Verder na bedrog, hoe?

13-05-2016 07:48 3007 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is het vervolg van het "partner biecht op...' topic

Partner biecht op...

In dit topic hoop ik mensen te spreken die weten wat het is om verder te leven nadat je vertrouwen geschonden is in je relatie. Wat is de impact op je relatie, als je hoort dat je partner je bedrogen heeft?

Vreemdgaan, hoerenbezoek, een eenmalig slippertje, een langdurig dubbelleven.?

Waar ga je doorheen, en wat doet je beslissen om weg te gaan of toch te blijven?

In het vorige topic liepen de emoties vaak hoog op. Dat is logisch.

Toch werd er (meestal) vanuit respect gereageerd, en dat was helpend.

Dus geef gerust je mening, alle standpunten zijn welkom, maar spreek elkaar aan zoals je zelf ook aangesproken zou willen worden.

Mijn achtergrond:

Ik hoorde 3 weken geleden dat mijn man al zeker 15 jaar van ons 20 jarige huwelijk af en toe naar de hoeren gaat. Ons huwelijk was verder goed. Twee (puber)zoons. Niemand weet dit nog, en dat valt me zwaar. Hij is totaal ongeveer 25x geweest. En dan nog 3 a 4x zoveel keer om te 'kijken' in die hoeren straat. Om de kick vd spanning.

Vroeger riep ik van: 'Als mijn vriend/man ooit vreemd zou gaan, dan schop ik hem er uit!

Geen twijfel mogelijk. 'Zoiets PIK je toch zeker niet?'

Maar nu, in de situatie, een situatie die ik nooit aan heb zien komen, voelt alles anders.

Niet meer duidelijk, maar vol twijfels en pijn. Hoe kan het dat ik dit nooit gemerkt heb? Waren er dan geen enkele signalen? Wat zegt dat over mij? Heb ik dan zo'n plank voor mijn kop? Of is hij zo'n briljant leugenaar? Was alles een leugen? Ook die mooie, liefdevolle intieme momenten? Ik kijk naar de scherven van mijn huwelijk en weet niet of ik dit nog kan lijmen. We kunnen 'door', maar kan ik hem ooit nog vertrouwen?

Ik word heen en weer geslingerd tussen woede, machteloosheid en verdriet. Alles waar ik in geloofde is onzeker geworden.

Ik hoop hier mensen te 'spreken ' die ook ooit bedrogen zijn. Ik ben benieuwd hoe die het hebben aangepakt. Ik wil nu -voorlopig- 'door'. Alles staat in de 'pauze-stand'. Hij woont hier in huis, slaapt apart. Als de emotionele rollercoaster wat vaart vermindert, het stof wat optrekt, dan hoop ik dat ik zie (voel? ) hoe de toekomst er uit ziet.

Hij gaat binnenkort hulp krijgen bij Rodersana, (ambulant, gesprekken,) om zijn seksverslaving aan te pakken. Ik heb nu 3x een gesprek gehad met mijn huisarts om even te kunnen ventileren.

Alle mensen die ik ken, staan of te ver weg van me, of te dichtbij, om dit tegen te kunnen vertellen.

De jongens mogen dit niet te weten komen; hoe erg ik dit ook vind, hij is een geweldige vader voor ze en dat beeld wil ik ze niet ontnemen.

Ben nu aan het zoeken naar een 'luisterend oor' in de hulpverlening.

Een gespreksgroep v lotgenoten ofzo. Partners van seksverslaafden. Partners van 'cheaters'. Zoiets. Maar ben nog niets tegengekomen. (Niet iets zonder een bepaalde religie.)

Want ik vraag me af hoe je omgaat met deze wisselende buien. Het ene moment zie ik geen enkele mogelijkheid meer, het volgende moment voel ik nog steeds die band, die liefde, (ookal haat ik hem tegelijkertijd).

Vraag me af of het mogelijk is om dat vertrouwen terug te krijgen.

En of jou dat dus gelukt is. Of niet. En hoe dat ging.
quote:Zeeland1970 schreef op 12 juli 2016 @ 23:12:

Redden van.... eh.. de sfeer? Ruzies voorkomen, brandjes blussen, sfeer herstellen, verduidelijken v standpunten, dat.lukt dat? was het gezellig met je gesus en geblus? waarom bepaal jij dat je kinderen en je man niet met elkaar mogen ruzieen?
Ja, willen dat iedereen gelukkig en blij is, natuurlijk, maar er zit ook een soort onwennigheid mbt het maken v ruzie. Ben daar gewoon niet erg goed in. Voelt onbekend. Al die boosheid en misverstanden. Iedereen heeft n andere mening. Waarom daarover ruziën. Heb dat nooit goed geleerd.
Ja, terechte opmerking, meds.
quote:Zeeland1970 schreef op 12 juli 2016 @ 23:22:

Ja, willen dat iedereen gelukkig en blij is, natuurlijk, maar er zit ook een soort onwennigheid mbt het maken v ruzie. Ben daar gewoon niet erg goed in. Voelt onbekend. Al die boosheid en misverstanden. Iedereen heeft n andere mening. Waarom daarover ruziën. Heb dat nooit goed geleerd.waar ben je bang voor? maakt dat eens concreet. wat kan er in jouw ogen gebeuren als een ruzie escaleert en waarom is dit zo erg?
Grappig, alles is weer 'terecht' en 'goede vraag'maar antwoord: nope. Je posts voelen steeds meer als een soort kwik dat tussen je vingers doorglijdt, Zeeland.

(en voor je stijgert: no problemo, dit is jouw topic)

Maar wordt het allemaal al helderder voor jezelf?

Of kijk je per dag hoe het gaat?
Until you have stood in another woman’s stilettos, you will never begin to know the year of pain she felt breaking them in. (S. L. Alder)
Je kan zeggen dat je controle wil hebben omdat je iedereen gelukkig wil maken maar vaak is de waarheid dat je wil dat alles gaat zoals jíj wil dat het gaat. Het klinkt veel liever om te zeggen dat je iedereen gelukkig wil maken maar eigenlijk wil je dat iedereen jou gelukkig maakt door totale controle te houden door alles uit iedereen zijn handen te nemen.

Schilderijtje wat moet hangen, opvoeding van de kinderen, man moet int therapie, jij zorgt voor printjes e-tickets. Jij bepaald hoe, waar en wie wat moet. Totale controle willen hebben betekent weinig ruimte voor het initiatief of de mening van anderen. Zelfs als er onderling gekibbeld wordt mag dat niet, zelfs niet als het buiten jou om gaat.

Eigenlijk kom je dan weer uit op man je man je verweet, er is geen ruimte voor zijn mening, zijn frustraties, jij weet het beter en jij bepaalt. Zelfs nu bepaal jij hoe het proces moet verlopen, wie wel en niet wat mag weten, enz. Ik denk niet eens dat je het bewust doet maar je manipuleert en niet zo'n beetje ook.
Sommige vragen of opmerkingen zijn gewoon terecht en staan centraal, misia, zonder dat ik daar meteen een kant en klaar uitgewerkt antwoord op heb. En soms kan ik een vraag wèl gedeeltelijk herleiden, tot waar het vandaan komt (zoals nu met de vraag v meds, v waarom 'ruzie' zo 'erg' is), maar dat wil niet zeggen dat het dan ineens niet meer zo is. Dat het dan ineens 'over' is ofzo. Die vragen zetten me aan tot nadenken, geven inzicht.

Dat is fijn.

(Snap de vergelijking met kwik niet zo.)
quote:Geronimo2 schreef op 13 juli 2016 @ 07:17:

Je kan zeggen dat je controle wil hebben omdat je iedereen gelukkig wil maken maar vaak is de waarheid dat je wil dat alles gaat zoals jíj wil dat het gaat. Het klinkt veel liever om te zeggen dat je iedereen gelukkig wil maken maar eigenlijk wil je dat iedereen jou gelukkig maakt door totale controle te houden door alles uit iedereen zijn handen te nemen.

Schilderijtje wat moet hangen, opvoeding van de kinderen, man moet int therapie, jij zorgt voor printjes e-tickets. Jij bepaald hoe, waar en wie wat moet. Totale controle willen hebben betekent weinig ruimte voor het initiatief of de mening van anderen. Zelfs als er onderling gekibbeld wordt mag dat niet, zelfs niet als het buiten jou om gaat.

Eigenlijk kom je dan weer uit op man je man je verweet, er is geen ruimte voor zijn mening, zijn frustraties, jij weet het beter en jij bepaalt. Zelfs nu bepaal jij hoe het proces moet verlopen, wie wel en niet wat mag weten, enz. Ik denk niet eens dat je het bewust doet maar je manipuleert en niet zo'n beetje ook.Dit is wel een mooie post om over na te denken.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
quote:Zeeland1970 schreef op 13 juli 2016 @ 07:17:

Sommige vragen of opmerkingen zijn gewoon terecht en staan centraal, misia, zonder dat ik daar meteen een kant en klaar uitgewerkt antwoord op heb. En soms kan ik een vraag wèl gedeeltelijk herleiden, tot waar het vandaan komt (zoals nu met de vraag v meds, v waarom 'ruzie' zo 'erg' is), maar dat wil niet zeggen dat het dan ineens niet meer zo is. Dat het dan ineens 'over' is ofzo. Die vragen zetten me aan tot nadenken, geven inzicht.

Dat is fijn.

(Snap de vergelijking met kwik niet zo.)

Een vergelijking met kwik gaat meestal over iemand 'glad' vinden. Ontwijkend. Wegschieten als je het aanraakt.

Zoals bij kwik.

Niet mijn idee trouwens.

Ik zie dat je je best doet om antwoorden te zoeken en te vinden maar dat het antwoorden moeten zijn op vragen die je jezelf nooit of niet heel dringend gesteld hebt.
Ik ben het wel eens met Geronimo dat het lijkt of je overal controle over wil hebben. Tot nu toe heeft dat je niet geholpen om niet gekwetst te worden. Je hebt namelijk niet zoveel controle over het leven als je denkt. Het zal je verbazen hoeveel problemen zich oplossen zonder dat jij je er druk over maakt.
Mooi, dat moment met je jongens

Wat betreft de controle/ruzie willen voorkomen: ik herken dat heel erg! Het is volgens mij iedereen gelukkig willen houden en controle tegenlijk. Het achterliggende idee is zowel dat je pas wat voor jezelf mag doen als de rest blij is ( en dus is het vreselijk als ze niet blij zijn, naar jou idee) als dat jij aks enige kunt zorgen dat ze blij zijn. Tenminste, zo ervaar ik dat. Ergens weet ik wel dathet niet klopt, maar het komt van erg diep en is dus moeilijk om te buigen.

Wat kan helpen is om als je het opmerkt bij jezelf even af te wachten voor je iets zegt, zodat je wat meer afstand en ratio in kunt bouwen. Maar bij mij is dat echt nog work in progress. Juist op zwakke stressvolle momenten ga ik weer extra hard werken voor anderen wat totaal contra productief is natuurlijk.
Het is zoals het is
Hoe blij worden anderen van jou als je alles sust?
Dat dacht ik ook b-witched. Voor mij komt het over dat er veel dingen dan ingehouden worden (rem erop) en dat zorgt dan uiteindelijk juist voor problemen.
Zeeland, als ik een tip mag geven, juist niet de ratio inschieten wanneer je weer wilt sussen, word wel stil op zo een moment en kijk/voel wat het met jou doet (waar komt dat willen sussen nou echt vandaan, maakt zo een situatie je boos, verdrietig, onrustig, angstig etc?) en kijk wat het met je doet wanneer je niet gaat sussen.
Jeetje als ik dat van die kaartjes lees komt het echt over alsof die man helemaal niks zelf kan. Terwijl als je hem gewoon láát dan vergeet ie die e-tickets de eerste keer maar gaat hij er hopelijk wel wat van leren. Namelijk dat zijn moeder er niet constant is om hem uit de shit te trekken. Want daar lijkt hij nu ongemerkt aan gewend geraakt. Ik denk dat hij niet eens doorheeft dat jij op de achtergrond altijd alles maar dusdanig regisseert dat hij geen fouten meer kan maken. Of hij voelt het wel degelijk en dat geeft hem een gevoel van falen. Want jij bent hem dan met je geregel constant een stapje voor. Alsof je hem nog met zijwieltjes wil laten fietsen.

Dat doet wat met je gevoel een competent mens te zijn kan ik je verzekeren. Mijn ex dacht ook dat ik zonder zijn instructies nog niet in staat was tot ademhalen en als hij me dan eens 'vrij' liet zoals hij dat zag, en ik máákte een foutje of vergat wat nou nou dan waren de rapen gaar. Dan sprak dat hoofd met rollende ogen echt boekdelen.
O god ja, toen ik nog jong was zat ik mijn toenmalige vriend ook zo op zijn nek. Die man kon echt niets zelf. Totdat we uit elkaar gingen. Toen bleek hij daar heel goed toe in staat te zijn. Vrees dat ik zelf een fors aandeel had een zijn hulpeloosheid.
quote:BWitched schreef op 13 juli 2016 @ 12:43:

O god ja, toen ik nog jong was zat ik mijn toenmalige vriend ook zo op zijn nek. Die man kon echt niets zelf. Totdat we uit elkaar gingen. Toen bleek hij daar heel goed toe in staat te zijn. Vrees dat ik zelf een fors aandeel had een zijn hulpeloosheid.

Nou mijn ex maakte dat ik me hulpeloos ging voelen want hij zat me inderdaad keihard op mijn nek met alles. Alsof hij constant maar vangnetje aan het spelen was en ik zo'n verschrikkelijk incompetent onvoorspelbaar wezen was. In de loop der jaren liet ik hem het maar regelen dan was ik tenminste van het constante gezeik af. Om vervolgens weer verwijten te krijgen 'dat hij de kar alleen moest trekken'.

En inderdaad ik kan het prima zelf zonder hem. Ja ik vergeet wel eens wat en dan moet ik op en neer rijden om het te halen. Dat is irritant ja, maar het huis is er nooit tot op de grond door afgefikt en de aarde is ook niet opgehouden met draaien.
quote:Deadpool schreef op 13 juli 2016 @ 12:46:

[...]

Nou mijn ex maakte dat ik me hulpeloos ging voelen want hij zat me inderdaad keihard op mijn nek met alles. Alsof hij constant maar vangnetje aan het spelen was en ik zo'n verschrikkelijk incompetent onvoorspelbaar wezen was. In de loop der jaren liet ik hem het maar regelen dan was ik tenminste van het constante gezeik af. Om vervolgens weer verwijten te krijgen 'dat hij de kar alleen moest trekken'.

En inderdaad ik kan het prima zelf zonder hem. Ja ik vergeet wel eens wat en dan moet ik op en neer rijden om het te halen. Dat is irritant ja, maar het huis is er nooit tot op de grond door afgefikt en de aarde is ook niet opgehouden met draaien.Ik denk wel dat dat is hoe het werkt inderdaad.
Ik denk dat juist dat dit soort "controle" er voor zorgt dat er veel scheef groeit in relaties en vaak begint het al in het begin van een relatie. Als één van de 2 relaxed/chaotisch/langzaam of luier is en de ander wil dat alles op een ander manier gaat dan is dat vaak het begin. Ik ken die valkuil ook, alles moest in mijn tempo en voor je het weet degradeer je je partner tot inwonend onder jouw bezielende leidingen dat breidt zich steeds verder uit.

De controlerende heeft nog nauwelijks respect voor de partner, de partner neemt geen enkel initiatief meer en zal de boel alleen maar meer traineren als een soort passieve agressie omdat hij/zij als een onbenul behandelt wordt. Onafhankelijk van de reden waarom, het is niet alleen totaal respectloos naar je partner, je waardeert je partner ook niet meer als partner maar alleen nog als je zelf geknede marionet. Ik heb die vergissing ook gemaakt en mijn man bemoeide zich op een gegeven moment nergens meer mee en het loslaten van die controle heeft me moeite gekost maar het heeft mij een leukere man opgeleverd. Naar de hoeren gaan is een heel slechte tegenaktie maar de meeste mensen pikken het niet om door wie dan ook denigrerend behandeld te worden, laat staan hun eigen partner.
Ja, eerlijk is eerlijk, als ik lees over die kaartjes dan denk ik dat jullie er beiden van opknappen om (eventueel tijdelijk) uit elkaar te gaan. Hoe het dan moet met de kinderen weet ik ook niet. Ik heb geen kinderen dus daar durf ik ook niet zoveel over te zeggen.
Mijn ex en ik hebben het niet gered. Mijn huidige man zal zich echt de wet niet laten voorschrijven. Maar bij hem voel ik de behoefte ook niet. Nooit gehad ook.

Mijn ex is getrouwd met een leuke vrouw die goed bij hem past, voor zover ik dat kan beoordelen.
quote:Geronimo2 schreef op 13 juli 2016 @ 15:41:

Ik denk dat juist dat dit soort "controle" er voor zorgt dat er veel scheef groeit in relaties en vaak begint het al in het begin van een relatie. Als één van de 2 relaxed/chaotisch/langzaam of luier is en de ander wil dat alles op een ander manier gaat dan is dat vaak het begin. Ik ken die valkuil ook, alles moest in mijn tempo en voor je het weet degradeer je je partner tot inwonend onder jouw bezielende leidingen dat breidt zich steeds verder uit.

De controlerende heeft nog nauwelijks respect voor de partner, de partner neemt geen enkel initiatief meer en zal de boel alleen maar meer traineren als een soort passieve agressie omdat hij/zij als een onbenul behandelt wordt. Onafhankelijk van de reden waarom, het is niet alleen totaal respectloos naar je partner, je waardeert je partner ook niet meer als partner maar alleen nog als je zelf geknede marionet. Ik heb die vergissing ook gemaakt en mijn man bemoeide zich op een gegeven moment nergens meer mee en het loslaten van die controle heeft me moeite gekost maar het heeft mij een leukere man opgeleverd. Naar de hoeren gaan is een heel slechte tegenaktie maar de meeste mensen pikken het niet om door wie dan ook denigrerend behandeld te worden, laat staan hun eigen partner.Wil je hiermee zeggen, dat het eigenlijk door Zeeland zelf komt, dat haar man naar de hoeren ging/gaat?
quote:Nomos schreef op 13 juli 2016 @ 16:49:

[...]

Wil je hiermee zeggen, dat het eigenlijk door Zeeland zelf komt, dat haar man naar de hoeren ging/gaat?

Het zou mij niet verbazen als dat de reden voor het hoerenbezoek!

Wat geronimo ook al zegt, niemand laat zich als een kind behandelen, waar alles uit de handen wordt gerukt.

Het wrange is, dat TO daar gewoon mee doorgaat.
quote:Nomos schreef op 13 juli 2016 @ 16:49:

[...]

Wil je hiermee zeggen, dat het eigenlijk door Zeeland zelf komt, dat haar man naar de hoeren ging/gaat?

De verantwoordelijkheid voor het hoerenlopen ligt uiteraard bij de partner van TO.

De aanleiding voor zijn keuze om naar de hoeren te gaan, kan in van alles liggen.

Voor zover ik het begrijp, doelt Geronimo erop dat de partner van TO ook in haar gedrag een aanleiding kan hebben gevonden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven