Terugkerende problemen, nu voorbij hoop ik!

22-04-2025 12:15 135 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een lange relatie, we zijn al 27 jaar bij elkaar waarvan 24 jaar getrouwd. We hebben 2 volwassen kinderen. Nu is het al heel lang dat de zin in seks binnen onze relatie heel verschillend is. Waarschijnlijk altijd al. Al is het wel meer geworden. Eerder kon de spanning erg oplopen als ik (weer) eens aangaf geen zin te hebben. Ik had dan zoveel spanning doordat het dan daarna zo’n ijzige spanning was tussen ons. Wij hebben ook al heel lang (15 jaar?) een afspraak (mijn initiatief) dat er alleen seks in het weekend is in principe. Dit omdat ik in bed spanning voelde dat mijn man seks wou en ik niet. Dit heeft mij geholpen dat ik in ieder geval doordeweeks rustig kon slapen. Het lijkt als ik dit opschrijf dat ik nooit zin heb gehad in seks in deze relatie, dat is niet zo. Maar de zin is wel steeds minder geworden, en is nu zo’n beetje weg. Wel vind ik strelen fijn, zonder dat het echt seksueel wordt.
Het is zo dat ik dan geregeld maar wel seks had omdat ik die spanning die er anders zou zijn erger vond. De meeste ruzies bij ons gingen hierover. Nu heb ik mijn man na de voorlaatste ruzie uitgelegd dat hij het niet persoonlijk moet nemen , dat het niet aan hem ligt maar dat het oa aan de hormonen ligt (overgang). Ik merkte dat dat erg had geholpen en hij er begrip voor had als ik niet iedere week seks wou. Dit was voor mij veel prettiger, niet dat ik meer zin had maar voelde me ontspannener. Maar nu is het geescaleerd doordat het al een tijd rustig was en mijn man wist dat ik geen seks wou maar toch tussen mijn benen graaide. Ik liet dit niet toe en we gingen slapen. De volgende dag hadden we er niet over gepraat. Maar die avond in bed reageerde ik zonder dat ik het door had te fel omdat mijn man tegen mij aan wou liggen maar ik dat niet wou. Dit gedrag kwam wel vaker voor, achteraf had ik ook mondiger moeten reageren.
Dat ik zo fel reageerde kwam door die avond ervoor en iets van ca 8 jaar terug.
Toen lagen wij in bed, ik wou geen seks. Draaide mij om om te gaan slapen. Er was geen ruzie toen oid. Ik ben toen door mijn man verkracht. Niet met geweld maar hij hield me wel stevig vast. Daarna zijn we gaan slapen, toen niet erover gehad. Maar wel de volgende dag. Ik had hem oa gezegd weet je wel dat het een verkrachting is en dat dat strafbaar is? Ik weet nog dat hij toen heel kwaad werd op mij omdat ik hem als een verkrachter zag. Daarna hebben we denk ik ca een week ruzie erover gehad. Het kwam weer goed doordat hij op een gegeven moment zei dat het hem speet. Dat ik hem heel dierbaar was etc. Hij zei dat hij zich er niks van herinnerde ( door de drank). Nu nu het zo geescaleerd is zei hij eerst ook dat hij zich niks meer herinnert ervan. Wat mij ook een kwaad gevoel geeft en gaf! Nu kwam hij er later op terug en zei hij dat hij heel diep had nagedacht en hij wel een moment herinnerde dat hij dacht bij zichzelf “ we zijn al zo lang bij elkaar, ik druk nu letterlijk en figuurlijk door. Wij hebben ondertussen ook een seksuoloog/therapeut ingeschakeld. Dit omdat ik erge twijfels heb of ik nog verder wil in deze relatie. En die twijfels zijn nog niet weg. We hebben wel veel hulp gehad van deze seksuoloog/therapeut. Zij is vooral seksuoloog en heeft ons aangeraden om naar een relatietherapeut te gaan.
Ik merk aan alles dat mijn man wel veel van mij houdt. Ik zie ook echt verdriet bij hem. Zelf heb ik natuurlijk ook veel verdriet ervan. Ik ben nu alleen 3 weken in op vakantie ipv samen. De laatste week komen ook onze kinderen en schoonzoon. Ik voel me heel alleen maar vind het aan de andere kant ook weer fijn om mijn eigen gang te gaan. En de rust is ook weer fijn!
Mijn gevoel is dat ik het nog wil proberen met mijn man met de tips van de seksuoloog. Dat betekend geen seks als ik het niet wil en ook op de manier hoe ik het wil ( geen penetratieseks bijvoorbeeld). Ik wil kijken hoe dit gaat als we het in de praktijk brengen. Mijn man wil dit ook hij wil alles wel doen om het huwelijk stand te laten houden. Zelf hou ik nog steeds veel van mijn man, maar ik twijfel wel of ik genoeg van hem hou om verder met hem te gaan. Ik wou dat ik heel duidelijk het antwoord voelde! Ik had ook niet gedacht dat dit mij nog steeds zo dwars zat wat er 8 jaar geleden was gebeurd. Ik moet vooral goed bij mijzelf voelen wat ik wil, het probleem is dat het erg wisselt bij mij. Volgens de therapeut is dat normaal.
Wij hebben natuurlijk een hele geschiedenis samen. Ook deelden en deden we verder haast alles samen. En zal ik hem ook erg missen etc. Ik voel pijn als ik eraan denk dat we uit elkaar gaan. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik wel vaak aan scheiden gedacht heb en denk… Wij zoeken een “nieuwe” relatietherapeut. Hopenlijk komen we er dan uit. Mijn man wil zeker verder met mij. Maar wat wil ik? Ik hoop dat ik daar uit kom!
Ben benieuwd hoe anderen hier tegen aan kijken.
moos2 wijzigde dit bericht op 26-04-2025 09:17
Reden: Ivm privacy
0.21% gewijzigd
Attraverso schreef:
26-04-2025 12:06
Ik heb het niet over jou maar over to die nog nooit in haar leven alleen heeft gewoond, rond de 50 moet zijn, alles/veel met haar partner doet en niet reageert op de vraag of ze een sociaal netwerk heeft.
Klopt, en ik reageerde op jouw bericht en enkel/grotendeels negatieve benadering mbt het single bestaan! Iedereen zal ergens moeten starten als single, maar doe nou niet alsof iedereen verdrietig en eenzaam alleen wordt/blijft na een scheiding. Ja, ze zullen er vast zijn, maar ook vele niet, zoals je in dit topic kunt lezen.
Live Life to the fullest
GeweldigWeer schreef:
26-04-2025 12:33
Klopt, en ik reageerde op jouw bericht en enkel/grotendeels negatieve benadering mbt het single bestaan! Iedereen zal ergens moeten starten als single, maar doe nou niet alsof iedereen verdrietig en eenzaam alleen wordt/blijft na een scheiding. Ja, ze zullen er vast zijn, maar ook vele niet, zoals je in dit topic kunt lezen.
Ik benader het niet negatief en vooral niet enkel negatief zoals jij zegt, dan lees jij niet goed.
Maar wel realistisch.
En ik zeg ook nergens dat 'iedereen' verdrietig en eenzaam is na een scheiding. Maar wel dat velen er van uitgaan dat ze wel nog iemand zullen tegenkomen om samen oud mee te worden maar het lang niet iedereen gegund is. En dan is het belangrijk om een sociaal netwerk te hebben, om niet eenzaam en alleen oud te worden. Lang niet iedereen heeft dat of kan dat opbouwen.
Het is niet omdat jij, ik en je vriendinnen het goed doen alleen dat iedereen dat doet.
Attraverso schreef:
26-04-2025 12:06
niet reageert op de vraag of ze een sociaal netwerk heeft.
Daar heeft ze keurig antwoord op gegeven.
.
Attraverso schreef:
26-04-2025 13:03
Ik benader het niet negatief en vooral niet enkel negatief zoals jij zegt, dan lees jij niet goed.
Maar wel realistisch.
En ik zeg ook nergens dat 'iedereen' verdrietig en eenzaam is na een scheiding. Maar wel dat velen er van uitgaan dat ze wel nog iemand zullen tegenkomen om samen oud mee te worden maar het lang niet iedereen gegund is. En dan is het belangrijk om een sociaal netwerk te hebben, om niet eenzaam en alleen oud te worden. Lang niet iedereen heeft dat of kan dat opbouwen.
Het is niet omdat jij, ik en je vriendinnen het goed doen alleen dat iedereen dat doet.
Is echt mijn laatste reactie hierop, want vind het nogal offtopic. Jij noemt het realistisch, maar ik ook, alleen ik vind het niet realistisch het enkel negatief te benaderen. Ja, het kan, maar hoeft niet zo te zijn, net zoals mijn kijk hierop.

Daarnaast vind ik het ook veel te voorbarig in dit topic om te voorspellen over een toekomst met wel/geen partner voor TO.

Ik, en nog enkelen met mij, denken vooral dat TO heel veel rust gaat ervaren als zij zou besluiten bij haar man weg te gaan. Niets meer en niets minder en de rest vwb de toekomst, dat geeft voor helemaal niemand zekerheid.
Live Life to the fullest
Attraverso schreef:
26-04-2025 09:59

Van achter je schermpje tegen een wildvreemde zeggen 'ga weg' is makkelijk. Wij zitten niet met de gevolgen.
En als diegene zelf weg wil?
Ik lees nergens dat ze nog heil ziet in samenleven met deze man.
Juist het idee van apart wonen lijkt rust te geven.

Wel ben ik van mening dat dit geen onbesuisde beslissing hoeft te zijn en zeker niet geregeld hoeft te worden vanuit het vakantieadres.
En al helemaal niet via WhatsApp.
.
Rooss4.0 schreef:
26-04-2025 13:24
En als diegene zelf weg wil?
Ik lees nergens dat ze nog heil ziet in samenleven met deze man.
Juist het idee van apart wonen lijkt rust te geven.

Wel ben ik van mening dat dit geen onbesuisde beslissing hoeft te zijn en zeker niet geregeld hoeft te worden vanuit het vakantieadres.
En al helemaal niet via WhatsApp.
Precies, ze geeft het zelf al aan idd!
Live Life to the fullest
Wat ik ook heel moeilijk vind mij ook echt pijn doet ondanks ik moet doen wat ik voel. Is dat ik weet dat mijn man heel veel pijn heeft / gebroken is. Ik ook, maar ik denk minder dan hem.
Niet dat het nu zeker is dat we uit elkaar gaan, maar het lijkt wel vanuit mij die kant die kant op te gaan. Wel besloten dat ik liever nu alleen woon tot we/ik er echt uit zijn.
We zouden appen over praktische dingen. Maar dat gebeurd wel te vaak vanaf zijn kant, en dat hij heel veel van mij houdt ed. En zijn vraag hoe het met mij gaat. Eerlijk geantwoord maar ook laten merken dat ik rust nodig heb en dat het misschien niet goed is alles in de app te bespreken.

Erg moeilijk!
Tuurlijk is dat moeilijk. Je wil niemand pijn doen, zeker niet als je sowieso een pleaser bent. Maar als je wacht tot je toestemming krijgt, tot je man zegt: "Hé dankjewel voor dit initiatief, ik vind het bij nader inzien ook beter als we uit elkaar gaan!" dan kun je lang wachten. Ik spreek uit ervaring.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
En ook in de appjes: geef jij duidelijk je grens aan? Respecteert hij die? Geeft hij nu ruimte?
Zonenmaan schreef:
27-04-2025 23:40
En ook in de appjes: geef jij duidelijk je grens aan? Respecteert hij die? Geeft hij nu ruimte?

Dat is goed om te doen, alleen natuurlijk erg lastig voor de ander als je steeds wisselt met je wensen en emoties en de ander ook erg emotioneel is.

Je kunt ook meer het heft in eigen hand nemen, TO kan natuurlijk ook bedenken dat ze het wa-gesprek kan archiveren om 1 keer per dag (bijv., minder kan uiteraard ook) te kijken en alleen te reageren op de zaken waar ze op wil reageren.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven