Stiefkind van de rekening (Docu van Zembla)

vrijdag 15 december 2017 om 10:16
De documentaire 'stiefkind van de rekening' van Zembla.
Zembla onderzoekt hoe het komt dat twee op de drie samengestelde gezinnen sneuvelt en wat dit voor de betrokken kinderen betekent.
Een op de drie eerste huwelijken strandt, maar wat je minder vaak hoort is dat twee van de drie tweede huwelijken mislukt. De meeste samengestelde gezinnen halen het niet.
Het aantal stiefgezinnen in Nederland is sinds 1998 gestegen tot 150.000 gezinnen in 2007. In deze stiefgezinnen wonen volgens het CBS ruim 280.000 kinderen. Volgens eigen onderzoek is het aantal hoger namelijk 200.000 gezinnen.
Het CBS vermeld verder dat in 84 procent van de stiefgezinnen alle stiefkinderen uit een eerdere relatie van de moeder komen. In 13 procent van de stiefgezinnen zijn alle stiefkinderen afkomstig uit een eerdere relatie van de vader. In ongeveer 3 procent van de stiefgezinnen komen kinderen voor uit eerdere relaties van zowel de moeder als de vader. Overigens krijgen in ongeveer een derde van alle stiefgezinnen de ouders ook een of meer gezamenlijke kinderen.
De documentaire 'Stiefkind van de rekening' van Zembla hakte er bij mij wel in, je ziet ook de kant van de kinderen en dat is wel erg moeilijk, zij kiezen er namelijk niet voor, en maken zo soms meerdere scheidingen mee.
Wat vonden jullie van de documentaire? Wat viel je op?
En heb je zelf stiefkinderen of een samengesteld gezin? Hoe werkt dat bij jullie en wat vond je dan van deze documentaire?
Voor wie het niet gezien heeft, het is een korte documentaire van 36 minuten, en hier is de link, is wel echt de moeite waard!
https://www.npo.nl/zembla-stiefkind-van ... _101384725
Zembla onderzoekt hoe het komt dat twee op de drie samengestelde gezinnen sneuvelt en wat dit voor de betrokken kinderen betekent.
Een op de drie eerste huwelijken strandt, maar wat je minder vaak hoort is dat twee van de drie tweede huwelijken mislukt. De meeste samengestelde gezinnen halen het niet.
Het aantal stiefgezinnen in Nederland is sinds 1998 gestegen tot 150.000 gezinnen in 2007. In deze stiefgezinnen wonen volgens het CBS ruim 280.000 kinderen. Volgens eigen onderzoek is het aantal hoger namelijk 200.000 gezinnen.
Het CBS vermeld verder dat in 84 procent van de stiefgezinnen alle stiefkinderen uit een eerdere relatie van de moeder komen. In 13 procent van de stiefgezinnen zijn alle stiefkinderen afkomstig uit een eerdere relatie van de vader. In ongeveer 3 procent van de stiefgezinnen komen kinderen voor uit eerdere relaties van zowel de moeder als de vader. Overigens krijgen in ongeveer een derde van alle stiefgezinnen de ouders ook een of meer gezamenlijke kinderen.
De documentaire 'Stiefkind van de rekening' van Zembla hakte er bij mij wel in, je ziet ook de kant van de kinderen en dat is wel erg moeilijk, zij kiezen er namelijk niet voor, en maken zo soms meerdere scheidingen mee.
Wat vonden jullie van de documentaire? Wat viel je op?
En heb je zelf stiefkinderen of een samengesteld gezin? Hoe werkt dat bij jullie en wat vond je dan van deze documentaire?
Voor wie het niet gezien heeft, het is een korte documentaire van 36 minuten, en hier is de link, is wel echt de moeite waard!
https://www.npo.nl/zembla-stiefkind-van ... _101384725

vrijdag 15 december 2017 om 13:23
LAgirl82 schreef: ↑15-12-2017 13:20Ik vond dat in de documentaire ook wel een beetje raar dat die ene vrouw met haar 2 kinderen zei dat ook al was zij thuis met haar 2 kinderen, als die vader een avondje weg ging moest hij toch oppas regelen voor zijn 2 kinderen. Ze was geen verkapte oppas zei ze.
Vonden meer mensen dat vreemd?
Zo leven er meer twee aparte gezinnen onder één dak lijkt wel.
Ja, dat vond ik ook wel apart inderdaad. Al snap ik het ook wel, als je elk weekend op andermans kinderen zit te passen omdat je partner de hort op is kan dat ook irritatie opleveren.

vrijdag 15 december 2017 om 13:26
Mijn moeder is om die reden ook pas gaan samenwonen toen wij volwassen waren, maar we woonden nog wel thuis.
Mijn man heeft ook al een dochter met weekendomgangsregeling maar wij wonen wel al jaren samen en hebben inmiddels een zoon van 10 maanden. Ik ken haar wel al sinds ze bijna 2 was en ze heeft geen herinneringen aan haar ouders samen. Ik denk dat het lastiger is als je beiden al kinderen hebt.
vrijdag 15 december 2017 om 13:38
Naar aanleiding van deze post ben ik dat andere topic gaan lezen, maar sorry.. Ik vind dat LAgirl in dit geval groot gelijk heeft. Degene die in dat topic hoog van de toren blaast over haar fantastische kinderen is toch echt de TO en wat ze vervolgens over de kinderen van haar ex-vriend neerzet is gewoon niet te geloven.alinea schreef: ↑15-12-2017 12:03Nou het is me wat he LAgirl, met je tienjarige huwelijk, twee kindertjes, je zelfgebouwde huis met hoge ramen speciaal voor het licht en beperkte schermtijd en je goede voorbeeld.
Wat denk JIJ er nou van he van al die toestanden?!
Vreselijk vind je niet.
Er zijn nou eenmaal heel veel mensen die niet 60 jaar met elkaar kunnen leven, shit happens maar de meeste mensen zetten hun kinderen echt wel op de eerste plek en heel veel willen toch graag weer samen wonen.
Het is denk ik makkelijk oordelen zonder ervaring en 1 documentaire die ellende belicht.
Het gaat inderdaad erg vaak fout maar jouw topic riekt een beetje naar sensatie over de rug van de to met haar stiefouder topic.

vrijdag 15 december 2017 om 13:40
Eens. Ik ben in verschillende gezinnen stiefkind geweest. Dat stiefgedeelte was echt de least of my problems. Die 'andere' mensen en kinderen konden heel verfrissend werken. Ook voor jezelf, als kind een andere rol in het gezin krijgen was soms heel fijn.Zalmsnipper schreef: ↑15-12-2017 12:39Het heeft soms ook voordelen voor de kinderen.
Ik sta op een ander level met mijn 'stiefkinderen' dan de ouders. Daardoor ben ik soms wat objectiever en kunnen de kinderen veilig hun puberproblemen kwijt en kan ik praktisch helpen.
En heel lieve mensen ontmoet.

vrijdag 15 december 2017 om 13:48
Ik vond die vader sowieso nogal overkomen als een flapdrol. Er nog nooit over nagedacht dat je met de kinderen zou kunnen (moeten!) overleggen voordat je ze uit hun kamer gooit en er twee nieuwe kinderen installeert, 1-op-1 tijd met zijn zoons niet gewoon doen, maar cadeau geven op hun verjaardag, zich niet realiseren dat het misschien niet het beste idee is om precies de weekenden dat je kinderen er zijn op stap te gaan en ze bij hun stiefmoeder achter te laten.
Vond hem echt overkomen als het prototype ouder die de eigen belangen boven die van de kinderen zet. Als dat gezin slaagt, is dat meer aan de moeder dan aan hem te danken, denk ik.

vrijdag 15 december 2017 om 14:01
Je noemt nu twee gezinnen door elkaar, maar ik ben het met je eens. Alle vaders in deze documentaire kwamen over als flapdrollen. Ik heb het idee dat de moeders de belangen van hun kinderen een stuk beter voor ogen houden.
Maar ik vond die ouders van dat tweede gezin (die met de vader die nog vaak uit wilde gaan) helemaal niet bij elkaar passen. Die twee gezinnen leken me sowieso niet echt een match. Toch werkte het wel (soort van), maar meer omdat ze ook echt los dingen bleven doen. Het werd niet echt 1 gezin.
Maar ik vond die ouders van dat tweede gezin (die met de vader die nog vaak uit wilde gaan) helemaal niet bij elkaar passen. Die twee gezinnen leken me sowieso niet echt een match. Toch werkte het wel (soort van), maar meer omdat ze ook echt los dingen bleven doen. Het werd niet echt 1 gezin.
vrijdag 15 december 2017 om 14:07
honingbijtje schreef: ↑15-12-2017 10:37Dit moest ik een paar keer lezen, maar je ex is bi, of jij...dan klopt het weer toch?
Heftig voor je kind zeg. Ik bedoelde de situatie, niet de geaardheid.
Uhhh ik ben geen man

vrijdag 15 december 2017 om 14:09
Kom zelf uit een samengesteld gezin, was heel jong toen mijn stiefvader in beeld kwam.
Het ging niet altijd goed maar was ook een ontzettend lastige puber.
Wel houd ik erg veel van mijn stiefvader en doet niet onder.
Toen ik later zelf een stiefzoon kreeg moet ik zeggen dat het zeer moeizaam verliep.
Het is misschien heel bitter en erg om toe te geven maar ik kon niet van hem houden.
Had ook soms een hekel aan de hem toen hij ouder werd.
Probeerde dit absoluut niet te laten merken en voerde echt een innerlijke strijd.
Voor mijn eigen kinderen zou ik door het vuur gaan en de liefde naar hen is groots ook kon ik ze vroeger wel achter het behang plakken soms.
De verwachting dat je van je stiefkinderen hoort te houden vaak is een zware belasting vind ik.
Dat het bij mij niet t geval was heeft misschien ook gezorgd voor bepaalde spanningen destijds.
Ben inmiddels nog niet zo lang weg bij mijn man en zie zijn zoon ook niet meer.
Misschien wreed maar mis hem niet.
Dat hij stoornissen had mbt zijn doen en laten ( negatief hatelijk gedrag) telt mee echter had ik gewoon niks met hem.
Het ging niet altijd goed maar was ook een ontzettend lastige puber.
Wel houd ik erg veel van mijn stiefvader en doet niet onder.
Toen ik later zelf een stiefzoon kreeg moet ik zeggen dat het zeer moeizaam verliep.
Het is misschien heel bitter en erg om toe te geven maar ik kon niet van hem houden.
Had ook soms een hekel aan de hem toen hij ouder werd.
Probeerde dit absoluut niet te laten merken en voerde echt een innerlijke strijd.
Voor mijn eigen kinderen zou ik door het vuur gaan en de liefde naar hen is groots ook kon ik ze vroeger wel achter het behang plakken soms.
De verwachting dat je van je stiefkinderen hoort te houden vaak is een zware belasting vind ik.
Dat het bij mij niet t geval was heeft misschien ook gezorgd voor bepaalde spanningen destijds.
Ben inmiddels nog niet zo lang weg bij mijn man en zie zijn zoon ook niet meer.
Misschien wreed maar mis hem niet.
Dat hij stoornissen had mbt zijn doen en laten ( negatief hatelijk gedrag) telt mee echter had ik gewoon niks met hem.
vrijdag 15 december 2017 om 14:13

vrijdag 15 december 2017 om 14:16
Vond ik echt bizar. Twee gezinnen in één huis inderdaad. Hoe moet dat voelen voor die stiefkinderen? “Er komt een oppas voor jullie, ja Truus is wel thuis maar die heeft daar geen zin in.” Echt heel liefdevol. Volgens mij probeerde ze meer een statement te maken richting haar man, zo van: jij kunt niet zomaar doen en laten wat je wil. Jammer dat ze daarbij vergeet hoe het voor de stiefkinderen voelt.LAgirl82 schreef: ↑15-12-2017 13:20Ik vond dat in de documentaire ook wel een beetje raar dat die ene vrouw met haar 2 kinderen zei dat ook al was zij thuis met haar 2 kinderen, als die vader een avondje weg ging moest hij toch oppas regelen voor zijn 2 kinderen. Ze was geen verkapte oppas zei ze.
Vonden meer mensen dat vreemd?
Zo leven er meer twee aparte gezinnen onder één dak lijkt wel.

vrijdag 15 december 2017 om 14:20
Een gemiste kans, dat er niet tenminste een gezin bij was, waar het wel goed heeft uitgepakt.
Waarbij alle betrokken ouders hun beste beentje hebben voorgezet om het nieuwe huwelijk te laten slagen en alle betrokken kinderen blij zijn met de situatie zoals die nu is (of was).
Het kost misschien een beetje zoeken, maar die zullen er toch ook zijn?
Waarbij alle betrokken ouders hun beste beentje hebben voorgezet om het nieuwe huwelijk te laten slagen en alle betrokken kinderen blij zijn met de situatie zoals die nu is (of was).

vrijdag 15 december 2017 om 14:21
Mee eens, maar tegelijkertijd vind ik ook dat die vader ook wel wat beter mocht nadenken hoe het voor zijn kinderen is. Dit gezin had co-ouderschap, dus 1 week wél de kinderen en 1 week niet, dan vraag ik me af waarom die vader dan persé in het weekend dat de kids er waren de hort op wil. Doe dat dan in de vrije weekenden. Die vader zette zijn kinderen absoluut niet op de eerste plaats. En dat is ZIJN taak, niet die van zijn nieuwe partner. Blijkbaar was het al zo uit de klauwen gelopen dat ze bijna eraan dachten om uit elkaar te gaan. Dat doe je ook niet nadat zoiets één keer voorvalt. Waarschijnlijk zit daar nog wel wat meer achter, heb ik zo het vermoeden.Geitenbreier schreef: ↑15-12-2017 14:16Vond ik echt bizar. Twee gezinnen in één huis inderdaad. Hoe moet dat voelen voor die stiefkinderen? “Er komt een oppas voor jullie, ja Truus is wel thuis maar die heeft daar geen zin in.” Echt heel liefdevol. Volgens mij probeerde ze meer een statement te maken richting haar man, zo van: jij kunt niet zomaar doen en laten wat je wil. Jammer dat ze daarbij vergeet hoe het voor de stiefkinderen voelt.

vrijdag 15 december 2017 om 14:23
Ik ben zelf na het overlijden van mijn man ook hertrouwd. Mijn man is dus de stiefvader van mijn oudste kinderen. Samen hebben we ook een zoontje.
Op zich gaat het best goed maar voor de kinderen is het soms wel lastig. Ze missen soms het gezin dat we waren voordat ik hertrouwde en er is soms toch een beetje een loyaliteitsconflict nu we samen een zoontje hebben. Dat ze bang zijn dat mijn man meer van hem houdt en zo (wat ongetwijfeld ook zo is).
En mijn man heeft verder geen kinderen uit een eerdere relatie en hij is super lief voor de kinderen en doet ook veel voor en met ze. Maar zelfs dan is het niet altijd 100% probleemloos.
Als ik nu zou gaan scheiden denk ik niet dat ik meer zou gaan samenwonen totdat de kinderen volwassen zijn, zeker niet met een man die ook kinderen heeft. Het zou toch te veel complicaties opleveren.
Op zich gaat het best goed maar voor de kinderen is het soms wel lastig. Ze missen soms het gezin dat we waren voordat ik hertrouwde en er is soms toch een beetje een loyaliteitsconflict nu we samen een zoontje hebben. Dat ze bang zijn dat mijn man meer van hem houdt en zo (wat ongetwijfeld ook zo is).
En mijn man heeft verder geen kinderen uit een eerdere relatie en hij is super lief voor de kinderen en doet ook veel voor en met ze. Maar zelfs dan is het niet altijd 100% probleemloos.
Als ik nu zou gaan scheiden denk ik niet dat ik meer zou gaan samenwonen totdat de kinderen volwassen zijn, zeker niet met een man die ook kinderen heeft. Het zou toch te veel complicaties opleveren.

vrijdag 15 december 2017 om 14:24
Oh, ja, je hebt gelijk, my bad. Maar inderdaad, ik vond geen van de vaders nou echt een toonbeeld van succes, met als hoogtepunt die vader die zijn kind een eigen handdoek mee liet brengen naar het zwembad.Bumba1985 schreef: ↑15-12-2017 14:01Je noemt nu twee gezinnen door elkaar, maar ik ben het met je eens. Alle vaders in deze documentaire kwamen over als flapdrollen. Ik heb het idee dat de moeders de belangen van hun kinderen een stuk beter voor ogen houden.

vrijdag 15 december 2017 om 14:26
karin12345 schreef: ↑15-12-2017 14:20Een gemiste kans, dat er niet tenminste een gezin bij was, waar het wel goed heeft uitgepakt.
Dat eerste gezin toch wel of niet?
vrijdag 15 december 2017 om 14:26
zijn vaak van die mannen die een nieuwe relatie beginnen omdat ze geen zin hebben om voor hun kinderen te zorgen.the-dowager schreef: ↑15-12-2017 14:24Oh, ja, je hebt gelijk, my bad. Maar inderdaad, ik vond geen van de vaders nou echt een toonbeeld van succes, met als hoogtepunt die vader die zijn kind een eigen handdoek mee liet brengen naar het zwembad.![]()
daar is de nieuwe partner dan voor.
en bij de nieuwe partner draait het vaak om geld.
wij slapen nooit.

vrijdag 15 december 2017 om 14:31
Dat vond ik ook apart en dát was het gene wat die jongen nog goed wist, een dagje papa voor hem alleen.karin12345 schreef: ↑15-12-2017 14:29Vind jij?
Het gezin waarbij de zoon een dagje alleen met vader als CADEAU krijgt?

vrijdag 15 december 2017 om 14:35
Dat komt vaker voor hoor, in gezinnen met meerdere kinderen. Ik moet uitstapjes met 1 kind ook inplannen, want als je er meer hebt heb je dan voor de andere toch opvang nodig. Het is hier dan geen verjaardagscadeau, maar ook dat kan ik me voorstellen in het geval van karten of zo.karin12345 schreef: ↑15-12-2017 14:29Vind jij?
Het gezin waarbij de zoon een dagje alleen met vader als CADEAU krijgt?

vrijdag 15 december 2017 om 14:42
Wij zijn dan een kerngezin zoals men dat noemt met 3 kinderen van zowel mijn man en mij. Maar wij moeten ook een-op-een tijd met de kinderen plannen.
Onze zoon vind het geweldig om "mannen-dingen" te doen met zijn vader, maar dat gebeurt ook niet altijd spontaan, soms wel, maar vaak is het ook plannen.
Als je iets wil gaan doen met een kind moet dat toch vaak gepland worden.
Gezinstijd samen hebben we wel altijd heel bewust in het weekend, maar dat is met ons vijven.
Onze zoon vind het geweldig om "mannen-dingen" te doen met zijn vader, maar dat gebeurt ook niet altijd spontaan, soms wel, maar vaak is het ook plannen.
Als je iets wil gaan doen met een kind moet dat toch vaak gepland worden.
Gezinstijd samen hebben we wel altijd heel bewust in het weekend, maar dat is met ons vijven.