Tikkie van vriend

15-05-2021 08:53 221 berichten
Hallo allemaal, ik heb een vraag en ben benieuwd wat jullie mening is.
Ik heb ruim een jaar een relatie .En mijn vriend 'logeert' al ruim een half jaar(achter elkaar) bij mij .Ik vraag nooit geld aan hem voor eten /wassen /douchen etc.
Als we ergens heen gaan o.i.d betalen we altijd samen de helft en als hij mij een tikkie stuurt dan betaal ik altijd meteen.
Nu was daar gister ook weer een tikkie van 30 euro.
Ik had een drukke dag , s'middags had ik hem aan de telefoon en vroeg hij me of ik zijn tikkie wel had gehad , ik zei ja heb ik gezien doe ik als ik thuis ben.
Vervolgens ben ik thuis en vraagt hij het me na een half uur weer.Toen heb ik het gelijk overgemaakt maar het is bij wel in jet verkeerde keelgat geschoten dat hij mij om de fucking 30 euro zo aan het pushen is geweest.
Dus s'avonds in bed heb ik hem gezegd dat ik dat toch vervelend vind en waarom hij dat nu deed .Was hij moe en wilde hij het er niet over hebben.
Ik ben nu npg geirriteerd.
Vinden jullie dat ik me aanstel en het moet laten gaan of het nog een keer ter sprake moet brengen ?
Dus jij betaalt alle boodschappen? En de helft van alles wat jullie buitenshuis eten?
Het is geen excuus, maar hij woont nog thuis zeker, heeft geen idee wat zijn ouders aan boodschappen voor hem uitgaven? Nog los van water en energie en huur?

Om de tafel. Uitleggen wat jij allemaal betaalt. Als hij dat niet begrijpt zou het wat mij betreft einde relatie zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeker een realistische bijdrage voor het huishouden vragen, als hij altijd bij jou is. Heb ik destijds met mijn vriend ( nu mijn man ) ook gedaan. Was geen enkel probleem en het voorkomt irritaties.
Mileyy schreef:
15-05-2021 08:53
En mijn vriend 'logeert' al ruim een half jaar(achter elkaar) bij mij .Ik vraag nooit geld aan hem voor eten /wassen /douchen etc.

Maar biedt hij het ook niet uit zichzelf aan? En heeft hij zelf nog woonlasten elders?

Hier net zo’n situatie en ik betaal ook niets mee. Ik heb wel nog mijn eigen woonlasten (hypotheek en zo) en vraag elke maand of hij nog ok is met de situatie.
Led-lampje schreef:
15-05-2021 09:10
Als hij een zak chips open trekt terwijl hij op de bank zit stuur je een tikkie.
Prijs kan je zien op ah.nl
Misschien gaat het kwartje vallen.

Waarom niet gewoon daarover praten? Passief agressief gedoe levert ruzie op, geen begrip.
essychan schreef:
15-05-2021 09:08
Los van of jouw vriend van je profiteert of niet. Als je een betaalafspraak met iemand hebt vind ik wel dat je deze zo snel mogelijk moet voldoen. Het is immers een kleine moeite dat zo gedaan is. Bij vriendinnen waarvan ik weet dat ze direct een Tikkie betalen vind ik het geen probleem om voor te schieten, maar ik heb ook een gruwelijk hekel als iemand lakoniek zegt dat ie dat later wel doet.
Eens, ik hou er ook niet van.
freekenkaat schreef:
15-05-2021 08:57
Ik zou tegen m zeggen dat het sturen van het tikkie je heeft doen beseffen dat het een goed idee is om het eens over de financiën te hebben nu hij langere tijd bij jou is. Vraag hoe hij een eerlijke verdeling in gedachten heeft.

Dit vind ik een mooie manier een een goed moment om het gesprek aan te gaan.

Led-lampje schreef:
15-05-2021 08:59
https://www.nibud.nl/consumenten/wassen-douchen-en-bad/
Terwijl hij staat te douchen stuur je een tikkie
Als je kleding van hem in de wasmachine stopt stuur je tikkie vergeet ook wasmiddel niet mee te rekenen.
Als hij de telefoon oplaad stuur je meteen een tikkie.
Volgens de nibud richtlijnen.

Dit vind ik te passief/agressief, dat doe je niet in een relatie.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 15-05-2021 09:14
36.47% gewijzigd
puntillita schreef:
15-05-2021 09:11
Maar biedt hij het ook niet uit zichzelf aan? En heeft hij zelf nog woonlasten elders?

Hier net zo’n situatie en ik betaal ook niets mee. Ik heb wel nog mijn eigen woonlasten (hypotheek en zo) en vraag elke maand of hij nog ok is met de situatie.

Betaal jij ook nooit de boodschappen?
Ik weet dat ik misschien te makkelijk daarin ben.
Zal de situatie even schetsen.Ik ben naar 22 jaar huwelijk gescheiden en heb 2 kinderen van 19 en 21 inwonend.Ik wil eigenlijk nu nog niet ' officieel ' samenwonen .
Hij heeft nog nooit samengewoond en woont 'officieel' nog bij zijn moeder Zijn vader is vrij jong en plotseling overleden en hij heeft afgesproken zijn moeder financieel te ondersteunen tot haar pensioenleeftijd nu nog 1 jaar.Omdat ze anders in de problemen komt.(Deze afspraak was voordat wij elkaar ontmoette)
Hij heeft dit vanaf het begin aan verteld.
Het plan is om tegen die tijd wel samen te gaan wonen .En we hebben het wel over die verdeling gehad .Gewoon ieder de helft vam de vaste lasten en boodschappen splitsen.

Nu betaalt hij ook zo afentoe boodschappen(vooral lekkere dingen maat nooit echt gewoon eten ).
En ik vind het ook lastig omdat ik ook nog 2 inwonende kinderen heb , dus logisch dat ik aan boodschappen meer betaal.
Oh wacht, hij betaalt ook niets mee aan de boodschappen? Dat is bizar. Daar betaal ik minstens de helft aan mee (en haal ze meestal).
essychan schreef:
Los van of jouw vriend van je profiteert of niet. Als je een betaalafspraak met iemand hebt vind ik wel dat je deze zo snel mogelijk moet voldoen. Het is immers een kleine moeite dat zo gedaan is. Bij vriendinnen waarvan ik weet dat ze direct een Tikkie betalen vind ik het geen probleem om voor te schieten, maar ik heb ook een gruwelijk hekel als iemand lakoniek zegt dat ie dat later wel doet.

Je hebt geen compassie met je partner als deze eens een keer een drukke dag heeft?
Heel vreemd dit en ik begrijp je gevoel volledig. Ook al doe je zelf niet moeilijk over geld, is dat geen reden het maar gewoon te laten gaan in mijn ogen. Hij staat er schijnbaar anders in dan jou en dat is een reden het wel bespreekbaar te maken.
Op het moment dat je er hetzelfde in staat dan is het prima, maar als hij het normaal vindt gratis bij jou te wonen, eten, allesen, maar jou voor al het andere laat mee betalen is dat wel degelijk een ongelijkheid in jullie relatie.

Dit is nu misschien voor jou nog geen groot probleem, maar dat kan het wel worden.
Stel bijvoorbeeld voor om samen een huishoudpot te maken waar elektra, water, en boodschappen vanaf gaan, dan word jij in ieder geval al een stukje gecompenseerd voor jouw uitgaven. Denk goed na wat je daar nog meer onder wil laten vallen. Gaat hij er niet in mee, dan weet je meteen wat voor vlees je in de Kuip hebt en krijg je een beeld van hoe je toekomst gaat zijn…
puntillita schreef:
15-05-2021 09:11

Goed punt, kunt moeilijk van hem verwachten dat hij mee gaat betalen als hij zijn eigen lasten ook nog heeft.
Oké nu met meer uitleg zou ik hem dumpen. Je hebt drie kinderen TO.
Mileyy schreef:
15-05-2021 09:12
Ik weet dat ik misschien te makkelijk daarin ben.
Zal de situatie even schetsen.Ik ben naar 22 jaar huwelijk gescheiden en heb 2 kinderen van 19 en 21 inwonend.Ik wil eigenlijk nu nog niet ' officieel ' samenwonen .
Hij heeft nog nooit samengewoond en woont 'officieel' nog bij zijn moeder Zijn vader is vrij jong en plotseling overleden en hij heeft afgesproken zijn moeder financieel te ondersteunen tot haar pensioenleeftijd nu nog 1 jaar.Omdat ze anders in de problemen komt.(Deze afspraak was voordat wij elkaar ontmoette)
Hij heeft dit vanaf het begin aan verteld.
Het plan is om tegen die tijd wel samen te gaan wonen .En we hebben het wel over die verdeling gehad .Gewoon ieder de helft vam de vaste lasten en boodschappen splitsen.

Nu betaalt hij ook zo afentoe boodschappen(vooral lekkere dingen maat nooit echt gewoon eten ).
En ik vind het ook lastig omdat ik ook nog 2 inwonende kinderen heb , dus logisch dat ik aan boodschappen meer betaal.
Wacht even hoor. Hij betaalt af en toe boodschappen en that's it? Dus alle gas, licht en dergelijke betaalt hij niet?
Dus jij zit eigenlijk zijn moeder te financieren nu.
Hou daar alsjeblieft mee op. Dat geld hoort naar je kinderen en jezelf te gaan en niet 1 of andere lamlul.
Midnight-Blue schreef:
15-05-2021 09:14
Goed punt, kunt moeilijk van hem verwachten dat hij mee gaat betalen als hij zijn eigen lasten ook nog heeft.
Hoezo? Hij heeft toch geen lasten elders voor GWL omdat hij daar niet is? Of boodschappen?

Als je op vakantie gaat betaal je toch ook je hotel en je hypotheek?
Mileyy schreef:
15-05-2021 09:12
Een eerlijke verdeling hoeft ook niet persé 50/50 te zijn natuurlijk. Hij zou een kwart van die kosten kunnen betalen en jij driekwart bijvoorbeeld. Nu betaalt hij niets en moet jij met uitstapjes wel keurig de helft betalen, waarbij hij dan ook nog gaat zeuren als je dat niet snel genoeg doet. Dat is geen eerlijke verdeling en dus is het verstandig om daarover in gesprek te gaan voordat het een conflictpunt wordt.
Midnight-Blue schreef:
Die een stuk lager zijn als hij steeds bij TO is.
Ik zou in deze situatie niet gaan samenwonen. Het klinkt alsof hij niet nadenkt over de financiële last die hij jou oplegt; dat vind ik een rode vlag.
Midnight-Blue schreef:
Aan de boodschappen toch wel? En zijn eigen water en energie rekening gaan toch omlaag en die van to omhoog? Ik vind dat ze rekening moet houden met het feit dat hij nog vaste lasten heeft. Een realistische bijdrage, aangezien hij altijd daar is, lijkt me echt wel redelijk.
essychan schreef:
Dezelfde dag of de dag erna is toch prima optijd? En helemaal als je samenwoont hoef je iemand er niet op de dag zelf 2x aan te herinneren, dat vind ik echt overkill
Honingdropje2 schreef:
15-05-2021 09:16
Aan de boodschappen toch wel? En zijn eigen water en energie rekening gaan toch omlaag en die van to omhoog? Ik vind dat ze rekening moet houden met het feit dat hij nog vaste lasten heeft. Een realistische bijdrage, aangezien hij altijd daar is, lijkt me echt wel redelijk.
Eens.

Ik denk alleen dat het hoofdpunt is dat hij duidelijk mee profiteert van TO, maar heel moeilijk doet over 30 euro als hij eens iets betaald heeft. Als hij daar ook niet om zo vragen, zou het al een ander verhaal zijn, maar als hij zo duidelijk bezig is met financien, dan weet hij ook wel dat hij geld spaart door bij TO te zitten.

TO, wat vinden je kinderen hier eigenlijk van?
zonmuis wijzigde dit bericht op 15-05-2021 09:19
0.54% gewijzigd
Thalas schreef:
15-05-2021 09:13
Je hebt geen compassie met je partner als deze eens een keer een drukke dag heeft?
Als je tijd hebt om te reageren op een bericht, heb je ook tijd om een Tikkie te voldoen.

Over verdere verdeling qua financiën zou TO een goed gesprek moeten hebben met haar vriend over de verwachtingen. Maar niet dit losse incident daarvoor gebruiken. Gewoon duidelijk aangeven wat je wil dat hij bijdraagt.
Palmbomen-zijn-cool schreef:
15-05-2021 09:15
Hoezo? Hij heeft toch geen lasten elders voor GWL omdat hij daar niet is? Of boodschappen?

Als je op vakantie gaat betaal je toch ook je hotel en je hypotheek?
Hij steunt zijn moeder toch financieel?
Midnight-Blue schreef:
Niet aan huur oid, maar wel aan de boodschappen toch? Die eet hij niet thuis als hij bij TO is.
Inmiddels heeft TO aan dat hij nog bij zijn moeder woont. Gezien haar eigen leeftijd (lang huwelijk en oudere kinderen) gaat het hier niet om een kerel van 24, maar om een ruim volwassen man. Ik vrees dat iemand die nooit echt zelf verantwoordelijk is geweest voor zijn kosten, dat op die leeftijd ook niet meer gaat leren. Hij denkt waarschijnlijk oprecht dat hij zijn moeder ‘helpt’ door daar iets bij te dragen, en dat dat dus iets goeds is van hem. Dat het in werkelijkheid betekent dat hij heel weinig kosten heeft omdat moeder ook een groot deel betaald ontgaat hem blijkbaar.
Zou voor mij nogal een afknapper zijn, een man van middelbare leeftijd die nog nooit volledige verantwoordelijkheid voor zichzelf heeft gedragen.
essychan schreef:
15-05-2021 09:19
Als je tijd hebt om te reageren op een bericht, heb je ook tijd om een Tikkie te voldoen.

Over verdere verdeling qua financiën zou TO een goed gesprek moeten hebben met haar vriend over de verwachtingen. Maar niet dit losse incident daarvoor gebruiken. Gewoon duidelijk aangeven wat je wil dat hij bijdraagt.
Dit 'incident' geeft anders heel goed aan dat hij erg bezig is met financien, dus dan zal hij ook zien dat hij spaart door bij TO te zitten, maar dan doet hij opeens niet zo kordaat. Het is veelzeggend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven