Something's gotta give

20-11-2017 14:21 928 berichten
Dag allemaal,

Toen gans deze geschiedenis begon, nu zo'n anderhalf jaar geleden, zocht ik wanhopig naar ervaringen van anderen die me misschien konden helpen. Zo kwam ik op dit forum terecht. Ik heb veel meegelezen en meegeleefd, en dat hielp me vaak om mijn eigen situatie een beetje te relativeren. Maar nu wil ik toch graag zelf ook mijn verhaal aan jullie voorleggen, in de hoop dat jullie reacties, tips, ... me kunnen inspireren.
Het is een erg lang verhaal, ik probeerde het zo kort mogelijk te houden maar heb jammerlijk gefaald.

Samenvatting:
Compleet geblokkeerd! Enerzijds een huwelijk van 20+ jaar met een man waarvan ik zielsveel hou, maar met wie het op fysiek/romantisch vlak al jaren niet zo goed meer gaat tot op het punt dat ik dacht dat dat deel van mezelf definitief dood was; anderzijds een man waarvan ik al jaren hou op een platonische manier, tot anderhalf jaar geleden bleek dat we ergens onderweg toch heftig verliefd op mekaar zijn geworden. Een onmogelijke keuze - het is niet dat ik niet bereid ben de pijn te doorstaan, maar dat ik echt niet weet welke.


Lange versie:
Ik ben al meer dan 20 jaar samen met mijn man, van wie ik erg veel hou. Hij was er voor me toen ik jong was en in de knoop zat met het leven en de liefde. We begonnen een relatie toen ik net gebroken had met mijn eerste vriendje. Ja, dat was misschien een geval van "rebound", maar hoe langer het duurde, hoe mooier het werd, hoe mooier hij werd. We bleken heel erg goed bij elkaar te passen, we genoten intens van elkaars gezelschap, we hadden dezelfde kijk op het leven, we waren allerbeste vrienden, alles. Sex was fijn, maar wat mij betreft niet zo passioneel, het was niet wat me dreef in onze relatie. Ik schreef dat toe aan de omstandigheden waarin we begonnen waren, en onze beider onervarenheid.

Door de jaren heen werd het echter wel een probleem. Heel langzaam, onmerkbaar bijna. Ik had altijd verwacht dat we samen zouden groeien op dat gebied, we hadden toch tijd zat om elkaar en onszelf te exploreren? Maar dat gebeurde niet echt. Na een tijd kreeg hij ook problemen met vroegtijdige ejaculatie. Ik hield bij hoog en laag vol dat dat niet onoverkomelijk was, dat we daar omheen konden werken en het samen oplossen, want ik wilde niet dat hij zich onzeker zou gaan voelen. Sex werd zo wel iets dat ik voorzichtig diende aan te pakken, allesbehalve iets waarin ik mezelf kon verliezen. En het werd, bij gebrek aan verdere actie om het probleem op te lossen, ook niet beter. Ik kreeg almaar minder zin. Dacht dat het aan de pil lag, veranderde de pil, stopte met de pil, het hielp niet. Ik vond het vreselijk voor hem, probeerde op allerlei manieren toch zin te krijgen, deed het uiteindelijk ook wel zonder zin, in de hoop dat die wel zou komen, wat zelden gebeurde. Ik bracht de situatie ter sprake, vertelde hem dat ik niet wist wat me overkwam, maar dat ik alle zin in sex verloren leek te hebben. Van zijn kant was er begrip maar geen actie. Uiteindelijk verdween de interesse in sex uit mijn leven, een misselijk makend, raar soort gemis achterlatend, alsof ik een belangrijk deel van mezelf was kwijt geraakt. Om nog te zwijgen van het schuldgevoel tegenover hem. Ik kon op den duur ook haast nooit meer. Er gingen soms maanden voorbij zonder dat we vreeën. Als ik mezelf overtuigde om het toch te doen, werd ik soms halverwege overvallen door een vreselijk gevoel van weerzin, en kon ik niet anders dan vragen te stoppen. Uiteindelijk werd het ook moeilijk om hem te kussen. Dit ganse proces van langzame aftakeling van onze seksuele relatie duurde een jaar of 8 (?).

Maar verder hadden we een fantastisch leven met ons twee. Hij herhaalde ook steeds dat die andere aspecten van onze relatie ruimschoots compenseerden voor het gebrek aan fysiek contact, en dat hij gelukkig was. Zelf was ik dat misschien net iets minder, maar perfectie is niet van deze wereld, en mijn liefde voor hem was alleen maar groter geworden.

Tot anderhalf jaar geleden gebeurde wat niet had mogen gebeuren. Een andere man, die ik al erg lang kende en met wie het klikte als kennissen en later een soort van vrienden. Ik was me van geen kwaad bewust, ik was namelijk totaal niet meer op die manier in mannen geïnteresseerd, dus wat kon me gebeuren? Geen verleiding voor mij! We waren ook echt voorbeeldig correct in de manier waarop we met elkaar omgingen, onze wederzijdse partners vonden het zelfs leuk dat we zo'n fijn contact hadden. Tot het dus wel fout ging, geen idee waarom of hoe. Maar van de ene dag op de andere was ik zwaar verliefd op hem, en hij op mij. Ik vertelde het meteen aan mijn man, in de hoop dat we het samen konden beheersen. Maar ik kon het niet tegenhouden, ik moest weten of ik nu met deze man wel in staat was tot datgene dat ik al zo lang als verloren had beschouwd. Mijn man zag het met lede ogen aan, maar hij begreep me, en liet het toe. En het antwoord was een overdonderend luid ja.

Wat volgt is geen mooi verhaal. Mijn man kon er niet mee leven en stelde me voor de keuze: één man zou uit mijn leven moeten verdwijnen. Maar omdat we nog altijd even veel van elkaar houden, bleek het moeilijk voor hem om dat hard te maken. En ik wilde niet kiezen. Ik kende die andere man te lang, te goed, ik was van hem gaan houden al lang voor er iets gebeurde tussen ons. Dit is iemand die ik in mijn leven wil.

Maanden lang leven we nu al in deze nachtmerrie. Ik maak het uit met de andere man om te focussen op de relatie met mijn man. Lukt niet. Ik ga weg. Mis mijn man, wil hem niet kwijt. Ga terug. Hou het niet vol. Ga weer weg. Constant probeer ik mezelf te dwingen een keuze te maken. Maar als ik er een maak, houdt de overtuiging nog geen halve dag stand. Ik weet het gewoon niet, hoe diep ik ook in mezelf probeer te kijken. Ik lijd voortdurend onder het feit dat ik iedereen pijn doe (mezelf inclusief), maar ik kan er mezelf ook niet toe brengen iemand pijn te doen door hem op te geven. Er is niets in mij dat - voor mezelf - vindt dat dat moet, het is enkel omdat ik zie dat ik iedereen ongelukkig maak op deze manier dat ik accepteer dat een keuze nodig is.

Mijn man dreigt almaar weer dat het over is met ons huwelijk als ik de andere man nog zie, en ik respecteer dat en hou me daaraan tot het me echt te veel wordt en ik een kort of langer moment aan de andere man durf besteden, in de volle wetenschap dat ik daarmee mijn huwelijk op het spel zet. Tot de angst mijn man te verliezen weer de overhand neemt en ik weer naar hem terug ga en weer probeer om met hem alleen te leven. En overnieuw. Ik probeer wanhopig om mijn man te overtuigen een ander soort relatie te gaan hebben, een soort tussenweg die het haalbaar maakt voor ons beiden, maar die ons ook toe zou laten om iets over te houden van alle moois dat we samen hebben. Maar hij wil dat niet, of kan dat niet.

Nu heeft de andere man gezegd dat hij zo niet verder kan. En natuurlijk begrijp ik hem. Ik kan ook niet meer. Mijn man ook niet. Maar hoe kom ik hieruit? Ik wil niks liever dan mijn verantwoordelijkheid nemen, en de beslissing nemen die iedereen de grootste kans op geluk biedt. Maar ik weet het niet, en de klok tikt almaar luider...
anoniem_6498cf2685943 wijzigde dit bericht op 20-11-2017 15:12
Reden: Was me niet gelukt het kort te houden, roekeloze samenvatting toegevoegd.
4.33% gewijzigd
@ Ivy_Signe:
We trouwden uit liefde. En als het gesprek ging over hoe met "anderen" omgaan, dan hadden we daar geen van beiden zin in, maar was het wel heel duidelijk dat het voor mij niet automatisch het einde zou betekenen, moest hij die optie ter sprake willen brengen; hij vond het een akelig idee maar was geïntrigeerd dat dat blijkbaar niet universeel was. We concludeerden samen dat het eigenlijk onmogelijk was om er grote uitspraken over te doen zolang we niet met een concrete situatie werden geconfronteerd, en dat het uiteindelijk de eerlijkheid was die we het belangrijkst vonden. Dom? Naïef? Of net realistisch?

Ja, mijn vriend kijkt op dezelfde manier als ik tegen monogamie aan.

En ik wil niet "alles". Ik eis niet van mijn man dat hij onder één dak met me blijft wonen, dat hij met me getrouwd blijft, dat hij zelf geen andere relaties aangaat, dat hij me allerlei belooft waarvan hij niet weet of hij er zich in de praktijk in zal kunnen vinden. Ik wil alleen graag een antwoord op de vraag waarom hij niet wil zoeken naar een formule die ons toelaat een poging te doen onze band, die, zoals ondertussen duidelijk mag zijn, heel erg sterk is, (deels) te bewaren. Is dat "alles" willen?
Het is een lelijke gedachte, maar misschien wil mijn man hierover niet praten omdat hij denkt dat hij dan zijn eigen kans op "alles" (ons huwelijk zoals het was, en mijn vriend volledig uit mijn leven) verspeelt.

En ik sluit nog altijd niet uit dat ik besluit dat ik bij mijn man moet blijven, en een manier moet vinden om oud te worden samen met mijn tweelingbroer, allerlei leuke dingen te beleven, maar zonder sex. Is dat realistisch? Ik weet het niet, het zal inspanning vergen. Kunnen mijn man en ik alsnog een fysieke relatie hebben? Ik kan dat erg moeilijk inschatten, en de seksuologe wou er zich niet over uit spreken, maar het zou in elk geval een lang proces worden en succes zou dan eerder "goed genoeg" dan "goed" zijn. Het vertrouwen herstellen, is wel doenbaar, omdat mijn man zich niet belogen voelt.

En nee, het draait net niet allemaal om mij. Maar waarom kijkt iedereen dan alleen mijn kant uit? Dit is wat ik van twee therapeuten te horen heb gekregen:
De enige verantwoordelijkheid die ik moet nemen, heb ik genomen: ik ben volledig eerlijk geweest over hoe ik het zag en wat ik wilde. Ik hoefde me niet te laten dwingen in een keuzeproces dat het mijne niet was. Ik liet anderen net niet in hun waarde door te denken dat ik verantwoordelijk was voor hun geluk of ongeluk, door ervan uit te gaan dat ze zelf niet mans genoeg waren om te beslissen voor zichzelf.
En dat was wat ik bedoelde met vastlopen bij twee therapeuten: hier zijn we alsnog, zoveel maanden later. En ja, ik voel me verantwoordelijk en ik ben bereid om heel veel pijn te doorstaan om hier een oplossing uit te laten komen waarvan we het gevoel hebben dat het het beste is waar we allemaal samen toe in staat zijn.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk wil je man daar niet over nadenken, hij wil het huwelijk zoals jullie hadden. En jij niet. Wie er al dan niet 'alles' wil of heeft lijkt me niet ter zake.

Wat doet je man voor jou wat je vriend niet doet? Moet je materiële welvaart inleveren als je bij je man weggaat?
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Elise509 schreef:
22-11-2017 13:13
@ Ivy_Signe:
We trouwden uit liefde. (...) We concludeerden samen dat het eigenlijk onmogelijk was om er grote uitspraken over te doen zolang we niet met een concrete situatie werden geconfronteerd, en dat het uiteindelijk de eerlijkheid was die we het belangrijkst vonden. Dom? Naïef? Of net realistisch?
Begrijpelijk en logisch, in mijn optiek dan.

Elise509 schreef:
22-11-2017 13:13
Ja, mijn vriend kijkt op dezelfde manier als ik tegen monogamie aan.
Belangrijk dat jullie op dat vlak op eenzelfde lijn zitten; ook bijzonder omdat in het leeuwendeel van de relaties monogamie wordt geëist. Dat vraagt jouw man nu ook. Je man wil er geen tweede man bij.

Elise509 schreef:
22-11-2017 13:13
Ik wil alleen graag een antwoord op de vraag waarom hij niet wil zoeken naar een formule die ons toelaat een poging te doen onze band, die, zoals ondertussen duidelijk mag zijn, heel erg sterk is, (deels) te bewaren. Is dat "alles" willen?

Jouw man wil na de ervaring met jou en je vriend geen andere vorm. Dus nogmaals, waarom prevaleert jouw 'laten we het onderzoeken want ik wil het beide niet kwijt!' steeds boven het gevoel van je man. Hij is net zo belangrijk als jij, zijn wensen en gevoel zijn net zo belangrijk. Kennelijk vindt jij van niet.
Je doet net alsof je man zo'n unieke, vreemde dwarsligger is, maar feit is nu eenmaal dat er weinig polyamoureuze relaties zijn en ook jouw man ziet zo'n relatie niet meer zitten. Dat is zijn goed recht.

Jij blijft met jouw waaroms zitten, maar even legitiem is de vraag van je man 'waarom doet mijn vrouw zo moeilijk en neemt zij geen genoegen met alleen mij, en blijft ze maar van mij vragen waarom ik geen tussenvorm wil vinden, terwijl ik aan alle kanten voel dat ik mijn vrouw niet wil delen met een andere man'.

Op zich fijn dat je man zich niet bedrogen voelt (en tegelijkertijd maakt dat het lastig want daarmee blijf jij mogen kiezen tussen twee mannen).

Stel dat je bij je man blijft en je vriend niet meer ziet, ben je dan niet bang dat je dan alsnog weer zwicht voor een man die fysiek aantrekkelijk is en met wie je op emotioneel vlak dan ook weer e.e.a. gaat delen? Dat die seksuele lacune weer door een andere man moet worden opgevuld?

Dat ben ik wel met je eens. Beide mannen houden de deur voor jou open Het was makkelijker geweest als je man zelf de knoop doorhakte. Jouw vriend zal dat niet doen want hij kan ermee leven als je bij hem en je man zou blijven.

En dat was wat ik bedoelde met vastlopen bij twee therapeuten: hier zijn we alsnog, zoveel maanden later. En ja, ik voel me verantwoordelijk en ik ben bereid om heel veel pijn te doorstaan om hier een oplossing uit te laten komen waarvan we het gevoel hebben dat het het beste is waar we allemaal samen toe in staat zijn.

Maar je man wil bij nader inzien jou niet meer met een andere man delen, en meer smaken zijn er niet.
Alle reacties Link kopieren
Elise509 schreef:
22-11-2017 13:13
@ Ivy_Signe:

Ja, mijn vriend kijkt op dezelfde manier als ik tegen monogamie aan.
Wat is dan nu het probleem?
...
@ Ivy_Signe, @ lolapaloeza:

Veel waardering dat jullie blijven meelezen en meedenken :rose:

Ik ben zeker dat zij er allebei overheen zouden komen, tuurlijk wel! Over het algemeen ga ik ervan uit dat de hele wereld prima zonder me kan.
En ik weet ook dat ik er mee om zal kunnen gaan als ik zonder hen door moet.

Maar ik kan inderdaad niet zelf afscheid nemen.
Inderdaad omdat ik dat niet wil. Waarom zou ik iemand uit mijn leven bannen die ik er liever in wil hebben?
Omdat ik dat zelf niet nodig vind. Ik ben bereid om te onderzoeken wat kan en niet kan, en om al doende te leren. Gegeven dat we au fond allemaal perfect zonder elkaar kunnen, wat hebben we te verliezen, eigenlijk?
En vooral ook omdat ik er maar niet uit kom wie ik dan zou moeten kiezen. Lullig! Maar ik heb zo weinig houvast. Twee unieke, mooie mensen; geen glazen bol maar twee potentieel mooie toekomsten met elk ook hun eigen risico's en imperfecties.

De therapeuten vinden dat het dan maar aan mijn man (of, moe van het gedoe) aan mijn vriend moet zijn om uit te maken wat het wordt. Maar ik zie ook wel dat dit een langzaam en pijnlijk proces is dat op zichzelf ook een menselijke tol vergt. Het duurt te lang, en ik vind zelf ook dat er maar eens een eind aan moet komen. Of dat nu eigenlijk mijn taak is of niet. Ik ga me diep bezinnen over de vragen die 20062016 als leidraad gaf, proberen te denken vanuit wat ik nog met mijn leven wil, en in wie ik daarvoor de beste bondgenoot denk te hebben. Uiteindelijk is dat een positieve benadering die me niet het gevoel geeft dat ik egoÏstisch alleen aan mezelf denk, want het gaat ook om wat ik zelf nog denk te kunnen bijdragen aan het geluk op deze aardkluit.

Bedankt allemaal voor de waardevolle input/feedback. En voor het geduld :hihi: .
Het doet zowiezo goed om erover te kunnen schrijven. Ik heb eigenlijk niemand met wie ik hierover kan praten. Mijn man en ik hebben voornamelijk gemeenschappelijke vrienden en ik wilde het mijn man graag gunnen om bij hen steun te vinden. Ik wil ze niet in een loyaliteitsconflict zetten door hen nu ook nog eens uitgebreid met mijn kant van het verhaal te confronteren. Ik word er zelf in elk geval aardig gek van...
Veel waardering dat jullie blijven meelezen en meedenken :rose:
Het is meer dat ik het zo bijzonder vind dat jij maar aan jezelf en je eigen behoeftes blijft denken. Dat het nemen van beslissingen bij het leven hoort maar jij dat niet wil weten en/of leren. Dat je veel empathie voor jezelf opbrengt, maar niet voor het standpunt van je man terwijl je zo veel van hem houdt.
(Met mijn input doe je sowieso niets want je blijft erg in je eigen gedachtenpatroon hangen en je geeft slechts selectief antwoord). ;)

Maar ik kan inderdaad niet zelf afscheid nemen.
Inderdaad omdat ik dat niet wil. Waarom zou ik iemand uit mijn leven bannen die ik er liever in wil hebben?
Omdat ik dat zelf niet nodig vind. Ik ben bereid om te onderzoeken wat kan en niet kan, en om al doende te leren.
Nee JIJ vindt het niet nodig maar je man is er ook nog en die wil jou niet langer delen met een andere man. Hij wil het niet onderzoeken want hij weet hoe het voelt en zijn gevoel is legitiem. Het gaat niet alleen maar om jou.

En vooral ook omdat ik er maar niet uit kom wie ik dan zou moeten kiezen. Lullig! Maar ik heb zo weinig houvast. Twee unieke, mooie mensen; geen glazen bol maar twee potentieel mooie toekomsten met elk ook hun eigen risico's en imperfecties.
Dat is het leven nu eenmaal. Keuzes maken en de gok wagen, ook al zijn ze niet leuk en zitten we daarna met gemis.
Als je je man los laat, kan hij mogelijk met een andere vrouw een completere relatie hebben, dus inclusief fysieke aantrekkingskracht. Misschien is hij nu vooral erg bang en ziet hij daardoor die kans niet.

De therapeuten vinden dat het dan maar aan mijn man (of, moe van het gedoe) aan mijn vriend moet zijn om uit te maken wat het wordt. Maar ik zie ook wel dat dit een langzaam en pijnlijk proces is dat op zichzelf ook een menselijke tol vergt. Het duurt te lang, en ik vind zelf ook dat er maar eens een eind aan moet komen. Of dat nu eigenlijk mijn taak is of niet.
Lastig is dat jij en je man niet écht durven kiezen en de gevolgen voor lief nemen.
Je vriend kiest op zijn beurt half/half. Dat schiet ook niet op.

Ik ga me diep bezinnen over de vragen die 20062016 als leidraad gaf, proberen te denken vanuit wat ik nog met mijn leven wil, en in wie ik daarvoor de beste bondgenoot denk te hebben.
Veel succes.
@ lolapaloeza:

Wat mijn man voor me doet dat mijn vriend niet doet?
Zijn wie hij is! OK, dat zal je vast een dooddoener vinden.

Wel dan... Een heel lang verleden en een heel groot stuk van mijn huidige leven met me delen, natuurlijk: familie, vrienden, een thuis.

Verder denk ik dat ons huwelijk heel bijzonder is (ja, mag ik? :) ) in de manier waarop we elkaar geestelijk stimuleren. Het is nooit saai met hem! We kunnen het urenlang hebben over films, boeken, politiek, kunst, ... you name it. Ik vind hem super-intelligent en heb het gevoel dat ik veel van hem leer. Omgekeerd vindt hij dat ik dan weer een boel andere dingen weet waar hij niet zo in thuis is. Dat heeft ons ook allebei flink geholpen in onze werksituaties, we kunnen elkaars klankbord zijn als het aankomt op het oplossen van technische of menselijke problemen. En we hebben een geheel eigen gevoel voor humor samen. Ik denk dat dat dingen zijn die ik met mijn vriend minder heb, alhoewel we ook wel veel interesses delen en daar graag over doorbomen.

Materieel hebben we het goed. Mijn man is de laatste paar jaar wel erg succesvol geworden, maar onze levensstijl is niet echt veranderd, en die kan ik alleen ook wel verderzetten. Mijn vriend heeft een bescheidener inkomen (dan ik), maar als het op de dagdagelijkse uitgaven aankomt, kiezen we voor dezelfde dingen om geld aan te spenderen.
Ik heb een tijdje meegelezen en het blijft me opvallen dat zowel de therapeuten als de mensen hier het zo anders zien dan jij, en dat jij daar niet aan wil.

Je doet jezelf voor alsof je meedenkt en flexibel bent, maar dat is niet zo. Je bent star. Jij wil het persé zoals jij het bedacht hebt. Je man én iemand ernaast.

Is ook ook ruimte voor de andere mening? Voor de mening dat bij een goede relatie ook seks hoort en geen seks met iemand anders?

Je kunt nog zo'n voorstander zijn van een open relatie, het gaat niet om vanuit één persoon na een aantal jaren zomaar de voorwaarden te veranderen en verongelijkt te zijn dat je partner daar niet aan wil.

Jij wil iets anders, dan moet jij de knoop doorhakken en moet jij de verantwoordelijkheid nemen.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je aanhaakt. Heb het beetje verkeerd gezegd, in de geest van en niet exact. Volgende filmpje legt het uit: http://www.youtube.com/watch?v=LlT3O7DdDRM
Duurt 2 minuten. Is beter dan 25 jaar Yale studeren en het dan nog niet weten?!

Ik heb lange tijd maar wat rondgedoold op deze wereldbol. Nu weet ik eindelijk bij benadering wat mijn levensdoel/inhoud is. Dat kwam uiteindelijk doordat ik het zo normaal vond wat wat ik kon, dat ik een hele grote blinde vlek had en het zelf niet zag. Iemand zei ooit tegen mij: mind the GAP.

Doe dit los van de twee mannen en doe het niet alleen! in je overweging heb je zeker te weten een spiegel/klankbord nodig, juist voor wat je zelf onmogelijk kunt zien. Dat is geen zwaktebod, maar uiterst noodzakelijk.

Zie in de weerkaatsing van andere mensen je eigen glans en zoek dan degene die het niet nodig vind dat nog glanzender te maken.

Misschien is een tijdslimiet ook wel een idee in het kader van mogelijk "uitstelgedrag"?
Nirakkam schreef:
22-11-2017 15:02
Ik heb een tijdje meegelezen en het blijft me opvallen dat zowel de therapeuten als de mensen hier het zo anders zien dan jij, en dat jij daar niet aan wil.

Je doet jezelf voor alsof je meedenkt en flexibel bent, maar dat is niet zo. Je bent star. Jij wil het persé zoals jij het bedacht hebt. Je man én iemand ernaast.

Is ook ook ruimte voor de andere mening? Voor de mening dat bij een goede relatie ook seks hoort en geen seks met iemand anders?

Je kunt nog zo'n voorstander zijn van een open relatie, het gaat niet om vanuit één persoon na een aantal jaren zomaar de voorwaarden te veranderen en verongelijkt te zijn dat je partner daar niet aan wil.

Jij wil iets anders, dan moet jij de knoop doorhakken en moet jij de verantwoordelijkheid nemen.
ja dit ja. Star blind voor andere opvattingen en het eigen gelijk vatten in heel veel tekst.
Prima hoor maar je houdt jezelf voor de gek
Alle reacties Link kopieren
Elise509 schreef:
22-11-2017 11:30
@ MinkeDeWit:
Je bloed-nuchtere reacties doen me goed. Ik lijk nu wel een gruwelijk getormenteerde drama-queen die zichzelf veel te serieus neemt, maar (gelukkig) zijn er ook wel momenten waarop ik het net zo goed absurd vind en niet snap waarom het allemaal zo moeilijk moet. Maar mijn versie van relativeren is dan meer hippie-style: laten we allemaal gewoon van elkaar houden, beter te veel liefde dan te weinig.

@ Feniks02:
Je hint op wat 20062016 me eerder al aanraadde: waarom het ganse dilemma niet laten voor wat het is, en het in mezelf zoeken?

Ik denk dat één van de redenen dat ik met zoveel overgave van mensen kan houden is, dat ik net niet afkerig sta van risico. Mijn jeugd was heel erg eenzaam. Mijn ouders hebben me nooit het gevoel gegeven dat ik er mocht zijn. Ik ben behoorlijk gepest geweest. Loodzwaar was het, maar ik bleef overeind. En ik heb toen besloten dat ik twee opties had: ik kon de rest van mijn leven bang zijn voor andere mensen om te vermijden weer zo gekwetst te worden; of ik kon net uitgaan van de wetenschap dat ik zowat alles kon hebben, en er vol voor gaan. Ik weet dat ik wel weer opkrabbel als ik word verlaten.

Maar er zijn niet zoveel mensen in mijn leven die er echt toe doen, en ik ben (lach maar!) eigenlijk hondstrouw. Mijn grenzen (ik heb er ergens wel hoor, denk ik) zitten waarschijnlijk niet op de plaatsen waar ze bij veel andere mensen zitten. Ik vind niks fijner dan het gevoel dat ik iemands leven op een of andere manier verrijk. En mijn eigen pijngrens is hoog. Ik kan me makkelijk inleven, vergeef veel, ben altijd meer geneigd te focussen op wat mensen me geven dan op wat ze me onthouden. Dat het soms beter is om zelf iemand los te laten (ook al wil die dat niet) net omdat je om die persoon geeft, is iets dat ik verstandelijk kan vatten, maar dat dus totaal niet spoort met hoe ik in het leven sta. Dus ja: als morgen één van die beide mannen doodvalt, of ze zouden dat, oh ironie, allebei doen, dan weet ik dat ik verder kan. Maar zelf iemand/allebei (spreekwoordelijk) onder een trein gooien? Help!

Al moet ik zeggen dat ik wel merk dat ik almaar meer behoefte heb aan tijd alleen met mezelf. Ik ben er deze zomer even op mijn eentje op uit getrokken. Gewoon, de auto genomen en de zuiderzon
ik vind je reactie veelzeggend.......
pittig verleden heb je...dat spijt me voor je
een kind hoort niet eenzaam te zijn....
dikke knuffel


Zou t kunnen dat je nog steeds die eenzaamheid van toen aan het oplossen bent? dat je je man uitkoos op zijn hondstrouwe gedrag...als garantie tegen eenzaamheid?
en dat je met je eigen intense liefdes aan banden bouwt om eenzaamheid en afwijzing te voorkomen?

zou dat kunnen?
Misschien is het erg jammer dat jij je situatie niet met vrienden bespreekt.

De twee therapeuten waren aangevers en zetten jouw gedachten op een rij maar zij hoefden juist niet hun ongezouten mening te geven.

Vrienden zouden jou waarschijnlijk wakker schudden en roepen 'waar ben je mee bezig!' en je een hardere spiegel voorhouden.

Nu blijf je in je eigen gedachtengang hangen.
Ivy_Signe schreef:
22-11-2017 14:00
Dus nogmaals, waarom prevaleert jouw 'laten we het onderzoeken want ik wil het beide niet kwijt!' steeds boven het gevoel van je man. Hij is net zo belangrijk als jij, zijn wensen en gevoel zijn net zo belangrijk. Kennelijk vindt jij van niet.
Je doet net alsof je man zo'n unieke, vreemde dwarsligger is, maar feit is nu eenmaal dat er weinig polyamoureuze relaties zijn en ook jouw man ziet zo'n relatie niet meer zitten. Dat is zijn goed recht.

Jij blijft met jouw waaroms zitten, maar even legitiem is de vraag van je man 'waarom doet mijn vrouw zo moeilijk en neemt zij geen genoegen met alleen mij, en blijft ze maar van mij vragen waarom ik geen tussenvorm wil vinden, terwijl ik aan alle kanten voel dat ik mijn vrouw niet wil delen met een andere man'.
Maar waarom gaat man dan niet weg? Waarom blijft hij bungelen, daarmee TO het gevoel gevend dat er misschien toch nog een opening is om hierover te praten? TO hoeft toch niet te kiezen voor man? Wat haar betreft is er een situatie mogelijk met beide mannen. Dat is waar zij nu voor kiest. Haar man laat dat toe. Wiens schuld is dat dan nu?

Het enige wat je daar in mijn ogen op af zou kunnen dingen, is dat als je echt van je man houdt, ziet dat hij deze knoop niet kan doorhakken maar weet wat zijn keus is, je de keus uit liefde voor hem zou kunnen maken.
Alle reacties Link kopieren
jeeses wat een boel tekst steeds

dingen zijn onduidelijk omdat jij ze onduidelijk maakt
dingen zijn moeilijk omdat je moeilijk doet

jij creeert deze shit en je kunt wel jammeren 'waarom kan het niet zus of zo' maar het punt is gewoon dat de wereld niet om jou draait en je kunt niet alles zo regelen dat jij vooral en vooruit de rest ook wel happy is.
Lorem Ipsum
Zelfgemaakt drama is de bom.
@ Ivy_Signe:
Ik spartel tegen, maar ik luister wel degelijk.

@feniks02:
Bedankt voor de sympathie. Ik geloof niet dat ik mezelf tegen eenzaamheid of afwijzing wil beschermen. Dat is wat ik gewend ben dat anderen doen. Het is zelf wegstappen van iemand die ik graag zie waar ik moeite mee heb. Of je hebt natuurlijk gelijk en ik besef het niet. Dat kan best.

@ velen:
Natuurlijk is mijn man helemaal niet onredelijk te willen wat hij wil, en mag hij voelen wat hij voelt. Jullie hebben gelijk, ik mag dan wel ook recht hebben op mijn eigen verlangens... op deze manier maak ik niemand gelukkig. Ook mezelf niet. En het is niet omdat niemand anders het doet, dat ik geen einde kan maken aan deze situatie door een beslissing te nemen.

Sorry voor het teveel aan tekst.
@ Kastanjez:
Ja, dat is exact wat ik bedoel !!!
Het is zo moeilijk opgeven als je ergens het gevoel hebt dat er ergens misschien nog een oplossing mogelijk is. En ik aarzel sowieso om voor een ander een beslissing te nemen, laat staan een beslissing tegen mijn eigen wil in.
Maar misschien is het wel het meest liefdevol dat toch te doen. Of anders definitief afscheid te nemen van mijn vriend en (weer) tevreden proberen te zijn met mijn man. Altijd twee mogelijkheden. <emoji die zichzelf het haar uittrekt>
Alle reacties Link kopieren
Maar waarom lukt die relatie met beide mannen niet? Daar lijk je steeds omheen te draaien.
Wat is nu daadwerkelijk het probleem? Heeft één van de 2 gezegd "als je niet voor mij kiest ga ik weg"?
...
@ Rooss4.0:

Ja, dat is wat mijn man gezegd heeft. Maar hij doet het niet.
Je wilt beide en dat heb je nu. Alleen af en toe wat gezeik aanhoren dat ze niet verder willen, maar als dat alles is.

Gewoon van genieten dus! Weg met het schuldgevoel, ze zijn er toch zelf bij?

Of...
Misschien moet je toch eens onder ogen zien dat je huwelijk en seksleven daarin mislukt is en je verlies nemen.

Of je met je minnaar verder moet is een losse vraag, dat kan je na de scheiding gaan onderzoeken.
Elise509 schreef:
22-11-2017 17:56
@ Kastanjez:
Ja, dat is exact wat ik bedoel !!!
Het is zo moeilijk opgeven als je ergens het gevoel hebt dat er ergens misschien nog een oplossing mogelijk is. En ik aarzel sowieso om voor een ander een beslissing te nemen, laat staan een beslissing tegen mijn eigen wil in.
Maar misschien is het wel het meest liefdevol dat toch te doen. Of anders definitief afscheid te nemen van mijn vriend en (weer) tevreden proberen te zijn met mijn man. Altijd twee mogelijkheden. <emoji die zichzelf het haar uittrekt>
Ik denk dat je niet voor je man moet/kunt kiezen. Ten eerste omdat ik denk dat zal blijken dat hij er meer moeite mee gaat hebben dit allemaal te vergeven en vergeten dan jullie nu misschien denken. En ten tweede omdat je volgens mij begin 40 bent, dus nog zo maar 30 jaar kunt leven. Wil je echt 30 jaar in een relatie zitten waar je 'tevreden' mee bent? Waar je toch iets vrij essentieels blijkt te missen?
#Kastanjez: TO hoeft van mij niet voor man te kiezen.
Inderdaad gaf ik al aan dat het vervelend is dat TO en man niet echt een beslissing durven nemen en de consequenties daarvan willen aanvaarden.

TO heeft van man tijdelijk met vriend mogen omgaan, dat is best bijzonder, maar bij nader inzien voelt dit voor man niet meer goed. Dan denk ik, TO heeft buiten mogen spelen, dan mag ze nu ook wel een eind aan deze situatie maken en moet ze een beslissing nemen.
Er is 1 ding wat ik echt niet snap, je wilt beide mannen spreekwoordelijk niet voor de trein drukken maar wat je nu doet is veel erger. Verschrikkelijk hoe jij je man aan het martelen bent...

Het lijkt of je heel bang bent alleen en eenzaam te zijn. Volgens mij moet je eerst wat tijd voor jezelf nemen en met beide mannen breken maar dat is vast niet het advies wat je wilt horen.
Alle reacties Link kopieren
Je wilt niet kiezen en je wilt iedereen gelukkig maken.
Het spijt me om je uit die droom te helpen, maar dat gaat niet lukken.
Misschien is de beste keuze er een jaartje tussen uit.
Een pauze voor alles. Maar vooral voir jou. Zodat je aan jezelf kunt werken. Erachter kunt komen wat je nou echt wil. En dan het liefst ver weg van beide mannen.
Je houd nu nl 3 levens aan een lijntje
de wereld wacht om ontdekt te worden
Ik ben best wel koppig, maar niet star. Ik lees wel degelijk aandachtig en denk na over al jullie opmerkingen.

Een heel erg belangrijke vraag voor mij is, of er een reële kans is om met mijn man een volwaardig seksleven te hebben. Want ik weet dat ik niet terug wil naar een seksloos leven. dat is niet wie ik ben.

We hebben een keer een verkennende sessie met een seksuologe gehad. Zij wou (uiteraard) geen uitspraken doen over kans op succes, alleen maar dat het een lang proces zou worden, en dat het resultaat maximaal "goed genoeg" zou zijn, nooit "echt goed". Ze spiegelde een proces voor met aanrakingsoefeningen e.d. Ze dacht ook dat ik dat ganse proces richting moest gaan geven.

Het is voor mij bijzonder moeilijk in te schatten. Ik heb jaren geprobeerd om zin in mijn man te krijgen, zonder succes en met waarschijnlijk ook schade (gevoelens van weerzin tov zijn aanraking) als gevolg. Hoe kan ik nu zeggen of ik ooit in staat zal zijn? Want dat vroeg de seksuologe wel heel nadrukkelijk en meerdere keren: of ik dat zag zitten. "We weten dat je braakneigingen krijgt van spruitjes. Zie je het zitten om over een periode van maanden spruitjes te leren eten. We gaan dat doen door je heel langzaam elke dag een beetje meer spruitjes te geven." Wilde ze me gewoon waarschuwen dat het een verloren zaak was, maar zei ze dat niet om de gevoelens van mijn man te sparen? En wat doet dat met hem, als het niet zou lukken?

Heeft er iemand succeservaringen in gelijkaardige situaties, waarin één van beide partijen er al jaren niet meer in slaagt zich seksueel aangetrokken te voelen, tot op het punt van weerzin toe? Of zijn er mensen bij wie het mislukt is, en hoe ging dat dan?
anoniem_6498cf2685943 wijzigde dit bericht op 24-11-2017 14:16
Reden: "was" vergeten
0.15% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven