Stoom afblazen!

25-10-2018 13:54 157 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet echt even stoom af blazen en ik vraag me af of ik dit nou allemaal had moeten laten gaan. Dat scheelt wel gezeik maar aan de andere kant is er over mijn grens gegaan en kon ik me niet inhouden.

De schoonzus van mijn partner eet nog vlees, nog vis en alles wat dierlijk is ook niet. Ze eet vegan.
Zelf eet ik geen vlees maar de rest nog wel gewoon. Ieder z'n meug toch?

Maar schoonzus is nogal dwingend. En overtuigend in haar geloof. En ze zal ongetwijfeld over veel dingen gelijk hebben en het leed is niet te overzien.
Maar een jehova's getuige is er niks bij!

Nu zijn we onlangs uit eten geweest met z'n allen, wilde ik een vis bestellen en kreeg de wind van voren, met daarna nog en half uur filmpjes over hoe vissen worden dood gemaakt.

Nadat ik herhaaldelijk aangaf dat ik daar niet van gediend ben, heb ik gekozen voor iets zonder vis. OM de avond niet te verpesten en met de gedachte dat ik erop zou terugkomen bij haar.

WE houden overigens zelfs bij ons thuis rekening met haar; als zij komt eten, maak ik altijd wat vegan en kot er geen kaas of vis aan te pas. Ook niet als er nog meer mensen zijn die dat eventueel wel zouden eten.

Nu heb ik dat dus gedaan; netjes en met de boodschap; laten we elkaars keuzes waarderen.
En nu is ze pissig; ben ik een egoist dat ik niets voor de dieren over heb en betrekt ze er iedereen bij 'want ik heb haar ZO' kwaad gemaakt.

Dit is toch te heftig? En nu ben ik dus ook kwaad maar daar heb ik helemaal geen zin in. Ik wil gewoon mijn eigen keuzes maken zonder veroordeeld te worden.

Zouden jullie voet bij stuk houden en de aanval inzetten ( want zo voel ik me nu wel) of is er nog en andere manier om hiermee om te gaan. En geloof me, de mail was netjes!
Rooosjee schreef:
25-10-2018 14:41

Waarom moet het nou zo moeilijk? Ik vind het echt irritant dat ik op deze manier voor mezelf moet opkomen binnen de familie.
Waarom heb jij dat gevoel dan als je man in haar bijzijn gewoon vis eet?
Natuurlijk moet je altijd naar je eigen aandeel kijken. .

MIjn ouders eten vlees; moet ik me daar ook naar schikken? Of mag ik toch echt zelf weten wat ik eet?

De buurman drinkt liters bier: ook schikken?
Meeroken omdat vriendinnen tijdens het uitgaan roken?
Omdat ik er nu persoonlijk op aangesproken wordt Redbulletje....
redbulletje schreef:
25-10-2018 14:31
Daar zijn de meningen over verdeeld. Ik zou afmelden als ik zou weten dat er alleen veganshit te eten is.
Jij spreekt daar net zo min respectvol over als die schoonzus over de andere kant.
Apart dat schoonzus even gaat beslissen wat je gaat eten in een restaurant, ik had ter plaatse opgestapt.
Ja Tantebedella, dat spookte meteen door mijn hoofd
Maar omdat ik dit niet eerder zo had aangekaart, wilde ik het eerst netjes doen.

Nou, daar heb ik nu wel spijt van geloof ik ....
Ik zou geen aanval inzetten, maar gewoon doen en eten wat je zelf wilt. Negeren dan maar. Ze is blijkbaar volwassen dus bij doormekkeren zeggen dat ze mag stoppen en dat je geen filmpjes wilt zien.
Niet meer, niet minder.
Elke reactie van jouw kant geeft vast weer voer tot discussie en dat zal eindeloos doorgaan.

Andere oplossing: geen eetmomenten meer met haar.
TanteBedelia schreef:
25-10-2018 14:45
Apart dat schoonzus even gaat beslissen wat je gaat eten in een restaurant, ik had ter plaatse opgestapt.

Aan mij zouden ze een slechte hebben, maar ik ben verschrikkelijk ad rem.
Ik snap wel TO even met haar mond vol tanden zit, a) om het gedrag van schoonzus, en b) het feit dat niemand anders tegen haar zegt te dimmen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Overigens vind ik je man wel een zak hooi hoor. Hij had op dat moment voor je op moeten komen, los van zijn eigen visie. Als je zus je vrouw zo schoffeert grijp je toch in? Was je niet boos op hem?
Hallo?!
Paarsebloem schreef:
25-10-2018 14:45
Jij spreekt daar net zo min respectvol over als die schoonzus over de andere kant.
Als ik door die veganhysterica zou worden uitgenodigd zou ik uberhaupt niet gaan eten en van te voren dus een normale maaltijd nuttigen. Maar als je bij een niet vegan als TO voor t eten wordt gevraagd en denkt gewoon normaal eten te krijgen en blijkt dat er vanwege 1 vegan niets fatsoenlijks te nassen is, zou ik idd geen zin hebben om politiek correct te reageren.
Oh jawel hoor Doortje; ik heb hem daar ook op aangesproken.
Hij had op dat moment niet door dat het zo heftig voor mij was, als ik het ervaarde.
Dat zal wel of niet waar zijn, maar opkomen voor mij, deed hij inderdaad niet.

Maar hij staat wel achter mijn mail en haar inmiddels ook gezegd dat ze niet kan verwachten dat de hele wereld zich naar haar schikt. Dat ze respect hoort te hebben voor ieders mening.

Maar je hebt gelijk; in dit geval had het sterker geweest als hij er meteen op in ging.
Rooosjee schreef:
25-10-2018 14:38
Minime- ze is boven de 50 ....

En eerder werd al gezegd dat ik de zwakke schakel ben; klopt, ik ben er net een paar jaar bij en ben nog niet op zo'n manier duidelijk geweest.
En dat ligt toch echt bij mij. Als ik dat meteen had gedaan, dan was het niet zover gekomen.

Leermomentje erbij.
Ik zou haar nog een keer rustig face to face hierover spreken. Dan leg je haar uit wat je allemaal de afgelopen jaren hebt gedaan om tegemoet te komen aan haar wensen.
En dan krijgt ze daarna van jou de keuze:
- of ze is blij dat je 9 van de 10 keer rekening houdt met haar en die keer dat jij wel trek hebt in een vis bestel je dat zonder verder gezeur van haar
- of ze stopt niet met dit gedoe, zelfs niet na jou vriendelijk doch dringende verzoek, en dan garandeer je haar dat bij elke gezamenlijke eetgelegenheid je de grootste burger besteld die er op de menu kaart staat en die naast of tegenover haar gaat opeten.

En dat laatste zou ik ook echt doen als ze het zo ver laat komen. Laat dan het hele gezelschap maar er last van hebben, grote kans dat ze dan opeens wel hun mond durven open trekken.
Voor jezelf opkomen.... nounou...
dr. phil zei al 'do you want to be right or do you want to be happy?'

Je wist natuurlijk best dat er 99 procent kans was dat het heel ongezellig af zou lopen
dat er met haar niet goed over te praten valt en dat deed je toch

Ik vind heus wel dat je in je recht staat om te bestellen wat je wil als je betaalt, maar ik vind ook dat je heel willens en weten de knuppel in het hoenderhok hebt gegooid over een visje dat de kool niet waard is. Pun intended....
Lorem Ipsum
Ja, als ze open staat voor een gesprek, ga ik dat inderdaad doen.
Dat hoop ik ook te bewerkstelligen met het mailtje ;dat er van beide kanten gesproken kan worden over de verschillen.

Maar voor nu is het; dat zij boos is op mij ......
Ik was niet de enige die vis bestelde Turquasi....maar ik bestelde een bedreigend diersoort blijkbaar en dat kon niet.
En wat heeft het met mijn gelijk te maken eigenlijk?
Ik wil geen gelijk, ik wil gewoon dat iedereen zijn eigen keus heeft.

Ik zeg toch niet; ik heb gelijk omdat ik vis wil bestellen?
turquasi schreef:
25-10-2018 14:56
Voor jezelf opkomen.... nounou...
dr. phil zei al 'do you want to be right or do you want to be happy?'

Je wist natuurlijk best dat er 99 procent kans was dat het heel ongezellig af zou lopen
dat er met haar niet goed over te praten valt en dat deed je toch

Ik vind heus wel dat je in je recht staat om te bestellen wat je wil als je betaalt, maar ik vind ook dat je heel willens en weten de knuppel in het hoenderhok hebt gegooid over een visje dat de kool niet waard is. Pun intended....
Dus laat je maar over je heen lopen? Hysterica ging toch ook de koks van het restaurant de les niet lezen over het feit dat ze vis en vlees op het menu hebben staan?
Volgens mij heb je in elke familie wel zo'n mens dat niet spoort. Daar moet je helemaal niet mee in discussie gaan. Volgende keer gewoon afspreken in een visrestaurant of steakhouse en dan blijft ze maar lekker thuis met d'r gezeik.
Als ze hadden besloten om mét zijn alle vegetarisch te willen gaan eten hadden ze een vegetarisch restaurant uit moeten zoeken. Dan stond zo de keuze al vast.
tja ze had een bezwaar tegen je keuze en die heeft ze geuit
en toen ging je overstag om daarna toch nog even wat te proberen via tekst

je geeft zelf aan hoe fanatiek ze is en dat ze dramatisch kan doen, en dan verwacht je een goed gesprek?
dacht je dat ze niet boos ging zijn?

zij is misschien niet realistisch en vervelend maar ze kan inmiddels hetzelfde zeggen over jou
Lorem Ipsum
Rooosjee schreef:
25-10-2018 14:59
En wat heeft het met mijn gelijk te maken eigenlijk?
Ik wil geen gelijk, ik wil gewoon dat iedereen zijn eigen keus heeft.

Ik zeg toch niet; ik heb gelijk omdat ik vis wil bestellen?
oh sorry wat is je punt dan? Je wil je eigen keuze is niet je gelijk halen/je zin krijgen?
je hebt ongeveer je gelijk, je hebt alleen niet je zin...

nogmaals, even realistisch, wat dacht je dan dat er ging gebeuren?
Lorem Ipsum
Kun je mij dat uitleggen; waarom je denkt dat zij mij ook niet realistisch en vervelend zou kunnen vinden?
Ben ik oprecht benieuwd naar.

De keuze om het later tot een confrontatie te laten komen, was bewust omdat het 1 op 1 niet kon in het restaurant.
redbulletje schreef:
25-10-2018 15:00
Dus laat je maar over je heen lopen? Hysterica ging toch ook de koks van het restaurant de les niet lezen over het feit dat ze vis en vlees op het menu hebben staan?
er is een verschil tussen over je heen laten lopen en de weg van de minste weerstand kiezen
I pick my battles carefully, denk dat er weinig mensen zijn die denken dat ik me de kaas van het brood laat eten desondanks
Lorem Ipsum
Nee, want ik kies er toch ook voor om niet te roken. Ik zou mijn gelijk pas willen halen als ik een ander wil overtuigen ook te stoppen omdat het slecht is
als anderen die wel dierlijk voedsel eten zo'n probleem voor haar zijn moet ze misschien niet naar een restaurant gaan dat dat faciliteert.

ik zou haar lekker negeren en nooit meer met haar ergens gaan eten.Als ze ooit nog vraagt waarom je niet wil eten met haar is het antwoord vrij simpel 'ik vind samen eten niet gezellig als mij opgelegd wordt wat ik wel en niet mag eten''.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven