Vriend heeft een drankprobleem

03-08-2018 10:16 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Een post onder een andere naam ivm herkenbaarheid.

Mijn vriend heeft een drankprobleem.
We zijn al jaren bij elkaar en hij lustte altijd wel een glaasje maar sinds de geboorte van onze tweede (we waren hem bijna verloren) is hij helemaal los gegaan. Inmiddels is hij tweeenhalf jaar en kan ik er echt niet meer tegen.

Mijn vriend drinkt dagelijks, in zijn vakantie dronk hij gemiddeld 12 halve liters bier per dag en wanneer hij werkt zijn dit ongeveer zes a zeven halve liters per avond. Hij word er niet echt heel dronken meer van maar wanneer hij het wilt, meestal aan het eind van de avond gaat hij zo snel drinken dat hij niet meer op zijn benen kan staan.
Ik zit gevangen in mijn eigen huis, ik kan nooit weg zondere kinderen want wanneer ik dan terug kom kan hij niet meer op zijn benen staan, een zeer onveilige situatie voor een twee en vijf jarige natuurlijk.
Wanneeer ik hen meeneem is hij ook flink aangeschoten wanneer ik thuis kom maar niet zo ver heen als wanneer ik hen thuis laat, alsof hij het expres doet zodat ik nooit weg zal gaan. Nou, missie volbracht natuurlijk want ik durf nergens meer heen.

Hij doet niets meer zelf, ook niet sporten wat hij heel actief deed en is ontzettend kribbig.
Wanneer ik zeg dat het echt niet zo gaat dan zegt hij dat ik een probleem heb met drank en dat ik dat niet zijn probleem moet maken, ook zegt hij dat wanneer ik uit de relatie stap hij gewoon niet weg gaat omdat zijn kinderen hier wonen.
Ook de angst dat ik weg zal gaan en hij gewoon omgangsregeling krijgt om het weekend slaat de angst om mijn hart, het is al niet veilig voor de kinderen wanneer ik thuis ben en hen bescherm, laat staan dat hij ze met zijn dronken kop in het weekend naar bed zou moeten brengen!!

Dus denk ik, misschien kan ik beter blijven, in ieder geval ben ik er dan altijd bij om de kids te beschermen, maar ik stel ze ook bloot aan het drinkgedrag, en alle wankele situaties die daarbij komen.

Ik wil hem deze week WEER confronteren en de keus geven om naar een verslavingskliniek te gaan en een alcoholvrij huishouden starten of hij mag vertrekken. Ik vind het doodeng maar het moet. Voor de kinderen...

Iemand die ervaring heeft in zo een situatie?
Uit elkaar is gegaan met een partner met een drankprobleem met kinderen en hoe dit verlopen is?

Ik kan wel wat ervaringsverhalen gebruiken...Afbeelding
Izzy_ schreef:
07-08-2018 09:15
Nee, daarom ben ik dus ook niet bij het sterfbed van m'n moeder geweest. TO, je redenering dat je maar beter kunt blijven klopt van geen kanten en is zeer schadelijk voor je kinderen. Maak dat je wegkomt, echt. Dat je zelf opgegroeid bent met een alcoholist en deze verslaving van je partner pikt, vind ik werkelijk onbegrijpelijk.
Dit is een klassiek voorbeeld van codependency relatie.

De verzorgende/vergevende rol van TO is hoogstwaarschijnlijk ontstaan in haar eigen jeugd. Nu voelt zij (nog steeds) angst maar ook de wens en de hoop dat alcoholisme overwonnen kan worden, als zij maar blijft, of nog kansen geeft.
Of zelfs bang is dat het erger wordt als ze weggaat. Ze zit vast in de afhankelijkheidsrelatie.

Het alcoholisme van man is destructief, maar de relatie (codependency) tussen TO en man ook. Voor de kinderen is dit geen gezond klimaat om in op te groeien.
Vergeetmenietje1980 schreef:
08-08-2018 13:31
geen alzheimer maar Korsakov
Oh ja, Korsakov is het meest bekend
Julia10 schreef:
08-08-2018 13:25
"dan zou hij er wel iets aan doen"

Ja, zo werkt het bij gezonde mensen.
Niet bij verslaafden.

Te stellen dat TO een probleem heeft met zijn drankgebruik is complete omdraaiing van het probleem.

Vriend heeft wel degelijk een probleem want het kost hem zijn relatie en zijn gezin.
Zijn probleem sleurt zijn vrouw en kinderen mee.
Niet andersom!

Nee, je neemt de tekst te letterlijk.

Vriend heeft geen probleem.

Dat hij zijn lever verziekt, zijn relatie naar de knoppen helpt en dat zijn gezuip het hele gezin beinvloedt, dat klopt, daar heb je gelijk in. Maar hij heeft geen probleem.
Hij heeft pas een probleem als hij het zelf inziet, zelf actie wil ondernemen. In de tussentijd heeft het gezin een probleem.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
ik denk dat het dubbel is.. diep van binnen weet iedereen met zo'n probeem wel dat hij/ zij een probleem heeft
sheela schreef:
08-08-2018 14:03
ik denk dat het dubbel is.. diep van binnen weet iedereen met zo'n probeem wel dat hij/ zij een probleem heeft

Het is met drank ook nog weer anders dan met roken. Een glaasje wijn in het weekend is geen probleem. Een keer vier glaasjes wijn tijdens een etentje is ook geen probleem. Een avondje doorzakken op een feestje is geen probleem als je 25 bent, maar kan met 55 wel een probleem zijn.
Een sigaret is gewoon altijd slecht, maar bij drank is dat minder extreem. En hangt het ook nog eens af van wat je precies drinkt en hoe groot/zwaar je zelf bent, en of je er wel of niet bij eet. De grenzen zijn gewoon veel lastiger te duiden.

Bovendien; net als met roken merk je pas na een aantal jaren wat je je lichaam aan doet. Om me heen beginnen mijn rokende vriendinnen toch te stoppen. Want loszittende tanden blijken ook een gevolg van roken. En dat is heel wat vervelender dan het feit dat je een verhoogde kans hebt op kanker, want hey, zolang je dat niet hebt.. en opa werd toch ook 87 met z´n sigaretten.

Aangezien TO nog jonge kinderen heeft, ga ik ervan uit dat de man in kwestie nog lang geen 60 is, en dus waarschijnlijk niet zoveel problemen heeft met zijn gezondheid. En voor de meeste mensen geldt toch; het is pas een probleem als het een probleem is.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Giebeltje2 schreef:
07-08-2018 08:33
Dank voor alle reacties.
Dat hij het niet volhoud vermoed ik ook maar ik was van mening dat ik over mijn hart moest strijken om het hem te laten proberen

De avonden dat hij later dan ik naar bed ging dronk hij niet, bij hem merk ik het direct wanneer hij iets teveel gedronken heeft.

Zondagavond toen we naar bed gingen zei ik hem ' is het zo niet veel fijner? Nu hebben we jou weer terug en niet de geintoxeerde figuur die je best wanneer je teveel drinkt
Hij erkende dat ik gelijk had en er wel een probleem met de alcohol inname bestaat.
Gelukkig heeft hij geen agressieve dronk.

Braaf drinkt hij twee biertjes savonds en voor de kinderen naar bed gaan radler 0.0
Ik check de omgeving continu, hopelijk ontgaat me niets maar zoals ik al zei, ik merk het altijd direct wanneer hij meer drinkt.

Hij weet dat dit de laatste keer compromis is, wanneer hij weer over de streep gaat is het vertrekken.
dit is natuurlijk een compromis van niks. als hij een alcoholprobleem heeft dan moet hij stoppen met alle drank. Het compromis is dan dat je bij hem blijft en weggaat als hij weer gaat drinken.
Jezus, wat kunnen mensen zichzelf toch godsgruwelijk in de maling nemen. Als je kinderen je al niet de ogen doen openen in dit soort doemsituaties, wie of wat dan wel.. Hoe rechtvaardig je naar jezelf dat je kinderen opgroeien met een alcoholist en alle ellende die dit met zich meebrengt. Zij kiezen hier niet voor, jíj maakt die keuze voor hen, to. Weer een jeugd naar de klote. En ondertussen maar je geweten sussen met het waanidee dat je dit voor de kinderen doet.. blijven in een toxische relatie en omgeving. Waanzin.
Doornroosje75 schreef:
03-08-2018 13:48
Een afgekickte alcoholist blijft een alcoholist.
Tuurlijk niet.
Hij drinkt niet meer.
Net zoals dat iemand stopt met roken.
Ksenija schreef:
08-08-2018 16:25
Tuurlijk niet.
Hij drinkt niet meer.
Net zoals dat iemand stopt met roken.
Jij snapt het echt niet ga eens wat googlen ofzo.....
S-Meds schreef:
08-08-2018 14:17
dit is natuurlijk een compromis van niks. als hij een alcoholprobleem heeft dan moet hij stoppen met alle drank. Het compromis is dan dat je bij hem blijft en weggaat als hij weer gaat drinken.
TO moet zichzelf en haar kinderen gunnen niet meer te moeten controleren , niet meer te moeten bang zijn voor het gebruik en de gevolgen ervan.

Niet meer moeten oplossingen bedenken voor een probleem wat enkel hijzelf kan en moet oplossen . Niet meer voor hem moeten besluiten dat het (weer eens) genoeg is. Of dat hij (weer eens) een kans krijgt.

TO, wanneer gun jij jezelf en je kinderen die huiselijke rust ?

Gaat hij echt stoppen met alcohol en wie bewaakt dat? Hijzelf? Uit zichzelf ?

Als hij het niet doet of kan, zijn jij en je kinderen (!!) het die het moeten doen ? :roll:

Tot wanneer?
Hoe is het nu TO?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven