Vader van vriend is uitbehandeld
woensdag 29 januari 2020 om 09:12
De vader van mijn vriend heeft kanker en ze hebben gezegd dat het een kwestie van maanden is, echt verschrikkelijk.
Ik ben nog niet heel lang samen met mijn vriend. Iets langer dan een jaar, we hebben wel een goeie, sterke relatie!
Ik wil hem graag helpen hierbij. Ik kreeg ook al een app van zijn zus dat ik hem goed in de gaten moest houden dat hij kan en blijft praten over zijn gevoelens. Dat is vroeger wel eens een probleem geweest heeft hij ook verteld. Ik ken hem niet zo. We praten makkelijk over dingen.
Nu is dit wel moeilijk natuurlijk.
Hebben jullie tips hoe hier mee om te gaan? Ik heb dit ook niet eerder meegemaakt en vind het ook niet makkelijk. Ik wil mijn vriend helpen maar we wonen ook niet samen dus het is niet heel makkelijk.
Ik heb hem gezegd dat hij me altijd kan bellen, al is het 's nachts. Ik heb wel met mijn ex geregeld dat hij de kinderen deze week iets vaker heeft zodat ik bij mijn vriend kan zijn.
Ik ben nog niet heel lang samen met mijn vriend. Iets langer dan een jaar, we hebben wel een goeie, sterke relatie!
Ik wil hem graag helpen hierbij. Ik kreeg ook al een app van zijn zus dat ik hem goed in de gaten moest houden dat hij kan en blijft praten over zijn gevoelens. Dat is vroeger wel eens een probleem geweest heeft hij ook verteld. Ik ken hem niet zo. We praten makkelijk over dingen.
Nu is dit wel moeilijk natuurlijk.
Hebben jullie tips hoe hier mee om te gaan? Ik heb dit ook niet eerder meegemaakt en vind het ook niet makkelijk. Ik wil mijn vriend helpen maar we wonen ook niet samen dus het is niet heel makkelijk.
Ik heb hem gezegd dat hij me altijd kan bellen, al is het 's nachts. Ik heb wel met mijn ex geregeld dat hij de kinderen deze week iets vaker heeft zodat ik bij mijn vriend kan zijn.
woensdag 29 januari 2020 om 09:19
Hai TO, ik zit in de zelfde situatie, behalve dat mijn partner en ik al veel langer samen zijn, samen kinderen hebben etc.
Kort gezegd doe ik ook maar wat. Bij ons speelt nog dat we onze kinderen uit moesten leggen wat er is en ik schoonvader ook 10+ jaar ken en daar dus ook (op een andere manier dan jij wellicht) verdriet van heb.
Wij geven elkaar de ruimte om op onze eigen momenten moe en verdrietig te zijn. Zijn mild naar elkaar of het lukt om de dagelijkse ballen in de lucht te houden.
Meer dan dat probeer ik niet te doen eigenlijk.
Kort gezegd doe ik ook maar wat. Bij ons speelt nog dat we onze kinderen uit moesten leggen wat er is en ik schoonvader ook 10+ jaar ken en daar dus ook (op een andere manier dan jij wellicht) verdriet van heb.
Wij geven elkaar de ruimte om op onze eigen momenten moe en verdrietig te zijn. Zijn mild naar elkaar of het lukt om de dagelijkse ballen in de lucht te houden.
Meer dan dat probeer ik niet te doen eigenlijk.
woensdag 29 januari 2020 om 09:19
Dat is wel heel naar nieuws, hij en jullie gaan een pittige periode tegemoet. Omgaan met emoties hierin is voor iedereen anders, dus ik zou aan je vriend vragen wat hij denkt dat hem zou kunnen helpen. Of hij het bijvoorbeeld fijn vindt dat je regelmatig vraagt hoe het gaat, of dat je soms iets verder doorvraagt als het gesprek niet meteen op gang komt. Sommige mensen zouden daar juist kriegel van worden, maar het kan een gesloten iemand misschien wel helpen als hij je vertrouwt met zijn gevoelens. Communiceren lijkt me heel belangrijk, daarnaast een beetje op je gevoel afgaan en dus regelmatig bij hem checken of je op het juiste spoor zit.
woensdag 29 januari 2020 om 09:20
Vraag je vriend waar hij behoefte aan heeft. Dit kan praktisch dingen zijn, zorgen dat zijn huis wat opgeruimd is, de koelkast gevuld, was gedaan, of een warme maaltijd.
Respecteer zijn wensen, wanneer hij niet wil praten of vaker bij zijn familie wil zijn, geef hem de ruimte.
Respecteer zijn wensen, wanneer hij niet wil praten of vaker bij zijn familie wil zijn, geef hem de ruimte.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
woensdag 29 januari 2020 om 09:24
Dat is idd ook een goeie ja!hamerhaai schreef: ↑29-01-2020 09:20Vraag je vriend waar hij behoefte aan heeft. Dit kan praktisch dingen zijn, zorgen dat zijn huis wat opgeruimd is, de koelkast gevuld, was gedaan, of een warme maaltijd.
woensdag 29 januari 2020 om 09:27
Hoe rot ook, je vriend moet zelf dit proces van verwerken aan gaan. Iedereen doet dit op zijn of haar eigen manier. De een gaat veel sporten, de ander wil alleen maar praten, de volgende gaat weer iets anders doen.
Je kan er voor hem zijn, maar niet meer dan dat. Als hij niet wil of kan praten, dan is het niet aan jou om het uit hem te trekken. Hij gaat een onzekere, emotionele periode tegemoet en ieder gaat daar anders mee om.
woensdag 29 januari 2020 om 09:27
dat is ook niet helemaal eerlijk van de zus
Je vriend is een volwassen man, hij alleen is verantwoordelijk voor zijn gemoedstoestand. Het is niet jouw verantwoordelijkheid. Nooit
Je kunt hem steunen, je kunt ruimte geven, maar meer echt niet.
Als zus zich zorgen maakt, moet ze bij je vriend zijn.
woensdag 29 januari 2020 om 09:31
Niet naar zijn zus luisteren maar naar hem. Als hij behoefte heeft alleen te zijn, laat hem dan.
Na een overlijden worden de kaarten opnieuw geschud, zei iemand ooit tegen mij. En dat bleek waar.
woensdag 29 januari 2020 om 09:43
Idd.lilalinda schreef: ↑29-01-2020 09:27dat is ook niet helemaal eerlijk van de zus
Je vriend is een volwassen man, hij alleen is verantwoordelijk voor zijn gemoedstoestand. Het is niet jouw verantwoordelijkheid. Nooit
Je kunt hem steunen, je kunt ruimte geven, maar meer echt niet.
Als zus zich zorgen maakt, moet ze bij je vriend zijn.
Geef bij haar aan dat je doet wat je kan. En vooral wat je vriend van je wil.
Als zij zich zorgen blijft maken ze direct naar haar broer die zorgen moet uiten.
woensdag 29 januari 2020 om 09:54
Dat is ook allemaal waar.
Weet niet zo goed wat betekend: na een overlijden worden de kaarten opnieuw geschud??
Ik heb zelf meegemaakt dat mijn ex niet bij mij is gebleven na een moeilijke tijd. (ging over mijn ziekte) Dus ik heb zelf ook die angst dat een relatie moeilijke dingen niet overleefd.
Ik wil dit niet bij mijn vriend nu neerleggen, hij weet dit uiteraard wel. Dus ik wil het goed doen nu.
Weet niet zo goed wat betekend: na een overlijden worden de kaarten opnieuw geschud??
Ik heb zelf meegemaakt dat mijn ex niet bij mij is gebleven na een moeilijke tijd. (ging over mijn ziekte) Dus ik heb zelf ook die angst dat een relatie moeilijke dingen niet overleefd.
Ik wil dit niet bij mijn vriend nu neerleggen, hij weet dit uiteraard wel. Dus ik wil het goed doen nu.
woensdag 29 januari 2020 om 10:17
dit.hamerhaai schreef: ↑29-01-2020 09:20Vraag je vriend waar hij behoefte aan heeft. Dit kan praktisch dingen zijn, zorgen dat zijn huis wat opgeruimd is, de koelkast gevuld, was gedaan, of een warme maaltijd.
Wij hebben net hetzelfde achter de rug met schoonpap en daarvoor helaas ook al met mijn vader en schoonmoeder.
Nu zijn wij 20 jaar samen, maar dan nog geldt bovenstaande.
Wij zijn allebei niet van die praters en een drammerd die WIL praten zorgt voor meer geslotenheid.
wil hij wel zijn gevoel kwijt zorg dan dat je er bent. en ja, dat kan ineens om 3 uur 's nachts zijn.
En doooooor!
woensdag 29 januari 2020 om 10:26
Dit bevestigt wat ik al in je eerdere berichtjes meende te lezen: het maakt jouzelf angstig. Dat maakt de situatie ingewikkelder.indy82 schreef: ↑29-01-2020 09:54Ik heb zelf meegemaakt dat mijn ex niet bij mij is gebleven na een moeilijke tijd. (ging over mijn ziekte) Dus ik heb zelf ook die angst dat een relatie moeilijke dingen niet overleefd.
Het idee is dat je je vriend kunt geven waar hij behoefte aan heeft. Als jij je vriend wilt kunnen geven waar hij behoefte aan heeft omdat je bang bent dat hij anders de relatie verbreekt, spelen er te veel andere zaken mee. In het ergste geval dwing je je vriend, die al moet dealen met het verdriet over het naderend verlies van zijn vader, ook nog eens om jou gerust te stellen. In feite zet je daarmee onbedoeld je eigen behoeftes voorop.
Mocht dit inderdaad een probleem zijn, ga dan zelf met iemand over je angsten praten en probeer ze te scheiden van wat er nu bij je vriend speelt.
woensdag 29 januari 2020 om 10:29
Dat een zo'n zwaar verlies sommige dingen helderder maakt voor de persoon qua wie hij wel of juist niet om zich heen kan velen tijdens dat proces. Maar ook vrienden waar je niets aan blijkt te hebben terwijl je uit onverwachte hoek hulp krijgt van mensen waar je eigenlijk nooit zo bij stil stond.
woensdag 29 januari 2020 om 10:41
Daarom zeg ik er ook niets over tegen mijn vriend. Ik heb hem gezegd dat hij me altijd kan bellen en appen enz. Dat ik er ben voor hem. Dat die angst in mij zit, val ik hem niet mee lastig.Griebus67 schreef: ↑29-01-2020 10:26Dit bevestigt wat ik al in je eerdere berichtjes meende te lezen: het maakt jouzelf angstig. Dat maakt de situatie ingewikkelder.
Het idee is dat je je vriend kunt geven waar hij behoefte aan heeft. Als jij je vriend wilt kunnen geven waar hij behoefte aan heeft omdat je bang bent dat hij anders de relatie verbreekt, spelen er te veel andere zaken mee. In het ergste geval dwing je je vriend, die al moet dealen met het verdriet over het naderend verlies van zijn vader, ook nog eens om jou gerust te stellen. In feite zet je daarmee onbedoeld je eigen behoeftes voorop.
Mocht dit inderdaad een probleem zijn, ga dan zelf met iemand over je angsten praten en probeer ze te scheiden van wat er nu bij je vriend speelt.
woensdag 29 januari 2020 om 10:43
Dat is super, maar klopt het dat je er zelf wel veel last van hebt, en daarom onbewust ook het idee koestert dat je nu vreselijk je best moet gaan doen en geen misstappen mag maken? Dat lees ik een beetje uit je reacties.
woensdag 29 januari 2020 om 10:56
Ik heb zelf overal last van
Maar ik kan mezelf redelijk rustig houden. Alleen is die angst groter bij mensen waar ik echt veel van hou natuurlijk.
Ik weet het zelf allemaal heel goed wat ik moet doen en niet, maar het gevoel zegt soms wat anders helaas.
Ik wil er nu gewoon zijn voor mijn vriend en niet zelf bang zijn!
Dit komt ook wel door het appje van zijn zus. Want mijn vriend heeft zelf ook aangegeven dat hij vroeger niet goed kon praten, dat hij toen ook geen fijne relatie had met zijn ex. Dit heeft hij met mij wel geeft hij zelf ook aan.
Maar ik kan zelf ook veel beter praten met mijn vriend dan met mijn ouders en broer. Dus wellicht ervaren zijn zussen dit anders bij hem.
woensdag 29 januari 2020 om 11:32