Vriend is boos

18-05-2020 19:27 663 berichten
Ik wil even jullie mening.
Ik ben 5 jaar gescheiden en mijn ex en ik zijn gewoon goed bevriend, samen hebben wij 3 kinderen. Mijn ex heeft een nieuwe partner en ik ook een nieuwe partner.
Vorige week met moederdag was mijn vriend er en de kinderen uiteraard ook. Mijn kinderen hadden buiten mij om mijn met vriend geappt om samen een ontbijtje voor mij te regelen s morgens. Zij hebben dit met elkaar klaar gemaakt. Super lief. Ook kreeg ik een rode roos namens mijn vriend en de belofte voor een etentje zodra dat weer kan na de corona.
Mijn kinderen hadden een soort PowerPoint gemaakt met fotos van mij en zichzelf met een liedje op de achtergrond. Dat raakte mij enorm omdat ik dat heel persoonlijk vond.
Mijn kinderen deden de weken voor moederdag heel geheimzinnig omdat ze ook nog een cadeau (geregeld door hun vader) voor mij hadden die ik vast heel mooi zou vinden
Dat bleek dus een smartwatch te zijn van 300, euro. Ik was er echt enorm blij mee maar vind het ook een flink cadeau.
Echter zag ik meteen het gezicht van mijn vriend vertrekken en nu hebben we dus al een week ruzie. Hij vind het dus niet normaal dat ik zulke dure cadeaus voor moederdag krijg van mijn ex. Zo ziet hij dat. Ik zie het als een cadeau van mijn kinderen.
Ik weet dat mijn ex goed in de slappe was zit en zich dit kan veroorloven. Ik weet ook dat hij mij enorm waardeert als moeder van zijn kinderen. Mijn vriend is nu dus boos. Hij voelt zich in zijn mannelijkheid aangetast omdat hij mij zo'n cadeau niet kan geven. Hij heeft het zelf niet zo breedt. Hij vind dat ik het horloge terug moet geven en hij denkt dat er meer speelt tussen mij en mijn ex, wat totaal niet zo is. Ik heb tegen mijn vriend gezegd dat ik het enorm waardeer dat hij er met moederdag voor mij was en dat hij samen met mijn kinderen een ontbijtje geregeld had en een roos heeft gegeven. En dat dat mij heel veel waard is. Helaas helpt dit niet. Hij vind het ook een verkeerd beeld naar mijn kinderen om zulke cadeau's te geven.
Ik kan toch niet dat horloge terug geven dat wat ik van mijn kinderen voor moederdag gekregen heb. Dat is ook helemaal niet wat ik wil.
Ik moest dit verhaal even kwijt. Misschien kom ik tot nieuwe inzichten want ik ben een beetje vast gelopen.
Maud*de*Braose schreef:
18-05-2020 22:12
NIVEA.
En laat OMA thuis
Alle reacties Link kopieren
Hoe onhandig van die ex zeg... Snap niet hoe het in je hoofd opkomt om voor je ex, van wie je al jaren gescheiden bent en waarvan je weet dat ze een nieuwe relatie heeft, een duur juweel/polshorloge te kopen dat ze dan alle dagen gaat dragen.
Mocht ik dat krijgen zou ik bedanken maar het erg ongepast vinden naar mijn partner toe en ik zou geen behoefte hebben om het te dragen. En dat zou ik ex ook vriendelijk zeggen en hopen dat hij het begrijpt en dat hij het kan ruilen voor iets voor de kinderen.
Maar dat ben ik, uiteraard zijn er mensen die er anders over denken.
Mutsekluts schreef:
18-05-2020 22:31
Buiten het gegeven dat vriend echt extreem stom reageert, vraag ik me af wat TO in de omgekeerde wereld zou doen. Stel he, je hebt moeite gedaan om z'n kids zover te krijgen iets met je te maken en er tijd en geld in gestopt, lekker ontbijtje, frusteltjes, enz... En daar komt de ex. Gezellig gezellig, drie dikke kussen en een dikke knuffel, een lafjes goeiemorgen voor jou.... En tadaaaaa, kijk eens, kadoooootje..... bam, 300 euro en blij is je partner. We schuiven het ontbijt even opzij en gaan lekker gezellig eens met z'n allen kijken naar wat die smartwatch toch allemaal kan, wat leueueueuek!!!! Nou, daar zit je dan, met je gedane moeite. Zou je dat niet vervelend vinden, TO? (even heel extreem he, maar dat is dan wel de toon in het gevoel van je vriend geweest denk ik, anders kun je toch nooit zo vreselijk reageren zoals hij nu doet)

Ik ben het dus eigenlijk wel eens met bovenstaande reactie. Dat je de andere ouder bent betekent niet dat je alle ruimte nog steeds in hoeft te nemen in het leven van nieuwe geliefden onder de noemer 'respect voor elkaar'...Ook niet met materialen.

- Mijn kinderen hebben het horloge gegeven en uiteraard is dit betaald door mijn ex.

- Mijn kinderen hebben zelf mijn vriend geappt en gevraagd of hij wilde helpen met een ontbijtje.

- Ik heb mijn ex helemaal niet gezien op moederdag.

- En ik heb het horloge pas uitgestest toen vriend naar huis was. En dus eerst heerlijk van het ontbijtje genoten. Mijn kinderen kwamen wel tijdens het eten met het horloge aan of ik hem al uit wilde pakken en hoe mooi hij wel niet was.
Alle reacties Link kopieren
katkaatje schreef:
18-05-2020 22:21
Tja snap ik. Het is ook wat betuttelend opgeschreven en in een echt gesprek gaat dat natuurlijk ook minder betuttelend en veel natuurlijker.

Het was bedoeld om aan te geven hoe je onbedoeld ineffectief kunt communiceren en hoe het effectiever kan. Ik dacht dat het best te kunnen uitleggen met een voorbeeld, maar dat is toch te plat geweest, gezien de reacties.

Het is op zich geen rocket science, maar de basis van idd elke communicatietraining, adviestraining, relatietherapie, systeemtherapie et cetera.

Dus in die zin: ja cursusje ;)
Ik vind het heel zinvol wat je zegt hoor. Los van het feit dat die man heel kinderachtig reageert en het ten onrechte totaal op zichzelf betrekt vanuit onzekerheid, zou wat jij suggereert best een goede oplossing kunnen zijn. Ik neem aan dat vriend geen totale eikel is, dat is geen enkel mens.
Het is nota bene moederdag. Een dag waar nieuwe vriend geen bips mee te maken heeft en haar ex wél. Zij is de moeder van zijn kinderen en het is mij niet raar dat hij samen met de kinderen daar iets voor regelt. De waarde doet er toch niet toe?
Als je dat niet trekt moet je geen relatie met een gescheiden moeder aangaan lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Attraverso schreef:
18-05-2020 22:43
Hoe onhandig van die ex zeg... Snap niet hoe het in je hoofd opkomt om voor je ex, van wie je al jaren gescheiden bent en waarvan je weet dat ze een nieuwe relatie heeft, een duur juweel/polshorloge te kopen dat ze dan alle dagen gaat dragen.
Mocht ik dat krijgen zou ik bedanken maar het erg ongepast vinden naar mijn partner toe en ik zou geen behoefte hebben om het te dragen. En dat zou ik ex ook vriendelijk zeggen en hopen dat hij het begrijpt en dat hij het kan ruilen voor iets voor de kinderen.
Maar dat ben ik, uiteraard zijn er mensen die er anders over denken.
Ik ben het met je eens. Vriend blijft er in hangen, maar de ruimte die ex -al dan niet bewust, ik denk hartstikke bewust- inneemt met deze actie is ook vreemd.
Alle reacties Link kopieren
Th∅rdis schreef:
18-05-2020 22:41
Maar waarom is dat lastig? Ik snap dat oprecht niet. Een mooi kado is toch fijn voor de ander?
Het gaat denk ik niet om het mooie kado misgunnen, maar om de ruimte die ex inneemt
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
appelientjex schreef:
18-05-2020 22:44
Ik vind het heel zinvol wat je zegt hoor. Los van het feit dat die man heel kinderachtig reageert en het ten onrechte totaal op zichzelf betrekt vanuit onzekerheid, zou wat jij suggereert best een goede oplossing kunnen zijn. Ik neem aan dat vriend geen totale eikel is, dat is geen enkel mens.
Als je een week lang boos blijft om een kado en roept dat iemand moet kiezen tussen het kado of jou ben je misschien geen totale eikel, maar mis je wel een tikkeltje relativeringsvermogen, intelligentie en waardigheid
Alle reacties Link kopieren
Th∅rdis schreef:
18-05-2020 22:41
Maar waarom is dat lastig? Ik snap dat oprecht niet. Een mooi kado is toch fijn voor de ander?
Jawel, een kado krijgen is ook leuk. Maar ik zou een beetje moeite hebben met de gever van dat kado. Ik denk dat dit te maken heeft met wat jaloezie.
Aviendha schreef:
18-05-2020 22:46
Het gaat denk ik niet om het mooie kado misgunnen, maar om de ruimte die ex inneemt
Geen ruimte. Alleen als vader van de kinderen die zijn kinderen een kado laat geven. Niks raars aan, alleen heeft hij toevallig een groter budget dan gemiddeld. Goed willen zorgen voor de moeder van je kinderen vind ik een prima eigenschap
Aviendha schreef:
18-05-2020 22:46
Het gaat denk ik niet om het mooie kado misgunnen, maar om de ruimte die ex inneemt
Geen ruimte. Alleen als vader van de kinderen die zijn kinderen een kado laat geven. Niks raars aan, alleen heeft hij toevallig een groter budget dan gemiddeld. Goed willen zorgen voor de moeder van je kinderen vind ik een prima eigenschap
appelientjex schreef:
18-05-2020 22:42
O echt? Ik zou het heerlijk vinden. Niets ergers als er tegen je gezegd wordt dat je je aanstelt (ja idd, traumaatje uit jeugd dat dat geregeld werd gezegd).
Snap ik dat dat vreselijk is. Dat hoorde ik ook altijd als kind, gevolgd door ‘kijk eens naar (vul random naam in) die heeft het veel erger/zwaarder’. Vond ik ook vreselijk en zal ik daarom ook nooit zelf zeggen. Maar tegelijkertijd wakkeren deze technieken juist ook datzelfde gevoel aan. Als je zo tegen me praat, voelt het voor mij alsof je me als kind behandelt en niet serieus neemt (net zoals bij het ‘je stelt je aan’)...
Alle reacties Link kopieren
Ano-niem2020 schreef:
18-05-2020 22:21
Nee wij wonen niet samen. De kinderen merken hier niets van gelukkig.

Nee we hebben niet eerder zoiets gehad.
Er is wel een groot contrast qua financiën tussen ex en vriend.
Ik vind dat helemaal geen probleem. Voor mij is liefde veel belangrijker dan een hoop geld.
Het is wel duidelijk dat hij dus gewoon mega jaloers is. Vervelend voor hem, maar jij doet niks verkeerd. Jij kan er niks aan doen dat je een duur kado krijgt. Teruggeven zou een provocatie richting je ex zijn. Daarbij ben je er blij mee. Snap niet wat jij volgens hem precies verkeerd hebt gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Ano-niem2020 schreef:
18-05-2020 22:21
Nee wij wonen niet samen. De kinderen merken hier niets van gelukkig.

Nee we hebben niet eerder zoiets gehad.
Er is wel een groot contrast qua financiën tussen ex en vriend.
Ik vind dat helemaal geen probleem. Voor mij is liefde veel belangrijker dan een hoop geld.
Helemaal eens.
Wat ruk dat je nu in een totaal niet liefdevolle situatie bent beland zeg.
En dan ook nog eens zonder dat je er schuld aan hebt, kun jij er wat aan doen dat je zo’n cadeau krijgt.

Heb je inmiddels al iets van je vriend vernomen nadat ie had gezegd dat je maar moest kiezen tussen hem en je nieuwe klokje?
Geen prima, prima is geen goed.
Alle reacties Link kopieren
Th∅rdis schreef:
18-05-2020 22:47
Als je een week lang boos blijft om een kado en roept dat iemand moet kiezen tussen het kado of jou ben je misschien geen totale eikel, maar mis je wel een tikkeltje relativeringsvermogen, intelligentie en waardigheid
Ja dat is waar. Ik kan me er ook weinig bij voorstellen. Dit is toch veel beter dan al die vechtscheidingen? Als hij jaloers is dan moet hij dát zeggen, ipv dat horloge de schuld te geven. Want dan geef je het terug en dan? Dan is het probleem opgelost? Dan is hij niet meer jaloers?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind jou echt heel leuk overkomen to! Ik zie aan je antwoorden en manier van schrijven dat voor jou het ontbijt (met roos) en het horloge allebei evenveel waard is. Zelf hecht je niet aan geld zo ik het lees en Dat vind ik heel mooi.

Vind dat dit moet kunnen en alleen maar mooi dat ex zo z’n waardering laat blijken. Je vriend klinkt niet leuk. Hopelijk verbetert het nog. Hij voelt zich in zn eer aangetast en als hij zn eigenwaarde van zn inkomen af laat hangen komt het niet goed. Want dan zal hij zich altijd de mindere van jouw ex voelen.
Alle reacties Link kopieren
Th∅rdis schreef:
18-05-2020 22:48
Geen ruimte. Alleen als vader van de kinderen die zijn kinderen een kado laat geven. Niks raars aan, alleen heeft hij toevallig een groter budget dan gemiddeld. Goed willen zorgen voor de moeder van je kinderen vind ik een prima eigenschap
Dat doe je door bijvoorbeeld een grote kost voor de kinderen op jou te nemen. Niet door ex een juweel te kopen. Daarmee heeft zij geen cent meer op zak.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeggen geniet van je kado! Iedereen heeft een andere bestedingspatroon en iedereen denkt er ook anders over wat wel normaal is kwa prijs. Maar echt je mag genieten. Je leest zoveel verschrikkelijke verhalen over exen, en juist hoe moeizaam het gaat. Maar jullie hebben kinderen en zo te horen gaat het goed tussen jullie, het gaat goed met de kids. Ik snap niet dat je vriend jou de keus stelt dat je moet kiezen voor een horloge of hem. Je hebt een geweldige Moederdag gehad, je hebt een prachtige kado gehad. En dat is het. Meer zit er niet achter. Heel veel plezier ermee!
Alle reacties Link kopieren
Attraverso schreef:
18-05-2020 22:53
Dat doe je door bijvoorbeeld een grote kost voor de kinderen op jou te nemen. Niet door ex een juweel te kopen. Daarmee heeft zij geen cent meer op zak.
Dat hoeft ze zo te horen ook helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren
Th∅rdis schreef:
18-05-2020 22:48
Geen ruimte. Alleen als vader van de kinderen die zijn kinderen een kado laat geven. Niks raars aan, alleen heeft hij toevallig een groter budget dan gemiddeld. Goed willen zorgen voor de moeder van je kinderen vind ik een prima eigenschap
Dat budget hoef je niet in te zetten als je weet dat je ex geen waarde aan geld hecht. Want voor ex is geld een middel om mee te communiceren, lijkt het, want TO was niet voor niks gescheiden. Goed willen zorgen voor ex is dan je kids leren met een tientje een kadootje voor mams uit te zoeken en in leuk papier in te laten pakken met een tekening erbij....Leren ze wat over geld én respect én zorgen voor....
anoniem_396502 wijzigde dit bericht op 18-05-2020 22:57
2.87% gewijzigd
appelientjex schreef:
18-05-2020 22:52
Ja dat is waar. Ik kan me er ook weinig bij voorstellen. Dit is toch veel beter dan al die vechtscheidingen? Als hij jaloers is dan moet hij dát zeggen, ipv dat horloge de schuld te geven. Want dan geef je het terug en dan? Dan is het probleem opgelost? Dan is hij niet meer jaloers?
En die kinderen, wat moet je die vertellen als je hun cadeau weer terug geeft.
Alle reacties Link kopieren
En dan blijf je dus gedoe houden. Want ieder contact is dan al snel teveel omdat hij ex als bedreiging ziet. Als jouw vriend zich realiseert dat het jou echt niet uitmaakt wie er meer inkomen heeft dan denk ik dat hij ook relaxter wordt.
Alle reacties Link kopieren
Mutsekluts schreef:
18-05-2020 22:55
Dat budget hoef je niet in te zetten als je weet dat je ex geen waarde aan geld hecht. Want voor ex is geld een middel om mee te communiceren, lijkt het, want TO was niet voor niks gescheiden. Goed willen zorgen voor ex is dan je kids leren met een tientje een kadootje voor mams uit te zoeken en in leuk papier in te laten pakken met een tekening erbij....Leren ze wat over geld én respect én zorgen voor....
Dat zal best, maar TO is blij met het kado, kinderen zijn blij, ex is blij. Dus waarom moet er een probleem van gemaakt worden? Er is feitelijk niks aan de hand. Het is maar een horloge.
appelientjex wijzigde dit bericht op 18-05-2020 23:00
1.89% gewijzigd
Attraverso schreef:
18-05-2020 22:53
Dat doe je door bijvoorbeeld een grote kost voor de kinderen op jou te nemen. Niet door ex een juweel te kopen. Daarmee heeft zij geen cent meer op zak.
Een smartwatch is geen juweel. En als je het geld hebt, waarom niet. Heerlijk zo’n vader die blij is met de moeder van zijn kinderen en daar ook naar handelt.
Alle reacties Link kopieren
Ano-niem2020 schreef:
18-05-2020 21:43
Ik vind ook dat ik empathie getoont heb en misschien had dat iets meer of beter gekund. En ik begrijp dat hij het niet leuk vind dat ik zo'n cadeau gekregen heb wat hij niet aan mij kan geven. Ik moet mij al een week verdedigen omdat ik een prijzig en mooi moederdag cadeau heb gekregen. Mijn ex wilde eigenlijk een ouder goedkoper model kopen maar die was uitverkocht dus toen heeft hij deze gekozen.
Mijn deurtje ging dicht toen vriend maandag boos aan de telefoon riep dat ik maar moest kiezen tussen hem of mijn horloge.
Nee hoor, hij is gek.

Mooi zo, kan je zeggen dat je kiest voor je horloge.
Life is short. Eat dessert first.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven