Vriend heeft een drankprobleem
vrijdag 3 augustus 2018 om 10:16
Hoi allemaal,
Een post onder een andere naam ivm herkenbaarheid.
Mijn vriend heeft een drankprobleem.
We zijn al jaren bij elkaar en hij lustte altijd wel een glaasje maar sinds de geboorte van onze tweede (we waren hem bijna verloren) is hij helemaal los gegaan. Inmiddels is hij tweeenhalf jaar en kan ik er echt niet meer tegen.
Mijn vriend drinkt dagelijks, in zijn vakantie dronk hij gemiddeld 12 halve liters bier per dag en wanneer hij werkt zijn dit ongeveer zes a zeven halve liters per avond. Hij word er niet echt heel dronken meer van maar wanneer hij het wilt, meestal aan het eind van de avond gaat hij zo snel drinken dat hij niet meer op zijn benen kan staan.
Ik zit gevangen in mijn eigen huis, ik kan nooit weg zondere kinderen want wanneer ik dan terug kom kan hij niet meer op zijn benen staan, een zeer onveilige situatie voor een twee en vijf jarige natuurlijk.
Wanneeer ik hen meeneem is hij ook flink aangeschoten wanneer ik thuis kom maar niet zo ver heen als wanneer ik hen thuis laat, alsof hij het expres doet zodat ik nooit weg zal gaan. Nou, missie volbracht natuurlijk want ik durf nergens meer heen.
Hij doet niets meer zelf, ook niet sporten wat hij heel actief deed en is ontzettend kribbig.
Wanneer ik zeg dat het echt niet zo gaat dan zegt hij dat ik een probleem heb met drank en dat ik dat niet zijn probleem moet maken, ook zegt hij dat wanneer ik uit de relatie stap hij gewoon niet weg gaat omdat zijn kinderen hier wonen.
Ook de angst dat ik weg zal gaan en hij gewoon omgangsregeling krijgt om het weekend slaat de angst om mijn hart, het is al niet veilig voor de kinderen wanneer ik thuis ben en hen bescherm, laat staan dat hij ze met zijn dronken kop in het weekend naar bed zou moeten brengen!!
Dus denk ik, misschien kan ik beter blijven, in ieder geval ben ik er dan altijd bij om de kids te beschermen, maar ik stel ze ook bloot aan het drinkgedrag, en alle wankele situaties die daarbij komen.
Ik wil hem deze week WEER confronteren en de keus geven om naar een verslavingskliniek te gaan en een alcoholvrij huishouden starten of hij mag vertrekken. Ik vind het doodeng maar het moet. Voor de kinderen...
Iemand die ervaring heeft in zo een situatie?
Uit elkaar is gegaan met een partner met een drankprobleem met kinderen en hoe dit verlopen is?
Ik kan wel wat ervaringsverhalen gebruiken...
Een post onder een andere naam ivm herkenbaarheid.
Mijn vriend heeft een drankprobleem.
We zijn al jaren bij elkaar en hij lustte altijd wel een glaasje maar sinds de geboorte van onze tweede (we waren hem bijna verloren) is hij helemaal los gegaan. Inmiddels is hij tweeenhalf jaar en kan ik er echt niet meer tegen.
Mijn vriend drinkt dagelijks, in zijn vakantie dronk hij gemiddeld 12 halve liters bier per dag en wanneer hij werkt zijn dit ongeveer zes a zeven halve liters per avond. Hij word er niet echt heel dronken meer van maar wanneer hij het wilt, meestal aan het eind van de avond gaat hij zo snel drinken dat hij niet meer op zijn benen kan staan.
Ik zit gevangen in mijn eigen huis, ik kan nooit weg zondere kinderen want wanneer ik dan terug kom kan hij niet meer op zijn benen staan, een zeer onveilige situatie voor een twee en vijf jarige natuurlijk.
Wanneeer ik hen meeneem is hij ook flink aangeschoten wanneer ik thuis kom maar niet zo ver heen als wanneer ik hen thuis laat, alsof hij het expres doet zodat ik nooit weg zal gaan. Nou, missie volbracht natuurlijk want ik durf nergens meer heen.
Hij doet niets meer zelf, ook niet sporten wat hij heel actief deed en is ontzettend kribbig.
Wanneer ik zeg dat het echt niet zo gaat dan zegt hij dat ik een probleem heb met drank en dat ik dat niet zijn probleem moet maken, ook zegt hij dat wanneer ik uit de relatie stap hij gewoon niet weg gaat omdat zijn kinderen hier wonen.
Ook de angst dat ik weg zal gaan en hij gewoon omgangsregeling krijgt om het weekend slaat de angst om mijn hart, het is al niet veilig voor de kinderen wanneer ik thuis ben en hen bescherm, laat staan dat hij ze met zijn dronken kop in het weekend naar bed zou moeten brengen!!
Dus denk ik, misschien kan ik beter blijven, in ieder geval ben ik er dan altijd bij om de kids te beschermen, maar ik stel ze ook bloot aan het drinkgedrag, en alle wankele situaties die daarbij komen.
Ik wil hem deze week WEER confronteren en de keus geven om naar een verslavingskliniek te gaan en een alcoholvrij huishouden starten of hij mag vertrekken. Ik vind het doodeng maar het moet. Voor de kinderen...
Iemand die ervaring heeft in zo een situatie?
Uit elkaar is gegaan met een partner met een drankprobleem met kinderen en hoe dit verlopen is?
Ik kan wel wat ervaringsverhalen gebruiken...
vrijdag 3 augustus 2018 om 10:19
Geen ervaring, wel advies. Doe je kinderen (en jezelf) een jeugd met een alcoholist in huis niet aan. Zij kunnen geen keuze hierin maken, jij wel.
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
vrijdag 3 augustus 2018 om 10:21
Ga zelf naar de huisarts en uit je zorgen. Deze situatie is ontzettend schadelijk voor de kinderen.
Zolang je man niet inziet dat hij een probleem heeft kan jij de situatie alleen veranderen door dit gedrag niet meer te faciliteren. Oa door afstand van hem te nemen. Bescherm je kinderen!
Je kunt ook zelf contact opnemen met een verslavingskliniek, meestal adviseren zij ook omstanders.
Zolang je man niet inziet dat hij een probleem heeft kan jij de situatie alleen veranderen door dit gedrag niet meer te faciliteren. Oa door afstand van hem te nemen. Bescherm je kinderen!
Je kunt ook zelf contact opnemen met een verslavingskliniek, meestal adviseren zij ook omstanders.
anoniem_67ae39df89b68 wijzigde dit bericht op 03-08-2018 10:23
18.60% gewijzigd
vrijdag 3 augustus 2018 om 10:22
vrijdag 3 augustus 2018 om 10:23
Ja dat klopt, vandaar dat ik met hem ga praten, ik heb al vele gesprekken met een verslavingskliniek hier in de buurt gehad en zijn ondersteunen mij in het voorbereiden van het gesprek.
De realisatie sloeg ineens in als een bom dat de kinderen het zien en wellicht zelfs over kunnen gaan nemen op latere leeftijd.
Ook het feit dat we beiden met een alcoholistische ouder opgegroeid zijn maakt het duidelijk dat het gewoon niet kan.
De realisatie sloeg ineens in als een bom dat de kinderen het zien en wellicht zelfs over kunnen gaan nemen op latere leeftijd.
Ook het feit dat we beiden met een alcoholistische ouder opgegroeid zijn maakt het duidelijk dat het gewoon niet kan.
vrijdag 3 augustus 2018 om 10:26
De angst dat hij uiteindelijk toch de kinderen krijgt is bij mij zo groot dat ik dan denk dan kan ik beter blijven.
Veilig Thuis heb ik hierover ook gesproken en zij gaven aan dat de rechter na informeren van het alcoholgebruik een gesprek heeft met beide ouders, echter overdag is hij aanspreekbaar dus krijgt hij de omgangsregeling gewoon toegewezen. Aldus een medewerker van Veilig Thuis.
Veilig Thuis heb ik hierover ook gesproken en zij gaven aan dat de rechter na informeren van het alcoholgebruik een gesprek heeft met beide ouders, echter overdag is hij aanspreekbaar dus krijgt hij de omgangsregeling gewoon toegewezen. Aldus een medewerker van Veilig Thuis.
vrijdag 3 augustus 2018 om 10:31
Dat had mijn moeder ook, vooral omdat mijn vader er op de koop toe mee dreigde ons af te nemen. Maar zo gemakkelijk kiest een rechter niet de kant van de vader hoor. Misschien moet je het een beetje vuil spelen en een video maken als bewijs. Uiteindelijk weet je dat het het beste voor de kinderen is. Mijn broer was ook oud genoeg al om alles te snappen. met hem kwam het nooit voor de volle 100%goed
vrijdag 3 augustus 2018 om 10:31
Natuurlijk zien en merken de kinderen het. Daarom ben je het aan hen verplicht om hen te beschermen! Dus niet verschuilen achter opmerkingen dat hij misschien de kinderen krijgt. Praten met hem heeft geen zin. Hier is actie van jou vereist.Giebeltje2 schreef: ↑03-08-2018 10:23De realisatie sloeg ineens in als een bom dat de kinderen het zien en wellicht zelfs over kunnen gaan nemen op latere leeftijd.
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
vrijdag 3 augustus 2018 om 10:33
Een moeder die de andere kant opkijkt en blijft bij zo'n man is haast nog kwalijker dan de alcoholist zelf..... vind ik. Leg jij dat over een aantal jaren maar aan je kinderen uit. Kun je niet.Giebeltje2 schreef: ↑03-08-2018 10:26De angst dat hij uiteindelijk toch de kinderen krijgt is bij mij zo groot dat ik dan denk dan kan ik beter blijven.
vrijdag 3 augustus 2018 om 10:34
het is voor hen niet schadelijker om pa dronken te zien als ma er bij is of als ma er niet bij is. hij hoeft maar 1 keer dronken te zijn als de kinderen er zijn en dan bel je VT. Het is geen reden om in de relatie te blijven.Giebeltje2 schreef: ↑03-08-2018 10:26De angst dat hij uiteindelijk toch de kinderen krijgt is bij mij zo groot dat ik dan denk dan kan ik beter blijven.
vrijdag 3 augustus 2018 om 10:35
Bewijs verzamelen. Zoveel mogelijk op papier hebben. Jouw contactmomemten met de kliniek en veilig thuis. Foto’s/ video’s etc.Giebeltje2 schreef: ↑03-08-2018 10:26De angst dat hij uiteindelijk toch de kinderen krijgt is bij mij zo groot dat ik dan denk dan kan ik beter blijven.
In zo’n geval zal de rechter dan waarschijnlijk de Raad in gaan schakelen om te kijken wat in het belang is van de kinderen.
vrijdag 3 augustus 2018 om 10:36
Nou, nou ik snap dat ze bang is voor wat er komen gaat en kan gebeuren. Je pakt niet zomaar even de koffers. Is ok nog te zien in hoeverre de kinderen er ook de dupe van kunnen worden mocht het tot een vechtscheiding komen. In ieder geval is blijven ook geen optie dus leuk dat ze om meningen vraagtSweetFirefly schreef: ↑03-08-2018 10:33Een moeder die de andere kant opkijkt en blijft bij zo'n man is haast nog kwalijker dan de alcoholist zelf..... vind ik. Leg jij dat over een aantal jaren maar aan je kinderen uit. Kun je niet.
vrijdag 3 augustus 2018 om 10:37
Ik snap niet dat je dit al 2 en half jaar volhoud, ik zou na de eerste keer dat hij het presteerde dronken te zijn terwijl de kinderen thuis zijn hem al levend hebben begraven in de tuin. Ik bedoel, wat bezielt jullie? Ik zou het al erg vinden als hij meer dan drie biertjes drinkt maar 12 halve liters? Wat als hij was gevallen op de trap met jullie jongste? Wat als er eentje accuut ziek was geworden of met een mes zou spelen of met vuur en hij merkt het niet want half in slaap?
Deze lul hoeft niet te proberen zijn kinderen te krijgen wat mij betreft, zijn gedrag heeft met liefde voor jou of zijn gezin niks te maken. Dat word eerst een paar jaar volledig nuchter zijn voor hij ze weer alleen ziet.
Wat een risico's neem jij... echt niet ok hoor.
Deze lul hoeft niet te proberen zijn kinderen te krijgen wat mij betreft, zijn gedrag heeft met liefde voor jou of zijn gezin niks te maken. Dat word eerst een paar jaar volledig nuchter zijn voor hij ze weer alleen ziet.
Wat een risico's neem jij... echt niet ok hoor.
Lorem Ipsum
vrijdag 3 augustus 2018 om 10:39
natuurlijk is TO bang voor wat er gaat komen. Maar het kan er niet slecher op worden want het echt gevaar is immers nu in huisIlionaffxi schreef: ↑03-08-2018 10:36Nou, nou ik snap dat ze bang is voor wat er komen gaat en kan gebeuren. Je pakt niet zomaar even de koffers. Is ok nog te zien in hoeverre de kinderen er ook de dupe van kunnen worden mocht het tot een vechtscheiding komen. In ieder geval is blijven ook geen optie dus leuk dat ze om meningen vraagt
vrijdag 3 augustus 2018 om 10:41
vrijdag 3 augustus 2018 om 10:45
stap 1 is dat hij de deur uit moet, schakel daarvoor ook veilig thuis in. Of ga eens in gesprek met de politie. Je zal misschien een voorlopige voorziening moeten aanvragen maar je kan hem ook in het kader van protocol huiselijk geweld (want dat is het) uit huis laten zetten (tijdelijk). De grootste kans is dat hij straks niet boosaardig wordt maar in de slachtofferrol schiet. Dat hij zich laat behandelen enzo, maar laat je niet in de luren leggen.Ilionaffxi schreef: ↑03-08-2018 10:41Wel bij deze is iedereen het daarover zeker eens dat de stappen nu echt van haar moet komen en het worden er een paar serieuze
vrijdag 3 augustus 2018 om 10:49
Volledig mee eens, ze worden nogal lief als ze zien dat het menens is maar zet toch maar voet bij stukS-Meds schreef: ↑03-08-2018 10:45stap 1 is dat hij de deur uit moet, schakel daarvoor ook veilig thuis in. Of ga eens in gesprek met de politie. Je zal misschien een voorlopige voorziening moeten aanvragen maar je kan hem ook in het kader van protocol huiselijk geweld (want dat is het) uit huis laten zetten (tijdelijk). De grootste kans is dat hij straks niet boosaardig wordt maar in de slachtofferrol schiet. Dat hij zich laat behandelen enzo, maar laat je niet in de luren leggen.
vrijdag 3 augustus 2018 om 10:50
vrijdag 3 augustus 2018 om 11:05
Ladida schreef: ↑03-08-2018 10:50Geen inhoudelijke reactie, maar wel een hart onder de riem voor TO![]()
Goed dat je duidelijk inziet dat deze situatie echt niet meer kan.
Vergeet niet om hulp te vragen aan familie vrienden e.d., iedereen zal je willen steunen met de stappen die je gaat zetten!
Je kan het!![]()
Lief! Dank je wel!
vrijdag 3 augustus 2018 om 11:05
Maak de balans op en handel daarnaar. Mocht hij ooit totaal veranderen en ben je dan nog steeds alleen dan kan hij altijd nog een nieuwe kans krijgen (hoewel ik dat afraad maar dat moet je tegen die tijd maar bekijken).
Maar zolang hij veilig en wel deel uitmaakt van het gezin heeft hij geen reden om te veranderen.
Maar zolang hij veilig en wel deel uitmaakt van het gezin heeft hij geen reden om te veranderen.
Dan moet het maar zoals het kan
vrijdag 3 augustus 2018 om 11:09
Zoals eerder gezegd dacht ik dat het veiliger was om bij hem te blijven aangezien ik hen dan kon beschermen. Gelukkig vertelde de meneer van de kliniek dat dat heel vaak het geval is.
Ik ga vanavond met hem praten.
Hij moet een keuze maken, of in behandeling en een alcoholvrij huishouden of hij moet zijn spullen pakken.
Ik ben gewoon erg nieuwsgierig naar hoe het gegaan is bij mensen die in dezelfde situatie gezeten hebben.
Elke keer dacht ik door de trauma van de angstige geboorte, maar ja, dat excuus was al twee jaar verlopen. Ik bleef echter hopen, een logisch verloop volgens de kliniek, genoeg is echter genoeg en ik wil mijn kinderen hier niet langer aan bloot stellen.
Toch blijft de angst ivm omgangsregeling.
De afgelopen maand heb ik zijn drankgebruik en gedrag gemonitord. Veel gesprekken met de huisarts en kliniek gehad, tevens met Veilig Thuis.
Verzoek om onderzoek moet genoeg grond voor zijn hierdoor vermoed ik, hoop ik.
Ik ga vanavond met hem praten.
Hij moet een keuze maken, of in behandeling en een alcoholvrij huishouden of hij moet zijn spullen pakken.
Ik ben gewoon erg nieuwsgierig naar hoe het gegaan is bij mensen die in dezelfde situatie gezeten hebben.
Elke keer dacht ik door de trauma van de angstige geboorte, maar ja, dat excuus was al twee jaar verlopen. Ik bleef echter hopen, een logisch verloop volgens de kliniek, genoeg is echter genoeg en ik wil mijn kinderen hier niet langer aan bloot stellen.
Toch blijft de angst ivm omgangsregeling.
De afgelopen maand heb ik zijn drankgebruik en gedrag gemonitord. Veel gesprekken met de huisarts en kliniek gehad, tevens met Veilig Thuis.
Verzoek om onderzoek moet genoeg grond voor zijn hierdoor vermoed ik, hoop ik.