Stoom afblazen!

25-10-2018 13:54 157 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet echt even stoom af blazen en ik vraag me af of ik dit nou allemaal had moeten laten gaan. Dat scheelt wel gezeik maar aan de andere kant is er over mijn grens gegaan en kon ik me niet inhouden.

De schoonzus van mijn partner eet nog vlees, nog vis en alles wat dierlijk is ook niet. Ze eet vegan.
Zelf eet ik geen vlees maar de rest nog wel gewoon. Ieder z'n meug toch?

Maar schoonzus is nogal dwingend. En overtuigend in haar geloof. En ze zal ongetwijfeld over veel dingen gelijk hebben en het leed is niet te overzien.
Maar een jehova's getuige is er niks bij!

Nu zijn we onlangs uit eten geweest met z'n allen, wilde ik een vis bestellen en kreeg de wind van voren, met daarna nog en half uur filmpjes over hoe vissen worden dood gemaakt.

Nadat ik herhaaldelijk aangaf dat ik daar niet van gediend ben, heb ik gekozen voor iets zonder vis. OM de avond niet te verpesten en met de gedachte dat ik erop zou terugkomen bij haar.

WE houden overigens zelfs bij ons thuis rekening met haar; als zij komt eten, maak ik altijd wat vegan en kot er geen kaas of vis aan te pas. Ook niet als er nog meer mensen zijn die dat eventueel wel zouden eten.

Nu heb ik dat dus gedaan; netjes en met de boodschap; laten we elkaars keuzes waarderen.
En nu is ze pissig; ben ik een egoist dat ik niets voor de dieren over heb en betrekt ze er iedereen bij 'want ik heb haar ZO' kwaad gemaakt.

Dit is toch te heftig? En nu ben ik dus ook kwaad maar daar heb ik helemaal geen zin in. Ik wil gewoon mijn eigen keuzes maken zonder veroordeeld te worden.

Zouden jullie voet bij stuk houden en de aanval inzetten ( want zo voel ik me nu wel) of is er nog en andere manier om hiermee om te gaan. En geloof me, de mail was netjes!
redbulletje schreef:
25-10-2018 16:53
De moderne mens ziet z'n eten niet puur als brandstof, het moet ook nog lekker zijn. En dan kom je er niet met vegan/vegetarisch.
Maar da's een misvatting, dat durf ik wel te stellen. Alleen weten niet veel mensen dat. Ik dacht ook eerst: waar begin ik aan qua smaak? Maar er stond me een aangename verrassing te wachten. Ik vind het hooguit vervelend dat het minder algemeen verkrijgvaar is. Vooral kant-en-klaar. Maar ook dat zie je steeds meer toenemen.
PS ik vind een dier doodmaken om op te eten dan weer niet erg. Dat doet de tijger ook. Ik vind alleen dat we zo lomp doen met de beesten die we eten en die honden en katten maar pamperen.
Soms kijk ik filmpjes van kippen die uit de legbatterij komen die zijn helemaal verfromfaaid,
En mensen bij de kassa die een kiloknaller kopen zou ik het liefste een mep verkopen.
redbulletje schreef:
25-10-2018 17:01
Zolang mijn maaltijdkeuze niet wordt afgezeken mag die ander prima bestellen wat ie wil. Ik zou er niet voor koken idd, want vegan is wel heel karig. Voor 'n vegetarier heb ik wel 'ns een quiche gemaakt met eieren, griekse yoghurt, veel kaas, pecans en gegrillde paprika. Maar ja, een vegan eet dat ook niet.
jij zit hier toch ook stelselmatig eten af te zeiken?

ik kan je verzekeren dat je echt heerlijk kunt eten. en absoluut niet karig
snug schreef:
25-10-2018 17:02
Maar da's een misvatting, dat durf ik wel te stellen. Alleen weten niet veel mensen dat. Ik dacht ook eerst: waar begin ik aan qua smaak? Maar er stond me een aangename verrassing te wachten. Ik vind het hooguit vervelend dat het minder algemeen verkrijgvaar is. Vooral kant-en-klaar. Maar ook dat zie je steeds meer toenemen.
Ik hou niet van plantaardige vetten en eiwitten. Proef het ook altijd of gebak/koek met roomboter is of niet. En kaas is voor mij een onmisbaar ingredient bij vrijwel al mijn maaltijden. Groente eet ik omdat het moet maar ik maak het aan met kaas, spekjes, mayo etc. En ik walg van alle boonsoorten en kikkererwten. Rijst eet ik ook niet graag. Dingen die je moet lusten om vegan te eten vind ik niet lekker, dus gelukkig ben ik 'n tevreden omnivoor.
Rooosjee schreef:
25-10-2018 14:38
Minime- ze is boven de 50 ....

Wow serieus ik dacht dat het over een tiener/ )jongere ging in dot topic.

Overigens had ik gewoon een dikke vis ( of in mijn geval steak of hamburger oid want ik eet geen vis)besteld als ik daar zin in had gehad. Dan maar ruzie aan tafel, zij is degene die zich voor gek zet.
Redbulletje, ik denk dat je niet half weet wat er aan smaakjes veganistisch te maken is. Ook kaassmaakjes. En bijvoorbeeld de Remia Mayolijn, gewoon te koop in de supermarkt, is helemaal veganistische mayonaise.
snug schreef:
25-10-2018 17:20
Redbulletje, ik denk dat je niet half weet wat er aan smaakjes veganistisch te maken is. Ook kaassmaakjes. En bijvoorbeeld de Remia Mayolijn, gewoon te koop in de supermarkt, is helemaal veganistische mayonaise.
Er zijn hier regelmatig vegans die schrijven dat ze het spijtig vinden dat er nog geen echt smakelijk alternatief is voor kaas. En mayo lijn? Mijn favoriete smaak mayo is de echte met eieren van D&L, geen dieetversie die zijn nooit lekker. Ik kan me voorstellen dat als je persé niets dierlijks wil, je bereid bent smaakconcessies te doen, maar ik ben dat niet.
Ik heb over het algemeen niet zo beste ervaringen met veganisten die ik heb gekend ja gekend waren uber radicaal en wisten mijn appeltaart te vernaggelen op mijn verjaardag... Ik was er klaar mee dat eeuwige gezeik over eten en wat ik allemaal verkeerd deed..
Maar zie de schoonzus heeft wel haar zin want je hebt geen vis besteld Rooosjee! In de hondenschool hebben wij geleerd dat je slecht gedrag nooit mag belonen :A:
redbulletje schreef:
25-10-2018 17:41
Er zijn hier regelmatig vegans die schrijven dat ze het spijtig vinden dat er nog geen echt smakelijk alternatief is voor kaas. En mayo lijn? Mijn favoriete smaak mayo is de echte met eieren van D&L, geen dieetversie die zijn nooit lekker. Ik kan me voorstellen dat als je persé niets dierlijks wil, je bereid bent smaakconcessies te doen, maar ik ben dat niet.
Ja vind ik ook. De zelf gemaakte mayo dus met rauw ei is gewoon veel lekkerder dan wat voor nep mayo. En dat vind ik met alles.

Ik eet wel de dieet producten om dat ik niet dik wil worden, maar het gaat me te ver om nog meer concessie te doen op smaakgebied.

Overigens eet ik dan weer wel graag kikkererwten etc.
Rooosjee schreef:
25-10-2018 13:54

De schoonzus van mijn partner eet nog vlees, nog vis en alles wat dierlijk is ook niet. Ze eet vegan.
Zelf eet ik geen vlees maar de rest nog wel gewoon. Ieder z'n meug toch?

Als ze nog vlees en nog vis eet, is ze een slechte vegan
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
redbulletje schreef:
25-10-2018 17:07
Ik hou niet van plantaardige vetten en eiwitten. Proef het ook altijd of gebak/koek met roomboter is of niet. En kaas is voor mij een onmisbaar ingredient bij vrijwel al mijn maaltijden. Groente eet ik omdat het moet maar ik maak het aan met kaas, spekjes, mayo etc. En ik walg van alle boonsoorten en kikkererwten. Rijst eet ik ook niet graag. Dingen die je moet lusten om vegan te eten vind ik niet lekker, dus gelukkig ben ik 'n tevreden omnivoor.

Ik vind juist de meeste dierlijke producten niet lekker, dus dan is het ook minder een opgave :)
Ik ben erg voor goed nadenken wat je in je mond stopt.

Maar zodra schoonzus zo tegen mij zou gaan prediken tijdens een etentje zou ik daar wat van zeggen. Meteen. Of opstappen en niet meer samen eten.

Ik zou geen burgers of meer van die onzin bestellen ( terwijl je als TO aangeeft helemaal geen vlees eet) om een punt te maken.
Waarom heeft iedereen het over vegan in plaats van veganist(isch? We leven toch in Nederland en niet in Engeland?
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
oudebaas schreef:
25-10-2018 19:02
Waarom heeft iedereen het over vegan in plaats van veganist(isch? We leven toch in Nederland en niet in Engeland?
klopt. maar veganistisch klinkt als geitenwollensokkenentuinbroekengezever met veel schaamhaar
en vegan is hip

dat het precies hetzelfde is snappen de hipmeisjes niet
oudebaas schreef:

Dan ben je extra hip(ster). ;-)
S-Meds schreef:
25-10-2018 19:13
klopt. maar veganistisch klinkt als geitenwollensokkenentuinbroekengezever met veel schaamhaar
en vegan is hip

dat het precies hetzelfde is snappen de hipmeisjes niet
Geitenwollen sokken natuurlijk niet, hè. Doe er effe een leuk plaatje bij.
oudebaas schreef:
Ach, mensen zeggen ook dat ze 'vega' zijn
vegatarisch?
snug schreef:
25-10-2018 19:21
Geitenwollen sokken natuurlijk niet, hè.

:biggrin: Scherp!
RikM schreef:
25-10-2018 19:15
Dan ben je extra hip(ster). ;-)
Ah, hipsters. Die lui die de boerenstand in de Andes vernaggelen door daar alle quinoa op te kopen. En die met hun voedsel zeer veel schaarse ruimte in emen omdat er voor hun voorkeuren nu eenmaal veel meer hectares nodig zijn om onbespoten en onbemest wat te kunnen oogsten. En intussen wel heel hip met het vliegtuig overal heen reizen en zo een enorme bulk aan CO2 produceren.

Nee, dan kun je toch maar beter gewoon je eten bij de Lidl halen en met de caravan op vakantie :-)
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
Rooosjee schreef:
25-10-2018 14:02
We zijn beiden nogal pittige types en ik laat me niet snel iets vertellen.

Dat heb je toch juist wel gedaan? Je hebt haar dat nu ook geleerd.
Hoe moeilijk is het.. Als ik dierlijk voedsel eet, eet ik dat. Punt.
Commentaar? Punt. Nóg meer commentaar? Punt. Filmpjes? Hou die maar voor jezelf, mijn eetlust vergaat.
Roddelen? Jij je ding. Een ander weet ook wel dat jij extreem bent.
Normaal gezien laat je elkaar in zijn waarde, kun jij dat niet, dan niet. Ik ga er niet in mee
Met al haar hoogstaande principes is ze overigens wél meegegaan naar zo’n ‘fout’ restaurant. Wat een vervelend mens.

Voor de vrolijke noot toch nog even een linkje naar JP Sears:
https://youtu.be/z0O_VYcsIk8
Rooosjee schreef:
25-10-2018 15:28
Een gerecht met champignons geloof ik.....met rijst.... ook lekker hoor.
hoezo geloof je dat. Je weet heus wel wat je gegeten hebt als je ook nog weet wat je eerst wilde bestellen
S-Meds schreef:
26-10-2018 09:29
hoezo geloof je dat. Je weet heus wel wat je gegeten hebt als je ook nog weet wat je eerst wilde bestellen
Champignons zijn ook fout. Schimmels staan biologisch gezien dicht bij dieren, beiden zijn uniconta. Planten staan er biologisch verder van af.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven