Slapen met een snurker
maandag 9 juni 2025 om 11:32
Ik ben aan het daten en hij snurkt. We hebben nog niet samen geslapen (ik bedoel dan dus echt slapen) en ik merk dat ik er een beetje tegenop zie. Ik kan heel slecht tegen gesnurk. Maar ja, van de andere kant is het nauurlijk wel fijn om naast elkaar wakker te worden. Hoe doen jullie dit met een snurkende partner?
The impossible just takes a little longer.
dinsdag 10 juni 2025 om 15:46
Mijn vader viel vroeger te pas en te onpas in slaap (iets waar veel snurkers ook last van hebben, als er ook slaapapneu is. Dan halen mensen te weinig diepe slaap per nacht), de krant lezend op de bank of wat dan ook. Dan begon hij te snurken en dan riepen we hem, waarop hij altijd geïrriteerd riep dat hij wakker was.
Tot we post-its op zijn krant plakten met een tijdstip van snurken erop, toen realiseerde hij zich als hij later weer wakker schoot pas dat hij wel degelijk was weggezakt.
Of we deden langzaam het geluid van de tv zachter, wisselenden van zender en dan langzaam weer harder. Dan kon hij ook niet beweren dat hij wakker was, want hij had helemaal niet gemerkt dat we van zender waren veranderd.
dinsdag 10 juni 2025 om 16:19
Ah, ik was me er inderdaad niet zo van bewust dat er gezondheidsrisico's aan zitten. (Maar dat zitten er aan een kussen op zijn hoofd drukken ook.It-is-joysjuhhh schreef: ↑10-06-2025 05:16En de gezondheidsrisico's vergeet je even of ken je misschien niet? Slecht voor bloeddruk, hart en vaten, hoofdpijn, voor snurker ook lichter slapen?
Fijn dat je er geen last van hebt, maar je kunt het je toch wel enigszins voorstellen dat het irritant kan zijn? Ik houd ook van benzinelucht, maar weet ook dat het een vrij onontkoombare lucht is, dus als je het haat is de enige remedie keihard je neus dicht.
dinsdag 10 juni 2025 om 16:35
Wij snurken allebei. Hij wel vaker dan ik, en ik denk ook harder
Hij ligt graag op zijn rug. Ik snurk vooral agv verkoudheid of hooikoorts.
Ik vraag hem zachtjes (fluisteren is al genoeg) of hij op zijn zij wil liggen en dan stopt het (even). Als ik door stress of iets anders een slechte nacht heb irriteert het me wel, anders valt het wel mee.
Ik probeer zelf bij weekendjes weg met een vriendin heel bewust op mijn zij te blijven liggen, meestal lukt dat aardig goed.

Ik vraag hem zachtjes (fluisteren is al genoeg) of hij op zijn zij wil liggen en dan stopt het (even). Als ik door stress of iets anders een slechte nacht heb irriteert het me wel, anders valt het wel mee.
Ik probeer zelf bij weekendjes weg met een vriendin heel bewust op mijn zij te blijven liggen, meestal lukt dat aardig goed.
Coffee is never my cup of tea
dinsdag 10 juni 2025 om 18:03
In een nieuwe relatie wil je toch ook samen slapen? Zeker als je niet samenwoont. Moet je in de praktijk dan naar huis of op de bank? Of stuur je hem weg na een gezellige avond zodat jij rustig kunt slapen? Heel erg ongezellig en weinig romantisch ook. Bij oudere stellen of mensen die zeer langdurig samen zijn hoor je het wel eens. Maar om zo je relatie te beginnen? Gelukkig zitten jullie nog in het begin. Kan je direct kijken hoe zijn sociale vaardigheden zijn. En hoe leuk hij jou werkelijk vindt. Wil hij verder niets doen. Of komt hij met excuses dan weet je dat hij niet zo serieus is (en is ook duidelijk waarom hij nog single was). Een leuke betrokken man pakt dit direct op.Avena schreef: ↑10-06-2025 15:12Ik vind het nogal wat om meteen weer verder te kijken als hij er niets aan zou willen doen (wat ik dus nog niet weet). Geen enkele partner is perfect, toch? Het heeft inderdaad wel consequenties, want ik ga er niet naast liggen. Dus dat betekent apart slapen. Iets wat ik overigens sowieso misschien (over het algemeen) wel prima vind. Om meerdere redenen:
- Ik ben zelf een onrustige/beweeglijke slaper met RLS en opvliegers.
- Ik ben lang single (geweest) en weet niet of ik nog kan wennen aan naast iemand slapen.
- Ik denk sowieso dat je nachtrust bijna altijd beter is als je alleen slaapt.
Kortom: als hij er geen problemen mee heeft om apart te slapen, dan ga ik hem niet onder druk zetten om iets aan zijn gesnurk te doen.
En ja, altijd apart slapen is heus wel af en toe jammer. En ik blijf het onhandig/onnodig duur vinden op vakanties (ik ben vanwege woningnood ook niet zo'n fan van airbnb, iig niet voor stedentrips). Maar goed, je zal in elke relatie wel concessies moeten doen.
dinsdag 10 juni 2025 om 18:04
Dat klinkt niet prettig. Hopelijk heb je er geen last van en is het alleen een constatering van de tandarts.
dinsdag 10 juni 2025 om 20:57
Zowel mijn man als ik zijn snurkers. We slapen al jaren apart. Dat is geen ramp. Je kunt samen de nacht beginnen , later vertrekt er dan iemand naar dat andere bed. Of een afspraakje maken. In ons geval werkt het prima. Lekker slapen en geen storende geluiden. Hoewel ik soms van mijn eigen gesnurk wakker word, dat dan weer wel.
dinsdag 10 juni 2025 om 21:24
evelien2010 schreef: ↑10-06-2025 18:03In een nieuwe relatie wil je toch ook samen slapen? Zeker als je niet samenwoont. Moet je in de praktijk dan naar huis of op de bank? Of stuur je hem weg na een gezellige avond zodat jij rustig kunt slapen? Heel erg ongezellig en weinig romantisch ook. Bij oudere stellen of mensen die zeer langdurig samen zijn hoor je het wel eens. Maar om zo je relatie te beginnen? Gelukkig zitten jullie nog in het begin. Kan je direct kijken hoe zijn sociale vaardigheden zijn. En hoe leuk hij jou werkelijk vindt. Wil hij verder niets doen. Of komt hij met excuses dan weet je dat hij niet zo serieus is (en is ook duidelijk waarom hij nog single was). Een leuke betrokken man pakt dit direct op.
Idealiter wel. Of op zijn minst uitproberen en/of af en toe/als het zo uitkomt. Er hoeft niemand naar huis of op de bank, hij en ik hebben allebei een logeerkamer beschikbaar. En ja, ik hoop ook dat hij bereid is om iets aan zijn gesnurk te doen. Maar ik denk niet dat ik het meteen een dealbreaker vind als hij zou zeggen dat hij dat niet ziet zitten of al dingen heeft geprobeerd, maar zonder resultaat. Niet leuk, maar geen dealbreaker.
The impossible just takes a little longer.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in