Vies vriendje?
dinsdag 14 april 2020 om 01:55
Hi lezers,
Ik zit in dubio. Ik ben sinds kort ‘samenwonend’ met mijn vriend. Doordat we samenwonen leer je elkaar toch iets beter kennen dan anders. Je leert elkaars gewoontes, normen en waarden, etc. Nu ben ik er dus achter gekomen dat m’n vriend soms wat vage gewoontes heeft, die ik niet heel fris vind. Ik ben sowieso al iemand die van een schone omgeving houdt en een klein beetje smetvrees heeft (ik douche iedere dag, poets soms 4 keer per dag m’n tanden, zorg ervoor dat de douche en de wc elke dag worden schoon gemaakt, dus ik kan overdrijven). Mijn vriend vind het bijvoorbeeld normaal om kaas met de korst te eten, dus hij haalt de zijkant van de kaas er niet af, puur omdat hij er te lui voor is. Zodra de douche overloopt, door een verstopping in het putje, douched hij er gewoon doorheen. Ik moet het putje hierna met vloeibare ontstopper bewerken, weer omdat hij hier te lui voor is. Drinkt uit een vol pak, draagt sokken en onderbroeken meerdere dagen, gooit de haarborstel in hetzelfde bakje als de tandenborstels, eet verbrand (echt verbrand, helemaal zwart!!!) vlees, zelfs nadat ik heb gezegd dat het niet goed is, stofzuigt nooit, dus er zit altijd iets aan m’n voeten als ik m’n bed uit stap. Noem maar op. Ik vind het zelf heel onsmakelijk en word ook een beetje gestoord. Ik voel me fysiek niet meer aangetrokken en ben echt vies van hem geworden, aanrakingen zijn niet meer fijn etc. Als ik er mee wil stoppen, lukt me dat toch nooit. Ik vind het te moeilijk en vind hem daarvoor ook te leuk..
Wie helpt me uit de brand?
Ik heb er al met hem over gepraat, maar hij vind het ‘niet zo’n big deal en er zijn genoeg andere gasten die veel viezer zijn.’
Ik zit in dubio. Ik ben sinds kort ‘samenwonend’ met mijn vriend. Doordat we samenwonen leer je elkaar toch iets beter kennen dan anders. Je leert elkaars gewoontes, normen en waarden, etc. Nu ben ik er dus achter gekomen dat m’n vriend soms wat vage gewoontes heeft, die ik niet heel fris vind. Ik ben sowieso al iemand die van een schone omgeving houdt en een klein beetje smetvrees heeft (ik douche iedere dag, poets soms 4 keer per dag m’n tanden, zorg ervoor dat de douche en de wc elke dag worden schoon gemaakt, dus ik kan overdrijven). Mijn vriend vind het bijvoorbeeld normaal om kaas met de korst te eten, dus hij haalt de zijkant van de kaas er niet af, puur omdat hij er te lui voor is. Zodra de douche overloopt, door een verstopping in het putje, douched hij er gewoon doorheen. Ik moet het putje hierna met vloeibare ontstopper bewerken, weer omdat hij hier te lui voor is. Drinkt uit een vol pak, draagt sokken en onderbroeken meerdere dagen, gooit de haarborstel in hetzelfde bakje als de tandenborstels, eet verbrand (echt verbrand, helemaal zwart!!!) vlees, zelfs nadat ik heb gezegd dat het niet goed is, stofzuigt nooit, dus er zit altijd iets aan m’n voeten als ik m’n bed uit stap. Noem maar op. Ik vind het zelf heel onsmakelijk en word ook een beetje gestoord. Ik voel me fysiek niet meer aangetrokken en ben echt vies van hem geworden, aanrakingen zijn niet meer fijn etc. Als ik er mee wil stoppen, lukt me dat toch nooit. Ik vind het te moeilijk en vind hem daarvoor ook te leuk..
Wie helpt me uit de brand?
Ik heb er al met hem over gepraat, maar hij vind het ‘niet zo’n big deal en er zijn genoeg andere gasten die veel viezer zijn.’
dinsdag 14 april 2020 om 13:28
Een persoon kun je niet veranderen, maar gedrag wel._Robin_ schreef: ↑14-04-2020 13:13Ja heb ik gedaan, en goed ook. Hebben we regelmatig ruzie over, want als ik dan zeg dat ik dingen vies vind en onaantrekkelijk voelt hij zich aangevallen en doet hij gemeen richting mij (nonchalant, uitmaken voor gemene dingen, alsof het hem allemaal niks boeit, als we naar z’n ouders gaan: ‘zo’n iemand wil ik niet mee’, etc). Vervolgens is hij afgekoeld en komt hij tot de realisatie dat hij iets moet veranderen, vaak gebeurt dat dan 1/2 dagen en vervolgens niet weer en blijf ik er wat van zeggen.
Het blijkt ook duidelijk dat hij het thuis wel kan.
Niet doen: Zeggen dat je het of hem onaantrekkelijk vindt. Dat is echt megadrama en recept voor ruzie. Natúúrlijk voelt hij zich aangevallen en reageert hij niet door de haarborstel op zijn plek te leggen.
Wel doen: stuur op gedrag. Nee ik vind je niet onaantrekkelijk, ik vind je gedrag niet onaantrekkelijk, ik wil dat je de haarborstel hier legt.
Dus gewoon lekker concreet. En blijven sturen. De haarborstel gaat lukken omdat het hem geen moeite kost.
Stofzuigen misschien niet. In elk geval niet als het vage afspraak is en zeker niet als jij het toch wel doet als hij het laat liggen.
Het moet duidelijk en concreet zijn.
'onaantrekkelijk' is vaag, persoonlijk en aanvallend en zeker niet concreet. 'Ik vind je woest aantrekkelijk en jij stofzuigt voor dinsdag- en vrijdagavond' is concreet.
Zoek ook eens op 'gedrag veranderen' op internet.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
dinsdag 14 april 2020 om 13:31
Ja hoor. Opvoedproject.SteunEndeToeverlaet schreef: ↑14-04-2020 13:28Een persoon kun je niet veranderen, maar gedrag wel.
Niet doen: Zeggen dat je het of hem onaantrekkelijk vindt. Dat is echt megadrama en recept voor ruzie. Natúúrlijk voelt hij zich aangevallen en reageert hij niet door de haarborstel op zijn plek te leggen.
Wel doen: stuur op gedrag. Nee ik vind je niet onaantrekkelijk, ik vind je gedrag niet onaantrekkelijk maar ik wil dat je de haarborstel hier legt.
Dus gewoon lekker concreet. En blijven sturen. De haarborstel gaat lukken omdat het hem geen moeite kost.
Stofzuigen misschien niet. In elk geval niet als het vage afspraak is en zeker niet als jij het toch wel doet als hij het laat liggen.
'onaantrekkelijk' is vaag, persoonlijk en aanvallend en zeker niet concreet. 'Ik vind je woest aantrekkelijk en jij stofzuigt voor dinsdag- en vrijdagavond' is concreet.
En dat nare zeggen en lelijk doen lees je ook maar even over heen.
TO, kan je echt niks beters krijgen? Wil je zo graag niet alleen zijn?
dinsdag 14 april 2020 om 13:33
SteunEndeToeverlaet schreef: ↑14-04-2020 13:28Een persoon kun je niet veranderen, maar gedrag wel.
Wel doen: stuur op gedrag. Nee ik vind je niet onaantrekkelijk, ik vind je gedrag niet onaantrekkelijk, ik wil dat je de haarborstel hier legt.
dinsdag 14 april 2020 om 13:35
En voorkauwen, dan voeren net als de vogeltjes.VelvetVolvo schreef: ↑14-04-2020 13:34Als jij nou es beter leert koken, zonder dat er zwarte randen aan het vlees komen, dan hoeft hij die ook niet op te eten.
En verder kun je de kaas ook voor hem snijden natuurlijk.
dinsdag 14 april 2020 om 13:41
Eens! Makkelijk hoor, gewoon zeggen: ik heb er geen last van, dus het is jouw probleem. Voor je het weet, doet hij dat met álles, want hé, zij ergert zich eerder dan ik, dus ze doet het uiteindelijk toch wel.boebezoebe schreef: ↑14-04-2020 09:16Je kan toch rekening houden met elkaar?
Mijn vriend is bangiger dan ik voor inbraken, dus die ruimt altijd alle laptops goed op als we weg gaan. Ik zie er de logica niet van in/vind het stug dat iemand bij ons door de ramen gaat koekeloeren maar voor hem is dat belangrijk. Dus ga ik er in mee en doe ik het ook omdat het voor hem belangrijk is. Kleine moeite hoor, niet iets dat tegen mijn principes of waarden ingaat.
Wbt schoonmaken, zo raar is het niet om het smerig te vinden dat iemand nooit stofzuigt. Daar kun je gewoon afspraken over maken? En wellicht dat degene die het belangrijker vind dan meer doet.
"Ik vind dit niet belangrijk, dus het is alleen jouw probleem" vind ik een nogal kinderachtige manier van samenwonen. Zou me tegenvallen als mijn vriend zo reageert op een gesprek over hygiëne in de woning die we delen.
(Verder vind ik pakken of flessen aan je mond zetten asociaal als je die deelt. Soit, je kust mekaar ook, maar het is niet goed voor het sap/melk in het pak. Gaan daar die mondbacterien lekker in verder groeien. Bah, bah, bah.)
Lekker asociaal hoor. Je hoort als je samenwoont ook samen tot compromissen te komen.
dinsdag 14 april 2020 om 13:50
VelvetVolvo schreef: ↑14-04-2020 13:34Als jij nou es beter leert koken, zonder dat er zwarte randen aan het vlees komen, dan hoeft hij die ook niet op te eten.
dinsdag 14 april 2020 om 13:59
Als ik kook zitten er geen verbrande randen aan hoorVelvetVolvo schreef: ↑14-04-2020 13:34Als jij nou es beter leert koken, zonder dat er zwarte randen aan het vlees komen, dan hoeft hij die ook niet op te eten.
En verder kun je de kaas ook voor hem snijden natuurlijk.
dinsdag 14 april 2020 om 14:17
Jouw tandenborstel zou ik bij de pleeborstel steken.SteunEndeToeverlaet schreef: ↑14-04-2020 13:28Een persoon kun je niet veranderen, maar gedrag wel.
Damned if I don’t
dinsdag 14 april 2020 om 14:38
Eten jullie wel samen, als hij heeft gekookt?
En is het bij zijn ouders thuis ook zo’n winkel van Malle Pietje?
Ik vrees het ergste, want hij heeft zelf kennelijk niets geleerd om zichzelf te verzorgen, te koken, huishoudelijk werk.
Mag jij allemaal voor hem gaan doen en hem africhten.
Heb je daar zin in?
Sommigen hebben liever gelijk, dan dat ze gelukkig worden.
dinsdag 14 april 2020 om 14:45
dinsdag 14 april 2020 om 15:13
Aangebrand eten (als in echt zwart) is kankerverwekkend. Zou ik ook niet leuk vinden als mijn partner dat regelmatig at.
dinsdag 14 april 2020 om 15:41
Jullie zijn elkaars tegenpolen wat hygiëne betreft. Wat vind je nog wel leuk aan hem?
Voor mij zouden dit grote afknappers zijn. Mijn 1e vriendje was ook een viespeuk. Moet wel zeggen dat hij ASS heeft en een licht verstandelijke beperking. Zijn gewoontes: handen niet wassen na toiletbezoek. In zijn neus peuteren en het opeten, ook in gezelschap van anderen. Te pas en te onpas het woord "naakt" roepen. Altijd rouwnagels, stinken naar zweet. Hij vertelde een keer dat het onder zijn eikel een keer groen zag, omdat hij het 2 weken niet gewassen had. Normaal waste hij het 1 keer per week. Vind ik nog erg weinig, maar goed. Ik heb hem nooit naakt gezien, want na 3 maanden maakte ik het uit. Echt geen zin om met zo'n vuilak naar bed te moeten.
Voor mij zouden dit grote afknappers zijn. Mijn 1e vriendje was ook een viespeuk. Moet wel zeggen dat hij ASS heeft en een licht verstandelijke beperking. Zijn gewoontes: handen niet wassen na toiletbezoek. In zijn neus peuteren en het opeten, ook in gezelschap van anderen. Te pas en te onpas het woord "naakt" roepen. Altijd rouwnagels, stinken naar zweet. Hij vertelde een keer dat het onder zijn eikel een keer groen zag, omdat hij het 2 weken niet gewassen had. Normaal waste hij het 1 keer per week. Vind ik nog erg weinig, maar goed. Ik heb hem nooit naakt gezien, want na 3 maanden maakte ik het uit. Echt geen zin om met zo'n vuilak naar bed te moeten.
dinsdag 14 april 2020 om 15:51
Als dat het enige was, dan denk ik dat vieze hond (wie dit topic dan gezien zijn naam aan moet sprekenSteunEndeToeverlaet schreef: ↑14-04-2020 14:45omdat ik je vraag om de haarborstel niet bij de tandenborstels te zetten, en dat Jouw Recht is om dat wel te doen?
Apart.
Het gaat denk ik om de hele opvoedpost..
dinsdag 14 april 2020 om 16:02
Apart dat je de rest van je eigen ellenlange post niet meer weet.SteunEndeToeverlaet schreef: ↑14-04-2020 14:45omdat ik je vraag om de haarborstel niet bij de tandenborstels te zetten, en dat Jouw Recht is om dat wel te doen?
Apart.
dinsdag 14 april 2020 om 16:11
Hij is dus rechtstreeks uit zijn ouderlijk huis gaan samenwonen? Oei, daar he je het al.
Hoe ging dat dan bij zijn ouders, aangezien het daar wel goed ging? Was dat omdat zij alles voor hem deden of omdat hij daar op de 1 of andere manier wel de boel schoonhield?
Ik vraag me verder af wat jullie afspraken van te voren waren met betrekking tot schoonmaken. Lijkt me een vrij basaal aspect om te bespreken alvorens je gaat samenwonen.
En dan heb ik het echt over het stofzuigen, afspraken over ondergoed enzo zouden mij sowieso te ver gaan.
Hoe ging dat dan bij zijn ouders, aangezien het daar wel goed ging? Was dat omdat zij alles voor hem deden of omdat hij daar op de 1 of andere manier wel de boel schoonhield?
Ik vraag me verder af wat jullie afspraken van te voren waren met betrekking tot schoonmaken. Lijkt me een vrij basaal aspect om te bespreken alvorens je gaat samenwonen.
En dan heb ik het echt over het stofzuigen, afspraken over ondergoed enzo zouden mij sowieso te ver gaan.
dinsdag 14 april 2020 om 16:25
Echt hè. Dan droog je toch permanent op van zo'n figuur? Getver.vivautrecht85 schreef: ↑14-04-2020 16:11Hij is dus rechtstreeks uit zijn ouderlijk huis gaan samenwonen? Oei, daar he je het al.
dinsdag 14 april 2020 om 16:58
4 keer per dag je tanden poetsen???
Heb je nog wel glazuur over dan?
En als jij iedere dag de douche schoonmaakt kan het putje nooit overstromen die ene keer dat hij doucht. Tenzij je het putje bij die schoonmaak ook niet meeneemt natuurlijk.
Heb je nog wel glazuur over dan?
En als jij iedere dag de douche schoonmaakt kan het putje nooit overstromen die ene keer dat hij doucht. Tenzij je het putje bij die schoonmaak ook niet meeneemt natuurlijk.
Klinkt ook liefdevol.
dinsdag 14 april 2020 om 17:13
Op zich vind ik het nog meevallen... (ik ben thuis ook altijd degene die het doucheputje moet schoonmaken). Alleen zijn eetgewoonten zijn wel erg slecht. Verbrand eten is kankerverwekkend en als je melk uit een pak drinkt bederft hij sneller. Bedoel je met de korst van de kaas het plastic laagje? Dat kan je niet eten.
Groetjes!