Vies vriendje?

14-04-2020 01:55 143 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi lezers,

Ik zit in dubio. Ik ben sinds kort ‘samenwonend’ met mijn vriend. Doordat we samenwonen leer je elkaar toch iets beter kennen dan anders. Je leert elkaars gewoontes, normen en waarden, etc. Nu ben ik er dus achter gekomen dat m’n vriend soms wat vage gewoontes heeft, die ik niet heel fris vind. Ik ben sowieso al iemand die van een schone omgeving houdt en een klein beetje smetvrees heeft (ik douche iedere dag, poets soms 4 keer per dag m’n tanden, zorg ervoor dat de douche en de wc elke dag worden schoon gemaakt, dus ik kan overdrijven). Mijn vriend vind het bijvoorbeeld normaal om kaas met de korst te eten, dus hij haalt de zijkant van de kaas er niet af, puur omdat hij er te lui voor is. Zodra de douche overloopt, door een verstopping in het putje, douched hij er gewoon doorheen. Ik moet het putje hierna met vloeibare ontstopper bewerken, weer omdat hij hier te lui voor is. Drinkt uit een vol pak, draagt sokken en onderbroeken meerdere dagen, gooit de haarborstel in hetzelfde bakje als de tandenborstels, eet verbrand (echt verbrand, helemaal zwart!!!) vlees, zelfs nadat ik heb gezegd dat het niet goed is, stofzuigt nooit, dus er zit altijd iets aan m’n voeten als ik m’n bed uit stap. Noem maar op. Ik vind het zelf heel onsmakelijk en word ook een beetje gestoord. Ik voel me fysiek niet meer aangetrokken en ben echt vies van hem geworden, aanrakingen zijn niet meer fijn etc. Als ik er mee wil stoppen, lukt me dat toch nooit. Ik vind het te moeilijk en vind hem daarvoor ook te leuk..

Wie helpt me uit de brand?
Ik heb er al met hem over gepraat, maar hij vind het ‘niet zo’n big deal en er zijn genoeg andere gasten die veel viezer zijn.’
Weet hij ook dat je het echt afstotelijk vind?
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
-Shifty- schreef:
14-04-2020 08:53
Dus de oplossing is dat jij minder smetvrezerig wordt of hij meer. Hoe ga je bepalen wie er moet veranderen?
Precies dit. Hij ergert er zich niet aan over de vloer, dan ga je toch gewoon zelf stofzuigen? Waarom moet hij aanpassen aan jouw maatstaven? Elke dag de wc schoonmaken, omg ik moet er niet aan denken.
Letsgetlosttonight schreef:
14-04-2020 09:10
Precies dit. Hij ergert er zich niet aan over de vloer, dan ga je toch gewoon zelf stofzuigen? Waarom moet hij aanpassen aan jouw maatstaven? Elke dag de wc schoonmaken, omg ik moet er niet aan denken.
Je kan toch rekening houden met elkaar?

Mijn vriend is bangiger dan ik voor inbraken, dus die ruimt altijd alle laptops goed op als we weg gaan. Ik zie er de logica niet van in/vind het stug dat iemand bij ons door de ramen gaat koekeloeren maar voor hem is dat belangrijk. Dus ga ik er in mee en doe ik het ook omdat het voor hem belangrijk is. Kleine moeite hoor, niet iets dat tegen mijn principes of waarden ingaat.

Wbt schoonmaken, zo raar is het niet om het smerig te vinden dat iemand nooit stofzuigt. Daar kun je gewoon afspraken over maken? En wellicht dat degene die het belangrijker vind dan meer doet.

"Ik vind dit niet belangrijk, dus het is alleen jouw probleem" vind ik een nogal kinderachtige manier van samenwonen. Zou me tegenvallen als mijn vriend zo reageert op een gesprek over hygiëne in de woning die we delen.

(Verder vind ik pakken of flessen aan je mond zetten asociaal als je die deelt. Soit, je kust mekaar ook, maar het is niet goed voor het sap/melk in het pak. Gaan daar die mondbacterien lekker in verder groeien. Bah, bah, bah.)
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Ik weet niet hoor maar als het doucheputje dusdanig verstopt zit dat er ontstopper aan te pas moet komen dan is dat putje toch al een hele tijd niet schoongemaakt? Tot zover jouw smetvrees dan. En als je je ergert aan kruimels als je uit je bed stapt dan pak je zelf de stofzuiger toch?
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alles wat je opschrijft zou voor mij ook een dikke no-go zijn.
Sommige reacties verbazen me echt. Hoe kan het nou dat je ook maar 1 van deze dingen wel door de beugel vindt kunnen :pukey:

(Hier trouwens ook elke dag even een doek door de badkamer en over de wc's, vind ik niet meer dan normaal eigenlijk en totaal niet overdreven).
hallohoihey567 schreef:
14-04-2020 08:57
Omdenken: minder voedsel verspilling als hij de kaas randjes en verbrand vlees op eet, super!

Klusjes zijn aan jullie samen om te verdelen, je kan gewoon aan hem vragen om te ontstoppen en/of te stofzuigen of deze klusjes zelf op je nemen en bespreken dat hij andere klusjes doet (zoals het vuil naar buiten brengen, dat vind je vast niet fijn).

Drinken uit een vol pak, tja ik zie het probleem niet maar hier kan je ook afspraken over maken toch?

En dan hou je over: draagt sokken en onderbroeken meerdere dagen. Ik doe dat ook soms eigenlijk, helemaal nu ik alleen woon in lockdown. Leg aan hem uit hoe je je voel, leg aan het begin desnoods schone kleding klaar, vraag hem om te douchen voor de seks.

En denk ook maar weer: voordat je dit allemaal wist heb je hem al 100 keer aangeraakt en daar heb je niets van opgelopen. Als de tranen daarvan in je ogen springen wordt het misschien tijd voor hulp met je smetvrees.
O_O
Ik deel mijn leven graag met een volwassen partner, ik heb al genoeg kinderen.
-jolijn- schreef:
14-04-2020 08:43
Sommige zaken zijn een kwestie van afspraken (schoon ondergoed, putje leeghalen, 2x per dag tandenpoetsen, 1x per week stofzuigen in de slaapkamer)

Maar is dat nou aantrekkelijk, een man met wie je moet afspreken dat hij elke dag een schone onderbroek aantrekt en zijn tanden poetst? Ik ben geen vrouw, maar daar zou ik wel zo vreselijk van opdrogen.
haarklover schreef:
14-04-2020 08:51
Vieze mensen hebben nooit een probleem met mensen die schoon zijn (en alles op tijd schoonmaken), waarom hebben schone mensen dan wel een probleem met vieze mensen?

Nou, wat denk je?
Als jullie beide werken zou ik wel afspraken maken over het huishouden. Je woont samen, dus je ruimt samen op en zoekt een middenweg in jullie gewoontes.
Ga bijv. na het eten of op een vrije dag beginnen schoonmaken en zeg kun jij even stofzuigen des te sneller zijn we klaar “je woont hier immers ook”
Of spreek af dat hij voortaan de ramen lapt, prullenbakken leegt, En ga zo maar door.

Uit pakken drinken vind ik ook niet fris, als hij echt niet veranderd zou ik voor mijzelf lekker blikjes en kleine pakjes drinken gaan halen.
Wat ik denk is dat je teveel probeert uit te leggen.
Hij wil het nut niet zien omdat dat betekent dat hij moet veranderen.

Verander dan direct zijn gedrag - hoe erg is het als hij iets doet maar niet snapt waarom?
Dan leert-ie maar een kunstje.

Het is toch corona tijd?
Doe eens iets geks, maak samen het huis schoon.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
SteunEndeToeverlaet schreef:
14-04-2020 10:47
Wat ik denk is dat je teveel probeert uit te leggen.
Hij wil het nut niet zien omdat dat betekent dat hij moet veranderen.

Verander dan direct zijn gedrag - hoe erg is het als hij iets doet maar niet snapt waarom?
Dan leert-ie maar een kunstje.

Het is toch corona tijd?
Doe eens iets geks, maak samen het huis schoon.
Als iemand niet wil schoonmaken (omdat die het niet nodig vindt), dan doet die dat niet. Dat kan je echt niet zo makkelijk veranderen. Je kan afspraken maken maar als hij het niet nodig vindt om te stofzuigen en jij (to) wel, dan moet jij het doen.
neem een automatische robotstofzuiger en er gaan voortaan alleen nog kinder-drinkpakjes in de koelkast, koop parfum voor hem... daar zit alcohol in en wie weet helpt het ontsmetten :hihi:
als je daarna nog steeds een afkeer hebt dan zou ik toch de vent vervangen
Lorem Ipsum
turquasi schreef:
14-04-2020 10:54
neem een automatische robotstofzuiger en er gaan voortaan alleen nog kinder-drinkpakjes in de koelkast, koop parfum voor hem... daar zit alcohol in en wie weet helpt het ontsmetten :hihi:
als je daarna nog steeds een afkeer hebt dan zou ik toch de vent vervangen
Ik vind kinder-drinkpakjes vanuit milieu-oogpunt een minder goed idee. Ik zou siroop kopen, dat drink je ook niet zomaar uit de fles.
klopt... tenzij ze het grote pak toch steeds weggooit anders ?
maar siroop is een topidee wolkenwitje!
Lorem Ipsum
En voor het samenwonen is dit je nooit opgevallen? Nooit bij elkaar gelogeerd of op vakantie geweest?
Voor veel dingen is een oplossing: snij zelf alvast de korst van de kaas als je het gekocht hebt. Neem je eigen tandenborstelbakje en je eigen borstel. Koop een robotstofzuiger. Bewaar een leeg pak melk en vul dat met bijv. water en zout, laat hij t (hopelijk) voortaan wel uit zn hoofd om uit een pak te drinken.
En die onderbroek en sokken? Dat moet gewoon een harde eis worden.
Doucht hij wel iedere dag?
ik geef mn bek ook maar een douw
Letsgetlosttonight schreef:
14-04-2020 10:50
Als iemand niet wil schoonmaken (omdat die het niet nodig vindt), dan doet die dat niet. Dat kan je echt niet zo makkelijk veranderen. Je kan afspraken maken maar als hij het niet nodig vindt om te stofzuigen en jij (to) wel, dan moet jij het doen.
Je moet ook geen 'afspraken maken'.
Maar iemands gedrag kun je prima een beetje bijsturen.

Ik 'snap' ook niet waarom ik geen 130 mag rijden op een lege snelweg. Maar als ik een dikke boete krijg hoef ik het ook niet te snappen om mijn gedrag aan te passen.

Het moet alleen concreet zijn. Je kunt er niet alles bijhalen en roepen 'je bent vies en oh ja dit en dat ook nog'. Dat verandert niks.

Maak bijvoorbeeld een punt van die haarborstel. Als hij het niet snapt, nou dan maar niet. Je wílt het gewoon niet, en het maakt niet uit of hij het snapt, leg die haarborstel dáár in plaats van dáár. Ik vind het vies en als dat niet voldoende uitleg is, jammer dan. Niet in dat potje <scheldwoord>.
Dat is één heel kleine wijziging en dat lukt prima.
De kunst is: Je moet de kracht en de wijsheid hebben om niet door te pakken naar het doucheputje, het verbrande vlees en de onderbroeken. Dus niet 'één succes smaakt naar meer', maar één verandering per keer.
Als het ruzie wordt blijf je bij die stomme haarborstel: Nee, ik wil je niet veranderen, ik wil alleen maar dat je die haarborstel dáár neerlegt!

Dat is een associatie die hij de volgende keer dat hij zijn haar borstelt écht nog wel weet.
Ik weet wel dat iedereen hier denkt 'oh maar je kunt alleen veranderen als je het zelf wilt'. Da's mooi, maar om op die boete terug te komen: Ik wil zo graag geen boete dat ik zelf langzamer wil rijden. Ik wil het zelf omdat de negatieve consequentie mij te duur is. Niet alle motivatie hoeft van binnen te komen!
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
En je kan ook uit liefde je gewoontes aanpassen. Denken: als hij/zij dat heel graag wil, waarom zou ik het dan niet doen?
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik vind het te moeilijk en vind hem daarvoor ook te leuk

Dan maar de gifbeker de komende 60 jaar elke dag leegdrinken. Zit helaas niks anders op
Lady*Voldemort schreef:
14-04-2020 08:58
Ik vind het (op die onderbroek na) nogal meevallen allemaal met de viezigheid.
Ik ook.
But if you hurt what's mine. I'll sure as hell retaliate.
Zodra ik het niet meer fijn vind als mijn partner me aanraakt en hier een gevoel van walging bij komt kijken dan is het voor mij meestal een teken dat het wel zo'n beetje klaar is. Plus je zou elkaar tegemoet moet komen in een relatie en het klinkt niet alsof hij dat wilt. Ik zou erover praten en duidelijk aangeven dat jij hierdoor over de hele relatie twijfelt. Als hij het dan nog steeds niet serieus wilt nemen is dat wel duidelijk toch.
clementien schreef:
14-04-2020 11:56
Ik ook.
Nou... Die haarborstel bij de tandenborstel vind ik ook niet echt jammie
Bedankt voor de vele reacties!

Ik heb meerdere vragen voorbij zien komen:
- Nooit samen op vakantie geweest?
Nee zijn nooit samen op vakantie geweest, ik ga liever met vrienden.
- Nooit samen geslapen?
Ja dat wel, maar dat was nog bij zijn ouders, en daar gedroeg hij zich wel normaal.
- Heb je al gezegd dat je hierdoor twijfelt?
Ja heb ik gedaan, en goed ook. Hebben we regelmatig ruzie over, want als ik dan zeg dat ik dingen vies vind en onaantrekkelijk voelt hij zich aangevallen en doet hij gemeen richting mij (nonchalant, uitmaken voor gemene dingen, alsof het hem allemaal niks boeit, als we naar z’n ouders gaan: ‘zo’n iemand wil ik niet mee’, etc). Vervolgens is hij afgekoeld en komt hij tot de realisatie dat hij iets moet veranderen, vaak gebeurt dat dan 1/2 dagen en vervolgens niet weer en blijf ik er wat van zeggen.

Xx
aangevallen voelen en dan gemeen gaan doen vindt ik al net zo'n rode vlag als slechte hygiene....

daar zou ik heel letterlijk mijn handen van aftrekken
Lorem Ipsum
Sorry maar ik vind dit echt vrij ranzig. Mijn vriend kan ook overdrijven in alles netjes en schoon maken, maar ik vind het zelf ook wel prettig als er gewoon 2 keer per week wordt gestofzuigd en de wasbakken/doucheputjes schoon zijn. En uit een pak drinken vind ik gewoon geen fatsoen.

Sokken en onderbroeken meerdere dagen dragen: waarom? Heeft hij een tekort aan onderbroeken ofzo dat hij denkt dat hij er langer mee vooruit moet? Kun je geen nieuw pak onderbroeken voor m kopen? ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven