Stoom afblazen!
donderdag 25 oktober 2018 om 13:54
Ik moet echt even stoom af blazen en ik vraag me af of ik dit nou allemaal had moeten laten gaan. Dat scheelt wel gezeik maar aan de andere kant is er over mijn grens gegaan en kon ik me niet inhouden.
De schoonzus van mijn partner eet nog vlees, nog vis en alles wat dierlijk is ook niet. Ze eet vegan.
Zelf eet ik geen vlees maar de rest nog wel gewoon. Ieder z'n meug toch?
Maar schoonzus is nogal dwingend. En overtuigend in haar geloof. En ze zal ongetwijfeld over veel dingen gelijk hebben en het leed is niet te overzien.
Maar een jehova's getuige is er niks bij!
Nu zijn we onlangs uit eten geweest met z'n allen, wilde ik een vis bestellen en kreeg de wind van voren, met daarna nog en half uur filmpjes over hoe vissen worden dood gemaakt.
Nadat ik herhaaldelijk aangaf dat ik daar niet van gediend ben, heb ik gekozen voor iets zonder vis. OM de avond niet te verpesten en met de gedachte dat ik erop zou terugkomen bij haar.
WE houden overigens zelfs bij ons thuis rekening met haar; als zij komt eten, maak ik altijd wat vegan en kot er geen kaas of vis aan te pas. Ook niet als er nog meer mensen zijn die dat eventueel wel zouden eten.
Nu heb ik dat dus gedaan; netjes en met de boodschap; laten we elkaars keuzes waarderen.
En nu is ze pissig; ben ik een egoist dat ik niets voor de dieren over heb en betrekt ze er iedereen bij 'want ik heb haar ZO' kwaad gemaakt.
Dit is toch te heftig? En nu ben ik dus ook kwaad maar daar heb ik helemaal geen zin in. Ik wil gewoon mijn eigen keuzes maken zonder veroordeeld te worden.
Zouden jullie voet bij stuk houden en de aanval inzetten ( want zo voel ik me nu wel) of is er nog en andere manier om hiermee om te gaan. En geloof me, de mail was netjes!
De schoonzus van mijn partner eet nog vlees, nog vis en alles wat dierlijk is ook niet. Ze eet vegan.
Zelf eet ik geen vlees maar de rest nog wel gewoon. Ieder z'n meug toch?
Maar schoonzus is nogal dwingend. En overtuigend in haar geloof. En ze zal ongetwijfeld over veel dingen gelijk hebben en het leed is niet te overzien.
Maar een jehova's getuige is er niks bij!
Nu zijn we onlangs uit eten geweest met z'n allen, wilde ik een vis bestellen en kreeg de wind van voren, met daarna nog en half uur filmpjes over hoe vissen worden dood gemaakt.
Nadat ik herhaaldelijk aangaf dat ik daar niet van gediend ben, heb ik gekozen voor iets zonder vis. OM de avond niet te verpesten en met de gedachte dat ik erop zou terugkomen bij haar.
WE houden overigens zelfs bij ons thuis rekening met haar; als zij komt eten, maak ik altijd wat vegan en kot er geen kaas of vis aan te pas. Ook niet als er nog meer mensen zijn die dat eventueel wel zouden eten.
Nu heb ik dat dus gedaan; netjes en met de boodschap; laten we elkaars keuzes waarderen.
En nu is ze pissig; ben ik een egoist dat ik niets voor de dieren over heb en betrekt ze er iedereen bij 'want ik heb haar ZO' kwaad gemaakt.
Dit is toch te heftig? En nu ben ik dus ook kwaad maar daar heb ik helemaal geen zin in. Ik wil gewoon mijn eigen keuzes maken zonder veroordeeld te worden.
Zouden jullie voet bij stuk houden en de aanval inzetten ( want zo voel ik me nu wel) of is er nog en andere manier om hiermee om te gaan. En geloof me, de mail was netjes!
donderdag 25 oktober 2018 om 15:50
sinds de ontkerkelijking is juist eten iets waar mensen zeer orthodox in geworden zijn.
En dan vooral de vegans.
(de anti-koolhydratengekkies, kunnen er ook wat van trouwens)
donderdag 25 oktober 2018 om 15:57
Vraag eens aan jouw schoonzus waarmee al het plantaardige voedsel dat ze eet wordt bemest. Bij intensieve landbouw kan dat kunstmest zijn. Bij biologische land- en tuinbouw zijn er toch dieren nodig om mest te leveren. Dieren die dus ook onder controle staan van mensen en worden geëxploiteerd. Automatisch leveren die dieren ook wol, melk, huiden en vlees.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
donderdag 25 oktober 2018 om 16:01
En dan te bedenken dat ook binnen het geloof eten is gereguleerd. Denk maar aan Kosjer of Halal. Enfin, niks mis met vegetarisme op zich, maar sommige mensen draaien weer vierkant door.
Veel mensen, en met name vrouwen, hebben last van eetstoornissen. Vaak veroorzaakt door het magere modebeeld dat via de bladen wordt opgelegd. Zo’n post-religieus eetpatroon is een manier om deze eetstoornissen te kanaliseren.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
Blijkbaar hebben jullie haar teveel ruimte gegeven. Als jullie gewoon normaal waren blijven eten in haar bijzijn en haar gezuig hadden negeerd was t was niet zo uit de hand gelopen. En een zielig filmpje van haar beantwoord je gewoon met een filmpje van een smakelijk vlees/vis gerecht.Rooosjee schreef: ↑25-10-2018 15:46Ja, dat stukje zijn ze inderdaad vergeten te melden inderdaad.
Wat goed dat jullie daar ook zo goed over na hebben gedacht en hebben besproken zeg. Ik denk eerlijk gezegd dat je er niet zo bij stil staat hoe heftig iemand in zijn overtuiging kan worden.
Dit was namelijk niet zo toen ik haar leerde kennen.
dat soort types, zit helemaal niet op feitelijkheden te wachten, zij redeneren puur vanuit emotie.oudebaas schreef: ↑25-10-2018 15:57Vraag eens aan jouw schoonzus waarmee al het plantaardige voedsel dat ze eet wordt bemest. Bij intensieve landbouw kan dat kunstmest zijn. Bij biologische land- en tuinbouw zijn er toch dieren nodig om mest te leveren. Dieren die dus ook onder controle staan van mensen en worden geëxploiteerd. Automatisch leveren die dieren ook wol, melk, huiden en vlees.
donderdag 25 oktober 2018 om 16:02
Of een zielig filmpje van een lief jong hertje dat levend door wolven uit elkaar wordt getrokken.redbulletje schreef: ↑25-10-2018 16:01Blijkbaar hebben jullie haar teveel ruimte gegeven. Als jullie gewoon normaal waren blijven eten in haar bijzijn en haar gezuig hadden negeerd was t was niet zo uit de hand gelopen. En een zielig filmpje van haar beantwoord je gewoon met een filmpje van een smakelijk vlees/vis gerecht.
donderdag 25 oktober 2018 om 16:14
donderdag 25 oktober 2018 om 16:18
De Disneyficatie van de stadse, van de natuur losgezongen, mens. Ze beseffen niet dat de natuur amoreel is, dat het gaat om eten en gegeten worden en dat mensen hier honderdduizenden jaren een onderdeel van waren en eigenlijk nog steeds zijn.
donderdag 25 oktober 2018 om 16:19
Alleen OP gelezen.
Ik had de vis ook afbesteld en een grote biefstuk genomen.
Dat ze zo ijverig is in haar overtuiging en mensen daar over wil vertellen, prima en mooi zelfs, maar de manier waarop zou me zo enorm tegen de borst stuiten dat ik er recalcitrant van zou worden.
Ik had de vis ook afbesteld en een grote biefstuk genomen.
Dat ze zo ijverig is in haar overtuiging en mensen daar over wil vertellen, prima en mooi zelfs, maar de manier waarop zou me zo enorm tegen de borst stuiten dat ik er recalcitrant van zou worden.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
donderdag 25 oktober 2018 om 16:22
Heb ook de indruk dat die veganhype meer in steden heerst dan op t platteland.
donderdag 25 oktober 2018 om 16:33
Ik begrijp je punt, maar serieus: wat is er natuurlijk aan volgepropte megastallen waar dieren hun natuurlijke gedrag juist niet kunnen vertonen?
Plus: beschaving is geen star gegeven, maar maakt door de eeuwen heen een ontwikkeling door.
Ik ben vegan vanwege dierenleed. Dat mogen mensen extreem vinden, sovbe it. Ik zie het als een win-winsituatie en heb niets te klagen wat eten betreft. Want we zijn inmiddels aanbeland in een tijd waar op grite schaal de heerlijkste plantaardige alternatieven gemaakt kunnen worden
Maar ik dring andere volwassenen niet mijn eetpatroon op. Ken ze trouwens ook niet, vegans die dat doen. Ze zullen er zijn. Is inderdaad irritant waar het de grens van info delen en inspireren overschrijdt. Bij ouder-kindrelaties ligt het iets anders, maar dat is inherent aan ouder-kibdrelaties.
donderdag 25 oktober 2018 om 16:34
Bleu gebakken (Iets korter dan Rare) inderdaad. En oesters er bij, die slurp je levend op.
donderdag 25 oktober 2018 om 16:39
De hele bio-industrie is inderdaad verschrikkelijk. Maar ook in de biologische landbouw en scharrellandbouw worden dieren geëxploiteerd. Dierenleed is een onderdeel van de natuur, al ver voordat er mensen waren. De landbouw is een afgeleide van de natuur en ook noodzakelijk om een wereldbevolking van meer dan een paar miljoen te kunnen voeden. Met jagen en verzamelen alleen lukt dat niet.snug schreef: ↑25-10-2018 16:33Ik begrijp je punt, maar serieus: wat is er natuurlijk aan volgepropte megastallen waar dieren hun natuurlijke gedrag juist niet kunnen vertonen?
Plus: beschaving is geen star gegeven, maar maakt door de eeuwen heen een ontwikkeling door.
Ik ben vegan vanwege dierenleed. Dat mogen mensen extreem vinden, sovbe it. Ik zie het als een win-winsituatie en heb niets te klagen wat eten betreft. Want we zijn inmiddels aanbeland in een tijd waar op grite schaal de heerlijkste plantaardige alternatieven gemaakt kunnen worden
Maar ik dring andere volwassenen niet mijn eetpatroon op. Ken ze trouwens ook niet, vegans die dat doen. Ze zullen er zijn. Is inderdaad irritant waar het de grens van info delen en inspireren overschrijdt. Bij ouder-kindrelaties ligt het iets anders, maar dat is inherent aan ouder-kibdrelaties.
En voor landbouw is veeteelt noodzakelijk. Primair voor de mest, maar ook voor spierkracht bij het bewerken en vervoer. Pas sinds twee generaties zouden we alles met kunstmest en machines afkunnen.
Ik heb trouwens een paar jaar een relatie met een veganiste gehad. Ik heb met plezier voor haar gekookt. Zij drong het ook niet op aan anderen.
donderdag 25 oktober 2018 om 16:42
donderdag 25 oktober 2018 om 16:50
Ook al zullen er altijd dieren pijn lijden, er valt een hoop dierenleed te voorkomen.
In theorie kan de wereld zijn bevolking voeden als iedereen plantaardig zou gaan eten. Er is veel meer grond nodig voor veeteelt dan voor landbouw. En veel meer grond voor de teelt van gewassen voor veeteelt (denk aan soja) dan wanneer die gewassen rechtstreeks als voedsel voor de mens aangewend worden (denk aan het marginale aandeel van biologische soja voor de vegamarkt).
In theorie kan de wereld zijn bevolking voeden als iedereen plantaardig zou gaan eten. Er is veel meer grond nodig voor veeteelt dan voor landbouw. En veel meer grond voor de teelt van gewassen voor veeteelt (denk aan soja) dan wanneer die gewassen rechtstreeks als voedsel voor de mens aangewend worden (denk aan het marginale aandeel van biologische soja voor de vegamarkt).
donderdag 25 oktober 2018 om 16:53
De moderne mens ziet z'n eten niet puur als brandstof, het moet ook nog lekker zijn. En dan kom je er niet met vegan/vegetarisch.snug schreef: ↑25-10-2018 16:50Ook al zullen er altijd dieren pijn lijden, er valt een hoop dierenleed te voorkomen.
donderdag 25 oktober 2018 om 16:55
ik ook, en ik eet ook bijna helemaal vega(n).
maar als iemand zich zo onbehoorlijk gedraagt, ben je bij mij aan het verkeerde adres
iedereen mag eten wat ze willen, en daar zelf keuzes in maken.
ik zou afstand nemen. Vreselijk hoe ze iedereen in de tang heeft
moet er niet aan denken om een tafelgenoot aan te spreken op de menukeuze
donderdag 25 oktober 2018 om 16:57
jij bent net zo radicaal als die veganhystericaredbulletje schreef: ↑25-10-2018 16:53De moderne mens ziet z'n eten niet puur als brandstof, het moet ook nog lekker zijn. En dan kom je er niet met vegan/vegetarisch.
maar goed dat ben je over meer dingen
donderdag 25 oktober 2018 om 17:01
Zolang mijn maaltijdkeuze niet wordt afgezeken mag die ander prima bestellen wat ie wil. Ik zou er niet voor koken idd, want vegan is wel heel karig. Voor 'n vegetarier heb ik wel 'ns een quiche gemaakt met eieren, griekse yoghurt, veel kaas, pecans en gegrillde paprika. Maar ja, een vegan eet dat ook niet.Pinda-Kaas schreef: ↑25-10-2018 16:57jij bent net zo radicaal als die veganhysterica
maar goed dat ben je over meer dingen
donderdag 25 oktober 2018 om 17:01
Ik heb niet alles gelezen.
Ik ben zelf niet vegan/vegetarisch maar ik merk wel dat ik soms heel kwaad word vanwege de bio-industrie. De manier waarop mensen met dieren omgaan vind ik echt schandalig. Niet omdat ik moreel beter zou zijn maar ik vind het echt zielig van die varkens in een vrachtwagen gepropt of kippen in een legbatterij.
Ik ben er best veel mee bezig en wil dus ook wel dingen anders gaan doen (als in vegetarisch of vegan worden, ik eet nu altijd biologisch vlees maar vertrouw dat ook niet helemaal)
Ik denk dat zij gewoon heel verdrietig is vanwege al het dierenleed en die mensen slaan soms behoorlijk door. Als ik haar verder aardig zou vinden zou ik me aan haar aanpassen. Best erg maar ik zou denken ik eet morgen wel weer biefstuk.
Ik ben zelf niet vegan/vegetarisch maar ik merk wel dat ik soms heel kwaad word vanwege de bio-industrie. De manier waarop mensen met dieren omgaan vind ik echt schandalig. Niet omdat ik moreel beter zou zijn maar ik vind het echt zielig van die varkens in een vrachtwagen gepropt of kippen in een legbatterij.
Ik ben er best veel mee bezig en wil dus ook wel dingen anders gaan doen (als in vegetarisch of vegan worden, ik eet nu altijd biologisch vlees maar vertrouw dat ook niet helemaal)
Ik denk dat zij gewoon heel verdrietig is vanwege al het dierenleed en die mensen slaan soms behoorlijk door. Als ik haar verder aardig zou vinden zou ik me aan haar aanpassen. Best erg maar ik zou denken ik eet morgen wel weer biefstuk.
donderdag 25 oktober 2018 om 17:02