Schoonouders

22-05-2019 12:54 65 berichten
Hoi Allemaal,

Ik vraag me af of er iemand tips of ervaring heeft met (in mijn ogen) verschrikkelijke schoonouders?

Ik heb nooit een erg goede band gehad met de ouders van mijn vriend. Mocht zelfs een tijdje niet bij hun komen omdat het tussen mij en mijn vriend uit was geweest... (overigens zijn keuze) Ze bemoeien zich overal mee, en dan voornamelijk wanneer mijn vriend en ik in een dip zitten qua relatie. Ze lopen te stoken, ik krijg opmerkingen naar mijn hoofd geslingerd (man op vakantie tegen mijn partner: Lucky Guy, schoonvader: nou ik weet niet of hij wel zo gelukkig is hoor), een link van een of ander bouwval zodat ik daar kan gaan wonen met mijn dochter maar dan wel zodat ik nog dicht in de buurt van hun zoon woon.

Ook hebben ze regelmatig commentaar op mijn handelingen met mijn dochter (7 Maanden). (Had een doek voor de buggy gehangen zodat ze kon slapen, dan is het wat rustiger en gaat ze gewoon slapen) krijg ik direct de opmerking van mijn schoonmoeder: Wat is dat nou voor een deuzige doek. ik loop een winkel in.. kom naar buiten en wat zie ik.. hebben ze haar weer uit de buggy gehaald.

Alles wat ik zeg en doe wordt onder de loep gelegd. Links om of rechts om doe het nooit goed. Wordt er zo gek van. Vervolgens vinden ze het wel raar dat ik niet zomaar bij hun op visite kom zonder mijn vriend, want ook dat wordt mij kwalijk genomen.

Als ik het bespreek met mijn vriend krijg ik eigenlijk altijd te horen dat hij hen wel snapt en dat het allemaal aan mij ligt. Moet het maar gewoon vergeten en vergeven. Hij wil het altijd goed doen in de ogen van zijn ouders maar vergeet mij daarin, en ik voel me vervolgens alleen staan. Of hij het daarna wel bespreekt met zijn ouders weet ik niet, want het blijft doorgaan en hoor er nooit iets over terug.

Hij heeft zelf ook niet altijd een geweldig band met zijn ouders gehad en ook hij krijgt regelmatig commentaar van ze. Alleen kan hij dan zijn verhaal wel bij mij kwijt.

Het liefste zou ik willen zeggen dat ik ze voorlopig niet hoef te zien, maar ik breng 2 dagen per week onze dochter naar hen en moet haar daar ook ophalen.

Heeft iemand hier wellicht ook ervaring mee?

Dankjewel alvast.

Groetjes I.M.
anoniem_64d387f612d0b wijzigde dit bericht op 22-05-2019 12:56
Reden: taal fout
0.05% gewijzigd
Betty_Slocombe schreef:
22-05-2019 13:24
Zolang jij nog afhankelijk bent van je schoonouders, zul je je toch moeten schikken naar hun nukken. Dus ik zou echt stoppen met dat oppassen. En als je vriend blijft zeggen dat het aan jou ligt, zou ik eens uitzoeken of hij gelijk heeft of ongelijk.
Geloof me, ik heb al vaak genoeg mijn gedachten er over laten gaan wat ik anders zou kunnen doen voor dat ik dit hier poste.
EJBB schreef:
22-05-2019 13:24
In antwoord ook op je andere bericht:

Dus omdat zij oppassen moet ik eigenlijk maar alles pikken wat er gedaan en gezegd wordt?
En mogen zij wel overal hun mening over uiten en mij de grond in boren?
Of lees ik dat op een verkeerde manier?
Nee maar je kan jezelf wel gedeeltelijk uit de situatie halen. Waarom was je bijvoorbeeld op vakantie met je schoonouders? Waarom is er afgesproken dat zij oppassen als je je er niet fijn bij voelt? Je kan proberen gewoon normaal beleefd contact te houden, maar minder intensief.
Als jij vindt dat dat niet hoort dan is dat reden om ze niet op te laten passen. En dan zijn het "wel zijn ouders", maar dan gaat hij maar met kind op bezoek als hij dat zo graag wil.

Passen jouw ouders ook op, want dat zijn jouw ouders?
Dan brengt je vriend haar toch naar zijn ouders toe elke week?
Alle reacties Link kopieren
Absoluut niet meer met hen op vakantie gaan en in gesprek gaan met je vriend. Waarom vindt hij dat het aan jou ligt? Vraag hem dat en zeg dan hoe jij je voelt als zijn ouders jou zo behandelen. Ben je al eens een gesprek aangegaan met je schoonouders?

Ik zou stoppen met de opvang en hen zo weinig mogelijk zien als die gesprekken niets opleveren.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Mocht zelfs een tijdje niet bij hun komen omdat het tussen mij en mijn vriend uit was geweest... (overigens zijn keuze) Ze bemoeien zich overal mee, en dan voornamelijk wanneer mijn vriend en ik in een dip zitten qua relatie.

Kan het zijn dat vriendlief op een bijzonder lullige manier over jou gepraat heeft toen het uit was?
En hoe goed is jullie relatie dat jullie in dips zitten waar zij van weten? Kan het dan ook niet zo zijn dat hij tijdens een dip zijn ouders (veel) teveel vertelt, en jou zelf zwart maakt bij hen?

ClumsyNinja schreef:
22-05-2019 13:37
Nee maar je kan jezelf wel gedeeltelijk uit de situatie halen. Waarom was je bijvoorbeeld op vakantie met je schoonouders? Waarom is er afgesproken dat zij oppassen als je je er niet fijn bij voelt? Je kan proberen gewoon normaal beleefd contact te houden, maar minder intensief.
Tijdens mijn zwangerschap waren ze zo anders.. leek wel of ik ineens niet meer het zwarte schaap was maar er gewoon bij hoorde.
Laat ik het er op houden dat we vanuit het verleden een goede rede hadden om haar niet naar de opvang te brengen in het begin :)
Grobbekuiken_ schreef:
22-05-2019 13:55
Mocht zelfs een tijdje niet bij hun komen omdat het tussen mij en mijn vriend uit was geweest... (overigens zijn keuze) Ze bemoeien zich overal mee, en dan voornamelijk wanneer mijn vriend en ik in een dip zitten qua relatie.

Kan het zijn dat vriendlief op een bijzonder lullige manier over jou gepraat heeft toen het uit was?
En hoe goed is jullie relatie dat jullie in dips zitten waar zij van weten? Kan het dan ook niet zo zijn dat hij tijdens een dip zijn ouders (veel) teveel vertelt, en jou zelf zwart maakt bij hen?
Als ik dit zo lees en erover na denk ben ik inderdaad bang dat daar wel iets van in zit ja.
Na het lezen van je OP dacht ik dat je vriend niet de vader van je dochter was en jullie niet samenwoonden.
Dat eerste is opgehelderd, het tweede is me nog steeds niet duidelijk. Want waarom krijg jij een link van een bouwval waar jij met je dochter kan gaan wonen?

Ik zou meer afstand nemen zodat ze minder invloed op jullie leven hebben. Niet meer samen op vakantie gaan en hen niet meer laten oppassen.
Alle reacties Link kopieren
EJBB schreef:
22-05-2019 14:00
Als ik dit zo lees en erover na denk ben ik inderdaad bang dat daar wel iets van in zit ja.
Ik denk dat heel sterk omdat je zegt "Als ik het bespreek met mijn vriend krijg ik eigenlijk altijd te horen dat hij hen wel snapt en dat het allemaal aan mij ligt. Moet het maar gewoon vergeten en vergeven. Hij wil het altijd goed doen in de ogen van zijn ouders maar vergeet mij daarin, en ik voel me vervolgens alleen staan. Of hij het daarna wel bespreekt met zijn ouders weet ik niet, want het blijft doorgaan en hoor er nooit iets over terug. "

Hij bespreekt volgens mij niet wat het met jou doet, maar wel, als er weer een dip is (waarom eigenlijk?) dat die dip er is. Zijn ouders krijgen dus een beeld van een bitch voorgeschoteld die verantwoordelijk is voor de zoveelste dip en zolang niemand nou eens echt met elkaar praat om uit te vissen hoe en waarom jullie zo tegenover elkaar staan blijft dit doorgaan.

Mijn mening is dat je vriend niet deugt in dit verhaal, maar misschien zit ik er naast want dat vul ik nu in.

Je schoonouders passen twee dagen per week op maar mogen je kind niet uit de buggy halen, heel vreemd.
Ik vul natuurlijk in van wat ik hier van jou hoor.
Volgens mij is je vriend hier de grootste hufter - degene die jou zwart maakt bij zijn ouders, door steeds te bespreken als het niet goed gaat en niet voor je op te komen. Het zijn zijn ouders, als hij wil dat ze jullie kind zien regelt hij dat zelf maar. En als ik het goed begrijp wonen jullie niet samen, wat voor rechten hebben jullie geregeld? Als hij daar geen poot voor uitgestoken heeft, heeft hij al helemaal niets te zeggen over of ze naar de kinderopvang gaat of niet he. En 'gewoon' erkend is daarvoor niet voldoende, daarvoor moeten jullie ouderlijk gezag hebben geregeld. Mijn forum-instinct zegt me dat jullie dat waarschijnlijk niet hebben gedaan. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... rschap-heb
Laat je dus niet zo op je kop zitten wat hij wil en niet wil. Jij bent de moeder, en je bent verantwoordelijk voor jou en je kind, niet voor of je vriend blij is. Hij is een volwassen vent die dingen zelf kan regelen als hij dat wil. En zolang hij niet voor je opkomt en te veel werkt om zijn kind naar opa en oma te brengen of er op bezoek te gaan als hij zo nodig vindt dat ze hun kleinkind moeten zien (heeft hij überhaupt tijd om zijn kind zelf te zien?) gaat ze dus gewoon naar de opvang. Baf. Geregeld.
Alle reacties Link kopieren
Mocht zelfs een tijdje niet bij hun komen omdat het tussen mij en mijn vriend uit was geweest...

Blijkbaar is er toen iets gebeurd waardoor ze jou niet meer willen als schoondochter. Wat is de reden dat het uitging? Hebben ze misschien een punt?
Als jij wilt dat mensen niet over je heen lopen, moet je dat ook niet zelf gaan faciliteren. Je laat nu over je heen lopen omdat je bang bent voor confrontatie, maar is ruzie zoveel erger dan wat er nu gebeurd=t?
Zeg tegen je vriend dat je niet meer mee gaat naar zijn ouders zolang zij niet aangeven zich fatsoenlijk te gaan gedragen en dat je ook je kind niet meer haalt of brengt. Als hij zo nodig wil dat kind die kant op gaan, dat regelt hij dat verdorie zelf maar.
Ga wel de confrontatie aan met je schoonouders. Geef aan dat je het beu bent zo behandeld te worden, dat je niet in de weg zal staan van het contact tussen man en ouders, maar dat jij er genoeg van hebt en niet meer naar hun pijpen gaat dansen.
Alle reacties Link kopieren
EJBB schreef:
22-05-2019 13:24
In antwoord ook op je andere bericht:

Dus omdat zij oppassen moet ik eigenlijk maar alles pikken wat er gedaan en gezegd wordt?
En mogen zij wel overal hun mening over uiten en mij de grond in boren?
Of lees ik dat op een verkeerde manier?
tja, jij kiest daarvoor he?
dit overkomt je niet, jij maakt keuzes, besef je dat en acteer daar naar
Alle reacties Link kopieren
Wat mij als eerste te binnen schiet is gebruik gaan maken van professionele opvang. Dan ben je niets meer aan ze verplicht.
En verder met je man eens goed bespreken hoe jullie het contact verder in willen kleden.
Wintertime16 schreef:
22-05-2019 13:14
“Ze bemoeien zich overal mee, en dan voornamelijk wanneer mijn vriend en ik in een dip zitten qua relatie.”

Je vriend moet zijn relatiedips niet met zijn ouders bespreken, dan kunnen ze zich er ook niet mee bemoeien.

En schrijf niet steeds ‘mijn dochter’. Het leest nu alsof het jouw dochter is en je vriend de stiefvader.
Zo las ik het ook.
Je schrijft nergens “onze dochter” terwijl het de biologische dochter is van jullie allebei.

Zat daar nog een bepaalde gedachte achter?



En het is idd buigen in bestaande regeling (en dat schoonouders twee dagen oppassen) of barsten maar dan vind ik ook dat je ze niet meer twee dagen moet laten oppassen.

Ookal zou je het tijdelijk stopzetten om hen duidelijk te maken dat jij voor hen de weg bent tussen hun en hun kleindochter.
anoniem_376030 wijzigde dit bericht op 22-05-2019 15:56
0.23% gewijzigd
lilalinda schreef:
22-05-2019 14:44
tja, jij kiest daarvoor he?
dit overkomt je niet, jij maakt keuzes, besef je dat en acteer daar naar
Wat een onzin. Vriend heeft besloten dat zijn ouders op de baby letten.
To gaat er niet tegenin omdat ze hem wel snapt en er niks tegenin weet te brengen.
Als ouder zijnde kies je samen en zal je soms je zin niet krijgen. Wat had ze anders moeten doen.
Sommige dingen zijn domweg niet maakbaar.
Alle reacties Link kopieren
VivaYfke schreef:
22-05-2019 15:48
Wat een onzin. Vriend heeft besloten dat zijn ouders op de baby letten.
To gaat er niet tegenin omdat ze hem wel snapt en er niks tegenin weet te brengen.
Als ouder zijnde kies je samen en zal je soms je zin niet krijgen. Wat had ze anders moeten doen.
Sommige dingen zijn domweg niet maakbaar.
jawel hoor, TO moet grenzen stellen naar haar vriend
ze is geen slachtoffer hoor ze is een gelijkwaardige partner in een gelijkwaardige relatie. En zo niet, dan moet ze hem dumpen (keuzes, keuzes, keuzes)
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar alleen heb ik geen kinderen. Mijn vriend had vroeger ook geen goede band met ouders, tegenwoordig wel maar stond ook telkens achter hun. Ik mocht geen kwaad woord zeggen over mijn schoonouders. Toen heb ik hun zelf eens aangesproken over mijn irritatie en hebben we even een flinke discussie gehad, sindsdien gaat het beter maar zie ik ze ook minder wat ook scheelt ;-)
Ik denk dat vriendlief hier een groot aandeel in heeft. Vermoed dat hij meteen naar zijn ouders rent om te zeiken over je als jullie ruzie hebben.
Hij zegt ook dat het jouw schuld is, nou lekker dan een partner die je niet steunt.
Fijne relatie hebben jullie.
Trek je scheur maar eens open tegen die lamlul van een vriend.
Alle reacties Link kopieren
Joanjett schreef:
22-05-2019 16:33
Ik denk dat vriendlief hier een groot aandeel in heeft. Vermoed dat hij meteen naar zijn ouders rent om te zeiken over je als jullie ruzie hebben.
Hij zegt ook dat het jouw schuld is, nou lekker dan een partner die je niet steunt.
Fijne relatie hebben jullie.
Trek je scheur maar eens open tegen die lamlul van een vriend.
Dat denk ik dus ook. Zijn eigen aandeel vergeet ie dan voor het gemak maar even.

Maar TO, die dips, waar komen die vandaan? Op die manier kan het toch nooit een leuke relatie zijn?

Alle reacties Link kopieren
Er lijken verschillende dingen te spelen. Maar ik denk dat je inderdaad (zoals al een paar keer is benoemd) eerst goed met je vriend moet gaan praten.

Het komt een beetje over alsof je vriend heel negatief/slecht over jou heeft gepraat richting zijn ouders. Of dat hij dat nog steeds doet.

Als jullie met zijn drie een gezin zijn. Hoort dat op de eerste plaats te staan. Hij zou niet moeten pikken dat zijn ouders, zonder reden, slecht over de moeder van zijn kind praten.Je kan van je vriend verwachten dat hij tegen zijn ouders zegt dat hij niet wil dat ze slecht over jou praten.

Ik snap best dat je je vriend niet kan overhalen om jullie kind naar de opvang te brengen in plaats van naar zijn ouders. Als zijn ouders gewoon lief zijn voor het kind en goed oppassen, dan is het opzicht ook goed voor het kindje.

Ik merk dat je heel veel woede en frustratie hebt richting je schoonouders. En voor een groot deel lijkt die terecht. (ze zijn blijkbaar onaardig tegen je). Maar ik denk ook dat je het soms groter maakt dan het is.
Praat met je vriend. En leg het ook voor een deel bij hem neer. Het zijn immers zijn ouders. En zij zullen doen waarvan zij denken dat het beste/fijnst is voor jouw vriend en hun kleinkind... Als jou vriend hun duidelijk kan maken dat hij dit nare gedrag richting jou niet accepteert. Dan zal dat mogelijk al een hele hoop veranderen?
Alle reacties Link kopieren
EJBB schreef:
22-05-2019 13:16
Inderdaad zoals je het zegt in hoevere vallen ze sowieso nog serieus te nemen. Zal het eens proberen om bewuster ervan te worden.

Andere oplossing wordt vrij lastig, mijn vriend werkt veel dus komt veel op mij aan. Enige wat zou kunnen is dat ze die 2 dagen naar de opvang gaat alleen ben ik bang dat hij daar nooit mee akkoord gaat omdat het toch zijn ouders blijven.
Ja, boeie. Dan mag ie het zelf regelen. Ik zou mijn kind daar niet meer naartoe brengen. Jij moet het regelen dus jij bepaalt.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
VivaYfke schreef:
22-05-2019 15:48
Wat een onzin. Vriend heeft besloten dat zijn ouders op de baby letten.
To gaat er niet tegenin omdat ze hem wel snapt en er niks tegenin weet te brengen.
Als ouder zijnde kies je samen en zal je soms je zin niet krijgen. Wat had ze anders moeten doen.
Sommige dingen zijn domweg niet maakbaar.

Natuurlijk is dat geen onzin. Alsof dit gedrag allemaal ineens uit de lucht komt vallen :facepalm: . TO wist al láng voordat ze besloot een kind op de wereld te zetten dat haar relatie niet stabiel is, dat haar vriend geen eigen persoon is (maar hangt aan zijn pappie en mammie). Echt slim om dan te kiezen in zo'n situatie een kind op de wereld te zetten hoor :facepalm: . TO is echt geen slachtoffer hier, ze heeft hier allemaal zelf voor gekozen. Wat een calimerogedrag zeg.

Oh en wie is er weer de dupe? Juist, dat kind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven