Verdeling huishouden en ‘derde shift’
donderdag 31 januari 2019 om 17:51
De titel doet het al vermoeden: ik worstel met de verdeling huishouden en de zogeheten derde shift, een term die ik hier op het forum heb geleerd. Onze kinderen gaan naar school en wij werken allebei 36 uur. Twee keer bso en verder vangen we samen halen, brengen, vrije dagen etc op. Daar geen klagen over. Alleen, nagenoeg alles qua planning etc komt op mij neer.
Ik hou van hem, vind hem aantrekkelijk en wil het graag oplossen. Heeft iemand bruikbare tips? Of valt het allemaal mee?
Ik hou van hem, vind hem aantrekkelijk en wil het graag oplossen. Heeft iemand bruikbare tips? Of valt het allemaal mee?
frettie wijzigde dit bericht op 01-02-2019 10:21
17.38% gewijzigd

maandag 4 februari 2019 om 16:31
Dat was inderdaad opeens het verhaal. Op haar eerste post waar ik op reageer zei ze duidelijk dat ze niet aan die verjaardag ging denken want dat is zijn taak. Dit terwijl ze weet dat man het altijd erg druk heeft op zijn werk in februari. En dat vind ik erg star. Als je weet dat man het druk heeft kan je dit soort dingen ook van hem overnemen. En ja, voor de duidelijkheid, dat vind ik ook andersom. Maar dat ik dat erbij moet vermelden vind ik bizar omdat ik dat heel normaal vind.Kaaaaaaaatje schreef: ↑04-02-2019 16:23Toch interpreteer ik je opmerkingen echt hetzelfde als Pandax, dus misschien moet je zelf ook nog even teruglezen.
Ze hebben afgesproken wie waarvoor verantwoordelijk is, en zij heeft aangegeven dat ze gerust taken wil overnemen, maar dat hij het moet vragen, omdat ze niet de mental load wil dat zij daar alsnog eindverantwoordelijk voor is en moet controleren of hij zijn verantwoordelijkheid wil neemt. Zij wil die eindverantwoordelijkheid (terecht) niet en als hij niets aangeeft is het niet haar probleem dat iets niet gebeurt of dat schoonmoeder ze verwacht terwijl hij dat totaal vergeten is.
Een team werkt pas goed samen als iedereen zich aan de afspraken houdt en elkaar vertrouwd dat de ander zich aan de afspraken kan houden.
Toen ik laatst heel veel stres had op mijn werk was ik heel blij dat mijn man de regeldingen van thuis helemaal opzich nam. En ik vind dat ook heel normaal dat hij dit deed. Daar ben je toch samen ouders voor?!
Met het laatste deel van je post ben ik het helemaal eens. Maar er zijn uitzonderingen en dan neem je het van elkaar over. Als vanzelf sprekend.

maandag 4 februari 2019 om 16:35
Als de man een flitsende baan heeft dan heeft hij ook 'n telefoon met agenda, dus er is geen enkel excuus dat hij de verjaardag van zijn ouders vergeet. Die zijn tenslotte z'n hele leven al op dezelfde dag jarig.watdachtjehiervan schreef: ↑04-02-2019 16:31Dat was inderdaad opeens het verhaal. Op haar eerste post waar ik op reageer zei ze duidelijk dat ze niet aan die verjaardag ging denken want dat is zijn taak. Dit terwijl ze weet dat man het altijd erg druk heeft op zijn werk in februari. En dat vind ik erg star. Als je weet dat man het druk heeft kan je dit soort dingen ook van hem overnemen. En ja, voor de duidelijkheid, dat vind ik ook andersom. Maar dat ik dat erbij moet vermelden vind ik bizar omdat ik dat heel normaal vind.
Toen ik laatst heel veel stres had op mijn werk was ik heel blij dat mijn man de regeldingen van thuis helemaal opzich nam. En ik vind dat ook heel normaal dat hij dit deed. Daar ben je toch samen ouders voor?!
Met het laatste deel van je post ben ik het helemaal eens. Maar er zijn uitzonderingen en dan neem je het van elkaar over. Als vanzelf sprekend.

maandag 4 februari 2019 om 16:39
Daar verschillen wij dan over van mening. Ik denk dat je altijd een verjaardag kan vergeten. Zou mij ook kunnen gebeuren. En dan ben ik blij als mijn man er wel aan heeft gedacht. Maar dat vind ik weer een andere discussie dan de discussie dat je elkaar niet helpt wanneer de ander een keer ergens niet aan denkt.redbulletje schreef: ↑04-02-2019 16:35Als de man een flitsende baan heeft dan heeft hij ook 'n telefoon met agenda, dus er is geen enkel excuus dat hij de verjaardag van zijn ouders vergeet. Die zijn tenslotte z'n hele leven al op dezelfde dag jarig.

maandag 4 februari 2019 om 16:42
Als het niet mijn eigen ouders zijn zou het niet in mijn systeem zitten om daar aan te denken. Ik fungeer niet als agenda voor een ander. Het is logischer dat je het als schoondochter vergeet dan als zoon.watdachtjehiervan schreef: ↑04-02-2019 16:39Daar verschillen wij dan over van mening. Ik denk dat je altijd een verjaardag kan vergeten. Zou mij ook kunnen gebeuren. En dan ben ik blij als mijn man er wel aan heeft gedacht. Maar dat vind ik weer een andere discussie dan de discussie dat je elkaar niet helpt wanneer de ander een keer ergens niet aan denkt.

maandag 4 februari 2019 om 16:47
Ook daar ben ik het niet mee eens.redbulletje schreef: ↑04-02-2019 16:42Als het niet mijn eigen ouders zijn zou het niet in mijn systeem zitten om daar aan te denken. Ik fungeer niet als agenda voor een ander. Het is logischer dat je het als schoondochter vergeet dan als zoon.
Wij denken beide aan de verjaardagen. Zowel bij familie als schoonfamilie.
maandag 4 februari 2019 om 16:59
Ik denk dat het hier om gaat. Dat jullie allebei aan allebei de verjaardagen denken, maar ik wil die load van zijn verjaardagen er helemaal niet bij hebben. Ik heb al meer dan genoeg aan mijn hoofd met al die andere dingen die geregeld moeten worden. Dus dit deel van de load mag hij zelf doen, en als hij het druk heeft dan mag hij me vertellen wat hij nodig heeft en dan kan ik kijken wat ik kan doen.watdachtjehiervan schreef: ↑04-02-2019 16:39Daar verschillen wij dan over van mening. Ik denk dat je altijd een verjaardag kan vergeten. Zou mij ook kunnen gebeuren. En dan ben ik blij als mijn man er wel aan heeft gedacht. Maar dat vind ik weer een andere discussie dan de discussie dat je elkaar niet helpt wanneer de ander een keer ergens niet aan denkt.

maandag 4 februari 2019 om 17:06
Maar het gaat niet om de verjaardagen alleen.watdachtjehiervan schreef: ↑04-02-2019 16:39Daar verschillen wij dan over van mening. Ik denk dat je altijd een verjaardag kan vergeten. Zou mij ook kunnen gebeuren. En dan ben ik blij als mijn man er wel aan heeft gedacht. Maar dat vind ik weer een andere discussie dan de discussie dat je elkaar niet helpt wanneer de ander een keer ergens niet aan denkt.
maandag 4 februari 2019 om 17:23
watdachtjehiervan schreef: ↑04-02-2019 16:31Dat was inderdaad opeens het verhaal. Op haar eerste post waar ik op reageer zei ze duidelijk dat ze niet aan die verjaardag ging denken want dat is zijn taak. Dit terwijl ze weet dat man het altijd erg druk heeft op zijn werk in februari. En dat vind ik erg star. Als je weet dat man het druk heeft kan je dit soort dingen ook van hem overnemen. En ja, voor de duidelijkheid, dat vind ik ook andersom. Maar dat ik dat erbij moet vermelden vind ik bizar omdat ik dat heel normaal vind.
Ik neem inderdaad niet preventief mijn mans taken over voor het geval hij per ongeluk faalt. Jij doet dat wel bij jouw man. Dat moet je zelf weten. Je mag het star vinden, slecht teamwork, je mag er alles van vinden. En het zal me allemaal jeuken.

maandag 4 februari 2019 om 17:34
Preventief taken overnemen is exact de reden waarom vrouwen massaal de derde shift hebben. En ze doen het uit angst voor willekeurige vreemden die er een mening over hebben als er iets in de soep loopt, een mening over hun persoonlijkheid of hun relatie. Maar die meningen zijn niet relevant, net als fouten maken niet relevant is. Dan wordt er maar een verjaardag vergeten: jammer dan.

maandag 4 februari 2019 om 17:47
Nu is het opeens preventief zijn taken overnemen? Ik noem dat elkaar helpen. Niet preventief, niet definitief maar een moment opname. Omdat hij het tijdelijk druk heeft op zijn werk. Zoals hij dat voor mij ook doet.
Alleen al bij de zin: Zijn taken, gaan mijn nekharen omhoog staan.

maandag 4 februari 2019 om 18:06
watdachtjehiervan schreef: ↑04-02-2019 17:47Nu is het opeens preventief zijn taken overnemen? Ik noem dat elkaar helpen. Niet preventief, niet definitief maar een moment opname. Omdat hij het tijdelijk druk heeft op zijn werk. Zoals hij dat voor mij ook doet.
Je maakt het niet beter hoor

maandag 4 februari 2019 om 18:23
Toch zie ik zijn familie ook als zijn 'taak, of en hoe hij dat taakje invult. Moet hij zelf wetenwatdachtjehiervan schreef: ↑04-02-2019 17:47Nu is het opeens preventief zijn taken overnemen? Ik noem dat elkaar helpen. Niet preventief, niet definitief maar een moment opname. Omdat hij het tijdelijk druk heeft op zijn werk. Zoals hij dat voor mij ook doet.
maandag 4 februari 2019 om 18:25
Mag hoor. Maar ga vooral door met vertellen hoe het zou moeten

maandag 4 februari 2019 om 18:28
@watdachtjehiervan maar helpen betekent in dit geval dus wel het overnemen. En dan kun je doen alsof pandax een onmens is dat ze dat niet doet, dat is niet zo. En het is in 999 van de 1000 gevallen absoluut niet zo dat van een man verwacht wordt dat hij zaken als denken aan (en kopen van) een verjaardagscadeau voor schoonmoeder overneemt. Dat is in veel gevallen niet eens iets dat bij iemand opkomt. En het gaat niet om dat cadeau alleen, gaat om tig dingen erbij. Mede daarom werken veel vrouwen vaak minder. Ik denk dat veel mensen niet eens door hebben hoeveel ongelijke verwachtingen ze hebben.

maandag 4 februari 2019 om 18:35
watdachtjehiervan schreef: ↑04-02-2019 16:47Ook daar ben ik het niet mee eens.
Wij denken beide aan de verjaardagen. Zowel bij familie als schoonfamilie.
Wij denken beide niet aan verjaardagen. Wij hebben een gezamenlijke agenda in onze telefoons waar ze allemaal in staan. Ieder van ons is verantwoordelijk voor een eventueel cadeautje kopen voor z’n eigen familie/ vriend(in)/ kennis als we al naar betreffende verjaardag willen gaan. Tegenwoordig koop je zo’n cadeautje met weinig moeite online. Eventuele kindercadeautjes kun je ook gewoon bij Bol kopen, staan ze ook nog op leeftijd gesorteerd.

maandag 4 februari 2019 om 18:43
Wij hebben zo'n kalender op de wc. Daar komen we allebei nog wel eens. En we hebben een ouderwetse omslagkalender die mijn man aan het begin van het jaar vol schrijft met alle werkafspraken (ouderavonden, vergaderingen), zorgafspraken, schoolafspraken en hobbydingen. Die houden we samen bij.
Dat werkt voor ons prima. We herinneren elkaar wederzijds aan afspraken. En als we het allebeide vergeten, dan zijn we allebei onnozel. Kan gebeuren.
Dat werkt voor ons prima. We herinneren elkaar wederzijds aan afspraken. En als we het allebeide vergeten, dan zijn we allebei onnozel. Kan gebeuren.

maandag 4 februari 2019 om 18:43
Ik heb eigenlijk het idee dat we er grotendeels hetzelfde instaan. We vinden allebei dat man en vrouw de derde shift samen moeten doen. Alleen is dat bij jullie volgens een strak regime en doen wij dat wat losser. En nu kan je wel zeggen dat ik jou vertel hoe het moet maar andersom ben jij het ook niet met mijn manier eens. Dat is nou discussieren.
maandag 4 februari 2019 om 18:45
watdachtjehiervan schreef: ↑04-02-2019 18:43Ik heb eigenlijk het idee dat we er grotendeels hetzelfde instaan. We vinden allebei dat man en vrouw de derde shift samen moeten doen. Alleen is dat bij jullie volgens een strak regime en doen wij dat wat losser. En nu kan je wel zeggen dat ik jou vertel hoe het moet maar andersom ben jij het ook niet met mijn manier eens. Dat is nou discussieren.
Ik heb altijd al willen weten wat dat was, dank je

maandag 4 februari 2019 om 18:49
Okè, dan noemen we het wel overnemen. Ik vind dat dus niet erg als dat een keer gebeurt. Bijvoorbeeld als de ander het tijdelijk druk heeft op zijn werk. En ik vind het star als je dan blijft zeggen dat het zijn taak is. Onmenselijk is dan weer een groot woord.frettie schreef: ↑04-02-2019 18:28@watdachtjehiervan maar helpen betekent in dit geval dus wel het overnemen. En dan kun je doen alsof pandax een onmens is dat ze dat niet doet, dat is niet zo. En het is in 999 van de 1000 gevallen absoluut niet zo dat van een man verwacht wordt dat hij zaken als denken aan (en kopen van) een verjaardagscadeau voor schoonmoeder overneemt. Dat is in veel gevallen niet eens iets dat bij iemand opkomt. En het gaat niet om dat cadeau alleen, gaat om tig dingen erbij. Mede daarom werken veel vrouwen vaak minder. Ik denk dat veel mensen niet eens door hebben hoeveel ongelijke verwachtingen ze hebben.
Voor de rest ben ik het eens met je post. Maar er zijn ook heel veel gezinnen waar de man wel aan die dingen denkt. En zo zou het overal moeten gaan.

maandag 4 februari 2019 om 18:54
watdachtjehiervan schreef: ↑04-02-2019 18:50Inhoudelijk reageren zou leuk zijn. Is goed voor de discussie.
Ik heb lang lang geleden al gemerkt dat dat met sommige mensen niet zo goed gaat. Gelukkig schrijven ze altijd hetzelfde dat scheelt verwarring

maandag 4 februari 2019 om 18:54