Tikkie van vriend
zaterdag 15 mei 2021 om 08:53
Hallo allemaal, ik heb een vraag en ben benieuwd wat jullie mening is.
Ik heb ruim een jaar een relatie .En mijn vriend 'logeert' al ruim een half jaar(achter elkaar) bij mij .Ik vraag nooit geld aan hem voor eten /wassen /douchen etc.
Als we ergens heen gaan o.i.d betalen we altijd samen de helft en als hij mij een tikkie stuurt dan betaal ik altijd meteen.
Nu was daar gister ook weer een tikkie van 30 euro.
Ik had een drukke dag , s'middags had ik hem aan de telefoon en vroeg hij me of ik zijn tikkie wel had gehad , ik zei ja heb ik gezien doe ik als ik thuis ben.
Vervolgens ben ik thuis en vraagt hij het me na een half uur weer.Toen heb ik het gelijk overgemaakt maar het is bij wel in jet verkeerde keelgat geschoten dat hij mij om de fucking 30 euro zo aan het pushen is geweest.
Dus s'avonds in bed heb ik hem gezegd dat ik dat toch vervelend vind en waarom hij dat nu deed .Was hij moe en wilde hij het er niet over hebben.
Ik ben nu npg geirriteerd.
Vinden jullie dat ik me aanstel en het moet laten gaan of het nog een keer ter sprake moet brengen ?
Ik heb ruim een jaar een relatie .En mijn vriend 'logeert' al ruim een half jaar(achter elkaar) bij mij .Ik vraag nooit geld aan hem voor eten /wassen /douchen etc.
Als we ergens heen gaan o.i.d betalen we altijd samen de helft en als hij mij een tikkie stuurt dan betaal ik altijd meteen.
Nu was daar gister ook weer een tikkie van 30 euro.
Ik had een drukke dag , s'middags had ik hem aan de telefoon en vroeg hij me of ik zijn tikkie wel had gehad , ik zei ja heb ik gezien doe ik als ik thuis ben.
Vervolgens ben ik thuis en vraagt hij het me na een half uur weer.Toen heb ik het gelijk overgemaakt maar het is bij wel in jet verkeerde keelgat geschoten dat hij mij om de fucking 30 euro zo aan het pushen is geweest.
Dus s'avonds in bed heb ik hem gezegd dat ik dat toch vervelend vind en waarom hij dat nu deed .Was hij moe en wilde hij het er niet over hebben.
Ik ben nu npg geirriteerd.
Vinden jullie dat ik me aanstel en het moet laten gaan of het nog een keer ter sprake moet brengen ?
zaterdag 15 mei 2021 om 09:22
En dat is TO’s probleem omdat? Zij heeft toch ook haar kinderen om voor te zorgen? Houdt hij toch ook geen rekening mee?
Dat is zijn eigen keuze, dat los van kosten van hem of TO staat, want dat is een derde persoon.
Hij spaart alsnog geld uit door bij TO te zitten.
TO vraagt hem ook niet om huur omdat ze ook nog 3 kinderen heeft, die ze financieert.
zonmuis wijzigde dit bericht op 15-05-2021 09:22
2.92% gewijzigd
Ik snap niet dat je twijfelt en dit al een half jaar zo doet.
Hij zou zeker een deel van de vaste lasten en boodschappen op zich moeten nemen.
Waar haalt hij het lef vandaan om tikkies te sturen??
Jullie zijn waarschijnlijk rond de 45 of ouder... echt zo, zo onaantrekkelijk dit. Wat vind je leuk aan hem?
Hij zou zeker een deel van de vaste lasten en boodschappen op zich moeten nemen.
Waar haalt hij het lef vandaan om tikkies te sturen??
Jullie zijn waarschijnlijk rond de 45 of ouder... echt zo, zo onaantrekkelijk dit. Wat vind je leuk aan hem?
zaterdag 15 mei 2021 om 09:23
Ja dus? Hij eet niet bij zijn moeder, hij doet de was niet bij zijn moeder dus hij kan prima meebetalen aan boodschappen etc
essychan schreef: ↑15-05-2021 09:19Als je tijd hebt om te reageren op een bericht, heb je ook tijd om een Tikkie te voldoen.
Over verdere verdeling qua financiën zou TO een goed gesprek moeten hebben met haar vriend over de verwachtingen. Maar niet dit losse incident daarvoor gebruiken. Gewoon duidelijk aangeven wat je wil dat hij bijdraagt.
Dat ligt er helemaal aan hoeveel handelingen je ervoor moet verrichten (narekenen of het verzoek klopt, bedenken van welke rekening het bedrag af moet, indien nodig geld overboeken van andere rekeningen) en hoeveel cognitieve ruimte je op dat moment hebt voor zaken buiten je werk. Je kunt de aandacht die het kost om een appje te sturen niet vergelijken met de aandacht die het kost om een betaalverzoek te voldoen. En uiteraard is dit incident júist de aanleiding voor dit gesprek, uit dit incident blijkt hoe scheef de situatie is.
zaterdag 15 mei 2021 om 09:24
Ik ga het vanavond nog een keer aankaarten bedankt voor jullie reactie's.Ik ga hier nog een goed over na denken .In mijn vorige relatie was het qua geldzaken gewoon alles is 1.Maar dat is ook stukgelopen.Verder is hij heel lief en is onze relatie gelijkwaardiger .
Ik laat het jullie weten hoe het gesprek is gegaan
Ik laat het jullie weten hoe het gesprek is gegaan
zaterdag 15 mei 2021 om 09:24
Bovendien, wat betreft het helpen van zijn moeder: ik ken ook een vrouw die een vriend had die een familielid 'ondersteunde', maar in praktijk spaarde hij daar ook geld mee uit zelf. Zo barmhartig als het gepresenteerd werd, was het allemaal niet. Weet niet of het hier ook het geval is, maar hij spaart waarschijnlijk best uit door nog bij haar te wonen. Zou weer anders zijn als hij apart van moeder woonde en haar af en toe geld gaf.
zaterdag 15 mei 2021 om 09:26
Dit. Moeders zal ook wel iets van een nabestaandentoelage oid krijgen?Zonmuis schreef: ↑15-05-2021 09:24Bovendien, wat betreft het helpen van zijn moeder: ik ken ook een vrouw die een vriend had die een familielid 'ondersteunde', maar in praktijk spaarde hij daar ook geld mee uit zelf. Zo barmhartig als het gepresenteerd werd, was het allemaal niet. Weet niet of het hier ook het geval is, maar hij spaart waarschijnlijk best uit door nog bij haar te wonen. Zou weer anders zijn als hij apart van moeder woonde en haar af en toe geld gaf.
zaterdag 15 mei 2021 om 09:27
Wat een vreemde situatie, die man zit nog niet eens op zichzelf en woont nu bij jou, steunt zijn moeder en spaart waarschijnlijk zelf lekker door.
Bezint eer gij begint.
Ik zou dit incidentje aangrijpen om de boel eens goed op te poken en hem waarschijnlijk retour moeder te sturen.
Het feit dat hij er nadien niet over wilde hebben is vlag nummertje 11.
Bezint eer gij begint.
Ik zou dit incidentje aangrijpen om de boel eens goed op te poken en hem waarschijnlijk retour moeder te sturen.
Het feit dat hij er nadien niet over wilde hebben is vlag nummertje 11.
Hatsjikideee...
zaterdag 15 mei 2021 om 09:27
Succes. En hou in je achterhoofd dat hij hoogstwaarschijnlijk best wel door heeft dat hij uitspaart door bij jou rond te hangen.Mileyy schreef: ↑15-05-2021 09:24Ik ga het vanavond nog een keer aankaarten bedankt voor jullie reactie's.Ik ga hier nog een goed over na denken .In mijn vorige relatie was het qua geldzaken gewoon alles is 1.Maar dat is ook stukgelopen.Verder is hij heel lief en is onze relatie gelijkwaardiger .
Ik laat het jullie weten hoe het gesprek is gegaan![]()
Hij heeft het immers ook meteen door wanneer hij van jou een keer 30 euro kan vangen.
Zijn moeder is geen argument. Daar heb jij niks mee te maken. Jij hoeft die moeder niet mede te financieren (en zoals gezegd: best kans dat hij ook geld uitspaart door bij haar te zitten). Hij spaart dan ook nog eens uit door bij jou te zitten.
zonmuis wijzigde dit bericht op 15-05-2021 09:27
1.01% gewijzigd
zaterdag 15 mei 2021 om 09:28
Ik zou dat niet vragen maar uit mezelf boodschappen meebrengen of uitjes helemaal betalen zodat er toch een normaal evenwicht ontstaat.puntillita schreef: ↑15-05-2021 09:11Maar biedt hij het ook niet uit zichzelf aan? En heeft hij zelf nog woonlasten elders?
Hier net zo’n situatie en ik betaal ook niets mee. Ik heb wel nog mijn eigen woonlasten (hypotheek en zo) en vraag elke maand of hij nog ok is met de situatie.
zaterdag 15 mei 2021 om 09:28
Het is niet alsof TO het tikkie een week liet wachten, ze betaalde dezelfde dag nog. Maar terwijl vriend in haar huis was en genoot van de door haar betaalde boodschappen, energie en water vond hij het toch gepast om daar over te lopen zeuren.
Dan is het echt tijd voor een goed gesprek.
En zoals eerder gezegd, dit is een volwassen man die nog nooit een zelfstandige financiële huishouding heeft gevoerd. Dat zou voor mij ook een rode vlag zijn.
zaterdag 15 mei 2021 om 09:30
Maar niet qua geldMileyy schreef: ↑15-05-2021 09:24Ik ga het vanavond nog een keer aankaarten bedankt voor jullie reactie's.Ik ga hier nog een goed over na denken .In mijn vorige relatie was het qua geldzaken gewoon alles is 1.Maar dat is ook stukgelopen.Verder is hij heel lief en is onze relatie gelijkwaardiger .
Doet hij wat in het huis als hij bij jou is?
zaterdag 15 mei 2021 om 09:30
Is dat "moeder ondersteunen" echt waar? Of is het gewoon kostgeld, iets wat ik normaal vind als hij nog bij zijn moeder woont. Maar dan zou hij nog genoeg salaris over moeten houden om jou wat geld toe te schuiven voor de extra kosten die jij maakt. Ik vind het echt zeuren om die 30 euro.
Kortom, ga met elkaar in gesprek. Je hoeft niet gelijk alles op een hoop te gooien, maar onderhoudt jij hem als hij bij jou is.
Kortom, ga met elkaar in gesprek. Je hoeft niet gelijk alles op een hoop te gooien, maar onderhoudt jij hem als hij bij jou is.
zaterdag 15 mei 2021 om 09:32
Mileyy schreef: ↑15-05-2021 09:12Ik weet dat ik misschien te makkelijk daarin ben.
Zal de situatie even schetsen.Ik ben naar 22 jaar huwelijk gescheiden en heb 2 kinderen van 19 en 21 inwonend.Ik wil eigenlijk nu nog niet ' officieel ' samenwonen .
Hij heeft nog nooit samengewoond en woont 'officieel' nog bij zijn moeder Zijn vader is vrij jong en plotseling overleden en hij heeft afgesproken zijn moeder financieel te ondersteunen tot haar pensioenleeftijd nu nog 1 jaar.Omdat ze anders in de problemen komt.(Deze afspraak was voordat wij elkaar ontmoette)
Hij heeft dit vanaf het begin aan verteld.
Het plan is om tegen die tijd wel samen te gaan wonen .En we hebben het wel over die verdeling gehad .Gewoon ieder de helft vam de vaste lasten en boodschappen splitsen.
Nu betaalt hij ook zo afentoe boodschappen(vooral lekkere dingen maat nooit echt gewoon eten ).
En ik vind het ook lastig omdat ik ook nog 2 inwonende kinderen heb , dus logisch dat ik aan boodschappen meer betaal.
Als ik dit zo lees, komen er 2 gedachten in me op.
1
Hij heeft echt geen idee van de werkelijke kosten van een huishouden. Als het goed is, is dit met een goed gesprek wel op te lossen (zo niet, dan zou het voor mij exit zijn).
2
Hij is een kniep. Ook dan zou je het met een goed gesprek kunnen proberen. Maar hou er rekening mee dat zoiets een karaktertrek is en dat je er vaker tegenaan zult lopen.
Ik las eerder dat je geen ruzie wilt hebben over geld, omdat je het niet zo belangrijk vindt. Maar als dit ruzie wordt, gaat dat niet over geld maar over (financiële) ongelijkwaardigheid die hij niet wil oplossen. En kan hij eenzelfde ongelijkwaardigheid ook verwachten op andere gebieden als jullie wel gaan samenwonen, bijvoorbeeld dat jij ook het grootste deel van de huishouding doet.
Ik ben door schade en schande wijs geworden helaas, zo'n relatie is niet leuk. Mijn advies is echt, om dit nu al te bespreken, een balans te vinden en vooral, laat hem eerst alleen wonen tot hij weet en voelt welke kosten en werkzaamheden tot een huishouden behoren en ga dan pas samenwonen.
zaterdag 15 mei 2021 om 09:34
Heel eerlijk, als hij nog nooit zelfstandig heeft gewoond, en altijd iemand heeft gehad die voor hem "zorgt", dan zou ik niet beginnen aan samenwonen. Laat hem eerst eens voor zichzelf zorgen.Mileyy schreef: ↑15-05-2021 09:24Ik ga het vanavond nog een keer aankaarten bedankt voor jullie reactie's.Ik ga hier nog een goed over na denken .In mijn vorige relatie was het qua geldzaken gewoon alles is 1.Maar dat is ook stukgelopen.Verder is hij heel lief en is onze relatie gelijkwaardiger .
“Don’t look back – you’re not going that way.”