor ze boos zijn op jou en jou geen geschikte partner vinden voor hun zoon.
Wat zou de reden kunnen zijn?
Alle reacties Link kopieren
Bij gelijkwaardige ouders heb je twee ja's nodig of één nee. Met andere woorden, beide ouders hebben het recht een veto uit te spreken. Voor jou zou dat veto het oppassen door je schoonouders kunnen zijn. Want wil je wel iemand laten oppassen die zo neerbuigend over jou denk en doet? Straks krijgt je kind daar ook nog iets van mee. Hij gaat er maar gewoon op visite met jullie kind, blijf jij lekker thuis desnoods. Of je gaat mee en als ze zich niet gedragen stap je op met je gezin.
Alle reacties Link kopieren
Zolang je de confrontatie niet wilt aan gaan om voor jezelf en je eigen mening op te komen, ben ik bang dat hier niet mee te dealen valt voor je.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een totaal andere situatie gehad met familie, maar wat ik wel weet: opkroppen is voor niemand goed. Al die gevoelens moeten er een keer uit.

Soms moet je tot de bodem gaan voordat je weer op kunt bouwen. Heb je wel eens geprobeerd tegen hen zelf te zeggen: ik vind het niet fijn als je dit of dit doet, want...
Als dat niet werkt, misschien toch de hardere aanpak proberen en met zijn vieren een gesprek proberen te voeren. Als je dit blijft opkroppen wordt je zelf alleen maar ongelukkiger. Ik hoop niet dat de situatie escaleert, maar als je van plan bent nog lange tijd bij je vriend te blijven, dan moet je hier iets mee.

Wat betreft je vriend: heel krom dat hij geen begrip heeft voor wat jij vind of zegt. Als hij ook zegt dat het allemaal aan jou ligt snap ik waarom dit zo moeilijk is. Misschien is het een idee om eens te praten met een therapeut? Bijvoorbeeld de psychologisch verpleegkundige bij de huisarts. Dat is gratis en misschien hebben zij wel tips waar je iets mee kunt. Daar kun je alleen naar toe, of samen met je vriend.
Even een aanvulling op mijn eerste bericht.

om verdere misvattingen te voorkomen, Mijn partner en ik wonen gewoon samen en het is ook onze dochter. Misschien een beetje lullig verwoord van mij. excuses.

De relatie tussen mijn partner en mij staat op het moment zoals eerder gevraagd aardig onder vuur door oa. mijn schoonouders en en het feit dat ik veranderd ben tijdens mijn zwangerschap en dat is nog niet veranderd geeft hij ook aan.

Waarom we destijds uit elkaar zijn gegaan is mijn jaloerse gedrag, waar ik dus heel hard aan heb gewerkt, want tsja zoals de meeste ook wel weten is dat voor niemand leuk.

Snap dat het overkomt dat bovenstaande voorbeelden klein zijn, echter alle kleine dingen bij elkaar over de jaren heen wordt een groot ding. Wat normaal dus wellicht niets zou zijn is nu soms voor mij al de druppel.
Alle reacties Link kopieren
EJBB schreef:
22-05-2019 12:54


Als ik het bespreek met mijn vriend krijg ik eigenlijk altijd te horen dat hij hen wel snapt en dat het allemaal aan mij ligt. Moet het maar gewoon vergeten en vergeven. Hij wil het altijd goed doen in de ogen van zijn ouders maar vergeet mij daarin, en ik voel me vervolgens alleen staan. Of hij het daarna wel bespreekt met zijn ouders weet ik niet, want het blijft doorgaan en hoor er nooit iets over terug.

Je vriend is een eikel. Hij moet gewoon voor je opkomen tegen zijn ouders.
en het is JULLIE kind, dus je beslist samen wie er oppast etc.

Oja en ik zou je vriend ook vragen om minder dingen met zijn ouders te delen. Zo te horen zijn ze van alles in jullie relatie op de hoogte, daar zou ik ook niet zo van gediend zijn.
Alle reacties Link kopieren
EJBB schreef:
23-05-2019 11:27
Even een aanvulling op mijn eerste bericht.

om verdere misvattingen te voorkomen, Mijn partner en ik wonen gewoon samen en het is ook onze dochter. Misschien een beetje lullig verwoord van mij. excuses.

De relatie tussen mijn partner en mij staat op het moment zoals eerder gevraagd aardig onder vuur door oa. mijn schoonouders en en het feit dat ik veranderd ben tijdens mijn zwangerschap en dat is nog niet veranderd geeft hij ook aan.

Waarom we destijds uit elkaar zijn gegaan is mijn jaloerse gedrag, waar ik dus heel hard aan heb gewerkt, want tsja zoals de meeste ook wel weten is dat voor niemand leuk.

Snap dat het overkomt dat bovenstaande voorbeelden klein zijn, echter alle kleine dingen bij elkaar over de jaren heen wordt een groot ding. Wat normaal dus wellicht niets zou zijn is nu soms voor mij al de druppel.
Dan kan ik je schoonouders wat beter begrijpen. Je vriend heeft flink lopen klagen bij zijn ouders over jou en je jaloerse gedrag. Zijn ouders willen zo een vrouw gewoon niet voor hun zoon en dat kan ik wel begrijpen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven