Vriend heeft een drankprobleem

03-08-2018 10:16 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Een post onder een andere naam ivm herkenbaarheid.

Mijn vriend heeft een drankprobleem.
We zijn al jaren bij elkaar en hij lustte altijd wel een glaasje maar sinds de geboorte van onze tweede (we waren hem bijna verloren) is hij helemaal los gegaan. Inmiddels is hij tweeenhalf jaar en kan ik er echt niet meer tegen.

Mijn vriend drinkt dagelijks, in zijn vakantie dronk hij gemiddeld 12 halve liters bier per dag en wanneer hij werkt zijn dit ongeveer zes a zeven halve liters per avond. Hij word er niet echt heel dronken meer van maar wanneer hij het wilt, meestal aan het eind van de avond gaat hij zo snel drinken dat hij niet meer op zijn benen kan staan.
Ik zit gevangen in mijn eigen huis, ik kan nooit weg zondere kinderen want wanneer ik dan terug kom kan hij niet meer op zijn benen staan, een zeer onveilige situatie voor een twee en vijf jarige natuurlijk.
Wanneeer ik hen meeneem is hij ook flink aangeschoten wanneer ik thuis kom maar niet zo ver heen als wanneer ik hen thuis laat, alsof hij het expres doet zodat ik nooit weg zal gaan. Nou, missie volbracht natuurlijk want ik durf nergens meer heen.

Hij doet niets meer zelf, ook niet sporten wat hij heel actief deed en is ontzettend kribbig.
Wanneer ik zeg dat het echt niet zo gaat dan zegt hij dat ik een probleem heb met drank en dat ik dat niet zijn probleem moet maken, ook zegt hij dat wanneer ik uit de relatie stap hij gewoon niet weg gaat omdat zijn kinderen hier wonen.
Ook de angst dat ik weg zal gaan en hij gewoon omgangsregeling krijgt om het weekend slaat de angst om mijn hart, het is al niet veilig voor de kinderen wanneer ik thuis ben en hen bescherm, laat staan dat hij ze met zijn dronken kop in het weekend naar bed zou moeten brengen!!

Dus denk ik, misschien kan ik beter blijven, in ieder geval ben ik er dan altijd bij om de kids te beschermen, maar ik stel ze ook bloot aan het drinkgedrag, en alle wankele situaties die daarbij komen.

Ik wil hem deze week WEER confronteren en de keus geven om naar een verslavingskliniek te gaan en een alcoholvrij huishouden starten of hij mag vertrekken. Ik vind het doodeng maar het moet. Voor de kinderen...

Iemand die ervaring heeft in zo een situatie?
Uit elkaar is gegaan met een partner met een drankprobleem met kinderen en hoe dit verlopen is?

Ik kan wel wat ervaringsverhalen gebruiken...Afbeelding
In het recente verleden heeft er ook een topic gestaan over een alcoholistische echtgenoot. Die TO vond op een gegeven moment stapels lege flessen in de schuur. Met dit compromis heb je niets. Hij gaat zich er niet aan houden en jullie gaan daar onenigheid over krijgen. Met dit soort zaken is het helaas alles of niets.
Het is ook wel apart hoe dat werkt met verslavingen. Ik dronk een paar jaar geleden elke dag. Zonder problemen ben ik overgegaan naar niets of max twee keer per week. Met sigaretten werkt dat dan helaas niet zo, voor mij.
Mijn moeder bleef ook bij mijn stiefvader, ondanks zijn alcohol-probleem. En volgens mij zijn ze nog steeds bij elkaar. Geen idee, ik heb al bijna 10 jaar geen contact meer met hen.

Ik geloof niet dat je man zich aan jullie compromis gaat houden, zeker niet als hij later naar bed gaat dan jij.
Doorzoek het huis als hij weg is. Trek de boekenkast leeg (wedden dat er een fles drank achter de boeken staat), kijk in zijn nachtkastje, tussen zijn kleding en ondergoed in de kast, bij het reserve-wiel van de auto, je kunt het zo gek niet verzinnen, waar alcoholisten hun drank verstoppen.

Sterkte met de vreselijke situatie, ik hoop dat je de kracht vind om bij hem weg te gaan!
I’d rather have a life of ‘Oh wells’ than a life of ‘What ifs’
Mijn ex had/heeft een wietverslaving. Je wil niet weten hoeveel compromissen en ultimatums er zijn geweest, hoeveel (mislukte) stoppogingen, hoe vaak er weer redenen waren om afspraken te breken, te omzeilen, het stiekem te doen, mij voor zeikerd uit te maken die hemzijn pleziertje niet gunt, loze beloftes, honderden excuses om weer te beginnen, verloren jaren, bakken met geld weggeblowd, het haalt niets uit, tenzij iemand zelf het probleem ziet en echt wil stoppen

zelfs toen ik met de kinderen vertrok naar mijn ouders, zelfs toen zijn lichaam hem een waarschuwing gaf en hij in het ziekenhuis terecht kwam, werkeljk niets heeft hem er van af kunnen brengen.

ik hoop dat jij sneller het licht ziet dan ik
dit word niks, die man zou zo blij moeten zijn dat je hem nog een kans geeft en wel met de meest softe aanpak ooit :roll:

maar nee, gemeen en haatdragend doen tegen jou

ik geef het 2 weken maximaal
bereid je maar voor op een boel lelijks
Lorem Ipsum
Ik heb niet alles reacties gelezen..
Maar mijn man heeft ook een drankprobleem.
In het weekend tikt hij met gemak 8 halve liters weg.
En door de week een stuk of 5.
Nadat hij laatst gigantisch agressief werd naar mij toe omdat wij relatieproblemen hebben was dit voor mij de druppel.
Hij zag gelukkig ook in dat dit zo niet meer verder kon en heeft zelf hulp gezocht bij de huisarts.
Hij heeft toen een week intern bij een kliniek gezeten en is nu al 5 weken nuchter.
Helaas zijn onze problemen daar mee niet opgelost en heb ik besloten om een punt achter ons huwelijk te zetten.
Ik heb ooit in een destructieve relatie gezeten, waar alcoholmisbruik bij kwam kijken. Godzijdank, geen kinderen ... !!! Tenzij hij hulp aanvaardt: wegwezen ! Je dossier voorbereiden, bewijzen verzamelen en voor je kinderen kiezen. Als hij zijn probleem weigert onder ogen te zien, dan dweil jij met de kraan open. Sterkte !!
Bitje93 schreef:
05-08-2018 11:56
Jouw vriend heeft GEEN drankprobleem.
Wanneer hij wel een drankprobleem zou hebben dan zou hij er wel iets aan doen.

JIJ hebt een probleem met zijn drankgebruik, dat is iets heel anders.
:facepalm:
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Bitje93 schreef:

Natuurlijk joh. 3 tot 3,5 liter bier per dag drinken is heel normaal.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Ik ben zelf opgegroeid in een gezin waar de man ( vader noem ik hem al heel lang niet meer ) een alcoholist was. Het heeft mij een onbezorgde jeugd ontnomem. Altijd die angst als hij thuis kwam. Hij had een agressieve dronk. Mijn moeder werdt de hele kamer doorgemept. Hij dreigde ons,de kinderen te doden. Mijn moeder is vaak weggegaan maar altijd ging ze weer naar hem terug. Dit ondanks ons smeken om te gaan scheiden. Het heeft veel impact op mijn leven gehad. Gelukkig ben ik een sterk persoon maar doordat ik zelf nooit een normaal gezinsleven heb gekend, ben ik dit gaan overcompenseren binnen mijn eigen gezin. Ik durf eerlijk te zeggen dat ik soms jaloers ben op mijn eigen kinderen. Hoe fijn leven zij hebben en ik dat nooit gekend heb.

Ga Aub bij hem weg, het kan je kinderen enorm schaden.
Dank voor alle reacties.
Dat hij het niet volhoud vermoed ik ook maar ik was van mening dat ik over mijn hart moest strijken om het hem te laten proberen

De avonden dat hij later dan ik naar bed ging dronk hij niet, bij hem merk ik het direct wanneer hij iets teveel gedronken heeft.

Zondagavond toen we naar bed gingen zei ik hem ' is het zo niet veel fijner? Nu hebben we jou weer terug en niet de geintoxeerde figuur die je best wanneer je teveel drinkt
Hij erkende dat ik gelijk had en er wel een probleem met de alcohol inname bestaat.
Gelukkig heeft hij geen agressieve dronk.

Braaf drinkt hij twee biertjes savonds en voor de kinderen naar bed gaan radler 0.0
Ik check de omgeving continu, hopelijk ontgaat me niets maar zoals ik al zei, ik merk het altijd direct wanneer hij meer drinkt.

Hij weet dat dit de laatste keer compromis is, wanneer hij weer over de streep gaat is het vertrekken.
Ik help het je hopen want hij kan makkelijk twee wodka drinken als jij naar bed bent. Dat merk je niet maar hij houdt zich niet aan het “compromis”.
Er zijn 1000 trucjes die verslaafden hebben die er voor zorgen dat de omgeving niet in de gaten heeft hoe erg het is. Hopen dat je man ze niet kent...
Dat jij dan zegt zie je hoe fijn het is als je minder drinkt maar hij weet wel beter :(
Een zebra is geen paard met strepen
Bij iemand met zulke problemen met grote hoeveelheden alcohol werkt minderen echt niet lieve to. Hij gaat zijn maniertjes vinden. Ik hoop oprecht voor jou dat de eerste x dat hij over de gestelde grens gaat jij voet bij stuk houdt en opname eist. Anders hij er uit. Lees je openingspost nog eens door. En nog eens.. Je hebt niet voor niets contact gehad met zowel klinieken artsen als veilig thuis. Wat zeggen zij over het compromis?
SweetFirefly schreef:
03-08-2018 10:33
Een moeder die de andere kant opkijkt en blijft bij zo'n man is haast nog kwalijker dan de alcoholist zelf..... vind ik. Leg jij dat over een aantal jaren maar aan je kinderen uit. Kun je niet.
Nee, daarom ben ik dus ook niet bij het sterfbed van m'n moeder geweest. TO, je redenering dat je maar beter kunt blijven klopt van geen kanten en is zeer schadelijk voor je kinderen. Maak dat je wegkomt, echt. Dat je zelf opgegroeid bent met een alcoholist en deze verslaving van je partner pikt, vind ik werkelijk onbegrijpelijk.
S-Meds schreef:
03-08-2018 13:36
is ook wel iets te zwart wit gesteld hoor. Een alcoholist heeft soms een genetische gevoeligheid maar niet iedereen met die gevoeligheid wordt alcoholist. Eenmaal alcoholist ben je wel altijd alcoholist ook al sta je droog. Als het hem lukt om van de drank af te blijven zal hij altijd risico lopen weer terug te vallen. Eerlijk gezegd ken ik weinig succesverhalen
Ik ken 1 succesverhaal, die van mijn ex. Bij mij viel t kwartje toen onze baby 48 uur oud was. Ik heb in samenwerking met de wijkagent ex op laten pakken en n contactverbod van n half jaar toegewezen gekregen. Inmiddels zijn we 11 jaar verder. In dat 1e half jaar heeft heeft mijn ex zich bedacht "ik wil de 4e generatie van het alcoholverslaafden patroon in mijn familie doorbreken". En met succes, hij drinkt enkel cola. Hij is hertrouwd en heeft nog 2 zoons gekregen en ziet zijn ons kind 2 a 3 dagen per week. Zijn levensmotto: je moet er zelf 100% achterstaan om van n verslaving af te komen en het is alles of niks. Gecontroleerd drinken is vragen om n terugval. Ontwijk situaties die je gevoelig kunnen maken en richt je op andere zaken (in zijn geval n band met zijn 1e kind en zijn carrière).
[quote=Giebeltje2 post_id=28855062 time=1533623614 user_id=373832]
Dank voor alle reacties.
Dat hij het niet volhoud vermoed ik ook maar ik was van mening dat ik over

Ik check de omgeving continu, hopelijk ontgaat me niets maar zoals ik al zei, ik merk het altijd direct wanneer hij meer drinkt.

Dit klinkt tegoed, ik hoop het voor je, maar iemand die zoveel achter over heeft geslagen kan niet in één keer zonder. Ik heb een goede kennis, helaas ook met dit probleem, al proeft hij een Cerise dan is het al mis. Al een paar keer naar een afkickkliniek geweest, maar om de zoveel tijd is het weer mis.

En het ergste is, rokers, vreemdgangers, alcoholiste, ze kunnen liegen waar je bij staat, en ze vertrouwen je niet meer, echt onverstelbaar. Dus pas op je tellen, dit komt temakkelijk over.
Giebeltje2 schreef:
07-08-2018 08:33
Dank voor alle reacties.
Dat hij het niet volhoud vermoed ik ook maar ik was van mening dat ik over mijn hart moest strijken om het hem te laten proberen

De avonden dat hij later dan ik naar bed ging dronk hij niet, bij hem merk ik het direct wanneer hij iets teveel gedronken heeft.

Zondagavond toen we naar bed gingen zei ik hem ' is het zo niet veel fijner? Nu hebben we jou weer terug en niet de geintoxeerde figuur die je best wanneer je teveel drinkt
Hij erkende dat ik gelijk had en er wel een probleem met de alcohol inname bestaat.
Gelukkig heeft hij geen agressieve dronk.

Braaf drinkt hij twee biertjes savonds en voor de kinderen naar bed gaan radler 0.0

Hij weet dat dit de laatste keer compromis is, wanneer hij weer over de streep gaat is het vertrekken.
Je houdt jezelf voor de gek....
Sjaantje37 schreef:
07-08-2018 10:32
Je houdt jezelf voor de gek....
Ja of hij gaat zich aan To steeds meer ergeren. Alles doet ze fout, totdat het op een gegeven moment haar schuld is dat hij weer gaat drinken. En dan verbergt hij het niet. Been there....
Hoi Giebeltje,

Jouw situatie is enorm herkenbaar voor mij. Ik heb een relatie met een verslaafde in herstel en wij hebben drie kinderen, wat ouder dan die van jou.

Ik denk dat ik wel kan zeggen dat ik in onze relatie alles heb geprobeerd om mijn vriend ervan te overtuigen dat hij een probleem had. Boos worden, negeren, lief doen, compromissen stellen, dreigen, hem tijdelijk eruit zetten. Het ging heel ver en hij moest heel laag vallen voordat hij hulp wilde aanvaarden. jouw vriend is een tikkende tijdbom, hou je daar rekening mee? Het ging bij ons ook een paar weken goed voordat het weer helemaal mis ging. Uiteindelijk heeft hij 9 weken in een kliniek in het buitenland gezeten. De uitdaging begint daarna pas. Als je geïsoleerd therapie en tools krijgt, is dat daar best toe te passen. Maar dan moet je alles gaan toepassen in jouw thuissituatie en dat is ontzettend moeilijk. Voor hem én voor jou want jij draagt ongewild bij aan instandhouding van zijn probleem. Zo lang jouw vriend niet volledig inzet (dus niet een beetje, of tijdelijk, of soms) dat hij een probleem heeft, gaat hij geen hulp aanvaarden.

Mijn advies voor jou zou zijn: vorm een kring van medestanders om jou heen die op hoogte zijn van de situatie en die jij kan vertrouwen. Ik hield heel lang mijn mond en dat hielp de situatie niet. Praat zijn gedrag niet goed tegen die mensen, verzin geen smoezen voor hem.
Stel jouw grenzen. Als jij zegt dat je hem bij drankgebruik gaat verlaten, doe dit dan ook. Geen loze dreigementen uiten, geen dingen zeggen die je niet gaat/wilt/kan waarmaken.
Spreek hem op zijn gedrag aan, niet op zijn "mens-zijn". Vertel hem wat het met jou en jullie relatie doet als hij zich op deze manier gedraagt.

Jouw geluk hangt niet van hem af, dus zorg goed voor jezelf. Heb je werk? Sociaal netwerk? Zet jouw leven niet op pauze voor jouw vriend.

Zoals ik al schreef, mijn vriend is in herstel. En dat gaat met ups en downs. Ook daar moet je goed over nadenken.

Ik wens jou heel veel kracht en rust toe.
iemand die alleen met dreigementen in het gareel is te houden laat wel zien dat hij over weinig eigen verantwoordelijkheidsgevoel beschikt...

mijn vent zou het niet zijn
Lorem Ipsum
"Wanneer ik zeg dat het echt niet zo gaat dan zegt hij dat ik een probleem heb met drank en dat ik dat niet zijn probleem moet maken, ook zegt hij dat wanneer ik uit de relatie stap hij gewoon niet weg gaat omdat zijn kinderen hier wonen."

Oh ja? Jij hebt een probleem met drank?
Hij is het probleem met drank.
En inderdaad, het is zijn probleem. Die hij deelt met zijn gezin.

Als man, en als vader.

Bij hem weggaan en zo mogelijk je kinderen bij jou houden. Omgang onder begeleiding,als hij echt zijn verantwoordelijkheid mbt drank en zijn kinderen niet kan nemen.

Zijn drinkgedrag is zeer zorgelijk en onverantwoord. Drank is zijn probleem en om dat probleem op te lossen is Opname in een afkickkliniek nodig als hij er voor de kinderen (en jou) wil zijn. Maar aangezien hij aangaf dat het "jouw probleem" zou zijn, zie ik hem dat niet doen, dus bij hem weggaan lijkt me het best, voor jou en je kinderen.

Bescherm je kinderen en jezelf tegen hem want zijn drankprobleem maakt meer kapot dan je lief is.
anoniem_349789 wijzigde dit bericht op 08-08-2018 13:17
2.05% gewijzigd
Tickel schreef:
06-08-2018 16:58
Natuurlijk joh. 3 tot 3,5 liter bier per dag drinken is heel normaal.

Nee. Maar Bitje heeft wel gelijk. De vriend van TO vindt zelf niet dat hij een probleem heeft.

En TO, ik hoop echt voor je dat hij het licht ziet. Ik vraag me eerlijk gezegd ook serieus af hoe je al dat bier betaalt?? Zo goedkoop is het nou ook weer niet.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
turquasi schreef:
08-08-2018 10:35
iemand die alleen met dreigementen in het gareel is te houden laat wel zien dat hij over weinig eigen verantwoordelijkheidsgevoel beschikt...

mijn vent zou het niet zijn
Door bevoogdend /opvoedend te zijn over hem, ontneem je hem zijn eigen verantwoordelijkheid over zijn eigen probleem.

Jij kan een verslaafde niet beter maken, ook niet met dreigen. Enkel hijzelf kan zijn gedrag veranderen, mits hij daar verantwoordelijkheid voor neemt en dat ook echt wil. Het is zijn probleem die hijzelf op dient te lossen.

Als je het begrip codependency kent, snap je dat deze "afhankelijkheid" in jullie relatie heel ongezond en niet constructief is. Codependency speelt vaak in relaties met een verslaafde. Je zit dan vast in de (niet constructieve) verzorgende rol. Jij kan er niet voor zorgen dat hij minder drinkt, dat is zijn eigen keuze, probleem en verantwoordelijkheid.
Typerend dat hij jou dat in jouw schoenen schuift als zijnde dat jij er een probleem van maakt...

Er (tevergeefs) op hopen en wachten dat hij verandert, of dat het probleem minder erg is als jij maar bij hem blijft, is een valkuil waar jij uit moet zien te komen. En je kinderen uit moet redden omdat dit een zeer ongezonde en onveilige thuissituatie is voor hen.

Bij hem weggaan doorbreekt de codenpdency, en geeft hem misschien aanleiding om serieus wat te doen aan zijn probleem.

Enkel als hij nuchter is, mag hij zijn kinderen bij hem hebben. Hij moet die veiligheid waarborgen, een verantwoordelijke vader voor ze (kunnen) zijn.

Zorg eerst voor jezelf en je kinderen. Waarborg veiligheid, rust en een gezonde thuissituatie, dat is je ouderlijke plicht naar je kinderen (en ook naar jezelf).
Ceylon schreef:
08-08-2018 12:54
Nee. Maar Bitje heeft wel gelijk. De vriend van TO vindt zelf niet dat hij een probleem heeft.

En TO, ik hoop echt voor je dat hij het licht ziet. Ik vraag me eerlijk gezegd ook serieus af hoe je al dat bier betaalt?? Zo goedkoop is het nou ook weer niet.
3 tot 3,5 liter bier per dag wat de lever moet verwerken....

Levercirrose en leverkanker in het vooruitzicht, dat is waar een chronisch alcoholist op af stevent.
En hoe alcohol hersencellen afbreekt, grote kans op alzheimer en parkinson op vroege leeftijd...
Bitje93 schreef:

"dan zou hij er wel iets aan doen"

Ja, zo werkt het bij gezonde mensen.
Niet bij verslaafden.

Te stellen dat TO een probleem heeft met zijn drankgebruik is complete omdraaiing van het probleem.

Vriend heeft wel degelijk een probleem want het kost hem zijn relatie en zijn gezin.
Zijn probleem sleurt zijn vrouw en kinderen mee.
Niet andersom!
geen alzheimer maar Korsakov

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven