Sinterklaas met familie

22-09-2024 19:47 1784 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is weer zover, het sinterklaasfeest in de familie wordt gepland. Datum wordt geprikt en iedereen wordt alweer helemaal enthousiast. Behalve ik 🙈

Context: het betreft mijn schoonfamilie, van huis uit ben ik sowieso niet zo groot geworden met Sinterklaas. We vierden het wel maar toen we daar in onze tienertijd mee stopten, vond ik dat nooit erg. Als kind vond ik de cadeautjes uiteraard leuk, al het gebeuren er omheen eerder eng en later gewoon niet zo boeiend.

Schoonfamilie daarentegen leeft zo ongeveer voor Sinterklaas, dit is echt de grootste feestdag van het jaar. Tien jaar geleden vond ik dat prima, inmiddels zijn er kleinkinderen bij gekomen (ook van onszelf) en vind ik het meer één groot hebberig graaifeest geworden waarbij de kinderen compleet hyperactief en hysterisch worden.

Maar wat doe je dan? Aangeven dat we het met ons eigen gezin gaan vieren zonder alle neefjes/nichtjes enzo? Me er maar weer gewoon overheen zetten en de hele heisa elk jaar voorbereiden en die ene dag nou maar gewoon geven voor de schoonfamilie? Het is uiteindelijk maar één dag maar ik vind er echt helemaal niks aan en zou het veel liever thuis met onze eigen kinderen gezellig vieren.
stokbootje schreef:
23-05-2025 13:37
Het lijkt me handiger als TO haar man hulp organiseert als hij het zelf niet kan bolwerken. Niet dat zij nu ook weer chef hulptroepen wordt en daar van alles aan het coordineren is.

TO, sterkte! Goed dat je een duidelijke afspraak hebt met je werk en dat je man je kan ontlasten nu.
Nou idd zeg, ik vind dat echt een heel slecht idee, inderdaad om wat jij zegt maar ook omdat dan (weer) de verantwoordelijkheid bij man wordt weggenomen. Hoewel ik als vriendin meer dan bereid ben bij te springen, denk ik niet dat ik dat ook zou doen als er gewoon nog een partner is die niets mankeert maar "het gewoon niet kan".
-April- schreef:
24-05-2025 02:45
Hij mag naast de kinderen ook wat huishouden doen

Verder kan hij nu niet zoveel extra doen, maar hij heeft jaren van roofbouw op minik in te halen. Dus dit is niet opgelost met een weekje de handen uit de mouwen steken.
Als hij niet oppast ligt minik er 2 jaar uit met een burn out
Maar nogmaals, wat moet hij dan doen? Alhoewel ik de dynamiek in dit topic heel goed begrijp, vind ik het soms ook te zwartwit. Deze post is daar een heel goed voorbeeld van. Met de eerste zin (het huishouden doen) ben ik het eens.

Het tweede deel vind ik een rare benadering, want daarmee lijk je te impliceren dat er mogelijk sprake is van een burnout en dat dat dan de schuld van de echtgenoot is. Dat lijkt mij een weinig constructieve manier van denken. Want moet iemand die jaren van roofbouw dan inhalen voordat je weer door een deur met elkaar kunt?

Dynamiek tussen partners is altijd complex en ik vraag mij af in hoeverre adviseren in een topic hier zinvol is. Wat dat betreft lijkt mij de inzet van (relatie)therapie zinvoller.
Presto schreef:
24-05-2025 10:35
Maar nogmaals, wat moet hij dan doen? Alhoewel ik de dynamiek in dit topic heel goed begrijp, vind ik het soms ook te zwartwit. Deze post is daar een heel goed voorbeeld van. Met de eerste zin (het huishouden doen) ben ik het eens.

Het tweede deel vind ik een rare benadering, want daarmee lijk je te impliceren dat er mogelijk sprake is van een burnout en dat dat dan de schuld van de echtgenoot is. Dat lijkt mij een weinig constructieve manier van denken. Want moet iemand die jaren van roofbouw dan inhalen voordat je weer door een deur met elkaar kunt?

Dynamiek tussen partners is altijd complex en ik vraag mij af in hoeverre adviseren in een topic hier zinvol is. Wat dat betreft lijkt mij de inzet van (relatie)therapie zinvoller.
Een burn out kan zeker door je partner komen als hij jaren lang zijn snor drukt. Hoeft geen jaren maar partner kan zeker wel een paar weken het tbuis allemaal regelen.
Wielrenster87 schreef:
24-05-2025 11:32
Een burn out kan zeker door je partner komen als hij jaren lang zijn snor drukt. Hoeft geen jaren maar partner kan zeker wel een paar weken het tbuis allemaal regelen.
Een burnout heeft doorgaans meerdere oorzaken en kun je echt niet alleen op een niet meerwerkende partner afschuiven. Sowieso moet je je afvragen wat je met een dergelijke beschuldiging wilt bereiken. Daarnaast is er voor zover ik weet helemaal niet zeker of TO een burn out heeft.
stokbootje schreef:
23-05-2025 13:37
Het lijkt me handiger als TO haar man hulp organiseert als hij het zelf niet kan bolwerken. Niet dat zij nu ook weer chef hulptroepen wordt en daar van alles aan het coordineren is.

TO, sterkte! Goed dat je een duidelijke afspraak hebt met je werk en dat je man je kan ontlasten nu.

Aan een kant heb je daar helemaal gelijk in. Als je er zelf nogal doorheenzit is het organiseren van hulp zelfs nog te veel.

Aan de andere kant kan het hulp aan vriendinnen vragen misschien wel het meest makkelijke zijn wat je kunt doen. Als de vriendinnen het direct begrijpen en kunnen handelen dan is het met drie minuten geregeld.

Als een vriendin mij zou vragen al haar was even weg te werken zou ik direct in de auto stappen om het te halen.

Zou ik ziek zijn en mijn man vragen te zorgen dat die was gedaan wordt, dan gaat hij met mij overleggen welke was hij naar wie gaat doen. (Hij doet hier zo goed als nooit de was) Dan gaat er een deel naar mijn moeder, een deel naar de zijne, een deel naar zus etc. Dan zou het mij nog tijd kosten en ergernis dat het zo omslachtig moet. Maar man zou denken dat hij het prima heeft geregeld en niemand te zwaar heeft belast, en dat hij dat dan volgende week weer zo handig kan doen.
Presto schreef:
24-05-2025 11:41
Een burnout heeft doorgaans meerdere oorzaken en kun je echt niet alleen op een niet meerwerkende partner afschuiven. Sowieso moet je je afvragen wat je met een dergelijke beschuldiging wilt bereiken. Daarnaast is er voor zover ik weet helemaal niet zeker of TO een burn out heeft.

Ik denk eerder dat bij heel veel burn outs de partner zeker een aandeel heeft. Betekent niet dat je de schuld bij diegene kunt leggen, maar wel dat je de taakverdeling onder de loep moet nemen om herhaling te voorkomen.
Speculaastaart schreef:
24-05-2025 12:05
Aan een kant heb je daar helemaal gelijk in. Als je er zelf nogal doorheenzit is het organiseren van hulp zelfs nog te veel.

Aan de andere kant kan het hulp aan vriendinnen vragen misschien wel het meest makkelijke zijn wat je kunt doen. Als de vriendinnen het direct begrijpen en kunnen handelen dan is het met drie minuten geregeld.

Als een vriendin mij zou vragen al haar was even weg te werken zou ik direct in de auto stappen om het te halen.

Zou ik ziek zijn en mijn man vragen te zorgen dat die was gedaan wordt, dan gaat hij met mij overleggen welke was hij naar wie gaat doen. (Hij doet hier zo goed als nooit de was) Dan gaat er een deel naar mijn moeder, een deel naar de zijne, een deel naar zus etc. Dan zou het mij nog tijd kosten en ergernis dat het zo omslachtig moet. Maar man zou denken dat hij het prima heeft geregeld en niemand te zwaar heeft belast, en dat hij dat dan volgende week weer zo handig kan doen.
Maar sorry hoor, dan zeg je toch gewoon: "ik ben ziek" en laat je het hem zelf uitzoeken? Een volwassen man die de was niet kan doen, vind ik al onbegrijpelijk, maar zelfs als hij het nog nooit heeft gedaan kan hij toch opzoeken hoe dat moet, youtubefilmpjes kijken, een gebruiksaanwijzing en etiketten lezen etc?
meisje85 schreef:
24-05-2025 12:19
Maar sorry hoor, dan zeg je toch gewoon: "ik ben ziek" en laat je het hem zelf uitzoeken? Een volwassen man die de was niet kan doen, vind ik al onbegrijpelijk, maar zelfs als hij het nog nooit heeft gedaan kan hij toch opzoeken hoe dat moet, youtubefilmpjes kijken, een gebruiksaanwijzing en etiketten lezen etc?

Het is niet dat hij het niet kan, maar niet volgens mijn norm. En weet ook hoe niet leuk ik het vind als er iets mis gaat.
meisje85 schreef:
24-05-2025 12:19
Dit inderdaad of hij belt zijn moeder of zijn schoonmoeder, die kunnen bijspringen.

Maar zelf echt niet mee gaan bemoeien. En praktisch gezien zou ik de komende tijd je man laten investeringen in boodschappen bestellen, een schoonmaakster (die kan ook strijken) en maaltijden bij een service of een traiteur. En zelf nergens bemoeien.

En een vriendin vragen: dat zou ik eerst aan partner vragen, want het is wel een brevet van onvermogen dat hij niet een week of wat het huishouden kan runnen. wellicht wil hij geen hulp.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven