Slecht gebit, afknapper?

11-03-2019 13:05 179 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kom net weer van een anderhalf uur durende sessie van de tandarts. Alles schoonmaken, bleekbeurtje, 2 gaatjes vullen en een draadje achter mijn voortanden vernieuwen.
Een fatsoenlijk paar bijtertjes vind ik persoonlijk erg mooi. Ik lach veel (ook op werkgebied) en ik moet er niet aan denken dat mensen direct naar slechte tanden kijken.

En toen moest ik ook weer denken aan een date, tijdje geleden. Nou ja, date.. de man in kwestie wilde een drankje doen.
Het eerste waar ik toch naar kijk zijn mensen hun tanden. En deze man had gele, kleine tandjes, op eentje zelfs een randje bruin en er ontbrak een hoektand.
Hoe leuk iemand dan ook is, ik knap erop af. Ik kan mij dan levendig inbeelden hoe het is om te zoenen met zo'n bakkes, laat staan orale seks ofzo.

Knappen jullie af op slechte tanden?

Ik zou bijvoorbeeld ook best wel een rimpel in mijn voorhoofd willen laten botoxen, maar als ik dan moet kiezen tussen mijn gebit verzorgd houden of die rimpel, dan ga ik toch weer voor de tandarts.
Overigens heb ik van oorsprong een goed gebit, maar helaas in de tijd dat ik bij mijn andere ouder ging wonen een nieuwe tandarts gekregen. Particulier kindje, dus kassa.
Tien vullingen gekregen, er zouden er nog tien moeten volgen.

Ik ging daarna op mezelf wonen en vluchtte terug naar mijn oude tandarts. Die schrok zich scheel, maakte direct foto's en heeft in de daaropvolgende dertig jaren misschien één nieuw gaatje gevonden.

Zoon heeft gelukkig mijn gebit geërfd en met 16 jaar nog niet één gaatje.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
LuckyLud schreef:
11-03-2019 17:19
Ja, vind ik een afknapper. Ik besteed zelf voldoende aandacht aan persoonlijke verzorging/hygiëne, dus dat zoek ik ook in een partner.

Dan nog een andere vraag: hoe vaak vervangen jullie je tandenborstel/opzetstukje?
Als de haartjes scheef gaan staan, dus zeker één keer per maand.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Het-groepje schreef:
11-03-2019 16:19
De meeste mannen vinden een vrouw zonder verzorging boven de 40 smoezelig, en weten de helft niet van wat voor hen frisse en leuke dames allemaal aan uiterlijke verzorging doen of moeite doen met flatteuze kleding.
Ik ben zo iemand die er op de juiste manier uit kan zien als een 7,5 en als ik letterlijk niks doe
(Comfi bh, legging, grote trui, bril op, haar in staart, geen make up) is het echt niet appetijtelijk. Niet dat ik voor schut loop maar ik zie er gewoon dik, verlept en lomp uit.

Goed, mijn post was natuurlijk behoorlijk gechargeerd. Af en toe de kapper en passende kleding is niet meer dan logisch. Toch hoor ik regelmatig vrouwen klagen over vooral de make-up en dat ze niet zomaar naar buiten kunnen zonder zich op te tutten. En dat mannen dat willen en klaag-klaag nu moeten we weer een uur voor de spiegel staan "voor de mannen". Dat is niet waar. Ik moet letterlijk de eerste man nog tegenkomen in mijn leven die veel make-up mooi vindt. Haar kammen en wat lippenstift kan best binnen 10 minuten. En natuurlijk is e.e.a. extra's wel eens mooi, maar no way dat mannen dat eisen of opleggen.

"Ik ben zo iemand die er op de juiste manier uit kan zien als een 7,5 en als ik letterlijk niks doe (...) ik zie er gewoon dik, verlept en lomp uit."
En hoeveel mannen hebben dat ooit tegen je gezegd dan? Of zit dat gewoon in je eigen hoofd.
LuckyLud schreef:
Ja, vind ik een afknapper. Ik besteed zelf voldoende aandacht aan persoonlijke verzorging/hygiëne, dus dat zoek ik ook in een partner.

Dan nog een andere vraag: hoe vaak vervangen jullie je tandenborstel/opzetstukje?
Elke maand, denk ik. Opzetstukje. Vind ik wel zo fris. Het ding gaat in je mond.
HKr schreef:
12-03-2019 02:29
Goed, mijn post was natuurlijk behoorlijk gechargeerd. Af en toe de kapper en passende kleding is niet meer dan logisch. Toch hoor ik regelmatig vrouwen klagen over vooral de make-up en dat ze niet zomaar naar buiten kunnen zonder zich op te tutten. En dat mannen dat willen en klaag-klaag nu moeten we weer een uur voor de spiegel staan "voor de mannen". Dat is niet waar. Ik moet letterlijk de eerste man nog tegenkomen in mijn leven die veel make-up mooi vindt. Haar kammen en wat lippenstift kan best binnen 10 minuten. En natuurlijk is e.e.a. extra's wel eens mooi, maar no way dat mannen dat eisen of opleggen.

"Ik ben zo iemand die er op de juiste manier uit kan zien als een 7,5 en als ik letterlijk niks doe (...) ik zie er gewoon dik, verlept en lomp uit."
En hoeveel mannen hebben dat ooit tegen je gezegd dan? Of zit dat gewoon in je eigen hoofd.
Oh, ik sta nooit voor de spiegel voor mannen. Maar voor mijzelf. Ik voel mij gewoon fijner als ik tevreden ben over hoe ik eruit zie.
KataTonDemonaEaytoy schreef:
12-03-2019 08:56
Elke maand, denk ik. Opzetstukje. Vind ik wel zo fris. Het ding gaat in je mond.
Ja, maar op de 2e of 3e dag is het ook al goor natuurlijk als je em tussendoor niet goed schoonmaakt.
Lady_Day schreef:
12-03-2019 09:15
Ja, maar op de 2e of 3e dag is het ook al goor natuurlijk als je em tussendoor niet goed schoonmaakt.
En daar zijn we dan! Als je je gebit, je lichaam, je haren etc. niet "onderhoudt", wordt het ook "goor" na 2 of 3 dagen. ;-)
Lady_Day schreef:
11-03-2019 16:06
Helemaal met je eens, Mermedina. Ik vind het ook echt shocking dat basistandzorg zoals controle en een rondje bij de mondhygienist niet in de basiszorgverzekering zitten. Als je flink ontstoken tandvlees hebt kan dat grote gevolgen hebben voor je algehele gezondheid.
Er zitten wel meer zaken in het basispakket die er volgens mij wel in zouden moeten zitten, maar ik ben het met je eens. Basisbehandelingen tandarts/mondhygiënist zou wel fijn zijn. Sowieso haal je de kosten er vaak niet uit met een aanvullende verzekering. Zeker niet nu aanvullende verzekeringen steeds meer losse pakketten worden. Dus alleen voor tandarts, alleen voor fysiotherapie enz.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Lady_Day schreef:
12-03-2019 09:15
Ik maak het ding ook grondig schoon. Maar zo is het met alles, denk ik. Onderhoud is noodzakelijk.
dianaf schreef:
12-03-2019 09:24
Er zitten wel meer zaken in het basispakket die er volgens mij wel in zouden moeten zitten, maar ik ben het met je eens. Basisbehandelingen tandarts/mondhygiënist zou wel fijn zijn. Sowieso haal je de kosten er vaak niet uit met een aanvullende verzekering. Zeker niet nu aanvullende verzekeringen steeds meer losse pakketten worden. Dus alleen voor tandarts, alleen voor fysiotherapie enz.
Klopt. Ik vind het wel een trieste zaak dat goede tandzorg niet meer voor iedereen beschikbaar is.
Zelf maak ik er ook keuzes in. Je kunt de centen maar één keer uitgeven.
Ik ben onder de 40 en heb door pech met mijn gebit en ondanks ettelijke duizenden euro's investeren (waardoor ik zelfs in de problemen kwam financieel) in behandelingen en tandvleesbehandelingen en daarbij helaas langdurig antibioticagebruik wat de boel in een stroomversnelling stuurde nu een bovenprothese, en onder een frame.
Het was echt heftig, het trekken en het emotionele aspect. Maar eindelijk... lach ik weer gewoon, niks geen hand voor mijn mond. Ik kan mijn eten weer fatsoenlijk kauwen en voel me zelfverzekerder.

Mijn vriend kwam bij me toen het op zijn ergst was. Hij zal het vast wel gezien hebben en er ook in de eerste instantie het zijne van gedacht hebben. Maar toen hij zag hoeveel ik er juist al aan deed en hoeveel pijn ik ervan had was hij ontzettend lief en medelevend. Hij gaf me het gevoel dat ik me nergens voor hoefde te schamen. Juist dat hielp me over de streep voor die prothese, gek genoeg. En ook wel dat ik eens geld voor iets anders wil kunnen sparen. Soms heb je gewoon echt pech hoor, met je gebit.

Mijn eerste ontmoeting met zijn ouders zat ik middenin het proces en was er ook nog eens een hoektand (ja ja TO) uitgevallen, met vulling en al. Zo zat ik dus aan de kersttafel, best wel doodongelukkig. En hij had het gewoon uitgelegd van te voren, niemand keek ernaar en iedereen was lief en vroeg of het wel lukte zo met het eten. Wat een warm bad en lieve mensen. Na vaak topics zoals dit gelezen te hebben en vooral na sommige reacties denk je soms echt dat je een of ander gedrocht moet zijn als je gebitsproblemen hebt. Overigens vind ik TO daarin wel meevallen, als ik geld had gehad voor meer cosmetische verbeteringen had ik het misschien ook wel gedaan. Het ging gewoon op aan "normale" problemen, een wortelkanaalbehandeling is financieel ook geen katttepis.

Mensen die hier last van hebben zijn vaak al onzeker en ongelukkig genoeg erover. En aan hygiëne ligt het lang niet altijd. Dat stukje over de betaalbaarheid van de tandzorg klopt heel erg mi, vandaag de dag. Daarnaast ontstaat angst voor de tandarts vaak na jaren pijn en problemen. Niet dat je er op moet vallen, daar ben je helemaal vrij in maar een beetje empathie zou niet misstaan, me dunkt.

Toen ik mijn tanden mocht "kiezen" heb ik niet voor kaarsrechte witte tanden gekozen maar voor een natuurlijke kleur en de terugkeer van mijn scheve hoektand. Zodat ik me niet helemaal iemand anders voelde. Maar gezien mijn eigen achtergrond zou ik dus als ik iemand verder leuk vind wel eerst doorvragen op het onderwerp voor ik niet verder wil daten.
Heftig Eefje. Het emotionele aspect moet zeker niet onderschat worden. Ik heb kiezen laten trekken voor een beugel en vond dat al heel heftig. Ik loop met mega gaten in mijn mond en ik blijf het liefste thuis :)

Ik heb een paar jaar geleden aan mijn tandarts gevraagd of het niet beter was om alles te laten trekken toen er weer eens een kies afgebroken was maar zij vond mijn gebit echt nog te goed (haha) en zei dat ik met het juiste behandelplan een heel eind zou komen. De stand van mijn gebit zorgt voor veel slijtage dus we zijn er nu mee bezig om alles goed passend te maken. Op zich heb ik best mooie tanden maar het staat scheef.

Ik vind het stoer van je dat je het zo aangepakt hebt. En ook fijn dat je normaal kan eten en kan lachen en ook nog eens zo'n fijne vriend hebt :)
eefje1980 schreef:
12-03-2019 10:11
Ik ben onder de 40 en heb door pech met mijn gebit en ondanks ettelijke duizenden euro's investeren (waardoor ik zelfs in de problemen kwam financieel) in behandelingen en tandvleesbehandelingen en daarbij helaas langdurig antibioticagebruik wat de boel in een stroomversnelling stuurde nu een bovenprothese, en onder een frame.
Het was echt heftig, het trekken en het emotionele aspect. Maar eindelijk... lach ik weer gewoon, niks geen hand voor mijn mond. Ik kan mijn eten weer fatsoenlijk kauwen en voel me zelfverzekerder.

Mijn vriend kwam bij me toen het op zijn ergst was. Hij zal het vast wel gezien hebben en er ook in de eerste instantie het zijne van gedacht hebben. Maar toen hij zag hoeveel ik er juist al aan deed en hoeveel pijn ik ervan had was hij ontzettend lief en medelevend. Hij gaf me het gevoel dat ik me nergens voor hoefde te schamen. Juist dat hielp me over de streep voor die prothese, gek genoeg. En ook wel dat ik eens geld voor iets anders wil kunnen sparen. Soms heb je gewoon echt pech hoor, met je gebit.

Mijn eerste ontmoeting met zijn ouders zat ik middenin het proces en was er ook nog eens een hoektand (ja ja TO) uitgevallen, met vulling en al. Zo zat ik dus aan de kersttafel, best wel doodongelukkig. En hij had het gewoon uitgelegd van te voren, niemand keek ernaar en iedereen was lief en vroeg of het wel lukte zo met het eten. Wat een warm bad en lieve mensen. Na vaak topics zoals dit gelezen te hebben en vooral na sommige reacties denk je soms echt dat je een of ander gedrocht moet zijn als je gebitsproblemen hebt. Overigens vind ik TO daarin wel meevallen, als ik geld had gehad voor meer cosmetische verbeteringen had ik het misschien ook wel gedaan. Het ging gewoon op aan "normale" problemen, een wortelkanaalbehandeling is financieel ook geen katttepis.

Mensen die hier last van hebben zijn vaak al onzeker en ongelukkig genoeg erover. En aan hygiëne ligt het lang niet altijd. Dat stukje over de betaalbaarheid van de tandzorg klopt heel erg mi, vandaag de dag. Daarnaast ontstaat angst voor de tandarts vaak na jaren pijn en problemen. Niet dat je er op moet vallen, daar ben je helemaal vrij in maar een beetje empathie zou niet misstaan, me dunkt.

Toen ik mijn tanden mocht "kiezen" heb ik niet voor kaarsrechte witte tanden gekozen maar voor een natuurlijke kleur en de terugkeer van mijn scheve hoektand. Zodat ik me niet helemaal iemand anders voelde. Maar gezien mijn eigen achtergrond zou ik dus als ik iemand verder leuk vind wel eerst doorvragen op het onderwerp voor ik niet verder wil daten.
Och Eefje, wat een ellende heb jij meegemaakt met je gebit. Maar wat fijn dat je nu weer met plezier naar je eigen glimlach kunt kijken!

Je hebt gelijk dat we, ook op dit forum, al snel klaar staan met een veroordeling van uiterlijkheden. Maar gelukkig zijn er ook velen die weten dat een slecht gebit echt niet altijd aan slechte hygiene te wijten is.
Fijn dat jouw vriend en je schoonfamilie lief voor je waren toen je dat het hardst nodig had.
LuckyLud schreef:

Nog een tip. Zet je tandenborstel niet in de buurt van je toilet.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
eefje1980 schreef:
12-03-2019 10:11

Dat vind ik oprecht enorm klote, zulke problemen en ik snap ook heel goed dat je daar echt niks aan kunt doen.
Mijn intenties zijn -op dit moment en misschien wel voor altijd- niet om (lange) relaties aan te gaan, dus die verdieping om te accepteren ontbreekt bij mij. Het is dus echt een oppervlakkig oordeel van mijn kant.

Natuurlijk is dat totaal anders als je je leven samen wil delen.
pepexx schreef:
12-03-2019 11:45
Nog een tip. Zet je tandenborstel niet in de buurt van je toilet.
Kan echt geen kwaad!
De bacterien springen niet over van je toilet op je tandenborstel. Is een mythe waarvan de onwaarheid klip en klaar is aangetoond door Mythbusters.

Op een willekeurig muntstuk in je portemonnee, op een liftknopje in een openbaar gebouw , op de duwstang van een boodschappenwagen bij de supermarkt om maar een paar voorbeelden te noemen, zitten meer poepbacillen dan op je tandenborstel.
Natuurlijk kan ik een mooi gebit wel waarderen. Het kan een man wat mij betreft zelfs wat aantrekkelijker maken. Maar, ik zou niet direct afknappen als de tanden niet zo wit zijn als porselein en niet perfect recht staan.

Ik zou wel afknappen op een man die zijn gebit heeft verpest door niet dagelijks zijn tanden te poetsen en andere slechte gewoonten, zoals alleen maar frisdrank drinken en veel roken.
Ik heb een zwakke kies die voor 3/4 uit vulling bestaat, een kruisbeet, scheve tanden en aanleg voor tandsteen. Door regelmatig tandartsbezoek ziet het er allemaal gelukkkg nog wel acceptabel uit. Op die ene kies na heb ik verder eigenlijk nooit gaatjes. Ik heb wel een paar jaar geleden al mijn kiezen bij de basis moeten laten ‘opvullen’ omdat ik door consciëntieus poetsen al mijn glazuur had weg gepoetst.
Mijn vriend heeft ook geen prachtig regelmatig gebit. Hij heeft zelfs nog een melktand die in het zicht staat. Hij besteedt honderden euro’s per jaar aan tandzorg, dus we doen ons best, zeg maar.
amarna schreef:
12-03-2019 13:34
Kan echt geen kwaad!
De bacterien springen niet over van je toilet op je tandenborstel. Is een mythe waarvan de onwaarheid klip en klaar is aangetoond door Mythbusters.

Op een willekeurig muntstuk in je portemonnee, op een liftknopje in een openbaar gebouw , op de duwstang van een boodschappenwagen bij de supermarkt om maar een paar voorbeelden te noemen, zitten meer poepbacillen dan op je tandenborstel.

Heb je daar een link van, wil ik heel graag zien.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
amarna schreef:
12-03-2019 13:34
Kan echt geen kwaad!

Huh? Mythbusters heeft toch juist aangetoond dat het wel zo is? Ik denk dat je de aflevering opnieuw moet kijken. Ook als ik Google kom ik steeds op hetzelfde uit wat die aflevering betreft. Er zat op alle 36 tandenborstels poepbacillen. Ook met latere testen bleek dat het toilet de poepbacillen meters ver verspreidt.
d-purevision schreef:
12-03-2019 16:01
Natuurlijk kan ik een mooi gebit wel waarderen. Het kan een man wat mij betreft zelfs wat aantrekkelijker maken. Maar, ik zou niet direct afknappen als de tanden niet zo wit zijn als porselein en niet perfect recht staan.

Ik zou wel afknappen op een man die zijn gebit heeft verpest door niet dagelijks zijn tanden te poetsen en andere slechte gewoonten, zoals alleen maar frisdrank drinken en veel roken.
Feitelijk knap je dan niet af op het gebit, maar op zijn gedrag. ;-D
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Annelleke schreef:
14-03-2019 08:39
Huh? Mythbusters heeft toch juist aangetoond dat het wel zo is? Ik denk dat je de aflevering opnieuw moet kijken. Ook als ik Google kom ik steeds op hetzelfde uit wat die aflevering betreft. Er zat op alle 36 tandenborstels poepbacillen. Ook met latere testen bleek dat het toilet de poepbacillen meters ver verspreidt.
Nee, want ook op de controletandenborstels zijn die bacteriën aangetroffen. De conclusie van Mythbusters was juist dat die bacteriën overal aanwezig zijn en dat het dus niet uitmaakt waar je jouw tandenborstel bewaart.
11-03-2019 14:15
Is dat een doodzonde?
Ik date heel weinig en ben selectief. Daar doe ik toch niemand kwaad mee?
Ik zal vast en zeker ook enorm onaantrekkelijke kanten hebben en een uiterlijk dat ook niet iedereen aanspreekt. Ik kan er niet mee zitten en zou niet weten waarom ik geen voorkeur mag hebben.
Natuurlijk mag je een voorkeur hebben. Maar niet zeuren als je met 40 nog steeds de perfecte man niet bent tegengekomen.
11-03-2019 14:32
Ik heb -heel eerlijk- helemaal geen behoefte aan een man.
Ik noemde het een date omdat het een drankje drinken was op uitnodiging.
Al loop ik alles mis, boeit mij niet. :-)
Niemand is geschikt voor mij. :mrgreen: En dat ligt niet aan de mannen.
Maar dat betekent niet dat er nooit behoefte is aan een flirt of lichamelijk contact. En vanuit die context heb ik de lat misschien wel heel hoog liggen, ja. Dat vind ik mijn basisrecht. Ik ga niet voor minder dan voor mij aantrekkelijk is en ik doe geen concessies daarin omdat ik juist geen behoefte aan een relatie heb.
Ah. Nee als je niet klaagt en het prima vind mag je de lat zo hoog leggen als je wil :D
nina1966 schreef:
14-03-2019 09:44
Natuurlijk mag je een voorkeur hebben. Maar niet zeuren als je met 40 nog steeds de perfecte man niet bent tegengekomen.
Nogmaals; ik ben niet op zoek naar een man, heb er ook geen behoefte aan. :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven