Verder na bedrog, hoe?

13-05-2016 07:48 3007 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is het vervolg van het "partner biecht op...' topic

Partner biecht op...

In dit topic hoop ik mensen te spreken die weten wat het is om verder te leven nadat je vertrouwen geschonden is in je relatie. Wat is de impact op je relatie, als je hoort dat je partner je bedrogen heeft?

Vreemdgaan, hoerenbezoek, een eenmalig slippertje, een langdurig dubbelleven.?

Waar ga je doorheen, en wat doet je beslissen om weg te gaan of toch te blijven?

In het vorige topic liepen de emoties vaak hoog op. Dat is logisch.

Toch werd er (meestal) vanuit respect gereageerd, en dat was helpend.

Dus geef gerust je mening, alle standpunten zijn welkom, maar spreek elkaar aan zoals je zelf ook aangesproken zou willen worden.

Mijn achtergrond:

Ik hoorde 3 weken geleden dat mijn man al zeker 15 jaar van ons 20 jarige huwelijk af en toe naar de hoeren gaat. Ons huwelijk was verder goed. Twee (puber)zoons. Niemand weet dit nog, en dat valt me zwaar. Hij is totaal ongeveer 25x geweest. En dan nog 3 a 4x zoveel keer om te 'kijken' in die hoeren straat. Om de kick vd spanning.

Vroeger riep ik van: 'Als mijn vriend/man ooit vreemd zou gaan, dan schop ik hem er uit!

Geen twijfel mogelijk. 'Zoiets PIK je toch zeker niet?'

Maar nu, in de situatie, een situatie die ik nooit aan heb zien komen, voelt alles anders.

Niet meer duidelijk, maar vol twijfels en pijn. Hoe kan het dat ik dit nooit gemerkt heb? Waren er dan geen enkele signalen? Wat zegt dat over mij? Heb ik dan zo'n plank voor mijn kop? Of is hij zo'n briljant leugenaar? Was alles een leugen? Ook die mooie, liefdevolle intieme momenten? Ik kijk naar de scherven van mijn huwelijk en weet niet of ik dit nog kan lijmen. We kunnen 'door', maar kan ik hem ooit nog vertrouwen?

Ik word heen en weer geslingerd tussen woede, machteloosheid en verdriet. Alles waar ik in geloofde is onzeker geworden.

Ik hoop hier mensen te 'spreken ' die ook ooit bedrogen zijn. Ik ben benieuwd hoe die het hebben aangepakt. Ik wil nu -voorlopig- 'door'. Alles staat in de 'pauze-stand'. Hij woont hier in huis, slaapt apart. Als de emotionele rollercoaster wat vaart vermindert, het stof wat optrekt, dan hoop ik dat ik zie (voel? ) hoe de toekomst er uit ziet.

Hij gaat binnenkort hulp krijgen bij Rodersana, (ambulant, gesprekken,) om zijn seksverslaving aan te pakken. Ik heb nu 3x een gesprek gehad met mijn huisarts om even te kunnen ventileren.

Alle mensen die ik ken, staan of te ver weg van me, of te dichtbij, om dit tegen te kunnen vertellen.

De jongens mogen dit niet te weten komen; hoe erg ik dit ook vind, hij is een geweldige vader voor ze en dat beeld wil ik ze niet ontnemen.

Ben nu aan het zoeken naar een 'luisterend oor' in de hulpverlening.

Een gespreksgroep v lotgenoten ofzo. Partners van seksverslaafden. Partners van 'cheaters'. Zoiets. Maar ben nog niets tegengekomen. (Niet iets zonder een bepaalde religie.)

Want ik vraag me af hoe je omgaat met deze wisselende buien. Het ene moment zie ik geen enkele mogelijkheid meer, het volgende moment voel ik nog steeds die band, die liefde, (ookal haat ik hem tegelijkertijd).

Vraag me af of het mogelijk is om dat vertrouwen terug te krijgen.

En of jou dat dus gelukt is. Of niet. En hoe dat ging.
quote:Youk79 schreef op 12 juni 2016 @ 18:34:

Als ik toch eens echt kon leven naar mijn onderschrift Maar dat is niet mijn sterkste kant.

Ik wil je vanalles schrijven maar het lukt nu niet. Het is min of meer wat Iris zegt. Hoe meer ik lees hoe meer ik denk dat het hele gedoe met die hoeren niets met seks te maken heeft. En ook niet met jou. Het is zijn innerlijke pijn die hij probeert weg te krijgen. Dat maakt het niet makkelijker misschien, wel anders.

Hoeren worden gebruikt voor seks. Piemel in hand, mond of vagina = seks.

Dat heeft álles met seks te maken.

De enige seks die volgens mij soms niet met seks te maken heeft is verkrachting. Dat is soms macht en vernedering.

Lijkt mij geen vooruitgang hoor. Dat Zeeman macht en vernedering zoekt om zijn frustraties af te reageren ipv seks.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Dat ben ik niet met je eens. Het kan bijvoorbeeld ontsnappen aan de sleur van alledag betekenen of stil verzet tegen het feit dat je vast zit in een saaie baan en een saaie vrouw of het stilletjes straffen van je dominante vrouw door seks met een ander te hebben of een hang naar de zelfkant van de maatschappij of de spanning van iets doen wat taboe is enz.
Dat ben ik ook niet met je eens Feow.

Seks kan een middel zijn om onderliggende problemen of kwesties te kunnen handelen.

Dan is de seks niet waar het wezenlijk om draait, maar slechts het middel dat gebruikt wordt.

Een slecht en ongezond middel, dat zou je ervan kunnen zeggen, maar het gaat vaak om complexe onderliggende zaken die -om uiteenlopende redenen- op deze manier verlicht of ontladen kunnen worden.
quote:iris1969 schreef op 13 juni 2016 @ 18:58:

Dat ben ik niet met je eens. Het kan bijvoorbeeld ontsnappen aan de sleur van alledag betekenen of stil verzet tegen het feit dat je vast zit in een saaie baan en een saaie vrouw of het stilletjes straffen van je dominante vrouw door seks met een ander te hebben of een hang naar de zelfkant van de maatschappij of de spanning van iets doen wat taboe is enz.Door middel van datwatnietbenoemdmagworden. Seks dus.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
quote:feow schreef op 13 juni 2016 @ 18:20:

[...]

Hoeren worden gebruikt voor seks. Piemel in hand, mond of vagina = seks.

Dat heeft álles met seks te maken.

De enige seks die volgens mij soms niet met seks te maken heeft is verkrachting. Dat is soms macht en vernedering.

Lijkt mij geen vooruitgang hoor. Dat Zeeman macht en vernedering zoekt om zijn frustraties af te reageren ipv seks.

Zo bedoel ik het niet helemaal. De actie zelf is wel seks, maar hij doet het niet uit hang naar seks. Zeeland schrijft zelfs dat hij hem vaak niet genoeg overeind kreeg voor het echte werk.

Hij doet het volgens mij zoals ik al zei om zijn pijn te verlichten. Het trekt hem omdat het slecht is, en erg. En vast ook omdat het toch een ontlading geeft.

Het had denk ik evengoed gokken kunnen worden. Was op andere punten erg geweest.

Punt dat ik wilde maken is dat Zeeland zelf het erg op de seksbeleving met haar betrekt (wat ik volstrekt logisch vind) maar ik denk dat het daar voor hem niets mee te maken heeft.
Het is zoals het is
quote:feow schreef op 13 juni 2016 @ 19:18:

[...]

Door middel van datwatnietbenoemdmagworden. Seks dus.Nee dat is slechts het middel. Het had ook gokken, drugs of alcohol kunnen zijn.
quote:iris1969 schreef op 13 juni 2016 @ 20:47:

[...]

Nee dat is slechts het middel. Het had ook gokken, drugs of alcohol kunnen zijn.ik denk het niet, want dan was het wel gokken, drugs of alcohol geweest. Hij vindt seks blijkbaar lekkerder dan drugs, alcohol of gokken.
andersom klopt ook niet namelijk, een alcoholist had niet "net zo goed" een hoerenloper kunnen zijn. Er zijn alcoholisten die namelijk moeite hebben met exploitatie van mensen
quote:S-Meds schreef op 13 juni 2016 @ 22:20:

andersom klopt ook niet namelijk, een alcoholist had niet "net zo goed" een hoerenloper kunnen zijn. Er zijn alcoholisten die namelijk moeite hebben met exploitatie van mensen

Niet als dat een manier is om het middel te verkrijgen.

Maar inderdaad: Waarom sex?

Ik vind sowieso dat Zeeman toch ook volwassen is en een bepaalde verantwoordelijkheid heeft.

Dat helen en dat kleine gekwetste kind, tja.. Ik vind dat toch moeilijk.

Gelukkig ben ik geen partij in dezen maar ik vond toch een kleine kanttekening op zijn plaats of zo.
quote:S-Meds schreef op 13 juni 2016 @ 22:19:

[...]

ik denk het niet, want dan was het wel gokken, drugs of alcohol geweest. Hij vindt seks blijkbaar lekkerder dan drugs, alcohol of gokken.

Het is wat je het meeste trekt, maar het is nog steeds een middel om een ander doel te bereiken, namelijk in zijn geval coping of escapisme.

Het is geen seks om de seks.
quote:iris1969 schreef op 13 juni 2016 @ 22:51:

[...]

Het is wat je het meeste trekt, maar het is nog steeds een middel om een ander doel te bereiken, namelijk in zijn geval coping of escapisme.

Het is geen seks om de seks.Dat geldt toch voor zo goed als iedereen die "slechte" dingen doet. Dat ontslaat je toch niet van verantwoordelijkheid?
quote:iris1969 schreef op 13 juni 2016 @ 22:51:

[...]

Het is geen seks om de seks.alles is coping, wat je nu zit te eten achter je pc, hoe je omgaat met je buren etc. een volwassen mens kan kiezen hoe hij copet. Je gaat hardlopen of naar de hoeren. wat lijkt je beter
Als je het hebt over de mogelijke 'drive' om het te kunnen plaatsen/begrijpen, is dat wat anders dan iemand ontslaan van zijn verantwoordelijkheid. Denk ik.

Het is belangrijk om te begrijpen, voor mij, zodat ik net beter kan plaatsen.

Het is belangrijk om te begrijpen, voor hem, zodat hij er grip op kan krijgen.

Maar het wil niet zeggen dat het 'dus' oké is.
quote:Zeeland1970 schreef op 14 juni 2016 @ 07:05:

Als je het hebt over de mogelijke 'drive' om het te kunnen plaatsen/begrijpen, is dat wat anders dan iemand ontslaan van zijn verantwoordelijkheid. Denk ik.

Het is belangrijk om te begrijpen, voor mij, zodat ik net beter kan plaatsen.

Het is belangrijk om te begrijpen, voor hem, zodat hij er grip op kan krijgen.

Maar het wil niet zeggen dat het 'dus' oké is.

Er valt alleen niet zo heel veel te begrijpen. Verklaringen voor gedrag zijn meestal achteraf verzonnen. Ze klinken logisch, maar het is maar de vraag of ze waar zijn. Ze geven een vals gevoel van veiligheid : het idee dat het ongewenste gedrag verdwijnt als je de oorzaken aanpakt.

Terwijl de oorzaak soms gewoon de gelegenheid is. Iemand doet dingen omdat het kan en omdat hij of zij denkt dat het zonder gevolgen blijft, of überhaupt niet nadenkt over de gevolgen.

Nu vraag jij je af waarom hij niet aan jou dacht. Waarom hij het deed als hij zich achteraf vies voelde. Hij gaat nadenken, voelt zich rot en legt het verband. Jij hebt nooit iets gemerkt omdat er niets was. In ieder geval niets groots.

Die man werd gewoon geil, en dacht niet meer na tot na het hoogtepunt. Dan was de spanning er af en ging hij weer nadenken. Om zichzelf in slaap te sussen met de gedachte dat hij jou eigenlijk geen pijn deed omdat jij er niets van wist. Bovendien was hij zo thuis ook veel vrolijker en gezelliger. Eigenlijk was het dus ook wel beter zo. Misschien bedacht hij ook nog dat dit de laatste keer zou zijn. Tot hij weer geil werd.

Echt, ik geloof niet in al te diepgaande verklaringen.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
quote:BWitched schreef op 14 juni 2016 @ 08:25:

[...]

Er valt alleen niet zo heel veel te begrijpen. Verklaringen voor gedrag zijn meestal achteraf verzonnen. Ze klinken logisch, maar het is maar de vraag of ze waar zijn. Ze geven een vals gevoel van veiligheid : het idee dat het ongewenste gedrag verdwijnt als je de oorzaken aanpakt.

Terwijl de oorzaak soms gewoon de gelegenheid is. Iemand doet dingen omdat het kan en omdat hij of zij denkt dat het zonder gevolgen blijft, of überhaupt niet nadenkt over de gevolgen.

Nu vraag jij je af waarom hij niet aan jou dacht. Waarom hij het deed als hij zich achteraf vies voelde. Hij gaat nadenken, voelt zich rot en legt het verband. Jij hebt nooit iets gemerkt omdat er niets was. In ieder geval niets groots.

Die man werd gewoon geil, en dacht niet meer na tot na het hoogtepunt. Dan was de spanning er af en ging hij weer nadenken. Om zichzelf in slaap te sussen met de gedachte dat hij jou eigenlijk geen pijn deed omdat jij er niets van wist. Bovendien was hij zo thuis ook veel vrolijker en gezelliger. Eigenlijk was het dus ook wel beter zo. Misschien bedacht hij ook nog dat dit de laatste keer zou zijn. Tot hij weer geil werd.

Vraag een alcoholist waarom hij of zij de hele dag door alcohol moet drinken en je krijgt als antwoord, dat die persoon niet anders kan, anders heeft hij/zij geen leven. Hetzelfde geldt voor gokverslaafden, drugsverslaafden, sigarettenverslaafden en ws ook voor sexverslaafden. Zelden zul je als antwoord krijgen, dat zij er gewoon trek in hebben en dat de omgeving er toch geen last van heeft en dat het thuis een stuk leuker is, als er toegegeven wordt aan de behoefte.

Te zeggen dat er geen diepgaande verklaringen zijn voor verslavingen, vind ik te kort door de bocht. Er zijn behandelingen, pleisters, pillen en klinieken om deze verslavingen de baas te kunnen worden.

Begrip van de omgeving voor de verslaving helpt niet bij het bestrijden ervan, het zal het ongewenste gedrag van de verslaafde wellicht zelfs legitiem maken. Een verslaving is voor niet-verslaafden niet/nooit te begrijpen.
quote:Nomos schreef op 14 juni 2016 @ 11:40:

[...]

Vraag een alcoholist waarom hij of zij de hele dag door alcohol moet drinken en je krijgt als antwoord, dat die persoon niet anders kan, anders heeft hij/zij geen leven. Hetzelfde geldt voor gokverslaafden, drugsverslaafden, sigarettenverslaafden en ws ook voor sexverslaafden. Zelden zul je als antwoord krijgen, dat zij er gewoon trek in hebben en dat de omgeving er toch geen last van heeft en dat het thuis een stuk leuker is, als er toegegeven wordt aan de behoefte.

Op basis van wat ik hier lees van TO geloof ik niets van die seksverslaving.

Te zeggen dat er geen diepgaande verklaringen zijn voor verslavingen, vind ik te kort door de bocht. Er zijn behandelingen, pleisters, pillen en klinieken om deze verslavingen de baas te kunnen worden.

Ik geloof niet zo in die verslaving van die man. Maar goed, stel dat daar wel sprake van is, dan vraag ik me nog steeds af of dat een oorzaak heeft in het huwelijk van TO, zoals man beweert. Je hoeft geen diepgaande oorzaak te weten om een verslaving te behandelen, hooguit de triggers en de opbouw tot het gedrag.

Begrip van de omgeving voor de verslaving helpt niet bij het bestrijden ervan, het zal het ongewenste gedrag van de verslaafde wellicht zelfs legitiem maken. Een verslaving is voor niet-verslaafden niet/nooit te begrijpen.

Ook als er geen sprake is van verslaving heb je weinig aan het begrijpen van het gedrag.

Overigens geldt ook voor verslavingen dat die gefaciliteerd worden door het feit dat de verslaafde ermee weg komt. Verslaafden willen vaak pas afkicken als ze meer last dan plezier hebben van hun verslaving.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
quote:Ieleen schreef op 13 juni 2016 @ 23:02:

[...]

Dat geldt toch voor zo goed als iedereen die "slechte" dingen doet. Dat ontslaat je toch niet van verantwoordelijkheid?Tuurlijk niet.
quote:S-Meds schreef op 13 juni 2016 @ 23:17:

[...]

alles is coping, wat je nu zit te eten achter je pc, hoe je omgaat met je buren etc. een volwassen mens kan kiezen hoe hij copet. Je gaat hardlopen of naar de hoeren. wat lijkt je beterHet is slechte coping, maar dat maakt het niet minder een coping mechanisme in mijn ogen.
quote:BWitched schreef op 14 juni 2016 @ 11:53:

[...]

Ook als er geen sprake is van verslaving heb je weinig aan het begrijpen van het gedrag.

Overigens geldt ook voor verslavingen dat die gefaciliteerd worden door het feit dat de verslaafde ermee weg komt. Verslaafden willen vaak pas afkicken als ze meer last dan plezier hebben van hun verslaving.Ik weet niet of dit een seksverslaving is, maar ik denk wel dat dit voor hem een manier is om met stress om te kunnen gaan.
quote:BWitched schreef op 14 juni 2016 @ 08:25:

[...]

Zó mee eens! Ik werk zelf met mensen (maatschappelijk werk), dus ik 'zit' wel in het 'praatgebied', maar vaak maken mensen het onnodig veel moeilijker door echt overal een andere verklaring voor te willen zien.

Voor de gedragingen van zichzelf,maar vooral voor die van een ander/voor wat een ander ze heeft aangedaan.

dit denk ik dus al pagina's lang,maar heb het nog niet zo goed kunnen omschrijven.

Ik heb ook het idee dat Zeeland zich hierin verliest/wil verliezen, omdat de waarheid vaak veel simpeler, en daardoor ook veel pijnlijker is. Als je die dan 'moet' erkennen, betekent dit vaak ook dat er een beslissing genomen moet worden/ je een beslissing wíl nemen.

En natuurlijk is dat moeilijk, dus blijven veel mensen (zo ook Zeeland) maar blijven hangen in het praten, analyseren , verslavingen zoeken/benoemen, valkuilen in zijn gedrag, valkuilen in eigen gedrag, etc etc.

Waarmee het alleen maar een langgerekt en (nog) pijnlijker verhaal word op den duur.

Vaker zijn zaken 'gewoon' zoals ze zijn, en niet veel moeilijker of diepgaander dan we denken/willen denken.

Bepaald gedrag is vaak echt geen verslaving, maar het klinkt beter.

Bepaald gedrag is vaak geen diepgaand trauma uit de jeugd, maar het klinkt beter.

Vaak doen mensen 'gewoon' dingen omdat ze het kunnen doen/denken niet betrapt te worden/onbetrouwbaar zijn in sommige aspecten/egoistisch zijn/eigen wensen voorop stellen.
Ik begrijp je twijfels, Bwitched, dan blijft het vreemd dat de man van Zeeland in therapie is voor een sexverslaving. Mocht er sprake zijn van een verslaving, dan zie je dat deze er al was voor hij een relatie kreeg met Zeeland, waarmee samenhang met de kwaliteit van de relatie Zeeland en man er mogelijk niet is.

En verder heb je gelijk, in alle situaties geldt voor mensen, dat zij alleen maar gaan handelen als het lijden te groot wordt.
Ik ben het zeker met je eens dat analyseren op een bepaald moment moet stoppen Glitglam. Dan is het wat het is, wat de reden ook is en moet je tot aktie komen: weggaan of blijven en vergeten en vergeven.
quote:Nomos schreef op 14 juni 2016 @ 12:05:

Ik begrijp je twijfels, Bwitched, dan blijft het vreemd dat de man van Zeeland in therapie is voor een sexverslaving. Mocht er sprake zijn van een verslaving, dan zie je dat deze er al was voor hij een relatie kreeg met Zeeland, waarmee samenhang met de kwaliteit van de relatie Zeeland en man er mogelijk niet is.

En verder heb je gelijk, in alle situaties geldt voor mensen, dat zij alleen maar gaan handelen als het lijden te groot wordt.Hij deed dit al vanaf zijn 19e, dus lang voor de relatie met TO, wat mij doet concluderen dat het niets met het gedrag van TO te maken heeft en alles met zijn stresshanteringsmethodes. Of het een seksverslaving is denk ik niet. Het had ook iets anders kunnen zijn.
Feit is dat hij ervoor kiest dit te doen en waarschijnlijk (zo nu en dan) te blijven doen, dat zijn de feiten. En hoe groter TO zijn gevoelens/motieven maakt, hoe meer zij erin zoekt en graaft, hoe makkelijker dit natuurlijk voor haar is. Een verslaving/zware jeugd/etc is blijkbaar makkelijker te accepteren dan dat je man 'gewoon' een hoerenloper is. Dat geeft nog een soort 'toekomstperspectief'; met genoeg analyseren/therapie houdt het misschien wel op. Of niet. En TO heeft voor zichzelf al besloten dat zij bij hem blijft, weggaan is absoluut geen optie. Daarom moet er ook van alles bij worden gesleept, waardoor zij voor zichzelf en de kinderen kant verantwoorden dat zij bij hem blijft. Toch is dit ook een rol waar TO zelf voor kiest en waar zij ook verantwoordelijk voor is. Dat moet iedereen ook voor zich weten natuurlijk.
quote:BWitched schreef op 14 juni 2016 @ 11:53:

[...]

Overigens geldt ook voor verslavingen dat die gefaciliteerd worden door het feit dat de verslaafde ermee weg komt. Verslaafden willen vaak pas afkicken als ze meer last dan plezier hebben van hun verslaving.bovendien is het zo dat hoe langer de verslaving duurt hoe moeilijk het is om er vanaf te komen. Er zijn niet zoveel "geslaagde" ex-verslaafden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven