stiefkind
zondag 7 maart 2010 om 22:07
Mijn vriend heeft een dochter van twaalf en ik kan haar niet verdragen. Al vier jaar probeer ik het iedere keer weer opnieuw om haar positief te benaderen maar als ik haar al zie dan staan mijn haren al recht overeind. Ze komt niet vaak omdat haar moeder heel onwelwillend is. Haar moeder vertelt haar al haar hele leven dat haar vader, mijn vriend, een zak is en een loser en meer vreselijke dingen waardoor ze iedere keer weer argwanend is naar haar vader. Ze heeft totaal geen manieren en heeft de emotionele ontwikkeling van een kind van vijf. Haar moeder is een ontzettende schreeuwlelijk ( Zo'n typisch PVV stemmertje die haar dochter vertelt dat alle buitenlanders op moeten rotten) en vertoont altijd onaangepast gedrag. Ik wéét dat zijn dochter daar niets aan kan doen maar iedere keer als ze er is dan zie ik haar moeder binnen wandelen. Ik sta bekend om mijn grote kinderliefde en mijn eindeloze geduld maar ik heb gewoon niets met haar. En ja. Ik schaam me daarvoor omdat ze gevoelens in me oproept die ik niet ken. Mijn vriend betaalt, niet schrikken, ¤ 355,- p/m voor zijn dochter terwijl hij netto ¤ 2100,-- verdient. Iedere keer als ze komt ziet ze eruit alsof de zak van Max is opengetrokken terwijl haar moeder de duurste dingen koopt voor zichzelf. Wat ik ook heel raar vind is dat ze, ook al is ze twaalf, op iedereens schoot kruipt als ze daar de kans voor krijgt. Ze vertoont gewoon vreemd afwijkend en onaangepast gedrag. Mijn vriend wil of durft niet in te grijpen omdat zijn ex in bepaalde kringen verkeert( drugsscene) en omdat hij weet dat als we St. Jeugdzorg contacteren dat het leven van zijjn dochter op haar kop wordt gezet. En hij zegt: 'ik wil haar nest niet bevuilen'. Ik weet het even niet meer. Aan de ene kant wil ik ingrijpen omdat zijn dochter gewoon emotioneel en sociaal mishandeld word en aan de andere kant betrap ik mezelf er op dat ik niet in wil grijpen omdat ik bang ben dat ze dan bij ons moet komen wonen. Ik voel namelijk niets voor haar.
zondag 7 maart 2010 om 22:48
Ik vind om eerlijk te zijn wel gelijk hebben
neem je hem dan neem je het hele pakket
sta jij hier open voor?
Ik zit zelf in een relatie met een vriend en dochter ...
en vervelende momenten zijn er altijd
steun is wat hij nodig heeft
het is wel zijn dochter................
klink hard maar nummer 1 is voor hem zijn dochter
sta jij hier open voor?
klink hard maar nummer 1 is voor hem zijn dochter
zondag 7 maart 2010 om 22:50
Ik vind om eerlijk te zijn wel gelijk hebben
sta jij hier open voor?
klink hard maar nummer 1 is voor hem zijn dochter[/quote]
sta jij hier open voor?
klink hard maar nummer 1 is voor hem zijn dochter[/quote]
zondag 7 maart 2010 om 22:51
Jaidy, eerlijk gezegd vraag ik me af of zijn dochter op nummer 1 staat. In mijn ogen zou hij er dan alles aan doen om betere omstandigheden voor het meisje te creeeren. Nu maakt hij zich er nogal makkelijk vanaf door te zeggen dat ie haar wereld niet op zijn kop wil zetten.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zondag 7 maart 2010 om 22:55
zondag 7 maart 2010 om 22:56
zondag 7 maart 2010 om 23:00
Pff. Wat een actief forum! Ben daar héél blij mee! Ik snap dat ik overkom als een afschuwelijke stiefmoeder. Hoe vaak heb ik al niet gehuild om haar? Mijn vriend weet wat ik voor haar voel en ik probeer hem iedere keer duidelijk te maken dat hij in moet grijpen. Even voor alle duidelijkheid? Mijn vriend heeft geen langdurige relatie o.i.d. gehad met die moeder maar toen ze zwanger bleek te zijn terwijl dat nooit de bedoeling was, heeft mijn vriend zijn verantwoording als vader genomen. Hij houdt heel van zijn dochter maar de moeder heeft al vanaf de dag van haar geboorte mijn vriend buiten spel gezet. Hij mocht zijn dochter alleen maar zien als vriendje nummer zoveel had en haar kind haar even niet uitkwam. Maar als ze weer eens geen zin had om verantwoording af te leggen naar mijn vriend (een min of meer stabiele relatie had met iemand) dan kreeg hij zijn dochter niet te zien. Sterker nog. Zijn dochter krijgt iedere keer onofficieel de achternaam van nieuw vriendjelief van mama. Mijn vriend is verschillende malen bedreigd door haar nieuwe vriendjes. Ze is een verschrikkelijk labiel persoon en ze trekt van die knulletjes aan die haar wel even gaan 'redden'. Nooit vertelt ze haar nieuwe mannetjes dat de vader van haar dochter een actieve rol in haar leven speelt, ze maakt iedereen wijs dat mijn vriend een niksnut is en nooit naar hun dochter omkijkt. Mijn vriend heeft dus nooit een soort van gezinsleven gehad met zijn ex en zijn dochter. En? On top of it wordt hij ook nog eens door zijn ex afgeschilderd als een of andere low life. Iedere keer als zijn dochter hier is wil ze van mij horen dat haar vader heel erg verliefd op haar moeder was en dat ze héél erg gewenst was. Mijn vriend hoopte ook echt dat ze, toen ze zwanger bleek te zijn, (ze was 20 jaar, hij 22) dat ze samen oud zouden worden ondanks haar achtergrond. Nu, zoveel jaar na dato, blijkt dat ze gewoon een kind wilde. Ongeacht van wie. Haar beste vriendin van toen heeft me verteld dat zij letterlijk heeft gezegd:'ik ga me laten bezwangeren want ik wil een kind'. En ik denk dat ik daar voor ga gebruiken want hij denkt echt dat ik met hem door wil. Ik ben echt iemand die héél pedagogisch dingen uitleg. Ben me er erg van bewust dat dit kind een beter leven verdient. Maar als je al vier jaar lang alle zeilen bijzet? Mijn vriend de moeder al meerdere malen heeft aangesproken op haar afwijkende gedrag en er gebeurt gewoon niks? Het enige dat wij krijgen zijn honende (aso) opmerkingen en bedreigingen???? Dan wordt het moeilijk hoor om iets prettigs te ontdekken in je stiefdochter die keer op keer haar moeder nablaat.... (heb zelf overigens twee kinderen die ouder zijn)
zondag 7 maart 2010 om 23:03
quote:Nammma schreef op 07 maart 2010 @ 22:56:
Tjonge, ik heb medelijden met dit meisje. Het zal je maar gebeuren...eerst gaan je ouders uit elkaar, dan krijgt pa een nieuwe vriendin en daar ben je ook niet welkom. Als doe jij -volgens zeggen- al 4 jaar je "best"....dit kind voelt echt wel aan dat het bij jou niet welkom is.Helemaal mee eens! Erg, dit soort dingen..
Tjonge, ik heb medelijden met dit meisje. Het zal je maar gebeuren...eerst gaan je ouders uit elkaar, dan krijgt pa een nieuwe vriendin en daar ben je ook niet welkom. Als doe jij -volgens zeggen- al 4 jaar je "best"....dit kind voelt echt wel aan dat het bij jou niet welkom is.Helemaal mee eens! Erg, dit soort dingen..
zondag 7 maart 2010 om 23:09
Ikbenner, goed dat je weer een bericht plaatst, ondanks de vele negatieve reacties.
Ik begrijp dat het een moeilijke situatie is en dat je niet weet wat je er mee aanmoet. Je wilt iets voor dat kind doen, maar ondertussen wil je niet de verantwoordelijkheid voor haar dragen.
Dat snap ik wel, maar je hebt nu eenmaal wel een relatie met haar vader, en die zou die verantwoordelijkheid wel op zich moeten nemen. In ieder geval op een actievere manier dan hij nu doet. Laat hij eens gaan praten met Jeugdzorg. Uitleggen hoe de vork in de steel zit en dat hij zich zorgen maakt, maar niet weet hoe hij grip op de situatie kan krijgen, terwijl hij dat wel wil.
Ik begrijp dat het een moeilijke situatie is en dat je niet weet wat je er mee aanmoet. Je wilt iets voor dat kind doen, maar ondertussen wil je niet de verantwoordelijkheid voor haar dragen.
Dat snap ik wel, maar je hebt nu eenmaal wel een relatie met haar vader, en die zou die verantwoordelijkheid wel op zich moeten nemen. In ieder geval op een actievere manier dan hij nu doet. Laat hij eens gaan praten met Jeugdzorg. Uitleggen hoe de vork in de steel zit en dat hij zich zorgen maakt, maar niet weet hoe hij grip op de situatie kan krijgen, terwijl hij dat wel wil.
En zo is het toevallig ook nog eens een keer
zondag 7 maart 2010 om 23:13
zondag 7 maart 2010 om 23:30
Yep. Jullie hebben allemaal gelijk! Echt. Het is gewoon afschuwelijk en ik, volwassen vrouw, speel een hoofdrol in dit verhaal. Mijn vriend vroeg net wat ik aan het doen was en ik heb hem de reacties laten lezen en hij was boos. Het liefst zou ik nu willen topiccen:'Fuck him! Ik ga nu doen wat ik had moeten doen' maar zo werkt het niet. Op de korte termijn zal dat iets opleveren voor zijn dochter maar op de lange termijn niet. Gek eigenlijk. Ik heb weliswaar niets met zijn dochter maar deep down inside lijkt het wel of ik de enige ben die om haar welzijn geeft. Bedankt in ieder geval voor al jullie reacties ook al waren ze keihard. Terecht! Maar één ding? Ik ben geen naar mens. Ik ben geen stupide iemand. Ben gewoon een mens en geen übermensch. En ik schaam me voor het feit dat ik g#%@& me zo voel als dat ik me voel. En als ik huil? Dan huil ik niet om mezelf. Dit topic is een vluchtig medium. Ik zocht/zoek niet naar bevestiging.
zondag 7 maart 2010 om 23:34
ikbenner, ik kan jou niet zeggen wat je in deze situatie moet doen, ik kan jou wel zeggen wat ik in deze situatie had gedaan, en ik moet er dan ook bij zeggen dat ik zeker niet bekend ben bij de mensen als iemand met geduld, en als het op onrecht aankomt bij met name kinderen, dan ben ik zeer ongeduldig en een grote bitch. Ik heb ook een stiefdochter, wat nu een pleegdochter is geworden om het praktische feit dat haar vader hier nu niet meer woont. Mijn stiefdochter vertoonde ook zeer opmerkelijk en totaal inadequaat gedrag tot haar leeftijd. Ik voelde gewoon dat er iets niet klopte en toen ik ben gaan vissen heeft mijn stiefdochter toen ze 11 jaar was een flink doekje opengedaan waarover ik niet in detail wil treden maar waarvan de honden nog geen droog brood lusten. Ik heb mijn man hiermee geconfronteerd en het werd afgedaan met dat het niet zo erg was als mijn stiefdochter het afschilderde. Uiteindelijk was mijn man niet voor rede vatbaar en omdat ik het beste met mijn stiefdochter voor heb, heb ik een flinke beerput opengetrokken, ik was toen zelf nog maar pas bevallen en dat was niet makkelijk. Om een lang verhaal kort te maken heb ik bureau jeugdzorg erbij gehaald en omdat haar vader de situatie enorm bagatelliseerde en er ook een flinke vinger naar hem werd gewezen in het verhaal nam hij zijn dochter het zelfs kwalijk dat ze haar verhaal heeft gedaan. Hoe dan ook, om een lang verhaal kort te maken, stiefdochter is nu mijn pleegdochter en vader is exit. Pleegdochter staat nu onder toezicht van jeugdzorg en haar voogd dringt aan om het geheel af te kunnen sluiten met als einddoel dat ik de ouderlijke macht over haar krijg. Aangezien hier geen medewerking van de ouderlijke kant in verwacht kan worden zit het er dik aan te komen dat er een ontheffing uit de ouderlijke macht wordt uitgesproken. In jouw geval zou ik het helder hebben, ik zou haar vader dumpen, zo'n looser die niet in het belang van zijn dochter kan of wil denken, daar zou ik helemaal niks meer mee hebben. Maar voordat ik dat deed zou ik de beerput bij jeugdzorg flink opentrekken, inclusief de drugsscene waar haar moeder in verkeerd, ook al heb je "niks"met dit meisje, je weet ondertussen ook wel donders goed wat er mis is met dit meisje en dan ben je in mijn ogen verplicht dit te melden, ook al wil haar vader het niet. Er zijn al genoeg ouders die mishandeling/verwaarlozing geheim houden omdat het tegen hun eigen belangen indruist. Ik zal nog een stapje verder gaan, dit wil je vast niet horen maar ik zeg het toch. Als jij zo'n aversie hebt tegen dit kind, en je blijft bij haar vader, dan beschadig je haar nog meer dan dat ze al is, want ieder kind verdiend het om geliefd te zijn, en als stiefmoeder speel je een te grote rol in het leven van een kind om jezelf toe te staan de partner te zijn van haar vader en haar gelijk niet om je heen te kunnen verdragen! Misschien klink ik nu erg kort door de bocht, maar ik kan gewoon niet tegen kinderonrecht...
zondag 7 maart 2010 om 23:37
Dejavu? Ik zou willen dat ze één keer in de veertien dagen mocht komen van mamalief. Maar haar moeder laat haar alleen maar komen als ze niets te doen heeft! Mijn vriend wil haar ook het liefste vaker dan die snap/tap momenten dat ze 'mag' komen omdat haar moeder 'niets gepland' heeft! We zien haar nooit. Was het maar waar dat ze vaker mocht komen! Ze belt af en toe wel eens stiekem met haar mobieltje op onverwachte momenten. 'Pap? Wanneer zie ik je weer?' Als haar vader belt dan moet ze van haar moeder de luidspreker aanzetten!! Hoe kan ik met dat meiske een band opbouwen als ze van alle kanten gesabotteerd wordt door haar moeder?
zondag 7 maart 2010 om 23:40
zondag 7 maart 2010 om 23:42
quote:Dejavu schreef op 07 maart 2010 @ 23:40:
Ikbenner, schakel hulp in. Je vriend heeft het recht om zijn dochter te zien en hij moet dat recht gaan opeisen. Zijn dochter wil het, hij wil het, jij wil het dus blijkbaar ook, doe er wat aan. Voor het te laat is.Nou ja dit dus . Ik bedoel ik merk dat ik niet eens zakelijk kan reageren. Dus deja-vu ik "gebruik" jouw woorden even .
Ikbenner, schakel hulp in. Je vriend heeft het recht om zijn dochter te zien en hij moet dat recht gaan opeisen. Zijn dochter wil het, hij wil het, jij wil het dus blijkbaar ook, doe er wat aan. Voor het te laat is.Nou ja dit dus . Ik bedoel ik merk dat ik niet eens zakelijk kan reageren. Dus deja-vu ik "gebruik" jouw woorden even .
zondag 7 maart 2010 om 23:54
Ikbenner, ik krijg meer en meer de kriebels, jij, en met name haar vader weten al jarenlang dat dit kind op zijn minst emotioneel verwaarloosd wordt, hoe ze moet aanzien dat haar moeder weer een of ander scharreltje heeft waarvan ze dan onofficieel de achternaam van krijgt, hoeveel achternamen heeft dit kind dan nu inmiddels gehad? Ze heeft een vader wat zelfs niet de moeite heeft genomen een goede omgangsregeling bij de rechter te verkrijgen en is afhankelijk van de grillen van haar moeder hierin en niemand, zelfs haar vader die iets doet? Ik ben blij dat je op dit forum bent gekomen, misschien krijg je zo beter een beeld van hoe ernstig de situatie is en kom jij uiteindelijk WEL tot handelen!
zondag 7 maart 2010 om 23:57
Enneaa?
Believe me. Ik heb dit topic héél hard/grof geopend om reacties zoals het jouwe te krijgen. En ja. Ik weet dat ze vaak huilt. Het liefst zou ik schrijven dat ik ervoor ga zorgen dat ze nooit meer hoeft te huilen maar de waarheid is Enneaaa dat ik maar een buitenstaander ben. Dat haar vader maar een buitenstaander is. Mijn kinderen zijn opgegroeid, groeien op, in een 'academisch' milieu. Met bepaalde normen en waarden. Kennis, dialoog, introspectie etc. De dochter van mijn vriend groeit op in een milieu waarin je status wordt afgemeten in de breedte van je LCD-scherm. En ja. Dat botst. Maar to be honest denk ik niet dat zijn dochter zichzelf weleens in slaap huilt vanwege haar situatie. Ze weet namelijk niet beter en haar heerlijke Mediamarkt leventje wordt af en toe op zijn kop gezet ja. Dan leg ik haar uit dat wij gewoon een kleurenteeveetje hebben omdat we geen waarde hechten aan pixels en materiele zaken en dan zegt ze:'Achterlijk...hoe suf zeg' ( nette versie van haar teksten)
Believe me. Ik heb dit topic héél hard/grof geopend om reacties zoals het jouwe te krijgen. En ja. Ik weet dat ze vaak huilt. Het liefst zou ik schrijven dat ik ervoor ga zorgen dat ze nooit meer hoeft te huilen maar de waarheid is Enneaaa dat ik maar een buitenstaander ben. Dat haar vader maar een buitenstaander is. Mijn kinderen zijn opgegroeid, groeien op, in een 'academisch' milieu. Met bepaalde normen en waarden. Kennis, dialoog, introspectie etc. De dochter van mijn vriend groeit op in een milieu waarin je status wordt afgemeten in de breedte van je LCD-scherm. En ja. Dat botst. Maar to be honest denk ik niet dat zijn dochter zichzelf weleens in slaap huilt vanwege haar situatie. Ze weet namelijk niet beter en haar heerlijke Mediamarkt leventje wordt af en toe op zijn kop gezet ja. Dan leg ik haar uit dat wij gewoon een kleurenteeveetje hebben omdat we geen waarde hechten aan pixels en materiele zaken en dan zegt ze:'Achterlijk...hoe suf zeg' ( nette versie van haar teksten)