Vanwaar die kakkerhaat?

10-12-2014 15:09 915 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waar komt die kakkerhaat vandaan? Ik heb vrienden uit het gooi, ik draag polo's, ik heb een rijke vader, heb een eigen bedrijf, ik rijd een dure auto, ik vind status belangrijk, etc, ... Met andere woorden: ik ben een kakker (maar echt niet overdreven arrogant!) en zie dit niet als iets negatiefs. In het gooi en in duurdere wijken in mijn dorp kijken mensen niet vreemd op, maar kom ik in een normale buurt of langs huurhuizen dan is dit wel een ander verhaal. Ik word aangekeken alsof ze op me kunnen schieten. Van waar die haat? Blijkbaar mag je tegenwoordig niet meer veel geld hebben?
quote:Summerdance schreef op 10 december 2014 @ 16:23:

[...]

Een auto kopen van een 15 jarige?

tuuuuuuuuuuuuurlijk dat geloof ik ook niet. Ik zie je al staan, zo'n broekie die zelf nog 3 jaar moet wachten voor hij überhaupt een auto mag besturen en die zal mij dan wel eventjes een auto verkopen. Sure!
quote:Chantilly21 schreef op 10 december 2014 @ 15:26:

ik ken mensen die het echt heel erg goed hebben, zich nooit zorgen hoeven te maken over geld en eigenlijk kunnen doen en laten wat ze willen. Het fijne aan deze mensen is alleen dat ze het niet aan Jan en alleman laten blijken, geen behoefte hebben om het uit te dragen of om verschil te maken

Waarschijnlijk vindt je het zelf belangrijk om uit te dragen dat je het goed hebt

Ik denk alleen dat niet iedereen die houding als prettig ervaart.Yup.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:DorothyParker schreef op 10 december 2014 @ 16:24:

[...]

GMTA

Picture this:

Ik (41): Dag meneer de autoverkoper, ik ben op zoek naar een nieuwe auto

NM: Hi (overslaande stem) nou dan zit u hier goed hihihihihi

Ik: zou u deze even naar buiten kunnen rijden voor een proefrit?

NM: Dat vraag ik even aan mijn collega, ik mag nog niet rijden (penetrante zweetlucht onder oksels)
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:Netteman schreef op 10 december 2014 @ 16:22:

[...]

Maar dan wel als 15/16-jarige.En je werd serieus genomen door de met name de mannelijke klanten? Een 15 jarige die een auto verkoopt? Geloof je het zelf nog? Je mocht eerder de auto's wassen voor de klant denk ik.
quote:Galadriel schreef op 10 december 2014 @ 16:20:

(Oeps, mijn man heeft ook nog polo's en nog erger: ik vind ze leuk staan.

Maar nog geen rode broek)O ja zo'n broek heeft die van mij dan wel. Probeer er ook een kakkert van te maken, maar dat verdomde accent joh, die hete aardappel wil niet zijn strot in
quote:Spijk-er schreef op 10 december 2014 @ 15:59:

[...]

Ja echt, was iemand klaar met passen en stond je buiten het hokje om de dingen aan te pakken om terug te hangen of af te rekenen (want terughangen hoefden klanten echt zelf niet te doen, was het te chic voor) en dan lagen de nieuwe gepaste dingen gewoon op een hoop op de grond.

Bedrijfsbeleid was om altijd vriendelijk te blijven, maar ik kon het niet laten om dan soms een venijnige opmerking te maken. Iets als 'ik neem aan dat u dat allemaal klaar hebt gelegd om af te rekenen?'

Maar ik geloof niet echt dat dat doordrong. Die mensen zijn zo vol van zichzelf, die zien de wereld niet normaal meer.Oh wat erg Spijker, dat er zulke mensen bestaan. Ongelooflijk.
quote:minnimouse schreef op 10 december 2014 @ 16:26:

[...]

dat geloof ik ook niet. Ik zie je al staan, zo'n broekie die zelf nog 3 jaar moet wachten voor hij überhaupt een auto mag besturen en die zal mij dan wel eventjes een auto verkopen. Sure!Ik denk dat zijn vader bij Pon werkt ofzo en dat hij dan af en toe een dagje met papa mee mocht.
Cum non tum age
quote:DorothyParker schreef op 10 december 2014 @ 16:24:

[...]

Weten waar ik nooit geen auto meer hoef te kopen. Ik verwacht van mijn verkopers dat ze toch wel enige kennis hebben over hun product.

Hoe kun je nu een auto verkopen als je alleen nog maar met botsauto's mag rijden? Feiten uit de folders halen wat betreft uitrusting etc. is geen probleem toch? Wat betreft rijeigenschappen moest ik afgaan op de verhalen die ik van collega's vernam.
Ik zie het al voor me.
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
--
quote:Netteman schreef op 10 december 2014 @ 16:30:

[...]

Feiten uit de folders halen wat betreft uitrusting etc. is geen probleem toch? Wat betreft rijeigenschappen moest ik afgaan op de verhalen die ik van collega's vernam.Niemand met meer dan drie hersencellen koopt een auto van een 15 jarige snotneus.
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
Ik heb niet zozeer een hekel aan kakkers, maar wel hoe ze zich gedragen en meeliften op het geld van pappie.
quote:Summerdance schreef op 10 december 2014 @ 16:16:

Heerlijk ook die kakkers zie zo vreselijk vol zijn van zichzelf *braak*

Maar goed, daar hoef je dan weer geen kakker voor te zijn.

Een nette man is voldoende Inderdaad ik vind mijzelf namelijk helemaal ge-weeeel-dig *neus in de lucht doet*
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
quote:DorothyParker schreef op 10 december 2014 @ 16:31:

[...]

Niemand met meer dan drie hersencellen koopt een auto van een 15 jarige snotneus.

Ik weet het, ik weet het, ik weet het

NM werkte bij de Bart Smit

Op de afdeling Dinky Toys!
quote:charlottew88 schreef op 10 december 2014 @ 16:32:

[...]

Inderdaad ik vind mijzelf namelijk helemaal ge-weeeel-dig *neus in de lucht doet*Maar van jou kan ik het dan weer hebben!
quote:noa schreef op 10 december 2014 @ 16:19:

[...]

Dat vind ik juist niet bevreemdend, maar is voor mij juist de norm."Bevreemdt" had tussen aanhalingstekens moeten staan, ik zal het even aanpassen.
verba volant, scripta manent.
--
quote:jo-elise schreef op 10 december 2014 @ 16:28:

[...]

En je werd serieus genomen door de met name de mannelijke klanten? Een 15 jarige die een auto verkoopt? Geloof je het zelf nog? Je mocht eerder de auto's wassen voor de klant denk ik.Sterker nog, aan de middenleeftijdsklasse mannen verkocht ik de meeste auto's. Slaat helemaal nergens op om te denken dat een 15-jarige geen goede verkoper kan zijn. In die tijd kreeg ik wel regelmatig vragen over mijn leeftijd, hoe ik aan zo'n baan was gekomen etc., maar eigenlijk alleen maar positieve reacties hierop gekregen.
quote:Summerdance schreef op 10 december 2014 @ 16:33:

[...]

Maar van jou kan ik het dan weer hebben!
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
quote:Netteman schreef op 10 december 2014 @ 16:35:

[...]

Sterker nog, aan de middenleeftijdsklasse mannen verkocht ik de meeste auto's. Slaat helemaal nergens op om te denken dat een 15-jarige geen goede verkoper kan zijn. In die tijd kreeg ik wel regelmatig vragen over mijn leeftijd, hoe ik aan zo'n baan was gekomen etc., maar eigenlijk alleen maar positieve reacties hierop gekregen.En hoe kwam je dan aan dat bijbaantje? Was de baas een vriend van je pa?
quote:Netteman schreef op 10 december 2014 @ 16:35:

[...]

Sterker nog, aan de middenleeftijdsklasse mannen verkocht ik de meeste auto's. Slaat helemaal nergens op om te denken dat een 15-jarige geen goede verkoper kan zijn. In die tijd kreeg ik wel regelmatig vragen over mijn leeftijd, hoe ik aan zo'n baan was gekomen etc., maar eigenlijk alleen maar positieve reacties hierop gekregen.Je motto is "als je je niets verbeeldt, dan ben je niets". Verbeelding heb je maar je stelt niets voor.
verba volant, scripta manent.
Maar Netteman, ik denk dat je daar wel een kern van het probleem hebt. Juist door die kruiwagentjes (en andere netwerkvoordelen) en de daarop gebaseerde 'onterechte eigenduk' hebben mensen - denk ik - soms een hekel aan kakkers. Zo van: 'ze voelen zich beter, maar ze hebben er geen zak voor hoeven doen'.

Ik had vroeger ook een hekel aan kakkers, maar ben er door de jaren heen toch achtergekomen dat het 'ook maar gewoon mensen' zijn met bijbehorende voor- en nadelen
quote:Netteman schreef op 10 december 2014 @ 15:19:

[...]

Natuurlijk heeft zelfstandig ondernemer een bovengemiddelde status, maar het is niet zo dat ik neerkijk op bijvoorbeeld een bouwvakker, buschauffeur of andere baan met een modaal salaris.

Beste jongen, een van de definities van status is: "de waardering die mensen toekennen aan een bepaalde positie"

Daarmee is het al totaal subjectief. Jij verklaart hier dat een zelfstandig ondernemer een bovengemiddelde status heeft, koppelt dat ook direct aan geld, zie het tweede gedeelte van de zin.

Naarmate andere criteria voor mensen belangrijk zijn, zullen ook andere groepen een "hogere status" krijgen.

Stel dat het criterium niet geld is, maar hoeveel je voor anderen kunt betekenen, omdat iemand dat belangrijk vind

Stel dat het criterium niet geld is, maar hoeveel je je inzet voor leed van dieren of mensen die niet voor zichzelf kunnen opkomen, omdat iemand dat belangrijk vind.

Stel dat het criterium niet geld is, maar hoeveel je bijdraagt aan de culturele rijkdommen in een maatschappij, omdat iemand dat belangrijk vind.

Stel dat het criterium niet geld is, maar hoeveel iemand zich inzet voor een duurzamere wereld, omdat iemand dat belangrijk vind...

Ik denk dat voor al die mensen die andere criteria koppelen aan status, jij niet automatisch een "bovengemiddelde status" zult hebben, omdat jij toevallig zelfstandig ondernemer bent.

Voor mij wegen genoeg criteria zwaarder dan dat geld, al kan ik goed ondernemerschap en ambitie ook waarderen.

Daarnaast vraag ik me af of er zoveel 'kakkerhaat' is. Zou de groep die jij kakkers noemt meer "gehaat" of bekritiseerd worden dan andere groepen in de maatschappij? Ik denk het niet. Dat jij het zo ervaart, is jammer.

Je kunt er niets aan veranderen. Mensen zullen altijd kritiek hebben en vol onbegrip zijn ten opzichte van anderen, vooral voor groepen die het verst van hen vandaan lijken te staan. Het is triest maar daar gaat vrij weinig in veranderen.

Zolang je respect voor jezelf kunt hebben en dat ook voor anderen (met andere situaties, doelen of achtergronden) kunt opbrengen, zit je op de goede weg.
quote:joko schreef op 10 december 2014 @ 16:37:

[...]

En hoe kwam je dan aan dat bijbaantje? Was de baas een vriend van je pa?Precies! Mijn vader heeft goed contact met de eigenaar van die Volkswagendealer. Later ben ik via een kennis in contact gekomen met een Volvodealer waar ik daarna heb gewerkt.
Het is heerlijk om op mensen neer te kunnen kijken. Hier wordt dat vooral gedaan op Tokkies en Veerkampjes. Kakkers hebben net een paar groepen meer onder zich.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven